PDA

View Full Version : Hoe oud kan een AAZ motor worden zonder ''Tuning''??

Wolgast
25-01-2008, 22:59
Ja, sorry,

Het blijft me bezighouden!! :screwy:
Ik heb me inmiddels aangemeld bij verschillende Forums omtrend de Golf 3. Met name Duitstalige. En ben met name geintereseerd naar de ''houdbaarheid'' van de AAZ (1.9 TD) motor zonder Tuning.

Lees op die forums dat bijna iedereen wel iets gedaan heeft aan zijn AAZ. Van verhoogde turbodruk tot en met intercoolers....

Nu weet ik ook we dat dit niet het meest betrouwbare stuk techniek is van VW.
Maar ze moeten toch ook gewoon zonder al deze voorzieningen de nodige kilometers kunnen maken??
Is er iemand hier die me gerust kan stellen en bijvoorbeeld 300.000 (ik noem maar een getal) heeft gereden zonder torenhoge kosten??

Word namelijk lichterlijk onzeker van alles wat ik lees....Omdat ik totaal geen ervaring heb met dez motor en 2 weken geleden vol goede moed een Golf 3 heb gekocht met dit blok.....

Excuus dat ik er weer over begin.....

Alvast bedankt!

Dennis

Ferry24
26-01-2008, 14:21
gewoon gaan rijden. alles hangt of staat met hoe er mee is omgegaan en hoe je er mee omgaat.

netjes onderhouden en de 3 ton moet makkelijk te halen zijn

fre-golf1-16v
26-01-2008, 15:36
Mijn zus heeft ook pas een 1.9 td gekocht die heeft 233 000 km en heeft volgens mij nog geen dikke problemen gehad aan het blok te zien.
Wel heb ik al div pakkingen vervangen ivm olie lekkage.
Maar verder lijkt het me een goeie motor.

Wolgast
26-01-2008, 16:51
Thanx,

Dat zijn antwoorden wat mij een goed gevoel geeft!!

Tsja, gewoon rijden dan maar...
Heeft door de vorige eigenaar(en) wel zijn onderhoud gehad geloof ik. Heeft nu 180.000 km gelopen en het onderhoudsboekje is afgestempeld tot 140.000. daarna heeft de bezitter voor mij elke 10.000 de olie zelf ververst... Alles naar eigen zeggen natuurlijk...

ventootje
26-01-2008, 17:41
mag toch geen probleem zijn voor zo'n auto

golf mkII 16v
31-01-2008, 20:48
Is nog een nieuwe :D:D
Als je het maar onderhoud komt het goed

MartinoPositivo
01-02-2008, 00:11
Ik heb er net een gekocht met 3 ton op de teller. Enige wat er moet gebeuren is de riemen vervangen. Blok is helemaal droog. Er zijn geen rare dingen met de auto gedaan (technisch). Alles wat er op zit is origineel of is vervangen door nieuwe bijhorende onderdelen. Als je er normaal mee rijdt, moet je volgens mij de 4 ton ook wel kunnen halen. Ik blijf je in ieder geval op de hoogte houden van wat er met mijn wagen gebeurd.

Groeten,
Martino

DÁ-BRT
01-02-2008, 10:25
Die van mij is net door de 270dkm heen. Ik moet nu wel de hydrolische klepstoters vervangen, want die beginnen nu wel irritant te tikken.

Ik had de krukas wel uit voorzorg al aangepast voor een verbeterde poelie (D-vlak ala tdi)

De cilinderkoppen scheuren redelijk veel door. Tussen de kleppen naar de voorverbrandingskamer. Dan bouwt hij druk op het koelsysteem op en roken bij koude motor. Als je er een nieuwe kop op zet dan een imitatie pakken, daar zit meer materiaal in de kop op de goede plekken.

Stijn
01-02-2008, 10:29
Hey Bert, geldt dat ook voor de 1.6TD immitatie koppen? Die heb ik ooit ook nog wel eens een gehad, zijn die ook sterker in het gebied tussen de kleppen?

DÁ-BRT
01-02-2008, 10:41
Durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De 1.6 heeft minder last van dit euvel dan de 1.9.

Bij de 1.9 door de grotere inlaat klep en grotere voorverbrandingskamer en iets grotere inlaat kanalen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Mahle koppen, maar die zijn duurder dan de overige imitatie koppen. (Kolbenschmidt, AMC enz....)

Stijn
01-02-2008, 14:18
Aaaah, Kolbenschmidt, weet ik ook eindelijk wat ik toen had (Ik zei altijd er staat SK op, mijn initialen, maar het is dus KS :))

DÁ-BRT
01-02-2008, 14:28
hihi

Christiaan
01-02-2008, 19:32
Zolang het beesie goed onderhoud heeft gehad, en je hem rustig warm rijd, moet je er wel lang mee kunnen rijden.

De mijne heb ik gekocht met een kilometerstand van 160.000 , dat was 2 jaar geleden. Dus in 10 jaar zoveel kilometers, is wel weinig voor een diesel. Dus in hoeverre dat klopt... De kmteller staat inmiddels bijna op de 220 d km, en hij doet het nog steeds prima... en heb er nog geen gekke dingen aan gehad. Auto heeft me in de 2 jaar 1 keer laten staan, en dat kwam door de dynamo.....

Wolgast
01-02-2008, 19:42
Warmrijden is een vereiste bij een diesel. Eigenlik eldt het voor elke auto benzine of diesel.
Ben het eens dat wanneer je dat rustig doet je de levensduur met 50.000 km verlengd.

En ja, de kop is een zwak punt van de AAZ daar ben ik inmiddels ook achter door veel te lezen op andere forums.
Evenals de krukas bout en poelie... is na 1995 door VW zelf opgelost....

Je moet ook altijd een beetje geluk hebben met een auto..
Heb zelf een Citroen CX (voorloper XM) uit 1987 gereden. Was volgens velen een rijdend drama. Ik heb zelf bijna 300.000 km zonder problemen mogen rijden. Let wel, de km stand was bij verkoop 520.000 km. En dat voor een 2,5L 4-cilinder met 3-traps automaat.... geen revisie aut.bak, geen koppen doorgebrand, starten lopen en geen olie verbruik!!!

Domi
01-02-2008, 20:17
Ik heb een golf 3 TD AAZ gehad met 385.000 op de klok. Nooit problemen mee gehad.
heb hem verkocht en hij rijdt nu nog steeds.

Siem
01-02-2008, 21:59
Hoelang kan een auto mee?

Lijkt mij een beetje een rare vraag, ik kan jou zo niet zeggen hoelang
jou auto of jou type blok mee kan. Ligt eraan hoe de vorige eigenaar en jij
de auto gebruikt heeft en onderhouden.
Het kan zo zijn dat jou auto probleemloos naar de 400.000 rijd. Maar het kan ook zijn
dat je volgende week dikke pech hebt. Dat heeft denk ik iedereen.

Ik denk dat niemand jou daar een goed antwoord op kan geven.

Als je de vraag had gesteld:

Hoe betrouwbaar is een aaz motor?
Was het wat duidelijker, ik vond het iig wel een vreemde vraag

Wolgast
02-02-2008, 11:57
Het ging mij er voornamelijk om hoe lang een AAZ motor ''heel'' blijft zonder tuning.

Dit heb ik gevraagd omdat ik bij verschillende forums lees dat ze hoe-dan-ook aangepast moeten worden (Intercooler, andere koppakking, oliekoeler etc.) Dit om te waarborgen (????) dat ze oud kunnen worden. De oorzaak zou liggen in het feit dat de AAZ aan zijn thermische belastingsgrens zou zitten bij hoge snelheden (+150 km/h)
Ook heb ik gelezen dat wanneer je deze aanpassingen niet doet, je blok naar pak em beet 200.000 km op zou zijn........

Vandaar dat ik de vraag op deze manier gesteld heb....

En natuurlijk valt of staat het met geluk hebben. We kunnen nog steeds niet door een motorblok heen kijken.... Maar hoop stiekem op de 400.000 km natuurlijk!!!

antoniew
29-02-2008, 11:18
De mijne heeft nu 340.000km op de teller waarvan ik zelf de laatste 80.000 heb gereden. Ik gebruik 'm elke dag voor m'n woonwerk en hij laat me nooit in de steek. Ik heb er ook nooit iets mee, afgezien van een lagertje, rubbertje en een remblok...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bijna niet aan onderhoud doe :screwy: , zo heeft ie vorige maand voor de eerste x nieuwe olie en nieuwe filters gehad...

Volgens mij is er nix zo betrouwbaar als een ouderwetse 1.9 TD.... :thumbup:

DÁ-BRT
29-02-2008, 11:34
Dan mag jij jezelf gelukkig prijzen. Normaal gezien is er niet zoveel geluk met die motoren.

Wolgast
02-03-2008, 18:51
Dat bedoel ik dus...

Er gaan veel verhalen over deze motoren... Dat ze idd niet deugen etc.

Heb zelf nu ook ee AAZ voor de deur staan en hij bevalt erg goed.
Heb ook een tijdje een 90 pk TDI gehad. En op de een of andere manier bvalt me dit blok qua karakteristiek beter. Trekt gevoelsmatig niet veel langzamer op en doet het gelijkmatiger. En met een verbruik van 1 op 17 mag ik ook niet echt klagen.
Jammer alleen dat de motoren zo'n herrie maken...

Maar als ik lees dat er genoeg zijn met ruim 3 ton op de klok, kan het geen beroerde motor zijn...

MartinoPositivo
27-07-2008, 22:01
FF aanvullen:

Ik ben nu net over de 322.500 km heen. Vandaag de distributievervangen en gisteren een flens (voor de koelvloeistof) die op de kop zit. Verder heb ik er nog niets aan hoeven doen. Enkel de flens was dus een probleem waar je je niet op voor kunt berijden. De distributie was gewoon nodig (volgens mij moest de riem 30.000 km geleden al vervangen worden gezien de staat ervan).

Mister Cool
27-07-2008, 22:29
Die van een maatje van me zit al over de 4 ton, en die loopt nog als een zonnetje! Keurig droog nog en geen noemenswaardige problemen naast regulier onderhoud :thumbup:

DÁ-BRT
28-07-2008, 07:03
Mijn Polo 6N heeft een AEF motor. Hij is in grote lijnen gelijk aan de AAZ enkel voorover geplaatst in plaats van achterover. Nu op dit moment iets van 290dkm en hij loopt nog steeds goed.

Enkel de hydraulische klepstoters ff vervangen samen met de distributie riem en dergelijke.

Wolgast
31-07-2008, 20:23
Zo even een kleine update..

Heb inmiddels een ruime 10.000 km met de GTD erop zitten. km stand nu 194500 km....
Moet zeggen dat de auto me erg goed bevalt!
Het is geen strepentrekker en maakt daardoor zijn uiterlijk niet echt waar. Maar als je je daar overheen hebt gezet blijft er een hele fijne relaxte auto over.
Heeft inmiddels wel een nieuwe koppeling gekregen bij 191.000 (was hard nodig) en wat klein spul zoals een kleppendekselpakking en met het vervangen van de koppeling is gelijk de krukaskeerring vervangen.

Verbruik ligt rond de 1 op 16 met een redelijk zware voet en veel korte stukjes. Met hoge snelheid (160 km/h) ligt het verbruik rond de 1 op 13,5....niet gek dacht ik zo...

De werkplaats gaf me nog een compliment, ze vonden de auto er erg goed uitzien zowel uiterlijk als technisch! Dat geeft de burger moed!!
In september komt ie voor de TÜV, zodra ik daar de uitslag van heb weer een kleine update!

MartinoPositivo
31-03-2009, 22:03
Update-tje van mijn AAZ TD. Ik zit nu op circa 345dkm. Heb net de multiriem en v-snaar vervangen. Multiriem was na ruim 40dkm toch best wel gaar! Komt denk ik omdat ik de afgelopen maanden veel over wegen heb gereden waar veel zand en andere zooi op lag. Dus naast de gewone onderhoud geen problemen.

O ja, toch wel. Heb rond de kerst brandstoffilter vervangen. Echter vergeten een o-ringetje te plaatsen. Hierdoor onnodig veel doorgestart (aanzuiging valse lucht) en startmotor of relais kapot gestart. Sloopstartertje geplaatst a 75 euro. Vond het een beetje duur, maar is toch wel erg essentieel.

Maar goed, afgezien van het startmotorakkefietje geen rare problemen gehad.

De Pul
31-03-2009, 22:26
heb van de winter een aaz gerepareerd waar de krukaspoelie van was losgelopen, de motor was nog nooit losgeweest en de eigenaar wil proberen het miljoen te halen ZONDER motorreparatie..... km-stand toen; 650000 km :thumbup:

Thomas
31-03-2009, 22:41
Heb juist dezelfde motor als jou. Kheb de wagen gokocht Begin oktober, toen had hij zo'n 210000 op de teller staan... Ondertussen is dat al een goeie 238000 km geworden...kheb de wagen dus aardig gebruikt zeg maar.
Ik ben normaal gezien een rustig chauffeur maar soms duw ik hem ook wel eens op zijn staart en dan haalt hij zonder oververhitting, trillen en dergelijke vlot 160 km/u.
Olie verbruik valt ook zeer goed mee en wat ik vooral heel opvallend vindt is dat mijn koelsysteem het nog zééér goed doet in samenwerking met dit blok.
Als ik naar school rij, afstand zo'n 110 km en ik ga niet boven de 120 km/u, dan zal mijn temperatuurwijzer niet naar het midden van de console gaan (onder de 90° dus)...wat ik bij enkele maten en de wagen van mijn moeder (90 pk TDi) helemaal anders vaststel...

Ik denk dat je je niet al te veel zorgen moet maken en euh wat en hoe de vorige eigenaar ermee heeft gereden dat weet je niet en kan je ook niet zien aan het onderhoudsboekje hè...hij mag zo goed onderhouden zijn als er een gek heeft ingezeten is die moeite toch voor niks geweest, Succes ermee!

salu.

Wolgast
01-04-2009, 16:53
Kleine update maar weer:

Van het weekend naar NL geweest met de auto. En geen centje pijn eigenlijk...
2 weken terug is er wel een groot onderhoud gepleegd. De distributieriem en multiriem + V snaar is vervangen en ook de carterontluchting en kleppendekselpakking. Verder zijn ook de schijven en blokken voor vervangen.

Rij er nog steeds met heel veel plezier mee moet ik zeggen! Km stand is nu 213000 en een beetje en hij trekt idd nog vrij makkelijk richting de 175 op de autobahn. Olieverbruik is na de reparatie zo goed als weg nu. En de monteur gaf me wederom een compliment dat de algehele staat van de auto ''Ausgezeichnet'' was.

Over de koeling gesproken; Die van mij komt nooit boven de 90/95 uit tijdens het rijden. En daarbij maakt het niet uit of ik file rijd of hard jaag....

Maar gelukkig geen gekke dingen met de auto en van de zomer mag ie ons naar Italie brengen en gaan we zijn klimcapaciteiten testen! En ontmoet ie daar zijn ''voorvader'' in de vorm van een Golf II Memphis 1.6D uit 1988 met een dikke 3 ton op de klok. Die overigens ook nog steeds 1x p.j de alpen en Duitsland door crosst....

tyko
20-05-2009, 10:29
mn seat cordo '95 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=55224 :cool:
is waarnschijnlijk ook al dik 10x de wereld rond geweest.(hemelsbreed dan ;P ) de (digitale)teller staat op 140.000 en het is een teller die bij 300.000>naar >000.000 springt :wee:
en draait ook nog steeds op zn AAZ DieZel motortje
afgelopen2 jaar koelpomp vervangen gloeispraaltjes
verder draait ie netjes (rustig laten warmdraaien en altijd laten uitdraaien)

mvrgt teije

Jel Golf 2 GTI
20-05-2009, 16:39
Hejhej,

Ik heb hier een golfje 3 1.9Td van '96 bollen voor de vriendin.

Blokje heeft 336.000km gelopen zonder problemen.

Maand of 2 ditributieriem vervangen en binnekort de bougies nog eens nakijken.

Beresterk motortje als je het mij vraagt :thumbup:

enige minpunt is dat hij wat olie lekt langs de turbo. :rolleyes:

Grtz Jel