PDA

View Full Version : 1.6 TD vervangen voor een 1.6td of 1.9td?


VWDirk
01-02-2008, 16:08
Hallo Allemaal,

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een T3 camper uit 83. Er zit op dit moment een 1.6 td motor in. De motor moet waarschijnlijk vervangen worden. Ik ben zelf niet zo handig met sleutelen maar gelukkig ken ik iemand die het allemaal wel goed kan.

Ik en mijn monteur dachten eerst om een andere 1.6td te zoeken en die te plaatsen. Nu las ik ook dat veel mensen een 1.9td in de transporter zetten. Dit is natuurlijk wel interessant. Ik vraag me alleen af of het veel meer werk is om de 1.9TD te plaatsen. Weet iemand wat je meer moet doen om een 1.9 td te plaatsen ipv een 1.6td?

Alvast bedankt.

groeten,
Dirk

arnus71
01-02-2008, 16:38
Er komt stiekum aardig wat bij kijken om en 1900 succesvol in een T3 te plaatsen. Je hebt geluk dat je al een TD hebt, want je kunt veel van je 1600 overzetten op de 1900, zoals uitlaatspruitstuk/turbo, brandstofpomp, carter, dynamo, etc. Wel moet je of een andere versnellingsbak nemen of andere tandwielen omdat de 1900 minder toeren 'mag' maken dan een 1600, ik heb een benzine 4-bak aan mijn 1900 zitten met langere versnellingen. Ik heb mijn 1900 in laten bouwen, dus weet het fijne niet, maar er is veel geschreven op www.bus-forum.nl hier over. Ik weet dat "morning-light" hier op het forum ook bezig was een 1900 (code AAZ) in zijn T3 te bouwen.

Je moet wel goed opletten dat je koeling in orde is (dus expansievat, radiateur, slangen), of het nou een 1600 of 1900 is. Ik heb nog een extra oliekoeler gemonteerd op mijn 1900 om hem koel te houden. Want die blokken kunnen flink warm worden daar achter, en daar kunnen ze niet zo heel goed tegen!

VWDirk
01-02-2008, 17:18
Hoi

Bedankt voor je snelle reactie.

Als ik het goed begrijp kan ik alles overnemen van het 1.6 blok op het 1.9 blok. Ik moet alleen een andere versnellingsbak in of onder de auto (laten) leggen. Die versnellingsbak kan ik bij de motor kopen.


Zoals ik al zei zelf heb ik geen sleutelervaring dus als ik niets begrijp weet je hoe dat komt.

groeten,
Dirk

redbull
01-02-2008, 18:36
kun je niet beter het heleblok over zetten past gewoon .
1.6 of 1.9 zijn de zelfde blokken aleen de cilinder inhoud is anders
je hoeft de draadboom ook niet te veranderen.
ik heb ooit een tdi 1.9 in een golfje 2 gebouwd,blok paste ook gewoon.
dat is het mooie van volkswagen :rolleyes:

dekota
08-02-2008, 12:55
Hallo,

Tot op zekere hoogte een eenvoudige ombouw.
Aandachtspunten:
Afhankelijk van het geplaatste vermogen (wat voor 1.9 td)
is een versterkte koppeling/drukgroep nodig.
Hoogte van de motor is anders -> bij een bus kan de klep niet meer dicht.
Toplager plaatsen in krukas tbv uitgaande as naar versnellingsbak
Aanpassen versnellingsbak (vervangen door benzine versnellingsbak en koppelingshuis + as vervangen door diesel versie)
Koeling aanpassen?
Aanpassen gaskabel of steun.
Aanpassen uitlaat systeem?

Het ombouwen van mijn 1.6D naar 1.9D heeft bij mekaar toch zeker een volle werkweek in beslag genomen. Dit kan aardig in de papieren lopen afhankelijk van het uurloon.
En dan nog de staat van de te plaatsen motor= risico?
Mijn advies als je zelf geen mogelijkheid hebt om te sleutelen en geen ervaring met sleutelen aan een T3, besteed dan de hele ombouw uit. Er zijn gerenomeerde bedrijven die dit doen met garantie.



Succes
Jeroen

VWDirk
11-02-2008, 21:54
Hoi Jeroen,

Ikzelf het inderdaad geen ervaring met het sleutelen. Degene met wie ik dit doe wel. Ik ben wat info aan het inwinnen want binnenkort moet er een keuze gemaakt worden. Die jongen met wie ik dat doe hoeft er geen geld voor dus financieel is het erg aantrekkelijk om dat met hem te doen.

Misschien is het een rare vraag maar zijn er bedrijven of personen die een AAZ blok voor kunnen bereiden voor plaatsen in een T3? Dus het plaatsen doen we zelf maar bepaalde voorbereidingen doet een bedrijf of persoon. En als dat zou kunnen hoe veel zou me dat dan kosten? (ex onderdelen)

In ieder geval bedankt voor je reactie.

groeten,
Dirk

Maarten
14-02-2008, 09:19
brandstofpomp, dynamo,

Die gaan beide niet zomaar passen...De pomp is het grootste probleem. een optie is om de bovenkant van de 1.6 pomp op die van de 1.9 te zetten, of de complete pompsteun van de 1.6 op de 1.9 te zetten, alleen heeft een 1.9 pomp meer opbrengst dan een 1.6.

Dus "ff" inbouwen van een 1.9 is er helaas niet bij.

Inbouw zal bij een bedrijf zeker op 3000-4000 euro komen. En dan is het zonde om een AAZ blok als motor te gebruiken, oa warmte problemen en duur in aanschaf (ze draaien veel kapot dus op de sloop betaal je zo 1000-1500) je kan beter direct voor een TDI gaan, ombouw is praktisch hetzelfde (alleen linker motorsteun past niet meer en electronica) maar veel degelijker en sterker.

dekota
14-02-2008, 13:15
Dirk,

Op het bus-forum is heel veel info vinden over ombouwen en de problemen die hierbij komen kijken.
Op internet zijn bedrijven te vinden welke omgebouwde motoren leveren. Waarbij vooral in duitsland veel beschikbaar is.

http://www.vw-bus-tdi.de/-> handleiding te vinden voor ombouw
http://www.t3-infos.de/t3-infos_k.html links naar ombouw sites

Mijn ombouw naar 1.9d heeft bij mekaar ook een 1500 euro gekost. En dan heb ik dan ook echt alles zelf gedaan!
Dus de stelling dat inbouw kompleet 3 tot 4000 euro gaat kosten is denk ik een reele inschatting.

Maak als je besluit tot ombouw goede afspraken met je monteur over tijdsduur en maak een reele planning.
Het is niet de eerste keer dat een ombouw project strand omdat het toch meer tegenzat dan verwacht.


Jeroen