PDA

View Full Version : CO verlagen PN-motor

Marcski
06-02-2008, 12:38
mijn vriendin heeft een golfje met een PN-motor, 1.6je met pierburg carb uit '90, maar van de week had deze bij de apk een CO van 8%. Blokje loopt super (logisch met 8% ;)), koude start werkt ook goed, maar ja, apk-afkeur dus..
Nu lijkt me dat dit niet terug te stellen met de stelschroef is naar de nominale waarde van 0,5%

hebben jullie nog tips hoe ik het CO naar beneden kan krijgen?

Irritant is ook dat ik geen meet-apparatuur tot mijn beschikking heb, dus ook niet weet wanneer het CO goed is :(

J-9A-N
06-02-2008, 14:25
Met een penlite batterijtje 1.5volt :D

Even een kleine uitleg:
lambdameetbereik is in voltage 0 tot 1 volt.
Daarbij is 0 volt arm en 1 volt rijk

Wanneer je dus een batterij van 1.5 volt op de signaaldraad die naar de computer gaat aansluit (+ op signaaldraad - aan massa voertuig)krijgt de computer een signaal (1.5 volt) dat de auto te rijk loopt .

Hierdoor probeert de computer de inspuiting bij te regelen zodat er weer een normale lamdawaarde gemeten word.

De lambdawaarde blijft echter continu 1.5 volt omdat deze de signaaldraad op de batterij is aangesloten.

Gevolg is dus dat de injectie steeds minder benzine inspuit en dus de co waarde daalt en dat wil je juist voor de apk :thumbup:

Deze oplossing word vaak gebruikt wanneer de lamdasonde defect is of het uitlaatspruitstuk gescheurd.

Verberg het batterijtje wel goed. De meeste steekproefcontroleurs vinden dit geen leuke oplossing.

Succes :thumbup:

Gr Jan.

PS: GA HIER NIET MEE RIJDEN MAAR GEBRUIK HET ALLEEN VOOR DE KEURING

Marcski
06-02-2008, 14:32
tis een carburateur (2E-nogwat) ;)

J-9A-N
06-02-2008, 14:41
PN Motor is met elektronische carb (monopoint)
en dus lambda geregeld ;)

Marcski
06-02-2008, 14:56
wat stom van me, je hebt helemaal gelijk!

uitlaat is niet lek, dus conclusie lambda kapot?

J-9A-N
06-02-2008, 15:06
Waarschijnlijk wel ja.
Alhoewel deze carburateurs ook niet bekent staan om hun betrouwbaarheid.

Marcski
06-02-2008, 15:11
dat is waar..
ga ik het daar es zoeken

JurjenV
06-02-2008, 19:15
Bij mij was de CO ook te hoog en bleek het draadje van de lamb stuk te zijn. Die hebben ze gesoldeerd (voor 20 euro :screwy: ) en toen was het goed.

golf mkII 16v
06-02-2008, 20:59
Ecotronic uitlezen!

Marcski
07-02-2008, 09:57
ik heb al wat documentatie over storing zoeken en afstellen ed gevonden, ik ga daar maar es mee aan de gang

( http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta/brandstofsystemen.html )