PDA

View Full Version : Arnaud's 16V


-spyrock-
22-01-2008, 21:54
Als vervolg op mijn ander topic:
(http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=36522&highlight=spyrock)

Planning nabije toekomst:
- Weitec hicon GT schroefset (misschien al volgende week).
- Borbet B's latenparelstralen en poedercoaten + Federal banden.
- Stabi stang voor (onder en boven).

Maar eerst...nog een paar pikturen:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot7.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot7_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot5.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot5_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot6.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot6_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot1_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot3.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot3_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot2_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot4.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/shoot4_original.jpg


In de loop van deze week krijgt meneer 16v ook een kleine onderhousbeurt.

Erik
22-01-2008, 22:01
Knappe wagen!

FGizmoS
22-01-2008, 23:06
Ziet er erg netjes uit. Je begint er meer en meer te zien met een deuk op dezelfde plaats. Dit wordt nog een echte rage:-)

Alberto
23-01-2008, 08:54
Ziet er erg netjes uit. Je begint er meer en meer te zien met een deuk op dezelfde plaats. Dit wordt nog een echte rage:-)
ziet er goed uit ...( klopt veel hebben daar een deuk zitten had die van mij ook ) http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/Afbeelding3830.jpg

Jazzblue
23-01-2008, 10:09
Ziet er goed uit zo een GTI met smalle bumpers, zeker als ze zo origineel mogelijk zijn en flink plat liggen:D.

-spyrock-
23-01-2008, 12:06
Ja die geblutste flank had ik graag laten uitdeuken en herspuiten, maar ik doe het niet omdat er standaard een grijze streep opgekleeft is (langs de hele flank in de groef die onder de deurklink doorloopt). En ik heb geen idee waar ik die terug moet vinden als die eraf moet om te herspuiten.
Ik wil mijn motorkap ook eens laten herdoen trouwens maar ben bang voor kleurverschillen, is het aangeraden dit te doen?


Trouwens...heeft er iemand opgemerkt wat er op de treinwagon staat op de eerst foto ??

Edition-Blue
23-01-2008, 12:08
Hele mooie wagen !

Harmen
23-01-2008, 14:54
Mooie originele Golf! Voor mij niet te lezen wat op de wagen staat, kan aan mijn laptop of aan mijn ogen liggen??? :screwy:

RubenD
23-01-2008, 15:09
Staat er Audi op die wagon?

Ik heb trouwens sterk het idee dat mijn wagen helemaal gelijk is aan die van jouw. Ik heb hetzelfde originele interieur. Ook de zilveren streep in de geul, rondom de wagen. Ook LA5Y. Als het goed is origineel ook dunne bumpers en de lijstenset die jij er nu op hebt, heb ik verkocht. De rode bies boven de deur en schermlijsten ziet er momenteel nog wel op

Ook een deuk in mijn linker voorscherm...

Wat zijn je opties, alleen een schuifdak en verder standaard GTI uitgevoerd?

En hoe zit dat nu met je Luxembourg kenteken dan?

Alberto
23-01-2008, 15:29
is een onderdeelen wagon is vast onder weg naar brussel
wir fahren fur volkswagen und audi staat er op :D

staan ook wel in emden . dan trekt deze VW trein die dingen :)

http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/Afbeelding067_95534.jpg

dw1986mk1
23-01-2008, 15:55
nette auto lijkt een beetje op mij oude gti , welke kleur is dit??

-spyrock-
23-01-2008, 16:18
Alberto met de arendsogen heeft het goed gezien! De foto is genomen niet ver van de VW fabriek in Vorst (waar ik trouwens een kilometer of 15 vanaf woon).

closeup wagon:
http://img167.imageshack.us/img167/7803/wagonfg0.th.jpg (http://img167.imageshack.us/my.php?image=wagonfg0.jpg)

@RubenD. Qua verschillen met de jouwe heb ik vanbinnen niet dat rode licht tussen de 2 rijen schakelaars.
Ik heb op de voorste zijpanelen pinkers op de plaats waar jij een GTI teken hebt.
Voor derest heb ik een digitaal dashbord, ik had het GTI interieur dat jij in je verkooptopic hebt (nu heb ik leer overtrokken vooraan), daarnaast heb ik dat schuifdak en dat is alles qua opties volgens mij.

@dw1986mk1: LA5Y (heliosblauw)

RubenD
23-01-2008, 18:57
Aha, dus je kunt niet zien of je handrem aanstaat? Of is dat te zien op je digitale dashboard? En wat zit er nu tussen die 2 rijen schakelaars dan?

Die knippers van mijn zijschermen, ik vraag me af of die er niet ooit wel in gezeten hebben. Mijn knippers gaan namelijk behoorlijk snel. Maar dat ligt misschien enkel aan het relais.

Op de tellerbak en de zijknippers na zijn onze auto's origineel dus eigenlijk gelijk, leuk!

Maar hoe zit dat nu met je kenteken?

Alberto
23-01-2008, 19:20
Alberto met de arendsogen heeft het goed gezien! De foto is genomen niet ver van de VW fabriek in Vorst (waar ik trouwens een kilometer of 15 vanaf woon).


:D arendsogen valt wel mee hoor . kwam veel in voorst dus zag de dingen veel staan daar vandaar dat ik wist wat er op staat :D
zijn de aanvoer wagons .
Omdat Volkswagen voorst een assamblage fabriek is
er word dus aleen een auto in elkaar gesleuteld . :thumbup:

corrado-usa
23-01-2008, 19:49
lijkt mooi een golf met dunne bumpers. en goed laag.

-spyrock-
23-01-2008, 20:10
@RubenD: Ik heb een luxemburgse nummerplaat omdat mijn vader daar werkt (en woont) en ik dus de mogelijkheid had de auto daar in te schrijven. Reden dat ik dat gedaan heb is omdat het mij een pak minder geld kost aan tax en verzekering. Een GTI in belgië verzekeren op naam van een 21jarige zoals mij is onbetaalbaar voor een student.

PvdP
23-01-2008, 20:28
Nu zie ik pas je autootje, mooi origineel ding... ;)

Ps , bestanden dus ontvangen...
Maar ik heb je wel 2 mails gestuurd, dus als de 2e niet aankomt, laat het me ff weten, dan stuur ik hem alsnog...... :thumbup:

RubenD
31-01-2008, 18:50
Zoiets met de platen had ik al gedacht. Mooi voordelig!

-spyrock-
31-01-2008, 19:13
Voordelig wel, enigste wat beetje lastig is , is dat ik wel 3 uur naar luxemburg moet rijden voor de technische controle ginder. Maar dat is maar 1x per jaar dus zo erg is het niet.

wob/fireandice
01-02-2008, 19:29
mooie auto succes :thumbup:

-spyrock-
01-02-2008, 19:32
Vandaag ben ik een 2de hands WEITEC hicon GT schroefset gaan halen, ding was splinternieuw (nog geen 50km mee gereden).

Nu nog geld vinden voor nieuwe toplagers en polyurethaan achterrubbers en dan kan hij eronder.

Foto's volgen

-spyrock-
01-02-2008, 20:24
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/weitecGT.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/weitecGT_original.jpg

RubenD
02-02-2008, 01:00
polyurethaan achterrubbers

Mooi setje, die rubbers. Voor bovenop neem ik aan. De achteras is meesturend. Niet verstandig om die rubbers te vervangen...

-spyrock-
02-02-2008, 08:49
Het zijn de rubbers in onderstaande link die ik nodig heb, kversta wel niet goed waarom het niet is aangewezen die te vervangen, het is toch gewoon weer een slijtageonderdeel en polyurethaan maakt het geheel weer wat minder spelingsvrij.
http://www.mecatechnic.com/GOL_GJ14000_FR_Jeu-de-4-silent-blocs-pour-amortisseurs-arriere-de-Golf-2.htm

RubenD
02-02-2008, 15:11
Nee, die rubbers kun je prima voor polyurethaan vervangen. Ik dacht even dat je de rubbers in de ophangpunten van de achteras ging vervangen. Maar dit is helemaal niet verkeerd, die rubbers die jij wilt vervangen.

-spyrock-
06-02-2008, 19:18
Zo, vandaag nog wt onderdelen gaan halen om de schroefkit te kunnen monteren (+ nog een wiellager dat ik nog moest vervangen).

stuff:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/onderdelenophanging.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/onderdelenophanging_original.jpg

Ook kon ik nergens de tool vinden om die ronde moer met inkepingen te monteren/demonteren. Oplossing: naar de gamma gaan en kijken of je zelf een kan maken.

result:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/homemadetool.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/homemadetool_original.jpg

Gemonteerd toplager:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/toplager.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/toplager_original.jpg

Ook nog effe een vraagje over die ronde moer met inkeping die het toplager vasthoudt: hoe strak moet deze zitten? Ben ik juist met 40Nm?

René
06-02-2008, 19:23
Goed bezig. Altijd goed om het spul op te bouwen met nieuwe frisse onderdelen

Erik
06-02-2008, 20:07
Leuk gemaakt, dat eigen tooltje :thumbup:

Heb je moeten betalen voor dat wiellager?

-spyrock-
06-02-2008, 20:15
Wiellager was 65€. Maar ik heb inclusief korting 52€ betaald.
Ik weet het je kan ze goedkoper krijgen van andere merken, maar ik ga altijd voor SKF als het om "belangerijke" lagers gaat.

-spyrock-
01-07-2008, 01:32
Na lange tijd een update: :thumbup:

Aangezien de versnellingsbak al lange tijd niet meer soepel schakelde heb ik besloten hem te reviseren.
Eerst wist ik niet goed wat te verwachten qua moeilijkheidsgraad maar het
viel uiteindelijk goed mee alles zelf te doen + ik heb hulp gehad van een vriend. Dus gewoon goed kop erbij houden en iedereen met technische kennis van motoren kan dit wel. :cool:


Uithalen was wel rotte klus door wat plaatsgebrek en de aandrijfflens die altijd bleef haken.
Uiteindelijk was het hoog genoeg opkrikken van de motor de goede truc.


In deze staat kwam de bak eruit:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak2.jpg


Olie eruit en bak opengehaald:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak1.jpg


Tandwielen in nog goede staat: :thumbup:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak3.jpg


Alles kuisen in petroleumbak en droogblazen met luchtcompressor:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak4.jpg


Wat propere onderdelen:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak6.jpg


Behuizing na een trip to the hogedrukreiniger:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak5.jpg


Nieuwe stukkies:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak9.jpg


Original parts natuurlijk: :D

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak7.jpg


Nieuw lager op as laten persen (oude ernaast):

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak8.jpg


Alles weer rustig opbouwen:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak12.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak10.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak11.jpg


En......klaar is Kees:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak14.jpg



Ook het schakelmechanisme onder handen genomen:

slijtagestukken nieuw gekocht:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/stangenmechanisme.jpg

Van het rubber op de schakestang bleef zo goed als niet over, met als gevolg een enorme speling. :wow:
Oud vs. nieuw:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak13.jpg


Beugels e.d. demonteren en proper maken:

VOOR
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak15.jpg

NA
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak16.jpg


Popnagels uit beugel geboord, nieuwe rubber erin en vastzetten met boutjes ipv popnagels:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak18.jpg


Dit was het voo zover. Nu nog de bak erin en goed afstellen.
Foto's volgen. ;)

Jetta MaNiA
01-07-2008, 05:41
Gaaf om te zien dat alles meegepakt word! Geen half werk!! Keap it up!

Erik
01-07-2008, 07:06
Nice!
Klinknagels in het diff zijn ook vervangen door bouten neem ik aan?

-spyrock-
01-07-2008, 15:11
Ivm de klinknagels van het diff., daar heb ik aan gedacht maar aangezien mijn budget vrij beperkt was besloten het differentieel te laten voor wat hij is. Ik had al gelezen dat die klinknagels een zwakke plek waren..maar ik heb er wel vertrouwen in dat die het nog zullen uithouden.

Erik
01-07-2008, 15:22
Ah vandaar. Was beter geweest, maar aangezien je handig bent kunt je het altijd nog eens doen.
Hoeveel was je kwijt aan alleen deze revisie onderdelen?

-spyrock-
01-07-2008, 17:47
De revisie onderdelen hebben mij ongeveer €280 (bak:€200, schakelmechanisme:€80) gekost.
Mijn budget was €200-300 dus dat was net goed.

Marcski
01-07-2008, 19:27
die boutenset voor het diff. waren maar 40-45 euro extra geweest..

heb je nog speciaal gereedschap nodig gehad?

-spyrock-
01-07-2008, 21:00
wat je zeker nodig hebt van gereedschap: tang voor borgringen met platte uiteinden, momentsleutels (tussen 20-200Nm), kleine circlipstangen, zeer grote imbussleutel (weet niet meer welke maat), verder geen speciale VW tools ofzo, het "gewone" materiaal voldoet.

-spyrock-
03-07-2008, 17:03
Vandaag wat verse drank gaan halen:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/spirax_575877.jpg

Carel Ha
03-07-2008, 22:00
ziet er heel netjes uit!
groeten carel

-spyrock-
06-07-2008, 22:59
Versnellingsbak vandaag weer in de auto gemonteerd en versnellingen afgesteld met nagemaakte VW-mal.

Ik moet eerlijk zeggen..."works like a charm" toen ik ging rijden :D .
Kdurf zelf zeggen dat het net schakelt als nieuw.

Aanrader voor de handigen onder ons.

Erik
07-07-2008, 08:03
Vind het erg knap dat je het aandurft om zelf je bak te reviseren en dat het ook goed lukt. :thumbup:
Ik zou het alleen durven als ik wat begeleiding had van iemand die er ervaring mee heeft.

-spyrock-
26-02-2009, 21:21
weer een update:

Tijdje geleden ander stuur gekocht, vorig sportstuur raakte niet door de controle wegens te kleine diameter :mad: .
Na lang zoeken een lederen Momo Corse gevonden met rood stiksel, past bij de zetels :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/momocorse.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/momocorse_original.jpg


Waterbak was ook aan vervanging toe dus heb ik een nieuwere versie besteld bij de VW dealer:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/waterbak.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/waterbak_original.jpg


Verder heb ik de 16" Borbet B velgen even gepast alvorens die weg te brengen om chemisch te laten ontlakken.

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/test2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/test2_original.jpg


Op onderstaande foto's staat het resultaat van het chemisch ontlakken (gedaan bij 'Renoprotec'):

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/velgontlakt.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/velgontlakt_original.jpg

-> De velgen zijn nog steeds bij Renoprotec, ze worden gepoedercoat in het grijs metallisé + vernis (foto's van het reslutaat volgen)


Ook Heb ik de Weitec (Hicon Gt) schroefset er op geplaatst en tegelijkertijd nog wat vervangen (achterste schijven, blokken en lagers + voorste wiellager)


nieuwe stukken:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/newparts.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/newparts_original.jpg


Word gemonteerd met nieuwe bouten/moeren:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/newparts2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/newparts2_original.jpg


Oud VS. Nieuw:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/oudennieuw.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/oudennieuw_original.jpg


Fuseestuk ook maar in de hammerite gezet:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/fuseestuk.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/fuseestuk_original.jpg


En dit als resltaat:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/fusee1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/showimage.php?i=64691&c=20

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel_original.jpg



Dan was het tijd voor achterophanging, achterwiellagers en schijven/blokken te vervangen.

Hier een foto van de garage/werkplaats en auto:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/garage.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/garage_original.jpg

Meer foto's volgen... :cool:

The Skinnmeister
27-02-2009, 08:01
Ziet er goed uit!! Vooral met de pics, ga zo door :thumbup:

-spyrock-
27-02-2009, 19:54
Zo ben ik begonnen aan de achteras:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/achteras1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/achteras1_original.jpg


Geen dag sleutelen zonder een prachtige wonde ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/wonde.jpg


En zo ben ik geeindigd met de achteras (o.a. nieuwe schijven/blokken, lagers en schroefset):

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/achteras2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/achteras2_original.jpg


Nu de schroefset nog op gewenste hoogte zetten icm met 16" Borbet's die erop komen en daarna laten uitlijnen.
Zodra ik de velgen terug heb en er banden heb opgezet komen er totaalfoto's van de auto..

denzo
27-02-2009, 20:00
ziet er goed uit behalve de remklauw :D :D

kb2
27-02-2009, 20:08
Ziet er goed uit vooral die vinger :D :thumbup:

-spyrock-
27-02-2009, 20:44
Mja ik vond het nutteloos de remklauw een mooi kleurtje te geven zonder deze eerst volledig te reviseren..en daar had ik geen zin meer op. De voorste klauwen heb ik dan wel weer gereviseerd en rood geschilderd, die zijn een stuk belangerijker ;)!

Suspekt
28-02-2009, 16:40
Reeds mooi werk geleverd, deze blijf ik zeker volgen :thumbup:

-spyrock-
25-03-2009, 13:58
De Borbet velgen zijn klaar (gepoedercoat + vernislaag):

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/borbetB.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/borbetB_original.jpg

Ben zeer tevreden over het resultaat :)


Ik ben sinds een eeuwigheid op zoek naar nieuwe borbet logo's zoals op de foto,
als iemand er 2ehands of nieuwe heeft liggen..laat maar weten! :confused:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/Borbetlogo.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/Borbetlogo_original.jpg


Nu nog centreerringen vinden, wachten op de banden en ze kunnen gemonteerd worden op de GTI.

en natuurlijk..er volgen meer foto's binnekort :thumbup:

Richard
25-03-2009, 14:00
had wel een tip gehad voor de deksles.. dat het motief van de honingraad dan doorloopt..ala rs

Pedaalemmer
25-03-2009, 14:27
Zullen mooi gaan staan die borbet velgen.

-spyrock-
25-03-2009, 16:03
@ richard: je bedoelt zeker deze deksels? :
http://www.m-technik.com/ebay/Borbet2.jpg

Vind ze ook wel mooier maar vond het beetje te veel van het goede om er te kopen terwijl ik er al heb.. ;)

-spyrock-
04-04-2009, 19:08
Zo , heb een paar dagen geleden de bandjes ontvangen die ik had besteld op internet.
Deze zijn het geworden:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bandentape.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bandentape_original.jpg

Banden meteen laten plaatsen en auto laten uitlijnen. De auto is dus ook lichtjes verlaagd mbv de weitec schroefset.
Zoals beloofd dan eindelijk foto's van de auto in zijn geheel ;) :

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/coghen1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/coghen1_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/interieur.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/interieur_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel009.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel009_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel010.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel010_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel008.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/geheel008_original.jpg


Je mag het dan wel niet zo goed zien, maar op de foto's zit er al een behoorlijk laagje (rem)stof op de nieuwe velgen, idem voor de carosserie trouwens, wat de kleur op de foto's niet ten goede komt.
Volgende keer maar eens beter foto's nemen.

Nu nog Borbet logo's voor op de naafkapjes en wachten op de centreerringen uit nederland.

wob8v
04-04-2009, 23:57
remstof of niet, ik vin het echt een uberauto zo!!

-spyrock-
05-04-2009, 21:15
Zou iemand van de volksforum crew de titel van mijn thread even kunnen veranderen naar "Arnaud's 16V" ?
bedankt.

-spyrock-
12-04-2009, 01:27
Nog 2 pics:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/finished.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/finished_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/finished2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/finished2_original.jpg

-spyrock-
22-04-2009, 15:52
Kleine anekdote in het gti verhaal:

2 Jaar geleden kocht ik oude en beschadigde 16" Borbet B velgen van het jaar 1990. Na lange tijd heb ik deze weer in nieuwstaat gebracht zoals op bovenstaande foto's te zien is. Nu was er echter een ontbrekende item waarnaar ik sinds heel lang op zoek was en de zoektocht ondertussen had opgegeven...de zelfklevende Borbet logo's voor op de centercaps. Die zijn namelijk onvindbaar. De nieuwere kleinere vastklik logo's vind je wel, maar niet de logo's voor borbet B velgen.
Na een ziljoen sites te zijn afgegaan en zelfs naar Borbet in duitsland te hebben gebeld, liet ik nog eens een berichtje achter op de site van Borbet. Na zoveel weken nooit een antwoord gekregen.
Deze middag zie ik mijn brievenbus halfopen staan met een pakje er half uithangend. Ik doe het deurtje wat meer open en ik merk op dat er een borbet sticker op het pakje kleeft en mijn naam. Verstomd van verbazing vind ik in het pakje vier nieuwe zelfklevende logo's met in het engels een briefje erbij dat het 'exceptionally free of charge is'. Ik heb zelf nooit antwoord gekregen dat er nog logo's bestonden, en ineens liggen ze bij mij in de bus, gratis!
Anyway dat was het missende item die nu de velgen afmaken, ikke blij ;)

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/borbetlogo2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/borbetlogo2_original.jpg

kb2
22-04-2009, 15:58
Hele mooie auto.Ziet er strak uit.

knedel16vweber
22-04-2009, 16:36
mazzeltje mag je hebben toch? super hoe de golf aan gepakt word!
ik wou dat ik het kon maat ik heb nog wel wat andere projecten staan :D
super nette GTI! top!
groet frank.

redbull
22-04-2009, 19:00
mooie golf hoor, maar ff een vraagje heb je toevalig de bon nog van de dealer van je schakelstangen setje zoek namelijk het nr van de oranje teflon bus van de schakelstang
omdat ze hier bij de volkswagen zeggen dat ie niet los is te bestellen.
dus als je een onderdeelnr hebt zou je me echt blij maken.
and keep up the good work :thumbup:

gr menne

-spyrock-
22-04-2009, 19:48
@ redbull: 191 711 208 A

Je kan het zeker los bestellen, alleen is het niet te vinden op de tekening in het vw programma (etka), vandaar dat ze dat zeggen.

RubenD
22-04-2009, 23:47
Haha, elke dealer zegt inderdaad, die is niet te bestellen. Wat dat aan gaat is het toch wel jammer dat de oude garde het magazijn niet meer beheerd, die wisten nog wel dat het zo en zo zat ;)

Maar Arnaud, dat is wel super, dat iemand je vanuit daar zomaar een paar van die logo's opstuurt. Dat is pas echt goede PR!

En je auto staat er verdomd netjes bij!

-spyrock-
23-04-2009, 16:10
Thanks voor de reacties.

Is inderdaad een super service bij Borbet, ik dacht niet dat het woord 'gratis' nog in de woordenboek stond..maar blijkbaar wel :)


Om nog snel even terug te komen op Denzo zijn opmerking over mijn lelijke remklauwen achteraan...Ik heb gisteren de wiellagers wat beter afgesteld en heb dan meteen de klauwen in de rode hammerite gezet. Dus no more ugly calipers :)

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/logo002.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/logo002_original.jpg

Waggel
24-04-2009, 09:28
Super strakke en nette golf. En f*ckin chill van die gratis borbet dingen :)

-spyrock-
14-05-2009, 23:02
Weer wat gedaan aan de auto:

Aangezien ik bezig ben met het pookmechanisme te reviseren moest het bakje onder de pook er langs ondere uit en
dus ook de uitlaat en hitteschild er af..

Na heel wat moeite de uitlaat uiteindelijk los gekregen, en meteen een gaatje gefixt in de voorste demper.

Benodigdheden:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/howto.jpg

roest rond het gaatje afschuren:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/howto1.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/howto2.jpg

uitlaat verwarmen:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/howto3.jpg

Beetje mastiek op het gaatje en met wat water openwrijven:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/howto4.jpg

Als laatste uitlaat nog wat opwarmen zodat de mastiek uithard:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/howto5.jpg



Nu de uitlaat los is, ook maar meteen de eindstukken weer mooi mat zwart gespoten (hittebestendige lak natuurlijk). :thumbup:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/auto3004.jpg

Vervolgens terug naar het pookmechanisme. Zo kwam het bakje er onder uit, some filthy sh*t :screwy: :

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/schakelbak1.jpg



Foto's van de revisie van het pookkogelmechanisme komen nog ! :cool:

-spyrock-
19-05-2009, 13:48
Dan maar verder met het mechanisme:

Nieuwe onderdelen gekocht voor de revisie, waaronder een:

reparatieset (191 798 116 A)
schuimen pakking (357 713 075)
drukveer(823 711 197 A)

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/pookmechanisme.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/pookmechanisme_original.jpg

Gemonteerd op de pookhendel:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/pookmech2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/pookmech2_original.jpg

Verder heb ik ook nog het dikke rubber waar de schakelstang het huis binnekomt (191 711 190 B) vervangen
en het plaatje voor de achteruit versnelling (191 711 146 C):

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/auto3005.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/auto3005_original.jpg


--> Boel in elkaar gezet:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/mechanisme003.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/mechanisme003_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/mechanisme007.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/mechanisme007_original.jpg


Vervolgens hitteschild weer gemonteerd met nieuwe clipsen (N 903 350 01)
en uitlaat met nieuwe ophangrubbers en klemmen.

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/auto3007.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/uitlaat.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/uitlaat_original.jpg


Al bij al echt kl*te om dit alleen te doen en zonder brug, maar geeft achteraf natuurlijk des te meer voldoening :thumbup:

-spyrock-
23-05-2009, 16:40
Leuk effect, lijkt net uit een een oude magazine te komen..

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/gti-old.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/gti-old_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/gt-old2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/gt-old2_original.jpg


LINK om zelf eens te proberen: http://labs.wanokoto.jp/olds

VwGolfMK2VW
27-05-2009, 16:53
keurig auto :thumbup:, ook erg gewaagd van de versnellingsbak, maar goede zaak dat het je zelf gelukt is.. dat geeft natuurlijk wel net even een beetje meer voldoening ;) en dat van borbet is natuurlijk helemaal top :screwy:

dat van die schakelstangen en het ''schakelbakje'' was ik ook van plan, wat was je hier in totaal ongeveer voor kwijt? want heb ook behoorlijk veel speling..


zeker een topic om te volgen :)

Erik
27-05-2009, 16:59
Geweldig! :thumbup:

-spyrock-
27-05-2009, 19:10
@VwGolfMK2VW:

Kosten schakelmechanisme: ongeveer 80€
Kosten pookkogelmechanisme: ongeveer 30€

Kost vooral tijd en moeite ;)

Losha
27-05-2009, 20:32
goed bezig ;)

ben zelf ook druk met mijn 16v maar maak er eigenlijk geen topci van .. maarja gaat ook wat trager (erg druk ..)

die waterbak, wat is het nummer daarvan ? zoek me wezenloos in etka maar vind m niet en het orignile nummer 191 819 415a kent ie niet ?

-spyrock-
27-05-2009, 20:42
De waterbak is geupdate dus het onderdeelnummer ook : 191 819 415 C
De klemmetjes waarmee deze vastzit hebben trouwens als nummer 191 819 145 A

-spyrock-
24-05-2011, 13:16
UPDATE:

Aangezien het weer een hele tijd geleden is, eerst even herinneren over welke auto het gaat ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vwforum.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vwforum_original.jpg


Ik wou al een hele tijd oldskool VDO meters inbouwen en heb er dan ook eindelijk gevonden uit een Audi Quattro van het jaar 1990.
Ik wou een voltmeter, een oliedrukmeter en watertemperatuurmeter. De olietemperatuurmeter uit de Audi ga ik dus als watertemperatuurmeter gebruiken.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo10.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo10_original.jpg

Ik wou een paneel waar de metertje een klein beetje inzakken zoals origineel bij Audi, en ben dus maar zelf beginnen frezen met de losse hand in een houten MDF plank.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo11.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo11_original.jpg

Beugeltjes heb ik gemaakt/geplooid uit een metalen band waar al gepaste gaten inzaten.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo5.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo5_original.jpg

Paneel even passen:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo7.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo7_original.jpg


Kabelboom in elkaar geknutseld, inclusief het Audi "boosetrrelais voor de instrumentenverlichting".
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo4.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo4_original.jpg


Paneel in dikke houtprimer gezet (om een soort dashboard structuur te krijgen) en afgewerkt met zwarte satijnlak.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo3.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo3_original.jpg


Resultaat achteraan:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo2.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo2_original.jpg


Nieuwe VAG druksensor, met waarschuwingscontact bij 1.8bar ter vervanging van de originele sensor op de oliekoeler.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo1.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo1_original.jpg


Olietempsensor (en adaptor voor in de radiatorslang), die ik dus ga gebruiken als watertempsensor.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo9.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo9_original.jpg


http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo8.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/vdo8_original.jpg



FOTO'S VAN DE METERS IN DE AUTO VOLGEN! :thumbup:

riendert
24-05-2011, 18:09
Netjes man die meters!

-spyrock-
24-05-2011, 21:58
Hierjuist snel een foto genomen in de garage:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/Vdodashboard.jpg
foto groot: http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/Vdodashboard_original.jpg

Wat vinden jullie van de combinatie met de digifiz ?

arnus71
24-05-2011, 22:02
Ziet er wel cool uit! Denk dat groene verlichting in de meters nog beter staat

René
24-05-2011, 22:11
Erg mooi!!

sinan
24-05-2011, 22:59
heb juist je volledige topic bekeken
goed bezig man en een prachtige golf :thumbup:

RubenD
24-05-2011, 23:52
Ziet er top uit zo!

Ook niet verkeerd trouwen, een update na zo'n lange tijd!

-spyrock-
29-05-2011, 21:51
Interieur met de VDO's:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/interior.jpg
foto groot:http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/interior_original.jpg

Oliedruk sensor:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/sensor1.jpg
foto groot:[http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/sensor1_original.jpg

Watertemperatuur senor in radiatorslang:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/sensor2.jpg
foto groot:[http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/sensor2_original.jpg


Vandaag ook compressietest gedaan, met dit als resultaat :thumbup: :
http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/compressietest_05_2011.jpg
foto groot:[http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/compressietest_05_2011_original.jpg

Gino89
30-05-2011, 20:53
Mooie GTI 16v ! Ziet er allemaal echt netjes uit :thumbup:

René
01-06-2011, 23:20
Arnaud, welk onderdeelnummer heeft dit deel:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/6/7/6/bak13.jpg

:)

RubenD
01-06-2011, 23:32
Goeie vraag, die wilde ik ook net stellen. Ik weet het eigenlijk wel, maar ik kan dat papiertje ff niet terug vinden.

René
01-06-2011, 23:34
191711208A Lagerbus €2,74

hebbes :)

breadfan83
02-06-2011, 00:07
Und waar is 't voor?
Iets voor de schakelbende?

Heb me zo'n futuristisch schakelkitje gekocht, is dat ding dan ook nodig?
http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=13_34&products_id=360

-spyrock-
02-06-2011, 19:35
breadfan: dat oranje ding is een belangerijke plastic bus waar de dikke schakelstang doorgaat die naar je versnellingspook gaat.

Voor je schakelkitje heb je hem ook nodig, je ziet hem zelf zitten rechts op de foto van de link.

René
02-06-2011, 22:19
Breadfan is naast dat oranje busje nog veel meer onderdelen nodig, aangezien hij de helft weggooit ;)

Verschil kan je wel merken zeker nu alles nieuw is?

breadfan83
02-06-2011, 23:21
Had 't met René gisteren al even doorgenomen, dus morgen maar weer bij de dealer aankloppen. Thanks. :thumbup:

De Limburger
02-06-2011, 23:40
Had 't met René gisteren al even doorgenomen, dus morgen maar weer bij de dealer aankloppen. Thanks. :thumbup:

VPC heeft die rubbers op voorraad Chris.

breadfan83
02-06-2011, 23:54
Ok, dan daar maar effe langs, thanks Ronnie!

-spyrock-
03-06-2011, 21:12
@René: Ja het verschil is overduidelijk. Ik wou weten hoe een golf2 schakelt als hij uit de fabriek rolt..en nu weet ik dat dus ;)

maurice1987
04-06-2011, 13:37
Mooie mk2!!

RubenD
04-06-2011, 18:57
Oeps, ik dacht het deze was: 191 711 190 B

-spyrock-
05-06-2011, 19:03
RubenD: 191 711 190 B zit op dezelfde stang maar dan in het bakje onder je versnellingspook.

RubenD
05-06-2011, 20:05
Arnaud, inderdaad. Dat realiseerde ik mij dus ook. Ik ga deze week even een setje van Claus von Essen bestellen, voor de Seat van mijn broertje. Daar zitten alle delen in, dus dan hoef ik me niet meer druk te maken ;)

Had je nu ook een schakelweg verkorter ingebouwd?

-spyrock-
06-06-2011, 00:07
Die setjes van claus van essen zien er zeer compleet uit ;)

Ik heb geen verkorter ingebouwd.

triggerfinger
06-06-2011, 10:21
ff een tussendoor en ervarings opmerking:

die C klemmen waar je je uitlaatdelen mee aan elkaar hebt gezet zou ik niet met de draaduiteinden naar beneden zetten, mede omdat je laag rijd kunnen die dingen nog wel eens wat raken.
ook bij het op en af rijden van een brug steken ze wel eens te veel uit en raken de brug.

zelf meegemaakt en daardoor mijn originele spruitstuk gescheurd.

voor de rest: super wagen!

-spyrock-
06-06-2011, 20:10
Had inderdaad wel beter geweest om ze opzij te draaien.
Maar de auto is vanachter eigenlijk zo goed als niets verlaagd en vooraan maar een 3cm ofzo.
Ook let ik altijd goed op voor putten e.d. dus heb ik het zo gelaten.

Thanks voor de tip iig. ;)

-spyrock-
07-07-2012, 23:19
Een goede vriend van mij zei nog “If it ain’t broken, don’t fix it”. Maar heb toch beslist mijn injector rubbers te vervangen na het lezen van 2 artikels waar in stond hoe belangerijk dit is. Bleek wel weer moeilijke klus :redface:

Ik kreeg de injectoren er onmogelijk uit met de inlaat er nog op, heb dan maar beslist de boel te demonteren:
http://i45.tinypic.com/2e2gqxz.jpg

De nieuwe onderdelen:
http://i46.tinypic.com/33m4umq.jpg

Dikke groene O-ring injector 034 133 557 E
Kleine grijze O-ring injector 035 133 557
Bruine Huls 035 133 554
zwarte O-ring huls 035133557

Voor en na:
http://i49.tinypic.com/2z86id2.jpg

De groene O-ringen kreeg ik er heel moeilijk op en heb er dan ook 3 gescheurd en dus weer nieuwe moeten bestellen. Bij mijn 2e poging heb ik dan ook gevonden hoe het moet:
- O-ringen tijdje in warm water leggen (ben niet zeker of dit veel geholpen heeft maar heb het toch maar gedaan)
- Geen wd40 of kruipolie gebruiken maar wel vaseline of ander glijmiddel voor rubber.
- glijmiddel op o-ring en voorste rand van injector
- niet erover trekken met de hand maar met een dop erover duwen

Dit heb je dus nodig:
http://i49.tinypic.com/2dj8i7n.jpg

Injectors weer gemonteerd in inlaat:
http://i48.tinypic.com/9fn11v.jpg

Voor de zekerheid alles met nieuwe pakkingen gemonteerd:
http://i50.tinypic.com/cu5wx.jpg

Met de inlaat er af is het natuurlijk easy om het gasklephuis te reinigen, kann de airflow alleen te goed komen:
http://i48.tinypic.com/2rh4olh.jpg

Klus geklaard!
http://i45.tinypic.com/1603ot5.jpg


Tot zover dit verhaal over rubber en glijmiddel. :screwy:

mk2d
08-07-2012, 09:33
Nog even een tipje als je het schakelen nog verder wil verbeteren, moet je de lange stang van het schakelmechanisme wat voor je stuurhuis langs loopt naar de vbak nemen van een golf 3 of ibiza met zon gewicht erin.

Geeft een veel strakker gevoel in je versnellingspook en dat gewicht helpt als het ware bij het inleggen van de versnellingen. :thumbup:

-spyrock-
08-07-2012, 10:23
Thanks voor de tip!
Ik neem aan dat je dit bedoelt: http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/$(KGrHqRHJF!E88evpIBWBPYy5V3o2!~~60_35.JPG

Gino89
08-07-2012, 17:11
Het is idd altijd een gedoe met die rubbers, wel fijn om te zien dat het is gelukt :thumbup: Loopt nu auto nu beter? Nadat je die bruine bussen hebt vervangen?

Deze heb ik zelf namelijk nog niet verwisselt. Zitten deze er ook gewoon in geduwd, met die rubberen zwarte ring er omheen?

Ziet er verder netjes uit :thumbup:

-spyrock-
08-07-2012, 21:17
Eerlijk gezegd heb ik nog niet de kans gehad om de auto uit de garage te halen. Er ligt momenteel een hoop rommel achter de auto die de komende dagen weggaat.

Ik heb em natuurlijk wel gestart en hij draait zoals het moet, maar dat deed hij ervoor ook al ;)

Volgens mij is het vervangen van die bruine bussen niet absoluut nodig, deze kunnen namelijk niet slijten. Ik heb ze gedemonteerd omdat ik alles wou reinigen (zoals je op de foto kunt zien zat er veel vuil rond de injector), en aangezien de kans heel groot is dat je bij het demonteren de oude bussen beschadigd (3 vd 4 waren stuk na demontage), voorzie je dus best nieuwe.

De bussen zitten er inderdaad ingeduwd met de zwarte o-ringen en worden vastgeklemd door de koperen injector-houder.

-spyrock-
11-07-2012, 16:46
Heb em ondertussen uitvoerig kunnen testen, all is good! :)

Gino89
11-07-2012, 21:18
Heb jij een PL of een KR? i.v.m. de onderdeel nummers die je er bij zet. dan kan ik die namelijk ook bestellen als ik ze nodig heb.

Want volgens mij zit er verschil in bij de PL en KR.

-spyrock-
12-07-2012, 19:41
Ik heb een KR.

Gino89
01-08-2012, 20:44
Waar ik nu achter ben gekomen, Via informatie van VPC is dat je die dopjes voren op de injectors er vanaf kunt trekken. Dus dat hele geval waar die dunne o-ring op zit. Ik wist dit ook niet. Maar dan hoef je ook die groene ronde rubber er niet over heen te doen. Die schuif je er dan zo gewoon op zonder veel moeite.

vdWal.
01-08-2012, 21:57
je topic even door gebladerd, heerlijk golfje! :thumbup:

-spyrock-
27-08-2012, 20:12
@Gino89: had ik dat maar vroeger geweten :D
Die dopjes lijken er wel opgeklemd of opgeperst, ben je zeker dat die er net zo strak weer kunnen opgezet worden achteraf?

-spyrock-
27-08-2012, 20:58
Ik heb vandaag een interessante aankoop gedaan. Weet nog niet goed wat ik ermee ga doen. Ik heb het eigenlijk niet nodig omdat alles goed werkt bij mij, maar dit is toch iets wat de waarde van mijn GTI een stukje doet stijgen dacht ik.

Ik vraag me ook af of er afstelwerk nodig zal zijn??

Hier heb je het dan , splinternieuw Bosch injectiesysteem uit '89!

http://i47.tinypic.com/167ruis.jpg

http://i49.tinypic.com/fxgprk.jpg

http://i45.tinypic.com/34gsdfs.jpg

http://i45.tinypic.com/2ic2u5v.jpg

http://i50.tinypic.com/28ukaw6.jpg


Wat denken jullie ervan, verkopen of monteren?


-

Gino89
27-08-2012, 21:13
@Gino89: had ik dat maar vroeger geweten :D
Die dopjes lijken er wel opgeklemd of opgeperst, ben je zeker dat die er net zo strak weer kunnen opgezet worden achteraf?

Ja ik dacht ook dat die geperst waren. Maar die zitten er gewoon op.Het is kei hard materiaal. En kun je er zo weer op duwen. Dit gaat natuurlijk best stroef. Maar ze zitten er na weer goed vast. Heb het zelf getest.

Dat injectie systeem ziet er nog super netjes uit zeg ! :thumbup:

Ik zou het eerst zelf proberen. :rolleyes: Je kunt het erna nog altijd verkopen toch?

-spyrock-
27-08-2012, 21:32
Ik ga het eens bekijken die dopjes, bedankt voor de tip iig!

-spyrock-
30-08-2012, 19:01
Is toch wel wat waard, heb enkel 'nieuwe' (waarscheinlijk gereviseerd!) spinnenkop gevonden op ebay voor €500, en voor die prijs heb je nog niet eens de warmdraairegelaar, benzineleidingen, injectoren en luchtfilterdoos.
Daarbij zijn mijn spullen nog nooit gebruikt, dus geen revisie.

http://i47.tinypic.com/mt125f.png


Ga het toch maar eens proberen op mijn gti in de hoop dat ik enkel CO en stat.toerental moet regelen.

Chriskee.
31-08-2012, 16:10
Mocht je 't wegdoen ben ik 100% geïnteresseerd!

tim_j
31-08-2012, 19:33
ikzou zeggen monteren.. je hebt er denk ik meer profijt van in de auto dan in euro's.

Gino89
31-08-2012, 20:24
Ik denk als je die 2 dingen afstelt dat hij loopt. Hooguit dat je die stand van die ronde grote schijf moet afstellen. Die de lucht meet. Maar omdat het nieuw is zal deze al goed staan.

airkewld
01-09-2012, 16:39
Knap project, de gti ziet er egt super uit

-spyrock-
01-09-2012, 17:43
Ik ga het monteren en zien wat het geeft na afstelling van toerental en CO.

Chriskee, ik laat je zeker iets weten moest het toch de verkoop ingaan. ;)

Nu maar eerst op zoek naar zo'n lange imbus 3 sleutel om CO te regelen.

-spyrock-
12-11-2012, 21:00
Ik heb er dan toch voor gekozen het uit 1989 ‘nieuwe’ injectiesysteem te monteren.
Aangezien ik niet wist wat te verwachten heb ik me voorbereid en verdiept in het hele K-jetronic onderwerp.

Injectiedruk tester gekocht voor het controleren van de systeem en controle druk. Daarnaast een extra lange 3mm inbus sleutel voor het afstellen van het CO%:
http://i48.tinypic.com/juuyl1.jpg


Omdat het oude systeem er toch uitgehaald moest worden, gebruik van gemaakt nieuwe VAG transparante beschermingswas (AKR 321 M15 4) onder de luchfilterdoos te plaatsen.
Ik heb trouwens niets van roest ontdekt, goed nieuws.
http://i48.tinypic.com/2gv8soh.jpg


Nieuwe bouten bij VW besteld voor de WUR (warm up regulator) en een banjo bout voor de koudstart injector. Het rode dopje (026 133 777) is een anti-tampering plug om het gaatje van de CO% afstelschroef te dichten na afstellen.
http://i49.tinypic.com/kb97cm.jpg

Nieuwe slang (027 129 627 E) die warme lucht naar de luchtfilterdoos brengt:
http://i47.tinypic.com/91dpv8.jpg

Dan nog wat testgereedschap gemaakt om de injectievolumes van de injetoren onderling te kunnen vergelijken/afstellen.
Hiervoor moet je o.a. het brandstofrelais overbruggen met een schakelaar (zekering niet vergeten!).
http://i45.tinypic.com/vz8zk2.jpg

http://i49.tinypic.com/331p36f.jpg

Binnekort meer hierover!

Gino89
13-11-2012, 19:05
Je hebt je er goed in verdiept moet ik zeggen. Past die druk meter zo tussen je injectors? Leuk gereedschap allemaal. Lekker bezig zo :thumbup:

-spyrock-
13-11-2012, 21:42
Die drukmeter is o.a. gemaakt voor K-jetronic injectie systemen dus geleverd met de juiste adapters en schroefdraad (M12x1.5).

Je plaats hem tussen de benzine verdeler en de WUR (warm up regulator). Het kraantje dient om te schakelen tussen de systeem en controle druk.

Hier meer info:
http://www.youtube.com/watch?v=58I2Cd1kszA&feature=g-like

-spyrock-
13-11-2012, 22:31
Het eerste wat ik gedaan heb na het plaatsen van het nieuwe injectie systeem is de injectoren (onderling) testen op inspuitdebiet, spuitvorm, lekkage,..
Dit doe je dus door het pomprelais (meestal 67, 80 of 167) te overbruggen met een schakelaar zodat je de injectoren kan laten inspuiten zonder lopende motor.
Hiervoor hef je de hefboom met ronde plaat (mechanische luchtmassa meter) onder de rubber kap op met een magneet om de hoeveelheid benzine te regelen.
http://i47.tinypic.com/264nayb.jpg

Toen heb ik meteen een raar fenomeen en probleem vastgesteld! De injectoren spoten benzine met de hefboom in ruststand! Hierdoor was de auto niet te starten omdat de bougies meteen worden natgespoten met benzine.

Ik heb lang gezocht om dit op te lossen en alls gecheckt op vuil of oxidatie (o.a. de regelplunjer in de verder zoals hieronder). Maar alles zag er normaal of nieuw uit.
http://i50.tinypic.com/104p1lj.jpg

http://i49.tinypic.com/343mbgy.jpg

Ook gecheckt of de benzine druk ergens te hoog (of te laag) was:
-Systeem druk (wordt geregeld door de fuel pressure regulator = dikke schroef in de verdeler) dient rond 5 bar te zitten: ik had 4.9bar wat goed is.
-Controle druk (wordt geregeld door de WUR) dient tussen 3.4 en 3.8 bar te zitten: ik had 3.6bar dus goed.
http://i45.tinypic.com/8x78kj.jpg

Dan na lang zoeken en testen uitgekomen op de CO% afstelschroef (bepaald de positie tussen de hefboom en regelplunjer), die zat zo diep ingeschroefd dat de plunjer benzine doorliet met de hefboom in ruststand (dus de ‘geen gas’ positie). Ik heb maar liefst 16 halve toeren moeten terugdraaien toen de injectoren plots stopten met injecteren, probleem dus opgelost!!
(kvraag me af welke prutser met die schroef heeft gespeeld)

Toen starte de auto eindelijk en draaide mooi op 4 cilinders.
Enigste wat ik dus nog moest doen is CO% en stationair toerentaal afstellen.
Hiervoor heb je een CO meter nodig (en eventueel een stroboscoop lamp voor het toerental). Ik heb beide geleend van kennis.
http://i45.tinypic.com/nn9qux.jpg

http://i45.tinypic.com/33llago.jpg

- CO% heb ik op 2.0% gezet na aanraden op het engelse clubgti forum. Volgens de manuals moet hij op 1.5%. Ik ga beiden eens uit proberen.
Je moet hiervoor de carterverluchtingsslang op de luchtfilterdoos los maken (zodat enkel verse lucht binnenkomt) en de 2e uitgang van je uitlaat tijdelijk afsluiten.

- Toerental moet tussen 900 en 1000 tpm. Dit moet worden afgesteld met de ISV (idle stabilisation valve) afgeschakeld (wit stekkertje met rood/zwarte draad naast je ontstekingsbobine)

Beide afstellingen doe je met warme motor (olie 80°c) en elektrische apparatuur af. De koelingsventilator mag ook niet draaien.

Gino89
14-11-2012, 19:31
Lijkt wel op de plunjer is aangelopen? Heb ze zelf nog niet zo ver uit elkaar gehad.

Ook lekker dan, dat die CO schroef zo ver was ingedraaid, Had je van te voren geen problemen er mee dan? Zal je wel ook dadelijk in de verbruik merken.

-spyrock-
15-11-2012, 00:36
De plunjer ziet er normaal uit, het middelste gedeelte hoort niet glad te zijn, deze raakt namelijk niets maar dient enkel om benzine door te laten.

Er was eigenlijk geen 'van te voren', dit systeem heeft ervoor nooit gedraaid, het had 0km en is nooit geinstalleerd geweest.

-spyrock-
16-11-2012, 19:03
Auto is klaar voor de winter.
Oliefilter, nieuwe olie en ook maar een 'engine flush' gedaan om het oliecircuit te reinigen.

http://i49.tinypic.com/2e1f0jp.jpg

tim_j
16-11-2012, 21:30
Goed bezig! Inderdaad vreemd van die injectoren die blijven spuiten. wellicht is dit altijd wel zo met nieuw spul. En is het afstellen zoals u deed altijd nodig.

-spyrock-
18-11-2012, 17:15
Nog wat kleine dingen besteld bij VW dealer:
- Radiatorsteun + bijhorende bouten
- Vijsjes voor radiatorscherm

http://i45.tinypic.com/2lpb43.jpg

mk2d
18-11-2012, 17:41
Je maakt er serieus werk van! :thumbup:

-spyrock-
08-02-2013, 22:27
Ik had al lang zin de motorsteunen te vervangen en heb dan ook deze gekocht:
http://i50.tinypic.com/214140n.jpg

Daarnaast nog wat rubbers gekocht die ik nog niet had vervangen ( stabistang,dwarsbalk vooraan, stuurhuis, achteras):
http://i47.tinypic.com/ir6u5s.jpg

Nieuwe bouten/moeren besteld bij VW:
http://i45.tinypic.com/j950rk.jpg

http://i49.tinypic.com/34h6usz.jpg

ar1g3
09-02-2013, 00:23
Leuk om zien dat er op nog geen 50km van mijn deur nog een 16klepper rond rijdt die niet verprutst is :) En dan nog een tussenmodel zoals de mijne (dunne bumpers, maar al wel nieuwe deuren enz).
Is verdorie een mooie wagen, wou dat ik het geld en de middelen had om even grondig werk te verrichten aan de mijne. Ga dit topic zeker nog blijven volgen want aangezien je beschrijft hoe je alles hebt gedaan kan ik zeker nog dingen leren hieruit!

-spyrock-
09-02-2013, 02:21
Thanks ;) Ik probeer het inderdaad toch wat informatief te houden, dan heeft iemand anders er ook iets aan.
Jij bent ook goed bezig zie ik in je topic.

En ja ik ken dat gevoel van veel dromen, maar laag budget. Op jou leeftijd had ik helemaal geen auto en moest ik ook steeds euros tellen wanneer ik iets wou vervangen aan mijn brommer. Goede 2ehands deals zoeken en roeien met de riemen die je hebt, zo kom je al een heel eind. :)
Succes!

-spyrock-
09-02-2013, 02:31
Ik had alle slijtage delen van het schakelmechanisme al vervangen (zie vorige pagina's in dit topic), maar had nooit de lange bout (zie rechts op bovenstaande foto) vervangen in een van de beugels.
Deze bout is eigenlijk ook een slijtage onderdeel die speling veroorzaakt. Dus heb deze besteld bij de dealer samen met weer 2 nieuwe witte hulsjes.

bout: 191 711 199
witte hulsjes: 191 711 590 A

Gemonteerd met Teflon vet:
http://i46.tinypic.com/123rzpz.jpg

http://i45.tinypic.com/2rwvqio.jpg

ar1g3
09-02-2013, 20:36
Thanks ;) Ik probeer het inderdaad toch wat informatief te houden, dan heeft iemand anders er ook iets aan.
Jij bent ook goed bezig zie ik in je topic.

En ja ik ken dat gevoel van veel dromen, maar laag budget. Op jou leeftijd had ik helemaal geen auto en moest ik ook steeds euros tellen wanneer ik iets wou vervangen aan mijn brommer. Goede 2ehands deals zoeken en roeien met de riemen die je hebt, zo kom je al een heel eind. :)
Succes!
Thanks!

Ja idd, veel dromen maar weinig geld. Soms wel frustrerend, maar gelukkig heb ik wel een goede deal gesloten met die auto die ik heb te kopen, ik krijg ontbrekende onderdelen gratis van die man die hem verkocht als hij die heeft liggen. (hij was er aan begonnen als project maar te weinig plaats en tijd).

Grootste probleem is gereedschap, da's zo belachelijk duur soms :D

Wat ik leuk vindt bij jou project is dat je echt heel grondig te werk gaat, vijzen en bouten vervangen enz. Bij mij blijft het waarschijnlijk op vijzen en bouten een nachtje in cola laten trekken :P

Ik heb maar snel diagonaal gelezen, welke problemen had jij met het schakelmechanisme dat je onderdelen vervangen hebt enz?

-spyrock-
10-02-2013, 04:25
Ja die originele VW bouten zijn zeker niet goedkoop.
Ik zou trouwens eerder WD40 (of andere kruipolie) op je bouten spuiten, ipv ze in cola te leggen..
En wanneer je ze weer monteert beetje kopervet op de schroefdraad, dan krijg je ze later gemakkelijker los.

Ivm materiaal, ik gebruik stokoude sleutels, doppen, ... dus zeker geen nieuw spul.
Wel heb ik een goede Facom ratelsleutel gekocht en een momentsleutel.
Andere speciale tools die je minder vaak gebruikt koop je (indien laag budget) best op oldtimerbeurzen (Gent, Antwerpen, Ciney, ..), daar heb je speciale tools aan een lage prijs. Kwaliteit is niet top maar aangezien je dat speciale gereedschap niet vaak gebruikt is da niet zo erg.

Ivm schakelmechanisme, ik raakte niet meer in 5e versnelling door versleten rubber waar schakelstang doorgaat. Toen heb ik beslist om al die rubberen/plastic dingen te vervangen, ik wou een auto die schakelde als nieuw.

ar1g3
10-02-2013, 20:14
Ja die originele VW bouten zijn zeker niet goedkoop.
Ik zou trouwens eerder WD40 (of andere kruipolie) op je bouten spuiten, ipv ze in cola te leggen..
En wanneer je ze weer monteert beetje kopervet op de schroefdraad, dan krijg je ze later gemakkelijker los.

Ivm materiaal, ik gebruik stokoude sleutels, doppen, ... dus zeker geen nieuw spul.
Wel heb ik een goede Facom ratelsleutel gekocht en een momentsleutel.
Andere speciale tools die je minder vaak gebruikt koop je (indien laag budget) best op oldtimerbeurzen (Gent, Antwerpen, Ciney, ..), daar heb je speciale tools aan een lage prijs. Kwaliteit is niet top maar aangezien je dat speciale gereedschap niet vaak gebruikt is da niet zo erg.

Ivm schakelmechanisme, ik raakte niet meer in 5e versnelling door versleten rubber waar schakelstang doorgaat. Toen heb ik beslist om al die rubberen/plastic dingen te vervangen, ik wou een auto die schakelde als nieuw.
WD40 vreet de roest toch niet weg? Of wel? En bedankt voor de tip!

En zal dan eens naar zo'n oldtimerbeurs moeten gaan, maar ik heb meeste gereedschap al, gelukkig :)

Versnellingen heb ik bij mij nog niet kunnen testen, buiten 1 en R. En mijn achteruit werkt niet. Daarom dat ik het vroeg waarom jij het had vernieuwd.
Ik kan hem wel in achteruit zetten (zo achter dat witte lipje op de linkerkant naast de pook) maar dan rijd hij nog steeds vooruit.

Gino89
10-02-2013, 20:27
Je pakt het wel echt grondig aan he, netjes :thumbup:

ar1g3; ik denk dat je de schakelstangen eens moet afstellen, dat deze niet goed staan.

ar1g3
10-02-2013, 21:09
Je pakt het wel echt grondig aan he, netjes :thumbup:

ar1g3; ik denk dat je de schakelstangen eens moet afstellen, dat deze niet goed staan.
Had iemand anders ook al eens gesuggereerd maar aangezien ik nog een leek ben zou ik niet weten wat dat zijn, waar die zitten en hoe je dat doet :)

Maar misschien best terug ontopic, anders word Arnauds topic helemaal verkl**t. :D

Als je mij nog raad kan geven enz post dan maar in mijn topic, als je wil :thumbup:

-spyrock-
13-02-2013, 23:16
Aangezien ik de motorsteun vervang die op de voorste dwarsbalk ligt, is het ook belangerijk de rubbers te vervangen waarmee deze balk gemonteerd zit. Deze worden vaak vergeten..

Dit bleek zowat de meest onderschatte klus ooit te zijn! Ik heb er zeker 5uur over gedaan om die 4 dingetjes er onbeschadigd in te krijgen!!
Aan kracht geen tekort (met draadstang en rondellen soort trekker maken), probleem was een beetje de soepelheid waardoor de rubbers er steeds vervormd/scheef ingetrokken worden.
In tegenstelling tot wat men zou denken gaat het volgens mij een stuk makkelijker met hardere Polyurethaan versies.

origineel nummer: 191199233

Nieuwe rubbers erin, oude ernaast:
http://i47.tinypic.com/8y7rl2.jpg

ar1g3
13-02-2013, 23:40
Leuk om weten dat ik niet de enigste ben die met 0° aan auto's prutst. Zullen ook nog wel andere mensen zijn natuurlijk.
hoe heb je dat gedaan? Motor opgehangen aan lift ofzo? Want als je die steun weghaalt om er aan te werken zit de motor toch niet meer goed vast?

-spyrock-
15-02-2013, 00:33
Motor met krik (en rubberen blok ertussen) ondersteund onder carterpan.

-spyrock-
16-02-2013, 21:13
Voorste motorsteun en baksteun zijn vervangen.
Meteen een ander rij en schakelgedrag. De voorste steun was dan ook behoorlijk versleten (kon hem zo heen en weer plooien met de hand).

Oud vs. nieuw.
http://i46.tinypic.com/34oqy5i.jpg

Zoals je ziet op de foto heb ik gekozen voor een nieuwer hydrotype lager (357199279B) zoals gebruikt op de G60, i.p.v. het oorspronkelijke rubbertype (191199279E).

Ik heb de mijne van het merk Febi (ref.03599).

tim 16v
17-02-2013, 09:37
klopt wat je zegt. Heb de rubbers van de draagbalk vervangen voor powerflex exemplaren. Met een beetje afwas middel vlogen ze erin haha. Heel mooi project deze golf. Mooiste van de kr vind ik het aanzuig geluid. Kreeg dit geluid niet meer terug toen de abf motor erin zat. :shake:

-spyrock-
17-02-2013, 18:27
Logo gekocht aangezien het al jaren mist op de auto en ze vroeger moeilijk te vinden waren:
http://i50.tinypic.com/lz6et.jpg

Binnenkort weer wat foto's van de auto in zijn geheel, want dat is volgens mij ook al een paar pagina's geleden :D !

-spyrock-
02-03-2013, 19:19
Eindelijk vandaag nog eens foto's gemaakt van de auto in zijn geheel:

http://i47.tinypic.com/slimfs.jpg


http://i46.tinypic.com/vxew00.jpg

ar1g3
02-03-2013, 22:12
Wow.... :wow: :wow:

Zo zou elke GTI moeten zijn, enigste dat ik er op aan te merken heb is dat het geen vijfdeurs is :) maar 'who the hell cares?' als je auto er zo mooi uitziet!

-spyrock-
03-03-2013, 04:05
Thanks!
Aangezien hij nog in de 1e lak staat heeft hij wel hier en daar wat gebruiksporen (krasje, deukje, ..) maar ik stoor me er niet zo aan. Een auto blijft een gebruiksvoorwerp en de inperfecties maken na 25 jaar deel uit van de 'charme' I guess ;).

Die full restauratie projecten zijn wel leuk en het resultaat is vaak prachtig maar je verliest wel wat van het gevoel met een echte oude 80's auto te rijden denk ik. Ik hou persoonlijk bijvoorbeeld van die oude 'golf geur' vanbinnen en aan de 'patina' van een lichtjes verweerde lak heb ik ook niks tegen.

Je moet maar eens op een oldtimer beurs je neus steken in bijvoorbeeld een Audi Sport Quattro of een R5 Turbo of een 205 T16....je waant je echt in de 80's :D .

-spyrock-
03-03-2013, 13:45
Beetje bewerkt in Lightroom en Photoshop:

http://i45.tinypic.com/34y9qfd.jpg

René
03-03-2013, 13:48
Hele mooi GTI!

Nels
03-03-2013, 13:58
heel mooi! wat is de kleur als ik vragen mag? is dat helios blauw? mijn gti heeft volgens mij namelijk dezelfde kleur.

-spyrock-
03-03-2013, 14:51
Inderdaad, Helios blauw (code LA5Y) ;)

Gino89
03-03-2013, 14:52
Netjes :thumbup:

Kazzo
03-03-2013, 21:18
In 1 woord geweldig, hoop dat mijne er ook zo bij komt te staan, compleet origineel:)

CleanedCordoba
03-03-2013, 22:48
mooi 16v!

sinan
03-03-2013, 22:51
Nice :thumbup:

-spyrock-
04-03-2013, 00:16
Thanks guys, leuk om te weten dat OEM looks nog vaak wordt geapprecieerd ! :)

lowrider23
04-03-2013, 10:04
Prachtige GTI heb je hoor!! :cool:

-spyrock-
01-04-2013, 22:34
Bij de VW dealer het gereedschap (tool 3104) gekocht voor het afstellen van het schakelmechanisme.
Ik kreeg hem nooit perfect afgesteld, maar nu dus wel gelukt met dit afstelplaatje.
http://i48.tinypic.com/qpifpl.jpg

Heb ook een nieuwe koppelingskabel gemonteerd:
http://i50.tinypic.com/fn9xfc.jpg

Nog een kleine tip:
Omdat de opstelling van je toplager en het schoteltje boven op je schokdemper vaak los komt te zitten doorheen de jaren, is het best da je het schoteltje eraf haalt en de speciale moer met 2 inkepingen eronder controleert en vastdraait (heb je normaal een special tool voor nodig maar op pagina 2 zie je hoe ik dit makkelijk oplos). Dan terug het schoteltje erop en de dikke moer vervangen door een vernieuwde zelfborgende moer van de VW dealer (N 0221501). Dan komt het nooit meer los.

Hier zie je de moer die moet vervangen worden.
http://i49.tinypic.com/9779z6.jpg

Die kan je met dit materiaal los maken (je moet namelijk met een inbus de schokdemperstang tegen houden):
http://i48.tinypic.com/mkg0o7.jpg

http://i48.tinypic.com/2dam9ll.jpg

Links de vernieuwde versie, rechts het oudere type:
http://i50.tinypic.com/m8h8xw.jpg

Kazzo
01-04-2013, 22:47
Super om te zien hoe je te werk gaat :D als ik vragen mag, wat doet dat plaatje precies, om je schakelmechanisme mee af te stellen?

g-loudertje
01-04-2013, 23:16
Prachtige gti!!

-spyrock-
02-04-2013, 00:06
@Kazzo: Plaatje dient om ervoor te zorgen dat na het demonteren van het mechanisme, je weer soepel in alle versnellingen kan door juiste afstelling van de positie van de pook.

Eerst de pook in neutraal zetten, dan onderaan de auto de klem van de schakelstang losdraaien:
http://i48.tinypic.com/rw2hyw.jpg

Dan steek je de uitstekende nok van je de pook in het plaatje:
http://i50.tinypic.com/szhqpt.jpg

Dan ga je weer onder de auto en draai je de klem weer vast, job done.

Erik Baas
02-04-2013, 00:14
Misschien handig om er even bij te zeggen dat je als eerste de versnelling vrij moet zetten. ;-p

Kazzo
02-04-2013, 11:35
Arnaud, bedankt voor de uitleg. Heb ik weer wat geleerd :D

golf2 abuh
02-04-2013, 13:58
even over het afstellen van het mechnisme,

Laatst was mn aandrijfas, aan de bak zijde losgegaan. auto op laten slepen, aandrijf as vast laten zetten, maar sinds dien gaat mijn auto niet meer in zn achteruit. het lijkt eigelijk alsof ie in zn achteruit alsnog vooruit gaat.

is dit ook een kwestie van opnieuw afstellen?.. of zal mijn aandrijfas iets hebben geraakt?...

-spyrock-
02-04-2013, 17:44
@Erik baas: heb het ge-edit ;)

@golf2 abuh: als je mechanisme niet is losgeweest hoef je logisch gezien niet af te stellen. Ook als je speling hebt ergens los her-afstellen volgens mij niets op.
Als ik het goed begrijp zet jij de pook eigenlijk in 1e ipv in achteruit, wat erop wijst dat er misschien iets geraakt is. Kijk eens onder je pookhoes of het witte plastic plaatje voor de achteruitvergrendeling niet stuk is.
Als je daar niets ziet, kijk achter je motor of je schade ziet aan je mechanisme.
Neem desnoods duidelijke foto's en toon ze in een nieuw topic.

-spyrock-
07-04-2013, 15:27
Gisteren de achterste motorsteun vervangen.

Werkwijze

Onderaan lange bout lossen die door de motorsteun gaat (wel nog in laten).

Dan de inlaatbuis eraf:
http://i46.tinypic.com/2b1f0h.jpg

Nu heb je bovenaan toegang:
http://i46.tinypic.com/2z5lt8g.jpg

Nadat je het stuk voor warmeluchttoevoer aan je uitlaatcollector eraf haalt (2 moeren) kan je de 3 13mm bouten makkelijk lossen. Vervolgens krik je de motor beetje op onder de steun. Ik heb de aluminium steun op de foto ook gelost (4 bouten 13mm) om de motorsteun er te kunnen uithalen:
http://i46.tinypic.com/ekjngo.jpg

Best los je de andere motor/bak steunen ook lichtjes zodat je niets verwringt bij het krikken.
Dan nieuwe motorsteun erin plaatsen zoals ervoor en lange bout erdoor.

Motor op losse steunen heen en weer bewegen, dan alles weer en vastzetten:
dikke bout baksteun: 60Nm
moer voorste motorsteun: 60Nm
Lange bout achterste motorsteun: 75Nm
alle 13mm bouten achterste motorsteun: 25Nm

Oud en nieuw:
http://i49.tinypic.com/n2g0sw.jpg

Ook heb ik nieuwe BERU rotor en verdelerkap geplaatst:
http://i45.tinypic.com/besx39.jpg
Rotor:
http://i49.tinypic.com/2wejlsl.jpg

Verdelerkap:
http://i49.tinypic.com/2emk7lc.jpg

-spyrock-
09-06-2013, 12:44
Ik had nog een reserve 16V alternator liggen, heb het eens gewaagd deze te reviseren.

De reserve alternator:
http://i43.tinypic.com/33lnwcn.jpg

http://i40.tinypic.com/oar9rn.jpg

Alles uit elkaar:
http://i39.tinypic.com/k4zdc.jpg


Onderdelen:
Nieuwe SKF lagers (6201-2RSH/C3 en 6203-2RSH/C3)
Nieuwe bouten (037 903 555)
Nieuw plastic lagerring (049 903 223)
nieuwe spanningsregelaar (Beru Ger004)
http://i39.tinypic.com/vql1kk.jpg

Dan de alternator die op de auto zit ook maar gedemonteerd, nu ik toch bezig was 
Die kwam er zo uit:
http://i42.tinypic.com/nh07tg.jpg

http://i43.tinypic.com/30lzyw3.jpg

Na het zand/parelstralen, herspuiten, testen van stator en rotor met ohmmeter en alles weer inbouwen zag het er zo uit:
http://i41.tinypic.com/6ekfuh.jpg

http://i40.tinypic.com/2z7h848.jpg

Beide alternatoren klaar!
http://i43.tinypic.com/y19n8.jpg

http://i42.tinypic.com/2a77rk2.jpg

Tjaap
09-06-2013, 12:47
Netjes hoor!

The Skinnmeister
12-06-2013, 18:54
Ziet er echt netjes uit, ga zo door :thumbup:

Geurt
12-06-2013, 20:28
prachtig werk en mooi gedocumenteerd!

ar1g3
09-03-2014, 17:24
Ik zag dat je je remklauwen rood hebt geschilderd met hammerite, worden ze niet te heet voor hammerite? Wil de mijne ook schilderen, roestkleur is niet zo stijlvol namelijk :D

Style
09-03-2014, 17:39
Zou ik persoonlijk dit gebruiken Foliatec 2 componenten en blijft jaren goed.

http://www.biesheuvel.nl/search/remklauwen%20verf


Mooi topic hoor spyrock :thumbup:

ar1g3
13-05-2015, 11:16
Al die stukken voor de revisie van het schakelmechanisme, heb je die bij de dealer gehaald of was het een setje dat je ergens gevonden hebt?

20harmen20
19-05-2015, 21:43
Wat een top project. Mag ik vragen waar je die lagers weg hebt voor je dynamo, die zoek ik ook nog!

-spyrock-
22-11-2018, 20:50
Al die stukken voor de revisie van het schakelmechanisme, heb je die bij de dealer gehaald of was het een setje dat je ergens gevonden hebt?

Haal ik bij de dealer. Ik vertrouw de kwaliteit en nauwkeurigheid niet van namaak spul.

-spyrock-
22-11-2018, 20:50
Wat een top project. Mag ik vragen waar je die lagers weg hebt voor je dynamo, die zoek ik ook nog!

De lagers komen van bij Klium.be

ar1g3
22-11-2018, 21:23
Haal ik bij de dealer. Ik vertrouw de kwaliteit en nauwkeurigheid niet van namaak spul.
Ik heb sinds toen een namaak setje van bij Boelm geïnstalleerd. Voorlopig houdt het wel, ondanks de spaghetti uitlaat die er naast loopt. Maar we zullen zien hoe lang het blijft duren natuurlijk. Ooit komen er originele onderdelen op