PDA

View Full Version : Waar zitten de ralays verstopt?


Christiaan
19-07-2004, 09:06
Bij de polo van me meis gaan de ruitenwissers niet echt lekker meer, interval doet het af en toe, maar meestal, wat voor stand je ook kiest, gaan ze continue heen en weer, zet je hem uit, gaan ze vaak nog ff door..

Lijkt mij dus het relais...heb gisteren een poging gedaan om ze te vinden, maar ik kan ze niet vinden...ook al ff bij de zekeringkast gekeken in de paravan, maar daar zit ook niks.

Als ik onder het dashboard kijk bij het stuur, zie ik een klein blokje zitten, waar 2 relais opzitten...da's alles wat ik kan vinden. Iemand een idee waar de rest is??


Het gaat om een '93 polo coupe...

En weet iemand of een relais van de interval van een Golf 2 ook in de polo past? (die heb ik nog liggen namelijk)

Michiel86c
19-07-2004, 09:18
Een van die twee onder je stuur is je intervalrelais (volgens mij zitten er meer dan twee) . Makkelijkste manier om uit te zoeken welke het is is je ruitenwissers aanzetten en voelen / luisteren welk relais tikt. En ja, die van een golf past ook.

Christiaan
19-07-2004, 09:28
Ik heb die 2 dus bekeken, maar ziet er toch anders uit als van de golf...maar die 2 die daar zitten, zitten op een plastic blokje, was je zo los kunt schuiven...maar er zouden er daar meer moeten zitten?? Dan zal ik nog is ff gaan kijken... vond 2 ook al zo weinig :d

sjampoo
19-07-2004, 11:44
Relais voor wissers zitten onder de 'aflegschap'.

Relais met opdruk '19' is het relais voor de wissers 'voor'

In Golf is dat het zelfde relais, of eventueel relais '99' pakken (regelbare interval).

Maar goed: ik zou 'tippen' op de contacten aan de hendels bij het stuur.. relais gaan wel stuk, das waar, maar meestal zitten dit soort probleempjes eerder in de hendels, kabels of massa..

btw: ralays? What where you thinkin'?

Christiaan
19-07-2004, 12:13
sorry hoor sjampie...pas ut wel aan...en thanks voor de info :D

Maaruh, wat is een aflegkap???

sjampoo
19-07-2004, 13:13
aflegschap.

onder je stuur, boven je poten (bij een Polo 2 in iedergeval, bij de 2f zit er vast meer plastiek dan je lief is), zit een schapje waar je je boord-documenten kunt afleggen..

Als je dat schapje verwijderd (in een 2) dan zie je alle relais en kabels lopen..

Sjon
19-07-2004, 16:19
.

Christiaan
19-07-2004, 18:19
Sjamp en Sjonk :D Thanks voor de info, ik gaat vanavond ff kijken...

sjampoo
19-07-2004, 19:28
stoere neon!

Rallye-VR6t
19-07-2004, 19:33
Vaak is het niet het relais dat het probleem is.
De ruitenwissermotor bevat een aantal sleepbanen.
Die raken vervuild met vet en stof en die geleid.
Schoonmaken is vaak voldoende.
Maarrrrrr....sommigen zitten gefelsd en kun je dus niet openhalen.
Dus sloper zoeken, of beter kijk even of je een recenter model vind die je als donor gebruikt.

Bij mijn gti van 83 had ik hetzelfde, en boven de 130 met regen.....geen wissers meer want de wissers gingen niet meer.
Donor gevonden uit een 91cabrio, en nu bij 160 in de regen geen problemen meer.

Dus de sleepbanen schoonmaken, daar gaat het om.

Marcski
19-07-2004, 20:04
En je ruiten behandelen met Rain-X, dan hoef je ze zowiezo op de snelweg nooit meer te gebruiken... Dat spul werkt echt perfect!

Christiaan
20-07-2004, 10:54
relais vervangen, probleem opgelost!!

Mark1
20-07-2004, 11:41
...

Maarrrrrr....sommigen zitten gefelsd en kun je dus niet openhalen.


Zekers wel, gewoon ff uitboren, draad in tappen en schroefjes erin (m3,m4?)

Maar als je 't zo van de slopert kunt halen, loont het de moeite bijna niet, natuurlijk.