Vento Vice
03-03-2008, 15:36
Ik ben weer eens op de feiten gedrukt:
Je kunt het beste één en hetzelfde merk gebruiken, qua spuitverf, blanke lak en grondlak... of toch niet? :mad:
Wat is namelijk het geval?
Ik heb een setje tweedehands 'Sebrings' gekocht.
Deze zijn al eens eerder (bij-) gespoten geweest door een eerdere eigenaar, maar dat maakt niet uit; ik knap ze toch eerst op!
-eerst de stoeprandschade weg-'dremelen';
-vervolgens schoonmaken en hier en daar wat blaasjes en plekjes wegschuren;
-dan spuiten met zilvergrijze nitro celulose-lak (merk X);
-na een half uurtje laten glimmen met alkyd blanke lak van de Action
De volgende dag:
Het resultaat is wel strak, maar er zitten helaas lichtere vlekken hier en daar; een beetje verbleekt, zeg maar... (?)
Ik denk zelf, dat dit komt, omdat het eigenlijk op het balkonnetje nog iets te koud of te vochtig is...
Maarja, het kan ook niet altijd in één keer goed!
-Ik wilde dus gewoon hieroverheen met dezelfde zilvergrijze lak en dan weer dezelfde blanke lak, echter:
Dezelfde zilverlak over de blanke lak van gisteren gaf sinaasappelhuid; SHIT!
(Dìt vind ik al raar, want andersom was er dus géén chemische reactie!)
Afschuren dus en...
Maar voor de zekerheid hetzelfde merk zilvergrijs gekocht, als de blanke lak, die al op de velgen zit (bij de Action :tongue: ...)
Dus de volgende poging: Action-zilvergrijs over de geschuurde Action-blanke lak (= dus dezelfde chemische basis, zou je denken...)
WEER SINAASAPPELHUID!! :eek: (Dit snap ik niet...)
Wat nu? Dan maar WEER AFSCHUREN en dan wat rigoreuzer: eerst grijze primer en vervolgens was ik dan van plan opnieuw zilvergrijs en daarna de blanke lak te spuiten; zo ver kwam ik niet...
(àlles dus weer van één en hetzelfde merk...)
-Eerst de primer over de vorige, geschuurde pogingen:
WÉÉR SINAASAPPELHUID!!! :screwy:
Ik heb nu wel al de velgen met die primer gespoten, maar meerl om te zien wáár de probleem-plekken zitten; die wil ik dan nòg een keer erg zorgvuldig schuren..., maar ik ben bang voor nog meer elende... ZUCHT!
KORTOM:
VERTEL MIJ; WÀT DOE IK VERKEERD?! Ik weet het effe niet meer...
Ik heb al zat scooterjes en stuff gespoten en eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad... Zal de spuitverf van de vorige eigenaar de boosdoener zijn?
Ik hoor het graag, maar begin niet over, dat ik duurdere merken moet kopen, want ik heb met Action-spuitverf al vaak genoeg wèl goede resultaten geboekt!
Je kunt het beste één en hetzelfde merk gebruiken, qua spuitverf, blanke lak en grondlak... of toch niet? :mad:
Wat is namelijk het geval?
Ik heb een setje tweedehands 'Sebrings' gekocht.
Deze zijn al eens eerder (bij-) gespoten geweest door een eerdere eigenaar, maar dat maakt niet uit; ik knap ze toch eerst op!
-eerst de stoeprandschade weg-'dremelen';
-vervolgens schoonmaken en hier en daar wat blaasjes en plekjes wegschuren;
-dan spuiten met zilvergrijze nitro celulose-lak (merk X);
-na een half uurtje laten glimmen met alkyd blanke lak van de Action
De volgende dag:
Het resultaat is wel strak, maar er zitten helaas lichtere vlekken hier en daar; een beetje verbleekt, zeg maar... (?)
Ik denk zelf, dat dit komt, omdat het eigenlijk op het balkonnetje nog iets te koud of te vochtig is...
Maarja, het kan ook niet altijd in één keer goed!
-Ik wilde dus gewoon hieroverheen met dezelfde zilvergrijze lak en dan weer dezelfde blanke lak, echter:
Dezelfde zilverlak over de blanke lak van gisteren gaf sinaasappelhuid; SHIT!
(Dìt vind ik al raar, want andersom was er dus géén chemische reactie!)
Afschuren dus en...
Maar voor de zekerheid hetzelfde merk zilvergrijs gekocht, als de blanke lak, die al op de velgen zit (bij de Action :tongue: ...)
Dus de volgende poging: Action-zilvergrijs over de geschuurde Action-blanke lak (= dus dezelfde chemische basis, zou je denken...)
WEER SINAASAPPELHUID!! :eek: (Dit snap ik niet...)
Wat nu? Dan maar WEER AFSCHUREN en dan wat rigoreuzer: eerst grijze primer en vervolgens was ik dan van plan opnieuw zilvergrijs en daarna de blanke lak te spuiten; zo ver kwam ik niet...
(àlles dus weer van één en hetzelfde merk...)
-Eerst de primer over de vorige, geschuurde pogingen:
WÉÉR SINAASAPPELHUID!!! :screwy:
Ik heb nu wel al de velgen met die primer gespoten, maar meerl om te zien wáár de probleem-plekken zitten; die wil ik dan nòg een keer erg zorgvuldig schuren..., maar ik ben bang voor nog meer elende... ZUCHT!
KORTOM:
VERTEL MIJ; WÀT DOE IK VERKEERD?! Ik weet het effe niet meer...
Ik heb al zat scooterjes en stuff gespoten en eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad... Zal de spuitverf van de vorige eigenaar de boosdoener zijn?
Ik hoor het graag, maar begin niet over, dat ik duurdere merken moet kopen, want ik heb met Action-spuitverf al vaak genoeg wèl goede resultaten geboekt!