View Full Version : Tempratuurmeter komt niet meer van zijn plek
tieske_jetta
23-01-2008, 11:45
Hallo medeforumers,
Ik heb mijn jetta mk2 uit ’91 nu z’n 4 maanden en sinds een maand komt mijn temperatuurmeter niet meer uit zijn ruststand. De kachel word wel goed heet. Waar zou het aan kunnen liggen? Misschien thermostaat of de meter zelf?
Alvast bedankt voor jullie reacties :thumbup: .
Gr Thijs
martiepartie
23-01-2008, 11:52
je temperatuurmeter?
tieske_jetta
23-01-2008, 11:58
je temperatuurmeter?
zat ik idd ook aan te denken maar ik wil graag ook even weten van mensen die er wellicht meer verstand van hebben dan ik.
martiepartie
23-01-2008, 12:00
die KAN kapot gaan. Thermostaat kan je controleren, of deze werkt, maar als je kachel goed warm wordt en je motor lekker blijft lopen kan het ook gewoon een defecte meter zijn.
Meten=weten. Of je meter controleren/vervangen, Of je thermostaat controleren.
Kabelbreuk, of een breuk bij het kabelschoentje.
Succes ermee.
tieske_jetta
23-01-2008, 12:07
dank u voor deze snelle reacties!! Kachel word goed warm en de motor loop ook goed. Zal vandeweek mijn tellerbak er ff uit halen en de kabel en meter even doormeten en controleren. alvast bedankt!
sensor of stekkertje los aan de sensor? Das de simpelste oorzaak.
tieske_jetta
23-01-2008, 12:22
in het begin kwam hij niet verder als het 1e streepje is dat ook de oorzaak daarvan?
martiepartie
23-01-2008, 12:53
ahaa, kijk, er komt steeds meer info.
Nee ,dat kan niet aan een losse stekker liggen. Dan doet hij het gewoon NIET.
Thermostaat stuk; test is heel makkelijk.
Ga een stukje rijden om de motor op temperatuur te krijgen, maar houdt de snelheid laag. Laat de motor dan een tijd stationair draaien.
**Als je thermostaat kapot is zal de temperatuurmeter alsnog omhoog moeten gaan, tot ongeveer 90 graden en slaat uiteindelijk de ventilator aan.
**Is de meter kapot, dan zie je niks en slaat uiteindelijk de ventilator aan als het koelwater op temperatuur is.
tieske_jetta
23-01-2008, 13:00
ahaa, kijk, er komt steeds meer info.
Zat ik net even te bedenken dat hij in het begin toen ik hem kocht het wel deed maar tot het eerste streepje en niet verder.
Nee ,dat kan niet aan een losse stekker liggen. Dan doet hij het gewoon NIET.
Thermostaat stuk; test is heel makkelijk.
Ga een stukje rijden om de motor op temperatuur te krijgen, maar houdt de snelheid laag. Laat de motor dan een tijd stationair draaien.
**Als je thermostaat kapot is zal de temperatuurmeter alsnog omhoog moeten gaan, tot ongeveer 90 graden en slaat uiteindelijk de ventilator aan.
**Is de meter kapot, dan zie je niks en slaat uiteindelijk de ventilator aan als het koelwater op temperatuur is.
Mijn ventilator slaat wel aan na een lange tijd( komt natuurlijk ook door het koude weer) maar hij doet het wel op een gegeven moment. Dus zal het dan toch alleen aan de meter liggen?
voel eens aan de slangen of ze allemaal warm zijn...
Djinn_4fun
23-01-2008, 18:16
probeer eens een vervangende zwarte temperatuur sensor, zit naast de blauwe voor op 't blok
zijn iets van €20 bij de dealer
Hoi, ditzelfde probleem heb ik met mijn '91 jetta 1.6, maar 't valt me op dat het koelstofreservoir ook heel langzaam steeds leegloopt (naar schatting 0,25l per 1000km). Verder rijdt de jetta goed en heeft genoeg vermogen. Rijdt wel vaak kleinere afstanden (werk 15km enkele reis). Kachel komt wel op temperatuur maar de laatste paar weken komt de meter nauwelijks uit de hoek
Mogelijk dat naast een sensor ook de koppakking een beetje 'zweet'?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Met tempmeter doet het ook niet en de sensoren zijn vervangen. Dus moet wel aan stekkertje of draad ligggen.
Alleen krijg ik mij tellerbak er niet uit. Boven zitten er 2 schroefjes bij kachel bediening 1 en onder nog een. Maar beweging komt er niet in.
Weet iemand hoe het wel moet?
Djinn_4fun
12-03-2008, 10:25
Als je het raamwerk eruit hebt.
1 schroef links achter je dimlicht schakelaar. Er zit er 1 in het midden achter de schakelaar van de achterruit verwarming, 2 bij je kachel frame en 1 achter waar de radio hoort te zitten.
Als het goed is heb je ze nu allemaal los.
Voor het gemak kun je je stuur loshalen met een M22 of M23 weet ik niet zo uit m'n hoofd.
de bak zit met 2 schroefjes vast. de kabel kan je aan de achterzijde loshalen via de onderkant.
Succes
Alle stekkertjes van de sensoren eraf trekken, 1 iemand in de auto zitten, doe je de stekkertjes tegen de min aan, en als je meter dan uitslaat is je meter niet kapot.
Heb het zelf ook gehad maar bleek temperatuursensor te zijn.
heb het zelfde probleem gehad.
was de zwarte sensor op de voorste koelflens zat bij mij aan de onderkant had er boven een grijze en een blauwe op zitten en er onder de zwarte.
heb de stekker van de zwarte afgetrokken en ff met een draadje gestript en toen doorverbonden ,toen sloeg mn meter helemaal uit,ik wist toen dat mn sensor kapot was.
dus dat zou ik ff eerst proberen voor je je dash eruit haalt
even een ander vraagje tussendoor, mijn TD lijkt op de meter warmer dan ik van andere blokjes gewend ben.
kan dit ook een sensor probleem zijn, of slaat de meter dan juist niet uit?
wijzertje werkt gewoon, dus misschien sensor? alle slangen lekker warm, nergens een probleem zo op t oog..
tieske_jetta
12-03-2008, 17:47
Even on topic bij mij is alles opgelost het was idd de tempratuursensor. Dus van mij mag er een slotje op.
steven16v
12-03-2008, 18:19
Even on topic bij mij is alles opgelost het was idd de tempratuursensor. Dus van mij mag er een slotje op.
Heb je er toevallig een artikelnummer van. Is makkelijk voor anderen die hetzelfde probleem hebben. :thumbup:
Djinn_4fun
12-03-2008, 20:10
gewoon bij de onderdelen afdeling vragen naar een blauwe of zwarte temperatuur voeler
tieske_jetta
12-03-2008, 21:51
Heb je er toevallig een artikelnummer van. Is makkelijk voor anderen die hetzelfde probleem hebben. :thumbup:
Nee sorry heb het via mijn werk besteld dus via H-Base gewoon aangeklikt :tongue: en besteld. gr Thijs
tieske_jetta
08-03-2010, 14:23
slotje graag
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.