View Full Version : Passat combi 2.0i 16V motor vervangen
passchaatje
25-03-2008, 12:21
Ik heb nu een passat combi uit 1991 met een 2.0i 16v MOT.9A automaat waarvan de distributieriem is gebroken. Ik wil de auto nog niet afschrijven, dus lijkt mij de beste oplossing om het hele blok te vervangen door een werkend exemplaar.
Ik kan van Redbull hier op het forum, een 16v PL blok kopen zonder bak. Nu is mijn vraag kan ik dat blok gebruiken als ik mijn huidige automaaten bak daar aanhang(kan dat ubehaubt) of is het PL blok te verschillend van het MOT.9A blok? Ik kan namelijk nergens vinden wat de verschillen zijn.
Is deze conversie een goede oplossing of gaat dit alleen maar problemen veroorzaken.
IK hoop dat er hier iemand is die hier ervaring mee heeft die er een eerlijk oordeel over kan geven.
Alvast bedankt,
Bas
bak gaat zo passen gewoon alle bijbehorende onderdelen overzetten
passchaatje
25-03-2008, 12:41
Oke dat is mooi nieuws! En de rest gaat dus ook passen qua motorsteunen leidingen en sensors ed? Is dat allemaal gewoon loshalen en weer op dezelfde manier op het nieuwe blok aansluiten?
Hoeveel uur denk je met deze operatie bezig te zijn?
ligt er n btje aan hoe goed je kunt sleutelen, btje doorzetten zou je in een dag klaar kunnen zijn, maar goed ligt dus btje aan of alles goed los en vast wil...
Was met blokje van m'n jetta (1.5 JB) een weekje bezig in de avonduren...
Alleen dat was een compleet blok met bak ging toen van automaat naar handbak en jij hoeft alleen de motor om te bouwen...
passchaatje
25-03-2008, 12:51
Sleutelen gaat wel lukken, maargoed ik hoef het niet in een dag gedaan te hebben. Maar nu heb ik iig een indicatie.
Maar even voor de duidelijkheid, jij voorziet geen problemen wat betreft het verschill tussen die blokken? Want ik neem aan dat die er toch moeten zijn als de motorcode niet het zelfde is?
Is hier trouwens een haynes manual over?
k zou zeggen zie mijn topic over de verschillen in die 2 motortypen ;)
Ff samenvattinkje:
PL : 129 pk bij 5800 toeren
KR : 139 pk bij 6300 toeren
9A: 134pk bij 5800 toeren
PL : 168Nm bij 4250 toeren
KR : 163Nm bij 4600 toeren
9A: 186Nm bij 4400 toeren
PL: 2 microschakelaars
KR: 1 microschakelaar
9A: 1 microschakelaar
PL : ke-jetronic
KR : k-jetronic
9A : ke-motronic
PL heeft lambda sonde , KR niet(tenzij achteraf ingebouwd)
9A heeft ook lambda sonde
Stappenmotor PL : 3 polig
Stappenmotor KR : 2 polig
Stappenmotor 9A: 2 polig
PL : 2 computers
KR : 1 Computer(tenzij achteraf kat + lambda ingebouwd dan 2 computers)
KR heeft een warmloopregelaar. PL niet.
Er lopen 2 leidingen van de spinnenkop naar de warmloopregelaar, die aan de zijkant van het onderblok zit.
PL heeft nog een 2polige stekker aan de luchtweger zitten
Spinnenkop is anders
PL en 9A hebben een katalysator. KR niet(tenzij achteraf ingebouwd)
PL heeft een pingelsensor , KR niet
PL inlaatnokkenas 200 graden
KR inlaatnokkenas 212 graden
9A inlaatnokkenas 200 graden
KR had als optie dikke buizen ( dus ook met dunne geleverd ). PL alleen dunne
passchaatje
25-03-2008, 14:02
Aha bedankt, daar heb ik waat aan! Dus toch nog wel vrij verschillend. Moet ik hieruit concluderen dan het niet zo'n goed idee is om een PL blok in te bouwen als daar niet alle opbouw bijzit zoals computers ed. Want je kunt dus lang niet alles van die 9A overzetten naar het PL blok.
Raad jij aan om verder te zoeken naar een 9A blok of kan ik dit PL blok gewoon gebruiken?
als je het PL blok maar compleet hebt lukt het wel, anders OF de laatste onderdelen erbij zoeken OF een 9A op de kop tikken...
hee bas weet je al waneer je het blok wil hebben ??
bel me maar ff nr staat in het pb-tje
ben komende week niet veel te bereiken via internet.
nou ik hoor het wel .
gr menne
martiepartie
31-03-2008, 15:52
wat doe je met het overgebleven 9a blok? Ik heb wel interesse in een defecte 9a, dan kan ik die in mijn eigen tijd reviseren.
Stuur mij aub een PM met gegevens van de auto/motor als je er van af wilt.
heb je nog een pbtje gestuurt,blok staat weer te koop heb niks meer gehoord.
dus verkocht is verkocht.
gr menne
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.