Log in

View Full Version : motorfiets carbs ombouw -> probleempjes

Gertjan
20-03-2008, 23:08
Ik ben bezig om m'n Jetta met een 1.3 GF motorblok om te bouwen naar 36mm Honda CBR carbs.
Nou ben ik de afgelopen dagen bezig geweest om het zooitje te monteren, maar nou loop ik tegen enkele problemen aan, waarvan ik hoop dat jullie me hier misschien even kunnen helpen.

Het grootste probleem is de benzine aanvoer.
Ik heb het als volgt aangelegd:
-vanaf de leiding van de tank een Facet Red Top electrische benzinepomp
-daarna een benzinedrukregelaar
-dan een benzinedrukmeter
-t-splitsing naar de aanvoer van de carburateurs
-vanaf de retour/overloop van de carbs een t-splitsing, en van daaraf aangesloten op de routerleiding van de benzinetank

Nou is het probleem dat als ik m'n benzinepomp aanzet, hij netjes gaat pompen, alleen als de vlotterbakken vol zijn, komt de benzine langs de leidingen er weer uit lopen.
Dat lijkt mij dus dat de vlotterbak vol is, en de aanvoer wordt stopgezet door de vlotterpin.
Hoe moet ik dan oplossen?
Ik heb al die vlotterpinnetjes eruit gehaald, waardoor de benzine wel via de retour terug ging. Alleen liep ook de benzine via de sproeierbuis omhoog, waardoor heel de motor vol met benzine liep :wow:

En de ontsteking, hoe stel je die af op 14 graden bdp, zonder enig afstelgereedschap? :thumbup:

Niles
20-03-2008, 23:23
Ik ben bezig om m'n Jetta met een 1.3 GF motorblok om te bouwen naar 36mm Honda CBR carbs.
Nou ben ik de afgelopen dagen bezig geweest om het zooitje te monteren, maar nou loop ik tegen enkele problemen aan, waarvan ik hoop dat jullie me hier misschien even kunnen helpen.

Het grootste probleem is de benzine aanvoer.
Ik heb het als volgt aangelegd:
-vanaf de leiding van de tank een Facet Red Top electrische benzinepomp
-daarna een benzinedrukregelaar
-dan een benzinedrukmeter
-t-splitsing naar de aanvoer van de carburateurs
-vanaf de retour/overloop van de carbs een t-splitsing, en van daaraf aangesloten op de routerleiding van de benzinetank

Nou is het probleem dat als ik m'n benzinepomp aanzet, hij netjes gaat pompen, alleen als de vlotterbakken vol zijn, komt de benzine langs de leidingen er weer uit lopen.
Dat lijkt mij dus dat de vlotterbak vol is, en de aanvoer wordt stopgezet door de vlotterpin.
Hoe moet ik dan oplossen?
Ik heb al die vlotterpinnetjes eruit gehaald, waardoor de benzine wel via de retour terug ging. Alleen liep ook de benzine via de sproeierbuis omhoog, waardoor heel de motor vol met benzine liep :wow:

En de ontsteking, hoe stel je die af op 14 graden bdp, zonder enig afstelgereedschap? :thumbup:

Wat is je benzine druk dan 0,3 bar moet genoeg zijn. Red top is wel een zware pomp 170 liter@7 psi ofzo? Anders zijn je vlotterspennetjes gewoon nog smerig ook al lijken ze schoon dat heb ik ook vaak gehad dus even goed schoonblazen, de carburateurs en de naalden. Eigenlijk ben je helemaal geen overloop/retour nodig.
Je bent wel een stroboscoop lamp nodig om je ontsteking af te stellen en hij mag wel wat vroeger :D :screwy:

Groeten Niels

Black Devil
21-03-2008, 10:15
Je moet geen brandstofdruk hebben, dan komt het zeker niet goed. Je moet een brandstofpomp hebben die de vlotterbakken vult, en zodra de bakjes volzitten sluiten de pennetjes de carbs af en stopt het pompje, Een drukpomp blijft doorpompen.

Ik heb een brandstofpompje gepakt van een motorfiets ZZR12 en deze op contact geschakeld, carbs vol, dan stopt het pompje meteen en geen overlopende carburateurs.

Retour heb je dan ook niet nodig.

Gertjan
21-03-2008, 18:35
Je moet geen brandstofdruk hebben, dan komt het zeker niet goed. Je moet een brandstofpomp hebben die de vlotterbakken vult, en zodra de bakjes volzitten sluiten de pennetjes de carbs af en stopt het pompje, Een drukpomp blijft doorpompen.

Ik heb een brandstofpompje gepakt van een motorfiets ZZR12 en deze op contact geschakeld, carbs vol, dan stopt het pompje meteen en geen overlopende carburateurs.

Retour heb je dan ook niet nodig.

Kijk, daar heb ik wat aan.
Ik heb dus gewoon de verkeerde pomp. Ik ga dus maar even op zoek naar een juiste pomp :P

Dan rest nog mijn vraag, hoe zet ik de ontsteking goed? (zonder stroboscoop ;))

Sjon
22-03-2008, 12:57
.

serge pot
22-03-2008, 17:21
ik ken het truukje van op tijd zetten ,maar das enkelt goed uit te leggen met wat voor beelden en enige kennis van motoren . tot die tijd zeg ik stroboscoop lampen voor de niet lopgisch denkenden (niet beledigend bedoelt).

maar ik zal een poging wagen .op je verdelerhuis staat een streepje (kerfje) onder de p-lastic kap ,welke overeenkomt met de basisafstelling van je rotor als de motor in bdp staat .
nu heb je de motor op tijd staan (cylinder 4 op tuimelen en krukas in bdp )

nu heb je boven je dynamo pouly een visje staan met in het midden een gleuf waar je bdp streep in staat .
als je dus de motor tegen gesteld draait, en het streepje dus net voor het visje zet is dit 6graden voor bdp , nog zo'n stukje verder is 12 graden . nu zet je de rotor gelijk aan je kerfje op je verdeler huis .
deze timing geldt dus stationair bij 900 rpm (nokkenas doet dan 450 rpm en zullen de gewichtjes dus nauwelijks tot niets vervroegen )

Gertjan
22-03-2008, 20:29
ik ken het truukje van op tijd zetten ,maar das enkelt goed uit te leggen met wat voor beelden en enige kennis van motoren . tot die tijd zeg ik stroboscoop lampen voor de niet lopgisch denkenden (niet beledigend bedoelt).

maar ik zal een poging wagen .op je verdelerhuis staat een streepje (kerfje) onder de p-lastic kap ,welke overeenkomt met de basisafstelling van je rotor als de motor in bdp staat .

nu heb je boven je dynamo pouly een visje staan met in het midden een gleuf waar je bdp streep in staat .
als je dus de motor tegen gesteld draait, en het streepje dus net voor het visje zet is dit 6graden voor bdp , nog zo'n stukje verder is 12 graden . nu zet je de rotor gelijk aan je kerfje op je verdeler huis .
deze timing geldt dus stationair bij 900 rpm (nokkenas doet dan 450 rpm en zullen de gewichtjes dus nauwelijks tot niets vervroegen )

Hartelijk bedankt, ik ga maar eens proberen of het op deze manier lukt.

Het probleem met de benzinepomp heb ik tijdelijk even opgelost door de carbs gewoon op de originele benzinepomp aan te sluiten :D
Ik heb zelfs al een stukje kunnen rijden. Super, dat geluid dat eruit komt :D
Alleen moet het zooitje nog wel goed af worden gesteld...hij houdt flink in op de hogere toeren.

Berserker
25-03-2008, 09:40
Hoe heb je de gaskabel aangesloten? Fotootje ervan?

Gertjan
25-03-2008, 09:46
http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7083.JPG
http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7084.JPG
http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7088.JPG

Ik ben gewoon een beetje creatief geweest met wat remkabels enzo van een brommer. Maar echt lekker werken doet het niet, dus ik koop wel gewoon even een originele gaskabel. Hij gaat nou een beetje stroef, omdat ie door 2 van die geleiders door moet.

martiepartie
25-03-2008, 10:21
dus toch die pomp! Luisteren ho maar...:):)

De originele pomp voldoet redelijk/goed. Bovenin inhouden= naald omhoog zetten.

Gertjan
15-04-2008, 22:17
Zo daar ben ik weer, ik ben wat verder gekomen.
Ik heb de brandstofpomp van een motorfiets gemonteerd, die stopt met pompen als de vlotterbakken vol zitten :thumbup:
Ook heb ik de gasnaalden iets omhoog gezet, en de gaskabel gefatsoeneerd.
Hij begint nu een beetje redelijk te rijden, maar ik heb het gevoel dat de ontsteking nog steeds me de das om doet.
Ik heb er op 't gevoel een beetje aan zitten draaien, maar ik heb als het goed is binnenkort de beschikking over een stroboscoop.
Als ik dat ding nou eenmaal heb, hoe moet ik dan te werk gaan?
Het principe van het flitsen op het juiste moment begrijp ik, maar verder ben ik ook nog niet.

Sjon
18-04-2008, 12:39
.

martiepartie
18-04-2008, 12:46
ik rij al tijden met de puntjes ontsteking, en zou niet weten waarom dit niet zo werken icm de multicarbs. :confused:

Als je puntjesontsteking goed is en goed afgesteld werkt deze net zo goed als een electronische ontsteking. Vonk= boem.

Sjon
18-04-2008, 16:20
.

geezer
21-08-2008, 12:19
ff een vraagje: Ik kan voor een leuke prijs een setje motorcarbs van een cbr600 kopen alleen zijn het 32mm carbs. Is dit te doen of is het te klein voor een 1300tje van mijn Jetta? Aangezien ze praten over 34 of zelf 36mm.

Black Devil
21-08-2008, 16:03
is te klein, ga minimaal voor 36mm

geezer
21-08-2008, 20:34
oke bedankt

joostvw
24-08-2008, 00:40
ik hoor altijd, dat zoiets klauwen met geld kost, maar dat valt dan toch best mee?
of heb ik die hoge prijzen dan bij TB's gehoord? want dan moet je ook een ander injectiesysteem enzo.
en heb je dat spruitstuk zelf gemaakt?

martiepartie
24-08-2008, 17:20
je zegt het zelf al;

carburateurs hebben geen injectiesysteem/ECU.

Spruitstuk heb ik gemaakt voor GertJan. Maak ze op bestelling; heb je een nodig, laat maar weten:) :thumbup:

Het kost niet veel geld, mits je de onderdelen in goede staat koopt. Reken op een eurootje of 400/500,- voor een totale set.

Alles dat je nodig hebt;
gaskabel/chokekabel
carburateurs (met geschikte doorlaat/sproeiers)
spruitstuk
benzinepomp (lagedruk; bijv. originele motorfietspomp)
evt. 4 stukken rubber/silicone slang om de carbs aan spruitstuk te maken
luchtfilters/luchtfilterbak
stand alone electronische/puntjes ontsteking

Dan nog een tijd om af te stellen. Kost nogal wat tijd, vooral als je het voor de eerste keer doet.

Gertjan
24-08-2008, 19:15
Tijd kost het meeste inderdaad :D

joostvw
24-08-2008, 21:10
maar wat doe ik dan met de vacuum vervroeging? of komt dat volledig te vervallen?
of zoals ik uit het hierboven gestelde kan op maken: constante vervroeging van 14/15 graden, zodat hij stationair niet echt mooi loopt maar op toeren wel?
klopt dit een beetje wat ik zeg?

en ja eerste keer zou het worden voor motorcarbs op auto motor, maar ik heb wel genoeg ervaring met motorcarbs op motorfietsen. ik ben hier wel in geinteresseerd maar ik denk niet dat ik dit op mijn golfje ga toepassen.

Gertjan
24-08-2008, 21:15
Klopt helemaal. Geen vervroeging meer en iets rauwer stationair lopen, maar ach, ik vind het wel grappig klinken :D

joostvw
24-08-2008, 21:28
idd dan klinkt ie stationair als een V twin :P

maar ga je er nou veel op vooruit qua PK'tjes?
of merk je dit aleen als je er ook nog meer aan doet?

Gertjan
24-08-2008, 21:45
Je wint er pas echt pk's mee als je ook je kop aanpast en uitlaat enzo geloof ik.
Ik heb het vooral gedaan omdat ie op m'n originele carb voor geen meter liep, en het klinkt leuk en ziet er leuk uit :P

martiepartie
25-08-2008, 10:31
je wint er vast een heel klein beetje mee, maar veel is het niet. Goed afstellen is sowieso een pré, om er vermogen mee te winnen.

Het is net als met Webers: je wint er alleen niets mee, maar in combinatie met een nokkenasje en een spaghettispruitstuk is het al een (flinke)stap in de goede richting.

Stationairloop zonder vacuumvervroeging kan prima en hoeft niet heel rauw te lopen hoor:). Het is niet zo dat je concessies doet onderin je toerengebied als je de vacuumvervroeging achterwege laat. De motor kan nog best 900rpm draaien, zonder te schudden.. :)

Ik merkte vooral onderin het toerenbereik dat de motor vlotter reageert (pittiger aanvoelt) en lekkerder doortrekt.
Het doet niet veel voor je max. vermogen, maar wel veel voor je motorkarakterisitiek. Ik rij nu weer met de originele carb, en de auto is veel trager qua gasrespons.

riendert
08-11-2008, 17:28
Ik ben van plan een 16v op carb's te laten lopen. Maar zit met een vraag.
Moet ik nou alleen een moterfiets benzine pompje plaatsen? of het motorfiets pompje na de origeneele pomp plaatsen. De origineele pomp is een pomp van een 1500 carb automaat.

Vr gr Riendert

martiepartie
08-11-2008, 17:31
originele pomp van een carburateur motor zou ook moeten werken, heb er zelf tijden mee rondgereden.
Probleem is wel dat de motorfietscarbs een pomp met minder hoge druk moeten hebben dan de originele carburateur. (max 0.2 bar overdruk geloof ik)

Dus 2 opties;

1 motorfiets pomp , zonder originele pomp

2 originele pomp, iets aanpassen (restrictie oid) zodat de druk omlaag gaat.

Gertjan
09-11-2008, 16:00
De brandstofpomp zit bij een 1500 op het blok, en een 16v heeft dat niet...
Dus heb je geen brandstofpomp. Dus is het zowiezo wel handig om een pomp te hebben.

martiepartie
09-11-2008, 16:02
ik dacht zelf ook al zoiets, maar ben niet bekend met de oudere carburateur bigblocks

serge pot
09-11-2008, 16:47
nee maar op de 16v zit wel het dekseltje voor de pomp op het onderblok

riendert
09-11-2008, 18:34
De brandstofpomp zit bij een 1500 op het blok, en een 16v heeft dat niet...
Dus heb je geen brandstofpomp. Dus is het zowiezo wel handig om een pomp te hebben.

Idd zit op het blok ja. Dan lijkt/is het het beste een motorfiets pomp te monteren.

Vr gr Riendert

serge pot
09-11-2008, 18:36
of een universele met 0,15bar druk

geezer
10-11-2008, 08:20
Ik heb nu heel erg last dat het gas blijft hangen. Bijvoorbeeld met het overschakelen of wanneer ik bij het stoplicht sta, hij jankt dan gewoon door met 3000/3500 toeren. Ik heb daar last van sinds het wat slechter weer is. Als dat makkelijk op te lossen is dan zal dat mooi zijn anders gooi ik het blok de container in (is gaar) en laat ik de jetta schorsen.

Marcski
10-11-2008, 12:32
kan niet niet ergens een veertje plaatsen die hem terugtrekt?

geezer
10-11-2008, 12:40
Het zit niet in het mechanisme of in de kabel, dat werkt prima, bij een koude motor heeft ie die fratsen in ieder geval niet. Ik heb wel de koppelingsplaat aardig versleten, als ik de koppeling lomp loslaat dan gaat hij wel terug in toeren. Dus ik heb een vermoeden dat dat het is. De container in ermee dus :D

martiepartie
10-11-2008, 12:44
Dat kan niet. Een koppeling kan er onmogelijk voor zorgen dat je gas blijft hangen.

Gaan je gassschuiven wel terug? Heb je ergens een lek in je inlaat? De carbs willen zich in de loop van de tijd wel eens loswringen van het spruitstuk als de carbs verder niet ondersteund zijn.

geezer
10-11-2008, 13:51
heb ze aan de orginele rubbers hangen en heb ze nog eraf gehad voordat ik ging rijden. Ook niks met remreiniger te vinden en heeft ook geen last van backfire.

Gertjan
10-11-2008, 17:10
De mijne heeft dat ook een beetje, bij overschakelen valt ie niet meteen terug in toeren.
Maargoed, ik moet het zooitje dan ook nog steeds afstellen :D

serge pot
10-11-2008, 20:55
SYNCHRONISEREN

co afstellen

ontsteking afstellen

martiepartie
10-11-2008, 21:00
kan niet duidelijker.

geezer
11-11-2008, 08:21
SYNCHRONISEREN ga ik niet meer doen, auto heeft toch geen apk meer en wacht op een 16v. RVS spruitstuk en carbs gaan binnenkort in de bingo

martiepartie
11-11-2008, 09:05
Dan zie ik de aard van je probleem niet echt?

Allemaal meedenkende mensen en op voorhand doe je er niets mee, want er komt toch een 16v in.. :rolleyes: :cool:

geezer
11-11-2008, 10:07
was bedoeld om hem nog apk te keuren, als het probleem wat makkelijker was dan had ik het veranderd en had ik hem laten keuren.

martiepartie
11-11-2008, 10:11
:thumbup: makes sense :D

Fast Eef
13-11-2008, 18:31
even terug vallen op de 16v brandstofpomp i.c.m motorcarbs

lijkt mij: opvoerpomp laten zitten (in tank)

Drukpomp/accumulator (onder auto) verwijderen.

Op die plaats hang je dan toch de motorfietspomp?

serge pot
13-11-2008, 20:41
klok klepel ::::

opvoerpomp in je tank isafdoende voor je carbs

Fast Eef
14-11-2008, 12:59
brandstof druk pomp onder de auto weglaten, opvoerpomp direct op vlotters..

ga het testen...

GJ007
23-02-2009, 01:19
beste mensen,

echt een super project!

ik wilde het zelf eigk ook wel proberen...

maar dan op een jetta met een 1500 JB,
is dit haalbaar?

en wat heb ik hier voor nodig?
- cbr 900
- motorfietsbenzinepomp

- gas/choke ?
- luchtfilters ? - KN?
- ontsteking?
** spruitstuk ?!? ***

alvast bedankt, groetjes GJ

riendert
23-02-2009, 16:51
Hallo GJ

Ik wilde dit ook gaan toepassen op een 1500jb. Maar dit is samen met de 1600 en 1800 8v erg lastig omdat de motor achterover helt en de carburateurs moeten horizontaal komen en deze hebben ook een hoek.

En er is erg weinig ruimte i.c.m het uitlaatspruitstuk.

GJ007
23-02-2009, 18:46
we zullen zien,
heb vandaag de carb besteld, fireblade.
samen met de benzinepomp van diezelfde motorfiets.
enkel ff spruitstuk laten maken
en ff luchtfilterszoeken,

dan zullen we zien...

GJ007
06-03-2009, 12:34
zou handig zijn als martiepartie zijn inbox leeghaalde xD

serge pot
06-03-2009, 17:45
zit ook op het 86c register onder de naam martijn

1.8 16v
06-03-2009, 19:17
is er ook zoiets te doen met een kr 16v blokkie?

riendert
06-03-2009, 20:34
Jazeker :D Mijn setje is bijna klaar.... in de maak bij Martiepartie :thumbup:

serge pot
07-03-2009, 12:44
klopt neem wel de grootste cv carbs die je kunt vinden

Rétrokroezer
07-03-2009, 13:49

Gelden deze waardes van voorontsteking voor gelijk welke motor met dubbele carburateurs/sportnokkenas?
In mijn geval 2B register op 1.3.

serge pot
07-03-2009, 17:34
bij een gk niet . daar geldt 6 gr voor bdp op 2500 rpm

Rétrokroezer
07-03-2009, 18:39
Ah :thumbup: , dit ivm andere kop-zuigers dan?

1.8 16v
19-03-2009, 20:43
klopt neem wel de grootste cv carbs die je kunt vinden
38mn groot genoeg?

martiepartie
20-03-2009, 00:03
krap aan. Zijn voorbeelden van dat het kan (UK vooral), maar als je 40érs kan vinden is dat beter.

serge pot
20-03-2009, 19:59
42 is nog beter

1.8 16v
21-03-2009, 15:01
oke bedankt voor de tip!!ga ik weer even verder zoeken.

1.8 16v
22-03-2009, 11:35
heb 4 cvrd37 van een yamaha r6 gevonden.kan het hiermee?

1.8 16v
22-03-2009, 11:37
en moet ik er andere sproeiers in schroeven?

martiepartie
22-03-2009, 11:40
heb 4 cvrd37 van een yamaha r6 gevonden.kan het hiermee?

R6 is krap, je kan beter naar R1 carbs zoeken. De R6 rijdt op 37mm carbs, die heb ik nu op mijn 1300 polo :tongue:

Sproeiers/naaldhoogte/wel niet afdoppen van de remluchtsproeiers.. Dat komt er allemaal bij kijken :cool: Het is niet zo dat je de boel er op schroeft en je er dan mee kan rijden.

In dit topic staat al een boel informatie over hoe/wat/waarom ;)

1.8 16v
26-03-2009, 12:45
heb indderdaad een hoop gevonden.
maar wat heeft het nut om remlucht sproeiers af te doppen?

martiepartie
26-03-2009, 13:48
Soms moet dat, soms niet. Als je geen ideaal mengsel kunt krijgen met de remluchtsproeiers open, moet je ze afdoppen en weer helemaal van onder af aan beginnen.

Fast Eef
29-03-2009, 11:48
ben eindelijk ook in de goede richting bezig met mijn carbs.

alleen mijn ontsteking doet mij de das om. Rij met het orriginele 16v onsteking.

wil dit nog ombouwen naar een vast onstekingstijdstip. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Seat ibiza stroomverdeler? zat op www.bccp.nl naar stand alone ontstekingen te kijken. Wat adviseren jullie mij?

btw 16v opvoerpomp in tank is nog steeds veels te hoge druk voor CV carbs.

heb ook nog wel een fototje:

http://members.lycos.nl/brommerforum/Golf/carbs2.jpg

martiepartie
29-03-2009, 11:52
ben eindelijk ook in de goede richting bezig met mijn carbs.

alleen mijn ontsteking doet mij de das om. Rij met het orriginele 16v onsteking.

wil dit nog ombouwen naar een vast onstekingstijdstip. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Seat ibiza stroomverdeler? zat op www.bccp.nl naar stand alone ontstekingen te kijken. Wat adviseren jullie mij?

btw 16v opvoerpomp in tank is nog steeds veels te hoge druk voor CV carbs.

heb ook nog wel een fototje:

Goed om te weten. :thumbup: Een motorfietspompje stopt met pompen als de vlotterbakjes vol zitten, dat is dan toch beter dan de 16v opvoerpomp.

Hoezo doet je ontsteking je de das om? Een KR ontsteking moet werken, dat is niets meer dan een standalone ontstekingscomputer.

Fast Eef
29-03-2009, 12:26
ja maar die vervroegt toch automatisch?

+ hij ploft als de motor loopt.

wil eigenlijk eerst nieuwe verdeelkap + bougiekabels aanschaffen.

maar heb ergens gelezen dat je beter uit de voeten komt met een vacuum vervroeger

VWOHC8V
04-04-2009, 22:59
krijg je met de motocarburateurs eigelijk hetzelfde effect als dubbele webers of nog wat minder/meer? want dan ben ik een stuk goedkoper uit.

Sjon
05-04-2009, 10:56
.

VWOHC8V
05-04-2009, 19:07
wat is beter, 2 webers of 4 motorfiets carburateurs? want dan ben ik een stuk goedkoper uit.

riendert
05-04-2009, 19:27
beste forummers,

Ik vraag me af of een motorfiets pompje voldoet als er geen opvoer pompje in de tank zit.

Weet iemand hier duidelijk over?

Sjon
05-04-2009, 22:39
.

serge pot
06-04-2009, 09:22
de cv carbs van een motorfiets hebben geen carburateur gat zoals weberts dat wel hebben

serge pot
06-04-2009, 09:24
btw sjon bekende duim :D

Sjon
06-04-2009, 17:01
.

Fast Eef
06-04-2009, 17:19
maare welke brandstofpomp gebruiken jullie dan?

als ik op de motorsloperij kom dan staan ze me aan te kijken of ze water zien branden

martiepartie
06-04-2009, 17:22
Zie PM :)

Fast Eef
06-04-2009, 17:27
haha ja,

denk post het hier ook ff, dan bereik ik meer mensen :)

Sjon
06-04-2009, 22:44
.

Gertjan
07-04-2009, 11:52
maare welke brandstofpomp gebruiken jullie dan?

als ik op de motorsloperij kom dan staan ze me aan te kijken of ze water zien branden

Dat heb ik ook regelmatig als ik bij de motorzaak om onderdelen kom, en niet precies weet van wat voor motor ik onderdelen zoek :D

Fast Eef
07-04-2009, 17:16
Dat heb ik ook regelmatig als ik bij de motorzaak om onderdelen kom, en niet precies weet van wat voor motor ik onderdelen zoek :D

ja, maar ik vroeg gewoon om een brandstofpompje. die vent die zei zo van:

ja dat is alleen voor injectie motoren. die heb ik hier niet staan.

toen ik vroeg of motoren met carburateurs geen pomp hadden toen schudde die lachend nee met ze hoofd.

hij zal wel gedacht hebben, weer zo'n irritant ventje die aan het prustsen is thuis..

haha

GJ007
07-04-2009, 22:04
toen ik vroeg of motoren met carburateurs geen pomp hadden toen schudde die lachend nee met ze hoofd.

hoe werkt dit dan op een motorfiets?
zwaartekracht, omdat tank hoger zit?

martiepartie
07-04-2009, 22:33
Nee, die hebben gewoon een opvoerpompje. Misschien de hele oude motoren met de eivormige tankjes niet, maar dat is al wel heel lang geleden.

Marcski
08-04-2009, 09:36
veel motoren gebruiken inderdaad zwaartekracht en vacuum

Fast Eef
08-04-2009, 12:25
gister nog eens even gebrobeerd met een vacuum pompje die ze in de kart sport gebruiken,

maar die heeft echt een vacuumpulse nodig om brandstof te verpompen. wordt niks.

riendert
09-04-2009, 08:00
ik ben gister bij een motorzaak geweest en deze meneer vertelde mij dat een motorfiets brandstofpomp (voor een carburateur motor suzuki gsxr) genoeg moet wezen om het helemaal uit de tank te pompen.

martiepartie
09-04-2009, 08:58
0.15 of 0.20 bar is al genoeg om de vlotterbakken te vullen. Het mooie aan de motorfietspompjes is dat ze stoppen met pompen als de vlotterbakken vol zijn.

Verder heb je geen enkele andere pomp nodig tussen tank/carbs.

riendert
09-04-2009, 10:15
idd dat is erg mooi, verder gewoon aansluiten op contact?

Sjon
09-04-2009, 22:29
.

riendert
18-04-2009, 12:01
Hee ik heb net een motorfiets pompje aangesloten op mijn 16v kr. maar de man waar ik de pomp vandaan beweert dat er geen goede pompjes zijn met genoeg opbrengst die stoppen als de vlotterbakjes vol zijn. wat moet ik nu?
welke pomp is wel geschikt?

martiepartie
18-04-2009, 12:06
Die man = gek. Die heeft blijkbaar nog nooit een dergelijke ombouw gedaan en ziet allerlei beren op de weg die er niet zijn.

Een motorfietspompje van een recente carburateurmotor (CBR/ZXR/GSX-r/Fazer/etc.) heeft genoeg opbrengst, stopt met pompen als de vlotterbakken vol zijn en werkt prima.

Probeer het maar, je zult zien dat het werkt.

serge pot
18-04-2009, 12:14
klopt volledig martijn

riendert
18-04-2009, 13:38
idd, de man heeft verstand van motoren en niet zo'n dergelijke ombouw.

Maar ik heb dus een pomp bij hem gekocht die niet afslaat bij een volle vlotterbak. De motor loopt nu wel maar als je te lang wacht met starten loopt het zaakje over.

serge pot
18-04-2009, 23:41
te veel druk . je moet een pomp hebben met max 0,15 bar .niet die van 0,3 die je nu hebt

joostvw
28-04-2009, 00:08
je kunt hier toch een verstelbare brandstofdrukregelaar opzetten zodat alle overdruk via de retour leiding weer in je tank beland?

maar welke brandstofpompen van een motorfiets gebruiken jullie dan?
ik snap het niet helemaal.... carburateur motoren hebben gewoon de tank boven de carbs dus geen pomp nodig...
of pak je een pompje van een injectie?

serge pot
28-04-2009, 05:10
joost er is ookm zoiets als internet en een zoekfunctie

Sjon
28-04-2009, 12:17
.

riendert
28-04-2009, 18:24
te veel druk . je moet een pomp hebben met max 0,15 bar .niet die van 0,3 die je nu hebt

oke bedankt voor de duidelijkheid alleen nu kan ik weer aan een andere pomp :shake:

riendert
28-04-2009, 19:37
Oke ik heb dus een probleem: ik heb nu twee pompen geprobeert. Met beide pompen loopt de boel over.

wat raden jullie aan - benzine druk regelaar ertussen (duur)

- Weer een pomp kopen (ook duur)\

En als jullie een goed adress weten voor de pomp laat het a.u.b even weten.

RubenD
28-04-2009, 20:23
Aan een pomp kun je niks afstellen, een drukregelaar kun je juist wel druk mee afstellen.

Zet er op die drukregelaar dan een retourleiding aangesloten voor je overdruk? Of hoe zit dat, niet dat je straks je pomp aan barrels "perst".

Niles
03-05-2009, 19:51
Oke ik heb dus een probleem: ik heb nu twee pompen geprobeert. Met beide pompen loopt de boel over.

wat raden jullie aan - benzine druk regelaar ertussen (duur)

- Weer een pomp kopen (ook duur)\

En als jullie een goed adress weten voor de pomp laat het a.u.b even weten.

Weet je zeker dat de vlotternaalden goed schoon zijn? deze zijn namelijk wel heel gevoelig. En het vlotterniveau moet ook goed zijn.

Groeten Niels

riendert
08-05-2009, 19:07
Weet je zeker dat de vlotternaalden goed schoon zijn? deze zijn namelijk wel heel gevoelig. En het vlotterniveau moet ook goed zijn.

Groeten Niels

Hallo niels,

ja de naaalden zijn brandschoon. En het vlotterniveau is een vaste stand. Dus is niet te verstellen. Ik ben een beetje einde raad.

Kan dit het zijn?:
De motor waar de carb's vanaf komen heeft origineel geen brandstofpomp. Nu lijkt het mij dat de carburateurs anders in elkaar zitten wat berteft de vlotters. Als het gewoon met een vacuumkraan werkt hoeven de vlotters niet heel sterk te zijn om de benzine tegen te houden. Bij een pomp zit er meer druk achter dus dacht ik dat het er misschien langs word geperst???????

serge pot
10-05-2009, 14:12
hang er eens een fles boven op 1meter hoogte gevuld met benzine . stromen de carbs nog over ,echt wel vlotternaasld probleem

Gertjan
10-05-2009, 15:29
Ik had er eerst ook een brandstofpomp op aangesloten die veel te veel druk leverde.
Toen heb ik er gewoon 1 van een motorfiets gemonteerd, die helemaal niet zoveel druk geeft en stopt zogauw de vlotterbakken vol zitten.

riendert
10-05-2009, 17:09
bedankt voor de reacties :thumbup: ik ga het proberen.

riendert
14-05-2009, 10:49
probleem opgelost :thumbup:

sander_beer
14-05-2009, 16:50
probleem opgelost :thumbup:
en wat was t probleem ?
is wel makkelijk voor als nog iemand dat probleem heeft en natuurlijk de zoekfunktie gebruikt

serge pot
14-05-2009, 18:39
aanvoer en retour zaten verkeerd?

jellehier
15-05-2009, 18:32
ik heb volgens mij ergens gelezen dat een nz motor alleen de carbs en spruitstuk moeten

en dat de pomp en een t of y stukje genoeg zijn
dus de aanvoer van de pomp en de retour naar de tank aan het y stukje en aan de laatste aansluiting de carbs

klopt dit?

serge pot
15-05-2009, 18:36
ik heb volgens mij ergens gelezen dat een nz motor alleen de carbs en spruitstuk moeten

dus de aanvoer van de pomp en de retour naar de tank aan het y stukje en aan de laatste aansluiting de carbs

klopt dit?

lees eens op het 86c register onder kopje techniek het topic motorfiets carbs :thumbup:

jellehier
15-05-2009, 18:53
lees eens op het 86c register onder kopje techniek het topic motorfiets carbs :thumbup:

das niet echt een antwoord he

en ik denk dat ik heb geprobeert dat superlange en onduidelijke topic te lezen maar kan zijn dat ik me vergis..

maar ik ga het nog eens proberen

serge pot
15-05-2009, 19:26

klopt dit?

voor zover idd . injectie overboord mikken . benzine pomp via contact laten lopen . originele ontsteking laten zitten . nz nokkenas bij oud ijzer gooien (de meest waardeloze nokkenas samen met die van de g40 )en vervangen naar een nader te kiezen exemplaar

jellehier
15-05-2009, 19:40
ok dus met orinele nok kan je niet nog ff blijven rijden?

wat is de slimste zet om met een nz wat winst te hebben..

en is het mogenlijk dat de nokkenas van mn vriendin beter is?

ze rijd in een 2f met een monopoint 1300 aav? kan

ik bedoel als ik haar afscheep met mijn nz en zelf de aav gebruiks is dat beter?

serge pot
15-05-2009, 19:53
elke nokkenas is beter dan die van een nz .heb er hier nog wel 1 van een abu liggen . is 204 graden met 10mm lift

riendert
16-05-2009, 09:34
aanvoer en retour zaten verkeerd?
inderdaad :redface:

milan
10-08-2009, 20:49
hoi,ik vraag me af wat is probleem met 100 lit/uur pomp en een druk regelaar?

riendert
11-08-2009, 16:44
de 100lt uur pomp, stopt niet met pompen als de vlotters afsluiten.

milan
11-08-2009, 19:49
ja zeker merk HARDI gewoon tik pomp en voor de vlotters zet ik druk laag tot ze sluiten.pomp kost 80 e. en druk regelaar van merk HOLLEY kost 40 e.ik rij 1.6 EG BLOK .doorstroom is belangerijk.ik heb carb. van CBR 600 bj.92 36mm.
gr.milan

riendert
19-08-2009, 15:48
is ook prima, motorfiets pomp kost gebruikt een paar tientjes

GaryVW
23-08-2009, 19:32
ff vraagje tussen door: Als ik met moter carb's wil gaan rijden op mijn 1500 JB hoeveel mm carb's raden jullie dan aan ?

geezer
28-08-2009, 21:15
op een JB is het niet aan te raden. uitlaat zit onder de carbs en doordat het blok onder een hoek staat is het haast niet voor elkaar te krijgen om een spruitstuk te maken. Oftwel setje solexxen scoren

GJ007
28-08-2009, 23:02
jawel hoor, gelukt...

maar heb het niet doorgezet, heb nu dx blok in de schuur liggen.
want wilde dan alles aanpakken, ook kopbewerking en nokkenstok etc...
en dat werd me voor op dit moment een beetje te duur :redface:

dragracer
29-08-2009, 09:01
Ik ben ook van plan om deze winter "iets" met m'n JB te gaan doen zoals in dit topic besproken wordt.
Volgend winter wil ik dan de carrosserie aanpakken/spuiten....
Mijn vraag is :

Welke "doorstroom" cilinderkop past ook op de JB zodat de (eventuele) motorcarberateurs mooi aan de voorkant zitten ipv tegen het schutbord......???

GaryVW
01-09-2009, 21:02
op een JB is het niet aan te raden. uitlaat zit onder de carbs en doordat het blok onder een hoek staat is het haast niet voor elkaar te krijgen om een spruitstuk te maken. Oftwel setje solexxen scoren

Ik had al ergens gelezen dat het lastig zou worden..wat is het verschil met solexxen tegen over motercarbs?(soort van webers?) Sorry ben nog niet erg bekend op dit gebied.. En die zijn korter waardoor het beter past? hoeveel mm solexxen zou ik dan moeten ik dan hebben? zijn ze een beetje makelijk te vinden en wat betaal je ongeveer voor een setje solexxen.
hoop dat je me kunt helpen.

Alvast bedankt !

GJ007
01-09-2009, 21:09
is gewoon cruciaal dat je een kort inlaatspruitstuk heb, de carbs van motorfiets zijn nietoverdreven groot.
heb bij mezelf uitgemeten dat ik zelf nog korter op het blok zit als standaard carb.

martiepartie
01-09-2009, 21:17
Maar jij had een 1.3 toch? Een 1.5 is lastig, omdat je het spruitstuk flink omhoog moet laten lopen ivm de uitlaat. De motorcarbs zijn niet diep, maar wel vrij hoog, waardoor je direct op de uitlaat zit.

GaryVW
01-09-2009, 21:41
net ff zelf op zoek geweest, webers/dellortho/solexxen zijn bijna het zelfde ? welke raden jullie mij aan en zal 40mm genoeg zijn voor mijn 1500JB ? en deze passen wel goed tussen het blok en het schutbord en zitten niet tegen de uitlaat?
alvast bedankt

Gr. GaryVW

riendert
02-09-2009, 09:54
40mm is voldoende op een 1500

D-ion
02-09-2009, 12:50
Ik rij een golf 1.1 uit 83, en heb op marktplaats een mooi setje carbs gezien van een suzuki GsxR 1100, type 93 tm 98, weet iemand of dit voldoende is? aaqngezien het dezelfde cilinderinhoud is lijkt mij van wel... setje kost 100 euro en gaat weg wegens verkeerde aankoop.. lijktmij wel een goed setje dus.. maarnogmaals weet iemand het formaat in mm's van deze carbs en of deze groot genoeg zijn voor me golf.. \

Mvg Dion

martiepartie
02-09-2009, 14:21
Ik zou zeggen, ga eens wat zoeken op het volksforum, of op het polo86c forum;
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,963.570.html

GSX-r 1100 carbs zijn te groot, die zijn minimaal 38mm. Voor een 1100 zullen 34 of 36mm carbs beter voldoen.
Van een (supersport)motor met +/- 600cc haal je deze carbs.

GaryVW
02-09-2009, 16:46
Het begint me allemaal al iets duidelijker te worden :D maar een spruitstuk voor de solexxen, zijn die nog te krijgen of word dat zelfbouw?

geezer
02-09-2009, 16:56
spruitstukken voor webers en solexen zijn ook nog nieuw te koop. Volgens mij kun je daarvoor bij Bolku terecht

geezer
02-09-2009, 17:01
Ik zou zeggen, ga eens wat zoeken op het volksforum, of op het polo86c forum;
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,963.570.html

GSX-r 1100 carbs zijn te groot, die zijn minimaal 38mm. Voor een 1100 zullen 34 of 36mm carbs beter voldoen.
Van een (supersport)motor met +/- 600cc haal je deze carbs.

hehe het FuriouZ dagboek :D Ik had CBR600 carbs op mijn 1300 en het liep na montage meteen.

Psquare
18-11-2009, 19:46
Nou vraag ik me al tijdje af of het mogenlijk om het inlaat spruitstuk over de kleppen deksel te laten lopen om zo bij me golf 1.3 de carbs voorop te hebben. Hier heb ik namelijk een hoop loze ruimte. Hierdoor Krijg je alleen wel een inlaat traject van +/- 30 cm.

Voor de mensen de die zich afvragen hoe het zit emt olie bijvullen, Olie dop verplaatsen naar het midden :D en de inlaat hierom heen buigen. Qua fabriquage krijg ik het wel spits maar de vraag is dus...KAN DIT?? :confused:

Gertjan
18-11-2009, 19:56
Je hebt met een 1.3 in een Golf toch ruimte zat aan de inlaatkant?

Psquare
18-11-2009, 20:06
stiekem heb ik het idee dat het wel weis staat, maar vraag me dus echt af of het werkt :screwy: .

praktijk zal het uitwijzen dus ga er denk ik maar aan beginnen. Tips, aanmerken altijd welkom

sciroccoGTII
18-11-2009, 21:24
Tuurlijk kan dit ;)
Ooit op een autocross geweest? kijk dan maar eens naar de 1600 kever klasse..lopen meestal ook over de kop heen en daar is de luchtsnelheid zo hoog dat ze het spruitstuk met koelwater moeter verwarmen omdat het anders bevriest..

JerryGT
18-11-2009, 22:27
Ja idd, bevriezing is daar een groot probleem!

Ik heb eventueel nog wel zo een spruitstuk liggen voor een big-block...

Psquare
18-11-2009, 22:33
Je Hebt PM :thumbup:

GJ007
19-11-2009, 10:28
bevriezing: die 40 mm fireblade carbs van mij hebben aansluiting voor de koelvloeistof er op zitten, daardoor bevriezen ze niet toch ?

heb btw de carbs, inlaatspruistuk voor big block en pomp wel te koop, ga toch voor injectie.

sciroccoGTII
19-11-2009, 18:08
Nee jij denkt verkeerd om.. Luchtsnelheid bij die motoren is zo hoog dat ze bevriezen. Als je nou koelwater wat dus warmer is er langs laat stromen heb je dat dus niet ;) Koelwater verwarmt dus zeg maar het spruitstuk.

PS. Hoeveel spruitstukken wil je hebben voor een corsskever? Heb hier ook heel veel verschillende liggen..Ik bouw ze voor anderen van aluminium en worden dus ook uitvoerig getest op vermogensbank ;)

Psquare
19-11-2009, 20:28
Heb je ook foto's van die inlaat spruitstukken.?

sciroccoGTII
19-11-2009, 20:36
jawel, maar weet niet hoe ik ze hierop moet krijgen maar weet eigenlijk ook niet wat er moeilijk is aan zo`n spruitstuk. Zijn gewoon met een bocht over de kop heen en daar hangt de carb aan maar dit ga je echt niet passen krijgen in een normale auto tenminste onder de kap. Spruitstukken die ik gemaakt heb zijn enkelt verschillend in lengte,diameter en heel kleine beetje verschil in uiterlijk. Ik maak ze gewoon zo waar de 4 inlaatkanalen bij elkaar komen dus bij de carb, daar maak ik en waterbakje onder en dan heb ik geen last meer met bevriesingsverschijnselen. Zelf op mp staan wel voorbeelden hoe ze het bij kevers doen.

Psquare
19-11-2009, 21:10
Het is alleen dat ik me niks kan voorstellen bij "bevriezing" :screwy: . Heeft niemand een duidelijk en preciese verklaring voor?.

Betreft het pasmaken. Het moet vergelijkbaar worden met een gti inlaat spruitstuk. Deze loopt ook over het blok heen, alleen in dit geval anders om.

jorg-maashees
19-11-2009, 21:40
En wil je daar dan de cv carbs op plaatsen? Opzich wel een goed idee, zitten de carb's wel op een mooie plaats. Enige nadeel is denk ik het lange inlaat traject, aangezien bij de gti's de injectors bij de kop zitten, en je nu dus het mengsel al een lange weg laat afleggen. Maar ik ben benieuwd, zal in iedergeval wel gaaf uit gaan zien. Van wat voor materiaal wil je het gaan maken?

Succes ;)

sciroccoGTII
19-11-2009, 22:00
Nou nog een keer..door de zeer snelle luchtstroom(flow dus) wordt de lucht dus heel erg koud waardoor je carburateur bevriest. Dan werkt ie niet meer he ;) Zelfde als met kopbewerking, inlaat mag je niet te glad maken omdat je dan dus ook door de snelle luchtstroom condensvorming krijgt, dit heb je met zo`n spruitstuk dus ook alleen bij de carb. bevriest het dan omdat die ook koud is en bij een kop dus niet want die heeft de warmte van de motor.

Psquare
19-11-2009, 23:27
@ jorg-maashees. Het word "net als" een inlaat van een gti. echter rij ik geen gti maar een 1.6 carb in een golf 2 uit 89. Wil het uiteindelijk van 2 inch ( 51 mm) rvs buizen gaan maken. Rvs omdat we dit op eht werk ruim op voorraad hebben en TIG lassen mij goed afgaat.

@SciroccoGTII: Kortom carbs zoeken die verwarmd worden doormiddel van KVS en die op het systeem aansluiten. Enig idee welke carbs hiervoor geschikt zijn?

Stijn
19-11-2009, 23:35
http://en.wikipedia.org/wiki/Carburetor_ice

GJ007
20-11-2009, 00:07
http://i961.photobucket.com/albums/ae94/gjmulder007/Afb012.jpg

zoiets mischien ?

--- fireblade carbs zijn hier voor geschikt: zit koelwaterslang aansluiting op... zal er morgen eens fotootje van maken ---

Psquare
20-11-2009, 00:16
Verkoop je die flens? zoja wat mag hij kosten

martiepartie
20-11-2009, 03:05
Hij heeft een golf 1.3 ... Dus een smallblock.

De meeste setjes carbs die ik verkocht/gekocht heb van type CV zijn met koelwateraansluiting. Daar hoef je volgens mij niet specifiek naar op zoek.

Op een golf 16v, met de carbs vol in de rijwind heb ik nog nooit gehoord van carb-freeze, bij mijn eigen polo ook niet (carbs aan achterkant). Misschien dat CV carbs daar iets minder gevoelig voor zijn??

P-square; 51mm buizen is veel te groot, de kanalen in je kop krijg je niet groter dan +/- 36 a 37mm... Als je dan ook nog een extra lang traject gaat plaatsen krijg je wel een tragere gasrespons door het grote volume van het spruitstuk.

Aangezien je zelf wilt lassen heb je vast geen interesse, maar ik ben toch zo vrij om het er ff bij te zetten :D
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=59363&highlight=cbr600

sciroccoGTII
21-11-2009, 18:45
Nee je gaat de carb niet verwarmen, zoals gezegd maak je een bakje aan de buizen waar ze alle 4 tezamen komen, net voor de carbs dus, dit verwarm je dus de carb zelf niet maar de warmte wordt wel geleid naar de carb door het materiaal. Ga maar eens op een cross kijken ev nvraag dan maar eens bij de 1600 keverklasse naar hun problemen met bevriezen..Iedereen zal dit eigenlijk wel beamen. Ook zoals gezegd is de buis echt veel te groot gewoan zoals martie zegt maken. Ik zou hem zeker wel uit alu maken (kun je ook tig lassen ;) ) RVS kan de warmte nooit zo snel kwijt als alu en die problemen ga je krijgen zeker als je hem ook nog boven de motor langsmaakt en een motorkap die het boeltje lekker afsluit.. Veel succes ermee

ferryfast
01-02-2010, 12:38
Okeej,

Na tal van dit soort topics gelezen te hebben ben ik er nog niet uit wat te doen met de benzine toevoer...
Heb een 1800 16v PL en Mikuni carbs van 42mm

optie die veel mensen hebben is dus opvoerpomp uit de tank weg en hoofdpomp ook en 1 motorfiets pomp die dus weinig druk levert en stopt als de vlotters vol zitten ervoor terug in de plaats.

Ik twijfel toch of die pomp het niveau in de vlotters bij vollast hoog kan houden?
Rij regelmatig op het circuit of de nurburgring en daar rijd je toch best lang 'op volle kracht' zeg maar...

Of moet je toch naar n Facet solid state pomp van 76 ltr p/u en 0,21 bar druk en n drukregelaar met retour?

Kan iemand met n 16v hier iets nuttigs over zeggen??
Alvast bedankt

Groeten Ferry

martiepartie
01-02-2010, 13:35
Je kan de originele opvoerpomp gebruiken, die levert genoeg druk om de vlotters vol te houden. Een origineel motorfietspompje is een plunjerpomp (die dmv een veer tegen gehouden wordt) met contactpuntjes. Deze pomp zal de vlotterbakjes altijd vol blijven pompen wanneer deze naar benzine 'vragen'. Monteer wel een terugslagklepje in de benzineleiding, dan kan de benzine iig niet terugstromen naar de tank.
Het mooie aan deze pompjes is dat ze niet onder tegendruk kunnen werken. Zitten de vlotterbakken vol, dan is de tegendruk te hoog en stopt de pomp (contactpuntjes blijven open staan).

Een Facet pompje kan ook, maar 0.21bar is aan de hoge kant. Met de drukregelaar is dit natuurlijk wel af te stellen.

GJ007
01-02-2010, 13:44
heb zelf de pomp vd zelfde motor als de carbs aangeschaft.
werkt net zo goed.

- was topic uit oog verloren-

@ psquare: ja flens is te koop, evenals me setje fireblade carbs plus de pomp.

bulleke
24-02-2010, 20:59
hoi ik ben bezig met een 1100motor op te voeren nu kan ik motorfiets carbs koopen van een yzf 750R kan ik deze gebruiken of wat raaden julie mij aan

greetz steven

Dub-Detail
25-02-2010, 10:09
Ik heb de brandstof toevoer gewoon met de standaard pierburg brandstofpomp gedaan.
gewoon de tank op de brandstofpomp met 6mm slang met filter ertussen. daarna 6mm naar een t stuk, waarvanaf 8mm nop de retour is aangesloten en 10mm naar de carbs loopt. Ik heb de retour zo gemaakt dat die hoger ligt dan de vlotterkamers.
Niks geen motorfiets brandstofpomp nodig gehad.

@bulleke: dat soort carbs kan je wel gebruiken.

gr,pim

bulleke
25-02-2010, 16:57
ok mercie dan neem ik ze
greetz steven

Jel Golf 2 GTI
24-07-2011, 02:45
Ff een oud topic terug in keven blazen.

Ik wil dus R6 keihin carbs op men 1100cc zetten.

Ik heb genoeg gelezen over gebruik van de orginele pomp ism met reour en T-stuk zoals Pim hier een beetje terug beschrijft.

Wat ik me eig afvraag is wat jullie met de inlaat doen.

Mijn gaten van men 1100kop zijn niet rond maar meer zoals het cijfer 0.

Nemen jullie gewoon een rond gat van 36mm en schroeven jullie dit tegen het blok of hebben jullie de ovalen inlaat gaten uitgefreest tot een rond gat??

Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel.

Grtz Jel

Sjeesbeest
24-07-2011, 08:46
voor de beste flow moet je de aansluiting op je kop gelijk aan elkaar zijn, anders "botst" het mengsel.

gewoon een rond pijpje in de bankschroef iets platter drukken en inzagen zodat je op de juiste breedte zit. De pasplaat op de kop is het lastigste. Ik heb alles uitgetekend en er een cad tekening van gemaakt zodat het plaatselijke laser bedrijf mij een perfect passende pasplaat heeft gemaakt voor 25 euri :) (heb dan wel een 16v, maar het idee is hetzelfde).

Er zijn hier mensen op het forum die ze ook voor je kunnen maken, heb je er zelf ook niks mee te klieren :) (of je moet het leuk vinden)

Jel Golf 2 GTI
24-07-2011, 22:35
voor de beste flow moet je de aansluiting op je kop gelijk aan elkaar zijn, anders "botst" het mengsel.

gewoon een rond pijpje in de bankschroef iets platter drukken en inzagen zodat je op de juiste breedte zit. De pasplaat op de kop is het lastigste. Ik heb alles uitgetekend en er een cad tekening van gemaakt zodat het plaatselijke laser bedrijf mij een perfect passende pasplaat heeft gemaakt voor 25 euri :) (heb dan wel een 16v, maar het idee is hetzelfde).

Er zijn hier mensen op het forum die ze ook voor je kunnen maken, heb je er zelf ook niks mee te klieren :) (of je moet het leuk vinden)

Oke, men maat zei ook al van gewoon een buisje wat plat te nijpen.

Ik weet dat er setjes verkocht worden maar wil het zelf gewoon is doen.
Heb genoeg technische achtergrond om mij er mee bezig te houden :D

Ik zal vande week al eens beginnen met de inlaatplaat te maken en dan kijk ik wel of ik het klaar krijg met de buisjes.

Heb trouwens net gezien dat de orginele aansluitrubbers ook een ovale aansluiting hebben dus ik ga eerst eens proberen of ik ze zo tegen de kop kan schroeven.

Ik zal vande week eens foto's posten in men topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=76032)

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Heb ook nog een vraagje ivm de filters die je erop zet.

Het liefst zou ik gewoon kelken pakken maar naar het schijnt nemen deze best veel zand mee naar binnen. En een pipercross zou in brand kunnen vliegen blijkbaar.

Wat voor kelken of filters hebben jullie erop staan??

Grtz jel

Sjeesbeest
24-07-2011, 22:41
zo ziet mijn motorruim er nu uit, met kelken en fijn gaas ervoor

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZOT4NM44.jpg

Jel Golf 2 GTI
24-07-2011, 23:01
zo ziet mijn motorruim er nu uit, met kelken en fijn gaas ervoor

Das netjes :thumbup:
Die kelken met gaas kan je die zo kopen of is het zelfbouw??

Sjeesbeest
25-07-2011, 06:15
Nee is zo gekocht, en het gaas zat er gewoon netjes bij. Heb er zelf ook lang naar lopen zoeken.

MM Designs MK1
02-08-2011, 20:54
@sjeesbeest waar heb je het spruitstuk weg als ik vragen mag?

Sjeesbeest
02-08-2011, 21:06
Ik heb m zelf gemaakt.

Er zijn hier op het forum sowieso 2 mensen die ze vaker op bestelling maken.

MM Designs MK1
02-08-2011, 21:09
heb je er ook fotos van ofzo want ik ben nmelijk ook bezig maar kom er niet egt uit.
en om ze te kopen vind ik te duur hij vroeg 250

MM Designs MK1
09-08-2011, 20:53
...?

Sjeesbeest
09-08-2011, 21:22
foto's?

hier in aanbouw

http://94.100.124.18/1157850001-1157900000/1157890501-1157890600/1157890531_5_kuv_.jpeg

aan materiaal was ik 40 euro kwijt :rolleyes:

Heb zelf een CAD-tekening gemaakt van de aansluitflens en die laten lasersnijden door een bedrijf hier in de buurt. Daarna bij een ijzerboer een stukkie pijp gezocht en op de maat van de carbs erop gelast.

Op de foto kun je dan ook zien dat ik het alu waterpijpje ook verlaagd heb omdat anders de koelslangen niet meer passen.

Jel Golf 2 GTI
09-08-2011, 22:17
ik ben er ook mee begonnen.

ik heb gewoon een plaat van 5mm dik warmtebestendige inox gepakt.
Daar de orginele pakking opgetekend en beginnen slijpen / vijlen / boren /....
De runners maak ik van inox dikwandige buis met een binnen diameter die overeen komt met de carbs.
Bij mij is dat 37mm.

Daarna maak ik een rubber mof waar ik de carbs met de runners verbind.

Als pakking snij ik zelf 1 uit 5mm dik pakking matriaal of iets dunner en dan met vloeibare pakking erop.

Ik zou volgende week de runners willen lassen met men maat (TIG-lassen)

Foto's komen in mijn topic. => link topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=76032)

Grtz Jel

MM Designs MK1
10-08-2011, 20:37
ok op die manier maar gaat dat wel mooi lopen dan omdat je de gaten niet ovaal hebt en de injector gaten hebt afgeblind?

Sjeesbeest
10-08-2011, 20:56
ok op die manier maar gaat dat wel mooi lopen dan omdat je de gaten niet ovaal hebt en de injector gaten hebt afgeblind?

Ach hij dut het vrij goed :D

en de luchtstroom botst nergens tegenaan dus tja die kleine werveling die ontstaat na de inlaatplaat is te verwaarlozen. Als je het echt goed wil doen moet je de kop geheel uitvrezen.

klik voor stukkie sprint (http://youtu.be/1SlSthGZmxk)

steppie86
11-08-2011, 19:12
Mijn pic ook maar even showen 38 mm keihin op mijn 1.3 hk.
Moet hem alleen nog af lassen maar hij past :thumbup: .
Alles met de hand gemaakt vijlen freesen veel werk maar was het waard :)

http://fotopocket.nl/fpimages/2011/08/11/835371c66f92c65e2bb58697385dafdc/motercarbs.jpg (http://fotopocket.nl)

http://fotopocket.nl/fpimages/2011/08/11/8631706aacf0afbe14858e8c80eb2df5/motorcarbs%252.jpg (http://fotopocket.nl)

MM Designs MK1
12-08-2011, 17:18
die ziet er ook mooi uit maar voor zoon blokje is het makkelijker als
voor 16v die gaten zijn ovaal.

RoelM
12-08-2011, 21:40
Heeft iemand al ervaring met carbs op een 1.6 EZ blok ? Wil het over een tijdje misschien wel proberen. Maar aangezien de inlaat en uitlaat aan dezelfde kant zit vraag ik me af of het daar niet te warm word, misschienwat minder met een hitteschildje erboven en hitteband om het uitlaat spruitstuk. Maar heeft het zin ? Het spruitstukmaken moet niet zon probleem zijn lijkt me.

Jacksters
07-09-2011, 08:44
Hallo jongens..

Ik ben van plan om mijn 16v KR om te gaan bouwen naar Carbs.
Nu kan ik Carbs krijgen van een Yamaha R1 zijn deze geschikt voor de ombouw ?

En wat ben ik zo al allemaal nodig.
Ik heb hier het hele topic wel door gelezen maar kom er niet helemaal uit.
Kan ik ook met mijn oude nokkenas blijven rijden ?

En wie of waar kan ik een inlaat spruitstuk kopen voor de Carbs ?
Het gaat om een Mk2 maar weet niet of dat veel uitmaakt.

Alvast bedankt voor de hulp :)

PimVW
07-09-2011, 08:53
Inlaatspruitstuk via SjefG40 hier vh forum, andere benzinepomp.
Met je nokkenassen kun je blyven ryden, scherper is natuurlyk ook goed ;)

Sjeesbeest
07-09-2011, 09:17
16v kr kan je gewoon met je oude compie en nokkers blijven rijden. Alleen een "dotterpomp" en je opvoerpomp uit de tank. Retour heb je ook niet nodig.

Ik rij nu ook al een heletijd op R1 carbs en het geeft een heerlijk geluid en het koppel is enorm. Heb afgelopen weekend mijn koppeling/ drukgroep eruit gereden maar mag de pret niet drukken :-)

Jacksters
07-09-2011, 10:22
Ok dus als ik het goed begrijp heb ik nodig.

De Carbs (kan ik krijgen van een R1 39,5 mm cilinder kant 42mm filterkant)
Dan een inlaat spruitstuk (waar kan ik die kopen of wie kan die maken ? )
Dan langer gaskabel en shoke ?? (ik heb namelijk geen handmatige shoke)
Nokkenas dus niet computer niet.
We een benzine pomp (moet dat een tik pompje zijn ? En moet de beninzepomp onder de auto wel blijven ? Opvoerpomp uit de tank moet dus weg ?
Dan nog sokjes of filters voor op de Carbs.

En dan laten afstellen en dan is het klaar ??

PimVW
07-09-2011, 11:28
Ik ben niet thuis in de motorfiets carb's maar ik heb in 5jaar tyd nog nooit mn choke hoeven gebruiken. Reed er ook nooit mee in de winter maar dat zal by jou ook niet t geval zyn denk ik...

Ik had voor mn 1,9 8v op 40er Weber's n electrische benzinepomp van Pierburg, die gaf niet teveel druk, heb de verpakking nog dus kan s kyken voor t onderdeelnr.!

Zou niet voor sokjes gaan maar voor filters maar dat is persoonlyk.

Inlaat ff n PB naar SjefG40 sturen die maakt ze!
Check; http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=69415

Jacksters
07-09-2011, 12:25
Ik ga er inderdaad niet mee in de winter rijden.
Daar is die auto niet voor gemaakt :)

Zal de beste man eens een PB doen.
Maakt hij dat een beetje netjes dan of weet je dat niet.

Die pomp van pierburg zoek daar maar eens de verpakking van op.
Was dat een vlotterpompje dan ?

@ sjeesbeest woon jij in de buurt van Groenlo ?
Ben er erg benieuwd hoe het bij jouw allemaal in elkaar zit.
Anders zou ik graag een keer kijken als dat kan.

Heb trouwens gehoord dat Eddyvwone ook een 1.8 16v op Carbs heeft is dat zo ?

PimVW
07-09-2011, 12:46
Eddyvwone rydt idd ook met motorfietscrab's op n 16v.

Hier zn topic; http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=75137

Zal zo s naar mn box gaan en t onderdeelnr. vd pomp geven.
Die inlaten van SjefG40 zullen wel netjes zyn, levert naar myn weten goed werk!

PimVW
07-09-2011, 12:55
Jacky hier n link naar de pomp die ik heb;

http://www.paruzzi.com/webwinkel/?klantauto=full&subgroup=all&zoektrefwoord=3686

Weet niet of dit ook met bromfietscarb's gaat, daar heb ik geen ervaring mee, met mn Weber's heb ik er nooit problemen mee gehad iig...

Steilheck
07-09-2011, 13:20
Ok dus als ik het goed begrijp heb ik nodig.

De Carbs (kan ik krijgen van een R1 39,5 mm cilinder kant 42mm filterkant)
Dan een inlaat spruitstuk (waar kan ik die kopen of wie kan die maken ? )
Dan langer gaskabel en shoke ?? (ik heb namelijk geen handmatige shoke)
Nokkenas dus niet computer niet.
We een benzine pomp (moet dat een tik pompje zijn ? En moet de beninzepomp onder de auto wel blijven ? Opvoerpomp uit de tank moet dus weg ?
Dan nog sokjes of filters voor op de Carbs.

En dan laten afstellen en dan is het klaar ??

Nog meer info: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,963.0.html

pompje welke ik gebruik: Quinton Hazel QH171E: geschikt voor motoren tot 60 pony's, 100 liter/minuut, 0,15 bar (+/- 75 euro)

Jacksters
07-09-2011, 13:44
Die van mij is al standard 138 pk dus zal niet gaan met dat pompje.

PimVW
07-09-2011, 15:15
Die van mij is al standard 138 pk dus zal niet gaan met dat pompje.

20 jaar geleden ja, daar zyn er nu nog 100 van over :tongue:

eddyvwone
07-09-2011, 15:46
Hey jackster,

Ik rij inderdaad ook met r 1 carbs op mijn 1.9 16v.
Inlaat heb ik inderdaad van jeffg40.
Ik was er niet zo tevreden over dus je moet het zelf weten.
Heb toch nog genoeg moeten aanpassen voor hem aan het lopen te krijgen.
Maar voor de rest loopt die nu goed moet alleen nog steeds afgesteld worden want ik heb hem nog niet ingereden.

Bij vragen stuur je maar een pb.

Groeten Eddy

Sjeesbeest
07-09-2011, 16:26
@ sjeesbeest woon jij in de buurt van Groenlo ?
Ben er erg benieuwd hoe het bij jouw allemaal in elkaar zit.
Anders zou ik graag een keer kijken als dat kan.

Ik kom uit Enschede.

Als je zelf kunt lassen, dan kun je zelf ook wel een spruitstuk inelkaar zetten. De mijne heb ik ook zelf in elkaar gezet.

De Choke heb ik er wel opzitten, dit ivm het starten in de
iets koudere lucht. Sinds dat ik een programmeerbare
computer erachter heb heb ik alle vacuum aansluitingen
foetsie en hoef ik eigelijk geen choke meer te gebruiken.

Hou er rekening mee dat dit eigelijk falstrohm carbs zijn
en nagenoeg vertikaal gemonteerd moeten worden, maar
iets schuin omhoog (zoals ik heb) gaat prima.

De sproeiers die je nodig heb zijn afhankelijk van je motor
om/opbouw maar om te beginnen zou je 180 moeten aanhouden.

De brandstofpomp kun je het beste een immitatie Yamaha R1
pomp bestellen op ebay (of een orginele voor 170 euri) dan
heb je iig geen last dat je carbs overlopen :rolleyes:

Je computer heb jij wel nodig voor je ontsteking ivm de vervroeging,
deze vervroeging zal niet goed werken ivm te lage vacuum bij stationeer
met deze carbs. Of je moet van elke inlaatbuis een aansluiting maken
zodat je op de juiste vacuum komt zodat je 6 graden voorontsteking
hebt.

Je zou ook alleen je TCI kunnen gebruiken zonder comp, maar dan heeft
je startmotor het heel erg zwaar, en in hogere toeren kun je een arm mengsel krijgen.

Ikzelf heb een lambdasonde met meter geplaatst om de air/fuel-ratio
in de gaten te houden.

Al met al lijkt het veel, maar als je alles zelf doet kun je goedkoop klaar zijn.

Sjeesbeest
07-09-2011, 16:30
@eddyvwone: alle carbs al gesychroniseerd? En nog de kelken gevonden die je zocht?

Jacksters
07-09-2011, 17:36
20 jaar geleden ja, daar zyn er nu nog 100 van over :tongue:

Haha ja hij zal inderdaad wat hebben verloren in de jaren.
Maar kop alles heb ik wel nieuw laten maken vorig jaar :thumbup:

Jacksters
07-09-2011, 17:37
@ Sjeesbeest..

Dat lijkt een heel verhaal zo.
1 geluk dat ik wel heb dat je nog geen 30 km verder op woont voor mij.

Misschien dat ik een keer kan komen kijken ofzo wat jij precies allemaal hebt gedaan met je motor.

@ Eddy wat was er niet goed dan aan het spruitstuk ??

steppie86
07-09-2011, 18:01
Wie kan mij helpen ??
Mijn type 1 1.3 met 38mm keihins loopt goed alleen in 1e en 2e versnelling als een speer.

Maar zo gauw ik na de 3e versnelling schakel gaat het mis en de 4e is helemaal niks meer.

Auto begind te bokken als ik boven de +- 3000 toeren uitkom alleen 3e en 4e versnelling.

Wat heb ik allemaal al gedaan onsteking afgesteld 14 graden voor onsteking 140 sproeiers erin spruitstuk gecontroleerd op valse lucht met remreiniger.

Boegies schoongemaakt zijn nieuwe+- 500km oud en waren koffie bruin.
Iemand nog een idee. :screwy:

eddyvwone
07-09-2011, 18:54
@eddyvwone: alle carbs al gesychroniseerd? En nog de kelken gevonden die je zocht?

Hij is nog niet optimaal afgesteld ik heb nog 2 meetings en dan gaat de stalling op en dan kan ik eens gaan kijken voor hem goed afgesteld te krijgen.
Kelken heb ik nog niet besteld rij nu nog met de filters.
Ik heb ook nog een vraag aan jou wat is de lengte van de runners van jou.
Ik heb het gevoel dat die van mij wat aan de lange kant zijn.

Groeten Eddy

Sjeesbeest
11-09-2011, 20:53
mijn runners zijn 6 cm, en heb verder geen problemen met onregelmatig lopen of wat ook. Ik ben wel een tijd bezig geweest om ze allemaal gesynchroniseerd te krijgen de luchtafstelling (is lekker lastig bij komen)

Als je problemen blijft houden met de afstelling dan moet je eens de vacuumkamers boven op de carbs eens nakijken of het membraam is gescheurd, en of de gasnaalden allen even hoog staan. (let wel op de kleine veertjes die eruit kunnen schieten !! )

hansiebaba
10-07-2012, 13:18
http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7083.JPG
http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7084.JPG
http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7088.JPG

Ik ben gewoon een beetje creatief geweest met wat remkabels enzo van een brommer. Maar echt lekker werken doet het niet, dus ik koop wel gewoon even een originele gaskabel. Hij gaat nou een beetje stroef, omdat ie door 2 van die geleiders door moet.

leuk gedaan werkte dat retour op de overduk gaten van de carbs.
die van mij heb ik namelijk net zo aan gesloten alleen werd mij bij de motorfiets zaak vertelt dat ik daar niets op mocht aan sluiten. op de overdruk slangetjes op de carbs alleen nu komt er steeds benziene uit zetten en als je dat op een warme motor krijgt lijkt mij geen goed iedee.

steppie86
10-07-2012, 16:26
leuk gedaan werkte dat retour op de overduk gaten van de carbs.
die van mij heb ik namelijk net zo aan gesloten alleen werd mij bij de motorfiets zaak vertelt dat ik daar niets op mocht aan sluiten. op de overdruk slangetjes op de carbs alleen nu komt er steeds benziene uit zetten en als je dat op een warme motor krijgt lijkt mij geen goed iedee.

Bij mij werkte dat niet even de juiste brandstof pomp zoeken van een motor die stopt als hij een beetje tegendruk krijgt. :thumbup:

Sjon
10-07-2012, 17:14
.

hendrik6073
23-09-2015, 11:58
Hou er rekening mee dat dit eigelijk falstrohm carbs zijn
en nagenoeg vertikaal gemonteerd moeten worden, maar
iets schuin omhoog (zoals ik heb) gaat prima.

<beetje off topic>

ik rijd rond met R1 carbs, ik wil het spruitstuk aanpassen, korter, RVS en voorzien van buisjes waarop ik mijn vacuum kan controleren. Momenteel zitten de carbs redelijk horizontaal, dit is zo gemaakt ivm het vorige luchtfilter dat ik gebruikte (luchtfilterbak). Kan ik deze carbs ook schuin zetten ? ik maak dan geen knik in de inlaat maar laat ze recht lopen. Ik heb momenteel ruimte voldoende met de kleinere luchtfilters.

bvd

http://www.rtepas.nl/carbs.jpg

Sjeesbeest
23-09-2015, 19:02
Die kelkjes mogen geheel omhoog wijzen hoor.

Style
24-09-2015, 18:37
Bij mij staan ze ook schuin omhoog maar waarom zou je je vacuüm willen controleren.

Sjon
24-09-2015, 20:14
.