View Full Version : KR blok vragen....
Stoneman
22-01-2008, 19:40
Allereerst wil ik even zeggen dat ik een total newbie ben in autotechniek... maar ik verwacht hier ook geen complete training, alleen ff een duwtje in de juiste richting.
Ik heb 2 jaar geleden een buggy gekocht die ik nu aan het restaureren ben.. onderstel is gelast...alles vernieuwd wat maar kon en nu begin ik in de buurt te komen van mijn blok met nummer X KR 022 305 een 16v GTI blok
Ik weet dat het blok goed loopt omdat ik er een jaar mee rond gereden heb
, probleem is dat alles wat met bezine te maken heeft er afgeknipt is... het is een kaal blok met eigenlijk alleen een LPG aansluiting... geen fatsoenlijke draadboom, geen electronica, geen benzine carborateur, wel een radiateur ! met wat vergane slangen...
Ik wil graag de volle 139 PK uit het blok gaan halen (of meer als dat niet veel meer kost !) om mijn 650kg zware auto voort te stuwen...... :D
Nu mijn vragen:
Waar moet ik allemaal aan denken/op letten ?
Idee van de richtprijs ? documentatie ? websites ?
alvast bedank voor je tijd
Groet Stefan, :thumbup:
er staat hier een buggy project op het forum met een Ford Sierra motor. maar er zou in eerste instantie een 8V gti in komen. dus de eerste paar pagina's kunnen je zeker op weg helpen.
ohja.. en .. WELKOM
wil je er injectie op of carbs?
een simpele goedkope optie (als je zelf/iemand hebt die een inlaatspruitstuk last) is dan motorfiets carbs.. staat ook al best wel veel informatie over op het forum trouwens..
breadfan83
23-01-2008, 11:05
Als je er het originele vermogen uit wil halen zou ik allereerst eens aan een revisie van je blok gaan denken. Na zo'n 20 jaar gebruik (en met een gti ook vaak veel misbruik) wil de kwaliteit van de motor nogal eens achteruit gaan.
En carbs zijn inderdaad zoals Marcski aangaf, een makkelijke en redelijk goedkope oplossing om wat meer pk's te krijgen, maar reken wel op een hoger brandstofverbruik. Verder zul je ook om de zoveel tijd de carbs weer nieuw moeten afstellen.
:rolleyes: nee, nee, van carbs krijg je niet meer vermogen... :rolleyes:
Je kunt een KR vrij eenvoudig laten lopen, beetje afhangende van wat je precies wil monteren.
Als je carburateurs monteert heb je echt weinig nodig, alleen de ontsteking moet je aan de gang krijgen (is vrij eenvoudig voor elkaar te krijgen).
Als je de originele K-Jetronic injectie wil monteren is het nogsteeds niet erg ingewikkeld, maar het zou handig zijn als je de motorbedrading van een Golf 16V zou kunnen bemachtigen (bij voorkeur KR type).
De K-Jetronic injectie heeft behalve een goede brandstofpomp voor de druk overigens ook nul komma nul bedrading nodig, als je tenminste genoegen neemt met afwezigheid van koudstart- en stationairloopsysteem. (welke overigens wel met een simpele schakelaar gestuurd zouden kunnen worden).
Stoneman
24-01-2008, 23:20
Allereerst een ieder bedankt voor het reageren...
Laat ik duidelijk zijn... het hoeft niet klaar te zijn voor onder de 400 euro...
Deze auto heeft al eigenlijk te veel gekost.. en daar gaat nog veel meer geld in zitten...maar droomde er al van sinds mijn 7e ... heb hem nu eindelijk...dit word een blijvertje... en daarom wil ik alles fatsoenlijk aanpakken...
Marcski/Stijn : Ik ga voor de Orginele K-Jetronic injectie optie... en als ik je goed begrijp heb ik dus geen KR draadboom nodig en heb dan net zoveel PKs als met KR-draadboom... dan lever ik niets in ??..
trouwens als ik maar een schema heb... dan maak ik het zelf wel... moet toch allemaal op andere lengtes gemaakt worden... is immers geen Golf !
Maar dan komt de vraag :
Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk info over wat ik nu precies nodig heb, om een soort boodschappenlijst te maken...dus zoveel mogelijk technische info over het blok en toebehoren is welkom.. :cool: weet iemand nog een paar linkjes ? (naast de info die hier op het forum al staat)
En zat er inderdaad al, zoals Breadfan aangeeft, te denken aan het reviseren van het blok, hij lekte vorig jaar een beetje olie..moet dus toch uit elkaar.... een oude buggy opknappen is nog wel te doen maar een blok volledig reviseren .... ik wil wel dat het gewoon goed gebeurt... Kent iemand een goed adres in de buurt van Eindhoven ??
Thx again !
Stefan
Roy-16VT
24-01-2008, 23:27
Mooi project en een 16v achter 800 kg is leuk maar als je nog k-jetronic en een kabelboom zoekt ik heb nog liggen.
ennu succes met je project
Stoneman
24-01-2008, 23:47
Mooi project en een 16v achter 800 kg is leuk maar als je nog k-jetronic en een kabelboom zoekt ik heb nog liggen.
ennu succes met je project
Thxs... Laat maar even weten hoeveel je er voor wilt hebben...
(Hallum...lekker dicht bij Ehv :( )
EVen een PBtje sturen werkt vaak het beste hier op het forum.
Hoe functioneerd de KR momenteel? Met behulp van een set carburateurs? Of?
Een kabelboom kan een handig begin zijn als je de verschillende electronische 'handigheidjes' aan een K-Jetronic aan de gang wil hebben (zoals koudstart, stationair regeling etc), en zeker als je gebruik wilt maken van de standaard ontsteking. Echter is zelfs dat hele systeem echt vrij eenvoudig en met een schema in de hand vrij eenvoudig zelf aan te sluiten.
De K-Jetronic zelf is echt totaal mechanisch (prachtig spul eigenlijk!!), en zal dus (eenmaal op bedrijfstemperatuur) geen paarden missen bij afwezigheid van electronica.
Hier staat wat interesante info over het K-jetronic systeem en zijn componenten (is Volvo, maar net zo van toepassing op onze VW's)
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/BoschMechanicalFuelInjection.pdf
Stoneman
25-01-2008, 00:54
EVen een PBtje sturen werkt vaak het beste hier op het forum.
Hoe functioneerd de KR momenteel? Met behulp van een set carburateurs? Of?
functioneerde prima, lekte een beetje olie en reed alleen maar op LPG (dus : LPG tank - gasklok - "gascarburateur" (hoe noem je dat ding eigenlijk ?) en een luchtfilter... ) en merkte dat ik wel snel was...maar dat kan sneller.... :D :D :D
Stoneman
25-01-2008, 00:58
Een kabelboom kan een handig begin zijn als je de verschillende electronische 'handigheidjes' aan een K-Jetronic aan de gang wil hebben (zoals koudstart, stationair regeling etc), en zeker als je gebruik wilt maken van de standaard ontsteking. Echter is zelfs dat hele systeem echt vrij eenvoudig en met een schema in de hand vrij eenvoudig zelf aan te sluiten.
De K-Jetronic zelf is echt totaal mechanisch (prachtig spul eigenlijk!!), en zal dus (eenmaal op bedrijfstemperatuur) geen paarden missen bij afwezigheid van electronica.
Hier staat wat interesante info over het K-jetronic systeem en zijn componenten (is Volvo, maar net zo van toepassing op onze VW's)
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/BoschMechanicalFuelInjection.pdf
thxs,... goede link...! printertje staat al te spugen...
En ook
http://volkswagen.msk.ru/injector/k-jetronic/k-jet16v.pdf
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/K-Jetronic/kjetvideo.mpg
Pewi Vwteam
23-02-2008, 19:50
is niet wat om de kr om tebouwen naar digifant 1 van een g60! ook redelijk makkelijk! en loopt ook mooi!
richard-polo
24-02-2008, 09:42
ik wil wel dat het gewoon goed gebeurt... Kent iemand een goed adres in de buurt van Eindhoven ??
Thx again !
Stefan[/QUOTE]
kennis motorenrevisie in eindhoven!! zit in strijp...
http://www.kennismotorenrevisie.nl/contact.htm
Roy-16VT
24-02-2008, 17:13
Thxs... Laat maar even weten hoeveel je er voor wilt hebben...
(Hallum...lekker dicht bij Ehv :( )
HEt is op te sturen . maar stuur me anders een pb met wat je precies wil hebben heb nog compleet k-jetronic met bedrading ed
Allart-Ghetta
02-03-2008, 11:41
Ik heb nog wel een compleet losse (deels zelf gemaakte) KR ontstekingskabelboom (met computer, transistor etc.) liggen die ik gebruikte met mijn 16V toen alleen de brandstof (EFI) nog via Megasquirt ging. Ontstekingsunit (waar de verdeelkap op zit) heb ik ook nog voor je indien nodig.
als hij hem niet wil hebben, heb ik wel interesse, allart
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.