PDA

View Full Version : 1-tje op je kenteken? Kan er weer af!


JurjenV
15-03-2008, 10:33
RDW schaft duplicaat code af om rompslomp

Nieuwe regeling kentekenplaten

door Harrie Nijen Twilhaar


ZOETERMEER, zaterdag
Wie zijn kentekenpapieren is kwijtgeraakt hoeft binnenkort geen nieuwe kentekenplaten met een zogeheten duplicaatcode aan te schaffen.
Dat is een kleine cijfertoevoeging, meestal een kleine 1, die ook op de kentekenpapieren vermeld wordt. Bij verlies van een kentekenbewijs of kentekenplaat moesten altijd beide vernieuwd worden. En allebei kregen dan duplicaatcode. In ons land rijden tienduizenden auto’s met een cijfertje 1, 2 of zelfs al 7 op de kentekenplaat. Waarschijnlijk over een paar weken gaat de regeling in.
De koppeling is ooit ingevoerd in de strijd tegen het misbruik van gestolen of verloren kentekenplaten en -bewijzen.

Splitsen
„Helaas kost het voertuigeigenaren wel extra geld en extra rompslomp”, aldus RDW-zegsman Hans van Geenhuizen. Om dat te veranderen gaat de RDW op korte termijn deze duplicaatcode splitsen naar een duplicaatcode voor het kentekenbewijs en een voor de kentekenplaten.



Van Geenhuizen: „In de praktijk hoef je bij verlies van je kentekenbewijs dus geen nieuwe kentekenplaten meer te regelen. Andersom geldt ook wanneer je een kentekenplaat bent verloren, je ook geen nieuwe papieren hoeft aan te vragen.”

Zoek
Volgens de RDW kwam het dikwijls voor dat kentekenbewijzen van splinternieuwe auto’s al een code kregen en een cijfer 1.
Van Geenhuizen: ,,Dan raakten de papieren zoek en moesten er direct al nieuwe kentekenplaten worden aangemaakt." Bron: Telegraaf


Door luiheid van de RDW gaat het 1-tje 2-tje 3-tje enz. weer verdwijnen. Dus kun je eindelijk dat lelijke ding erafhalen.

Wel een slechte zaak overigens, nu werk je kentekenvervalsing in de hand.



Edit: Wellicht verkeerde topicgedeelte!?

sanderz
15-03-2008, 11:03
voor de apk hoefde het al niet meer, weet alleen niet watr de politie ermee doet

cartman
15-03-2008, 11:11
strake actie

Dennis@polo86c.nl
15-03-2008, 11:59
Waar lezen jullie dat de duplicaatcode compleet vervalt?

Dasher
15-03-2008, 12:24
lekker belangrijk een 1tje of 2tje op je kentekenplaat :shake: al staat er 80 op who gives a fuck :cool:

PeterZ
15-03-2008, 13:14
lekker belangrijk een 1tje of 2tje op je kentekenplaat :shake: al staat er 80 op who gives a fuck :cool:

Ik laat een auto er voor staan.... Volgens mij ben ik niet de enige :wow:

hajee
15-03-2008, 13:28
nou dé vraag.. kun je een plaat met duplicaatcode weer omruilen voor eentje zonder??

sanderz
15-03-2008, 13:38
Ik laat een auto er voor staan.... Volgens mij ben ik niet de enige :wow:


waarom, wat is de reden? beetje hypocriet van denk ik.

niet omdat ik me aangesproken voel omdat ik ook een 1tje erop heb staan maar ik wil je reden weten

robertjan007
15-03-2008, 13:53
Beetje raar gezegd hoor maar ik vind het op de een of andere manier niet horen... Niet mooi... dus voor mij ook liever niet

hajee
15-03-2008, 14:14
je hebt altijd het gevoel dat er wat mis mee is (geweest)

Lieuwe
15-03-2008, 14:22
Ik vind het ook niet staan zo`n extra getal op je kentekenplaat erbij :)

Zou voor mij wel een extra reden zijn om een auto niet te kopen.

JettaPowerrr
15-03-2008, 14:40
:iamwithst

Ik laat een auto er ook voor staan. als er een duplicaat-code op staat. Er is dan iets met het kenteken gebeurt, hetzij met de papieren, of met de platen. Er is maar 1 goede reden, die ik zou accepteren, en dat is diefstal van papieren of platen. Maar dat komt zelden voor, meestal is het onachtzaamheid van de (vorige) eigenaar, en dat zegt weer wat over de manier waarop die persoon met zijn/haar spullen om gaat.

Iedereen denkt het, ik zeg het maar gewoon. Dat is de grootste "angst" bij duplicaat-codes. Ik ben er blij mee, dat ze komen te vervallen, want ik vind het ook geen kijk op de platen, maar aan de andere kant is kenteken-vervalsing idd wel weer makkelijker.

Ach ja, en zo is er overal wel wat. ;)

Gertjan
15-03-2008, 14:57
Beter, ik moest stiekem nog steeds nieuwe platen laten maken voor m'n Golf (deel III kwijt)
Maar dat ga ik nou lekker niet meeer doen dus :thumbup:
Ik vind zo'n 1tje op je kentekenplaat ook een afknapper hoor.

PeterZ
15-03-2008, 14:59
waarom, wat is de reden? beetje hypocriet van denk ik.

niet omdat ik me aangesproken voel omdat ik ook een 1tje erop heb staan maar ik wil je reden weten

Het staat niet, het hoort niet, zo is 'ie niet nieuw door de dealer afgeleverd. Om dezelfde reden zou ik dus ook geen geïmporteerde auto kopen.

Maar vooral: Omdat het erg lelijk op foto's staat!

Misha
15-03-2008, 15:22
ik heb het ook liever niet, maar als er een super auto staat die voldoet aan al je eisen, dan neem ik dat 1tje wel voor lief..

maar schijnbaar kon je al eerder kentekens bestellen zonder 1tje, Pieter, de broer van Martinus had ook een 1tje,
laatst heeft hij nieuwe kentekens besteld met opgelegde letters en dat 1tje hoefde er niet meer op

Dasher
15-03-2008, 15:39
Wij hebben de Golf IV dus wel geimporteerd uit Duitsland en geen 1tje op de laten.

Maar je hebt gelijk hoor, ik heb ook liever een auto die in NL 30.000 km stapvoets heeft gereden in de file dan een duitse auto met voleldige historie en 60.000 auobahn kilometers.................. :shake:

Beetje kansarme discussie dit net als altijd dat gezeik als iemand een trekhaak achter een auto heeft. :screwy:

JettaPowerrr
15-03-2008, 15:57
Euh, kansarme discussie? Is toch gewoon je mening uiten? Mag dat dan ook al niet meer? Als jij happy bent met je import-Golf, dan is het toch klaar?
Ieder z'n meug, hoor.

Maar welk gezeik over een trekhaak? Heb ik wat gemist? Trekhaak is erg nuttig. Kun je dingen mee verslepen en vangt mooi de klap op bij een aanrijding van achteren! :thumbup:

RubenD
15-03-2008, 16:30
Ik heb zelf ook een geïmporteerd 16V. Dus dat het kenteken niet bij het jaar hoort maakt mij niet zoveel uit. Maar als er een eentje of hoger op had gestaan dan had ik hem niet genomen. Vind dat niet horen.

Dexter
15-03-2008, 17:18
Zoveel commotie over een mini cijfertje op je platen.

Je zit toch in de auto, je ziet die hele kentekenplaat toch niet? :D

sanderz
15-03-2008, 17:51
Euh, kansarme discussie? Is toch gewoon je mening uiten? Mag dat dan ook al niet meer? Als jij happy bent met je import-Golf, dan is het toch klaar?
Ieder z'n meug, hoor.

Maar welk gezeik over een trekhaak? Heb ik wat gemist? Trekhaak is erg nuttig. Kun je dingen mee verslepen en vangt mooi de klap op bij een aanrijding van achteren! :thumbup:

ja mooi, totdat je erachter komt dat je chassis krom is doordat je juist een trekhaak hebt. ken zat verhalen van mensen die geen zichtbare schade aan de auto hadden en vervolgens erachter kwamen dat bv de achterklep niet meer openging of dat de hele boel krom is.

Berrychello
15-03-2008, 22:56
Zo'n extra cijfer op de kentekenplaat vind ik ook maar niks. Staat erg lelijk!
De rode Golf heeft op het kentekenbewijs een duplicaatcode, maar nu hoef ik dus geen andere platen te laten maken, da's wel makkelijk!

ps: over de trekhaken: heb je geen trekhaak dan zie je gelijk dat je auto krom is, heb je wel een trekhaak dan kom je hier later achter.
Maar in november reed er bij mij met 20km/u een V50 achterop en toen was ik blij dat ik een trekhaak heb! Die heeft de tik goed opgevangen!!

Tjaap
15-03-2008, 23:59
of het nu door luiheid van de RDW komt of niet, ik vind dit het beste nieuws van de week voor autoliefhebbers

Dasher
16-03-2008, 10:02
Het staat niet, het hoort niet, zo is 'ie niet nieuw door de dealer afgeleverd. Om dezelfde reden zou ik dus ook geen geïmporteerde auto kopen.

Maar vooral: Omdat het erg lelijk op foto's staat!

Dus jouw auto is volledig standaard zoals de dealer hem geleverd heeft?

PeterZ
16-03-2008, 12:26
Dus jouw auto is volledig standaard zoals de dealer hem geleverd heeft?

Nog niet, maar dat komt wel! Moet de radio en console nog vervangen(console heeft ruimte voor cassettes) en hij moet nog terug naar enkele lampen, en zo nog wat kleine dingen.

Plaatje radio:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/1/8/DSC00956.JPG

Plaatje buitenkant: zelfs niet verlaagd :rolleyes:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/1/8/DSC01065.JPG

Dasher
16-03-2008, 12:42
Mooie wagen zo :thumbup:

Johan-dtc
16-03-2008, 13:03
Ik laat een auto er voor staan.... Volgens mij ben ik niet de enige :wow:


je bent zeker niet de enige, ik laat er ook zeker een auto voor staan, vind t erg lelijk en t hoort niet..... :D

Stijn
16-03-2008, 14:49
Noem mij maar hypocriet, maar ik houd ook van 'cleane' kentekens, ik haat die duplicaatcodes!!

Maar laten we ons bezig houden met deze vraag:
kun je een plaat met duplicaatcode weer omruilen voor eentje zonder??

Hajee, weet jij daar het antwoord op? Erg goede vraag.

jettaracing
16-03-2008, 15:05
Even een kleine tip tussendoor ,en ik heb het ook maar van horen en zeggen ,maar het schijnt dat bij de platen met dikke letters ,het 1'tje of 2'tje dan geen dikke cijfer is ,en dit gewoon wel ingestanst is en is zwart gelakt (net zoals bij 'normale' platen)
Nu wil deze zwarte lak er zo af met een doekje thinner ...........
Dus weg is het opvallende zwarte 1 tje !(en dan word het dus geel ,net zoals de rest van de plaat)

Rocco
16-03-2008, 15:18
Nou een 1 vind ik niet zo erg hoor... maar heb ook geen probleem met een importbak! Rij er zelf een.. (als daily)

Maar als ik dan kentekens zie met 5 erop!! dan ga ik wel hard lachen!

G-eert-40
16-03-2008, 21:21
Maar als ik dan kentekens zie met 5 erop!! dan ga ik wel hard lachen!

ook een kentekenplaat met het nr 5 gezien dan? volgens mij gaan ze maar tot 2 of 3.

Misha
16-03-2008, 21:27
volgens de bron zijn er auto's met een 7 op het kenteken ..

Tjaap
16-03-2008, 22:08
hoogste wat ik heb gezien is 6.. en dan rijd je idd voor lul

Dexter
17-03-2008, 10:32
ook een kentekenplaat met het nr 5 gezien dan? volgens mij gaan ze maar tot 2 of 3.
Zit dacht ik geen limiet aan.

Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als je voor de 10e keer je papieren kwijt bent, past er dan wel een kleine 10 op de plaat.... :D

RubenD
17-03-2008, 10:38
Hoge nummers zie je veel bij bedrijfsbusje. Vooral die waar elke week een andere bestuurder in zit. Omdat ze de bus roelerend mee naar huis nemen.

Die extra nummering kan doorlopen tot 99 denk ik. Heb er laatst een stuk over in de krant gelezen. Als ze aan de 9 zitten zetten daar weer een 1 neer en komt de 0 op het rechter streepje, hahaha :D

Area51
17-03-2008, 10:50
Er is maar 1 goede reden, die ik zou accepteren, en dat is diefstal van papieren of platen.
Maar dat komt zelden voor,

Meer dan je denkt hoor..

Mij is het ook gebeurt.. kom 's ochtends bij m'n auto, allebei m'n kentekenplaten gejat :mad:
Dus, aangifte doen, vervangende platen regelen, nwe papieren aanvragen, nwe platen laten maken.
Al met al kost zo'n geintje je bijna 100,- !!

hajee
17-03-2008, 10:50
Zit dacht ik geen limiet aan.

Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als je voor de 10e keer je papieren kwijt bent, past er dan wel een kleine 10 op de plaat.... :D
dan komt er een "1" boven het tweede streepje te staan,
of onder ipv boven het linker streepje

hajee
17-03-2008, 10:52
Maar laten we ons bezig houden met deze vraag:
Hajee, weet jij daar het antwoord op? Erg goede vraag.
nee, zodra ik dat weet zal ik het posten. :)

MartinGT
05-09-2008, 15:56
Ik heb vandaag de kenteken papieren voor de scirocco binnengekregen, helaas vanwege herinvoering met een duplicaat code 1. :(

Dus ik naar de plaatselijke kenteken drukker, en hem verteld over de gewijzigde regels.
Hij zei dat hij ervan af wist, en kon me uitleggen hoe het volgens hem zat.

Volgens hem gaan de regels vanaf december in, en zijn er dan twee opties:
1. Stel je raakt alleen je kenteken-papieren kwijt, maar de originele kentekenplaten heb je nog wel gewoon. Dan mag je die platen gewoon op de auto laten, en krijg je alleen een 1 op je kentekenbewijs en niet meer op je platen.

2. Stel je raakt je kenteken-platen kwijt, ze worden gestolen bijvoorbeeld. Dan krijg je zowel een 1 op je kenteken bewijs als op je platen.

Dus in mijn geval had ik geen oude platen meer, en kreeg ik dus een 1 op de kentekenplaten. :mad:

nou dé vraag.. kun je een plaat met duplicaatcode weer omruilen voor eentje zonder??

Nou die vraag heb ik ook gesteld, en het antwoord is dus nee. Waarom? Omdat je de originele kentekenplaten zonder 1 niet meer hebt, en dus kan je alleen nog maar platen bestellen met de duplicaatcode die op je papieren staan.

VolkswagenRacing
05-09-2008, 16:28
Als iemand geen fuck om z,n platen/papieren geeft heeft dat natuurlijk niks te maken met hoe hij met z'n auto omgaat. Echt een vage beredenering.

(ik kijk altijd of hij z,n schoenen wel netjes heeft gepoetst, en optijd naar de kapper gaat ;))

Christiaan
05-09-2008, 18:34
Ik heb vandaag de kenteken papieren voor de scirocco binnengekregen, helaas vanwege herinvoering met een duplicaat code 1. :(

Dus ik naar de plaatselijke kenteken drukker, en hem verteld over de gewijzigde regels.
Hij zei dat hij ervan af wist, en kon me uitleggen hoe het volgens hem zat.

Volgens hem gaan de regels vanaf december in, en zijn er dan twee opties:
1. Stel je raakt alleen je kenteken-papieren kwijt, maar de originele kentekenplaten heb je nog wel gewoon. Dan mag je die platen gewoon op de auto laten, en krijg je alleen een 1 op je kentekenbewijs en niet meer op je platen.

2. Stel je raakt je kenteken-platen kwijt, ze worden gestolen bijvoorbeeld. Dan krijg je zowel een 1 op je kenteken bewijs als op je platen.

Dus in mijn geval had ik geen oude platen meer, en kreeg ik dus een 1 op de kentekenplaten. :mad:



Nou die vraag heb ik ook gesteld, en het antwoord is dus nee. Waarom? Omdat je de originele kentekenplaten zonder 1 niet meer hebt, en dus kan je alleen nog maar platen bestellen met de duplicaatcode die op je papieren staan.

Ok, volgende optie. Heb de originele platen, echter op het kentekenbewijs wel een duplicaatcode...... wat dan? Want ik wil wel graag nieuwe platen, aangezien die aan de voorzijde een aantal keren een trekhaak van dichtbij gezien heeft...

golf1-gtd
05-09-2008, 20:17
De nieuwe regeling gaat van 22 september a.s. in. Mijn vriendin werkt bij de RDW vandaar dat ik de exacte datum weet. Ook vertelde ze mij dat als je nu een duplicaatcode op je kentekenbewijs hebt, dat deze ook nog op de kentekenplaat moet. Dus voor iedereen die een vervangend kentekenbewijs heeft met duplicaatcode, moeten ook nog vervangende kentekenplaten aanvragen. Bij controle op de weg kan dit problemen opleveren (zelfs boetes) en tevens bij de APK. Groet wim

MartinGT
06-09-2008, 19:07
Ok, volgende optie. Heb de originele platen, echter op het kentekenbewijs wel een duplicaatcode...... wat dan? Want ik wil wel graag nieuwe platen, aangezien die aan de voorzijde een aantal keren een trekhaak van dichtbij gezien heeft...

Dat zou geen probleem moeten zijn, je kan je beschadigde plaat gewoon omruilen voor een nieuwe. Volgens mij hoef je daar je kenteken bewijs niet voor te laten zien zelfs, alleen de oude plaat meenemen.

Sciroccomiepje
06-09-2008, 21:32
Ik heb helaas ook een "1"tje op het kenteken gekregen omdat ze bij de dealer na 10 jaar goedkeuren vonden dat mijn papieren "beschadigd" waren. Kon dus nieuwe papieren aanvragen - anders werd de auto niet goedgekeurd - ik heb me nog verweerd door te zeggen dat hun de enig waren die de papieren in en uit het mapje halen... maar helaas mocht niet baten
Bij ontvangst nieuwe papieren ja hoor "duplicaat code 01"
Flink Balen/ zwaar kl*te
vooral ook omdat de meesten inderdaad denken dat ik een schadebak ofzo iets heb!
hadden ze dit het eerste jaar van keuren maar besloten, had ik nu geen 1 gehad..

Christiaan
07-09-2008, 08:30
Bij controle op de weg kan dit problemen opleveren (zelfs boetes) en tevens bij de APK. Groet wim

Raar.....

Desbetreffende auto is afgelopen jaar met een steekproef goedgekeurd, ondanks een duplicaatcode op het kentekenbewijs, maar niet op de platen....

sjampoo
07-09-2008, 08:51
Ik heb helaas ook een "1"tje op het kenteken gekregen omdat ze bij de dealer na 10 jaar goedkeuren vonden dat mijn papieren "beschadigd" waren. Kon dus nieuwe papieren aanvragen <KNIP>
Bij ontvangst nieuwe papieren ja hoor "duplicaat code 01"
Flink Balen/ zwaar kl*te

Heb je de oude 'beschadigde' papieren wel naar de RDW opgestuurd? Bij vervanging van de papieren krijg je normaliter géén duplicaatcode. Stuur je echter niet álle delen op, dan zien ze het als een incomplete set, en sturen ze je een duplicaatcode 01 op: het oude is niet compleet ingeleverd.


Ok, volgende optie. Heb de originele platen, echter op het kentekenbewijs wel een duplicaatcode...... wat dan? Want ik wil wel graag nieuwe platen, aangezien die aan de voorzijde een aantal keren een trekhaak van dichtbij gezien heeft...
@ Christiaan

Duplicaatcode op het kentekenbewijs, maar de platen zonder 1'tje zijn beschadigd? Bestel nieuwe bij de locale ( bevriende? ) onderdelenboer, en lever de beschadigde in bij het ophalen: Beschadigde platen kun je volgens mij ongelimiteerd omruilen voor onbeschadigde, zolang je de oude platen maar wel inlevert; anders gaat het om vermissing, en krijg je dus wél een 1'tje.

PS: Bevriend ja: Een onderdelenboer kan platen aanvragen, en hij dient de papieren te controleren. Hij dient ook de oude platen in te nemen. Gewoon 'zo' bestellen en de oude, beschadigde niet terug inleveren gaat niet.
Bij een 'bevriende' onderdelenboer hoef je niet 2 keer langs (1 bestellen, 2e keer ophalen); daar hebben garagebedrijven toch óók geen tijd voor.

Zollie
07-09-2008, 13:06
Klote, mijn platen zijn gestolen... ik had een 1tje, moet ik dus nu voor de complete set papieren & platen met een 2???
geen gezicht natuurlijk...

wel raar, bij de aangifte wilde de politie niet eens weten welke duplicaatcode er op de gestolen platen stonden.. wat hebben ze er dan aan??

Sciroccomiepje
08-09-2008, 20:23
Heb je de oude 'beschadigde' papieren wel naar de RDW opgestuurd? Bij vervanging van de papieren krijg je normaliter géén duplicaatcode. Stuur je echter niet álle delen op, dan zien ze het als een incomplete set, en sturen ze je een duplicaatcode 01 op: het oude is niet compleet ingeleverd.


Zijn met alle papieren naar rdw in almelo gegaan, verhaal uitgelegd- zou in orde komen en papieren hoefden we niet in te leveren!?? wisten wij veel...
achteraf wel logisch natuurlijk, maar op dat moment denk je het zal wel..