PDA

View Full Version : Verlagen achteras Caddy 1


Stijn
30-03-2008, 23:47
Verlagen Caddy 1 achteras

Moeilijkheidsgraad: 3

Benodigd speciaal gereedschap: las materiaal, slijptol, ijzerboor 14mm of metaalfrees

Benodigde onderdelen: in principe niets, hoewel de U-klemmen waarmee de as aan het verenpakket zit over het algemeen afbreken bij demonteren. Kan dus verstandig zijn om ze op voorhand bij VW te bestellen (4 stuks, 8 moeren).

Benodigde technische gegevens: geen

Geschatte tijd: ca 3 uur, afhankelijk van hoe vlot alles losgaat.




De achteras van een Caddy 1 is een starre balk die door middel van bladveren geveerd is en op z'n plaats wordt gehouden.

De as ligt in standaard setup onder de bladveren en het geheel wordt met vier grote U-klemmen bij elkaar gehouden.

De as kan eenvoudig verlaagd worden door 'm in plaats van onder de bladveren bovenop de bladveren te plaatsen. De as zelf is echter een ronde buis en op de originele raakvlakken met de bladveren zijn voorzien van aangelaste platte pasvlakken. Deze zullen verplaatst moeten worden, de as kan niet zomaar met de bolle kant tegen de veren geplaatst worden (kan gaan rollen, niet stevig).

Originele situatie (zie as onder de bladveren, as voorzien van aangelaste vlakke pasvlakken):
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/27032008240.jpg


Demonteer nu de hele as. Hiervoor moet eerst het een en ander losgehaald worden: handremkabels (trommels eraf!), remslangen (dichtknijpen met een griptang voorkomt leeglopen!), schokbrekers, 4 U-klemmen.

De bout die door het verenpakket heensteekt (moer = dop15) houdt het verenpakket bij elkaar en is aan de andere kant (nu nog niet te zien) een paspen die de as op z'n plaats houdt. Hoeft nog niet los om de as te demonteren, maar in mijn geval zat 'ie vastgeroest in de as (zie foto) en heb ik 'm dus toch los moeten halen.

Gedemonteerde as. Zie 'pasvlak' met nog aanwezige paspen. Deze pen zit los ingestoken maar in mijn geval zat deze vastgeroest:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/27032008241.jpg


Slijp nu heel netjes het opgelaste pasvlak van de ronde buis. Deze beugel gaan we zodadelijk aan de andere kant weer vastlassen, dus doe het netjes (werkt perfect met een mooie dunne slijpschijf):
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/27032008242.jpg


Draai nu de as om en las -PRECIES- aan de andere kant de beugel terug. Neem de tijd hiervoor en doe het zo exact mogelijk met behulp van waterpas etc, alles wat je kunt bedenken om het zo netjes mogelijk te doen. Ook de afstand van achterzijde remtrommel tot beugel moet -EXACT- gelijk blijven. Dit alles overigens natuurlijk 2x, beide kanten!
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/27032008244.jpg

Het gat wat in de beugel zit valt zodadelijk de 'paspen' in die het verenpakket bij elkaar houdt. Het gat moet echter ook nog in de as geboord worden, doe dit nu (volgens mij was het 14mm).


Loop nu weer terug naar de auto met de as en draai eerst de paspennen uit de verenpakketten en draai ze om. De as komt zo bovenop de veren te liggen dus de ronde 'paskop' moet nu aan de bovenzijde zitten.


Leg nu de as terug op z'n plaats, maar nu OP het verenpakket. Als je netjes gewerkt hebt valt de as precies aan beide zijden over de paspennen die door de veerpakketten heensteekt en vallen de pasvlakken aan beide zijden netjes vlak op de veren.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/27032008247.jpg


Monteer alle bevestigingen weer, de U-klemmen en delen komen nu op zn kop, dat wijst zichzelf.
Eventueel is de achteras nu nog verder te verlagen door tussen de as en het verenpakket meer ijzerplaten te stapelen zoals er nu standaard al eentje tussenligt. Als je hier ver mee gaat moet je uiteindelijk natuurlijk wel op zoek naar langeren U-klemmen.



Resultaat:

Van
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/18032008235.jpg

Naar
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/27032008248.jpg

Marcski
01-04-2008, 17:38
vergeet je de remkrachtverdeler niet?

Stijn
01-04-2008, 18:50
Ohja :)

Originele bevestigingsgat van de veer aan de remkrachtverdeler zit nu te hoog.

Haak de veer in de remkrachtverdeler en houdt m aan de andere kant in 'ruststand' tegen de beugel op de as. Teken af waar de veer moet komen en boor een nieuw gat. Schroef daar de veer aan vast op de originele manier.

Alberto
01-04-2008, 19:18
is om draaien geen optie ?
ik bedoel linker rem trommel naar rechts ?
en dan op het veer pakket te monteeren ?

Jurgen Santana
01-04-2008, 19:20
is om draaien geen optie ?
ik bedoel linker rem trommel naar rechts ?
en dan op het veer pakket te monteeren ?

De bouten om de ankerplaten te monteren zitten volgens mij A-symetrisch.

Alberto
01-04-2008, 19:22
De bouten om de ankerplaten te monteren zitten volgens mij A-symetrisch.
oke ?
zo hadden ze mijn caddy wel verlaagt ( zo ver ik nog weet )
daar hadden ze niet gelast .....

Stijn
01-04-2008, 19:31
Je zou m zoals Alberto zegt kunnen omdraaien (dan zit ook het platte pasvlak tegen de veren aan, dat klopt dan), alleen moet je dan alsnog de schokbrekerbevestiging aanpassen en de arm van de remkrachtbegrenzer.

Alberto
01-04-2008, 19:44
ik had er hele korte dempers onder zitten ( heel kort )
die as hadden gewoon om gedraait
hoe ze de rem krachtverdeler er op hadden gezet weet ik zo niet meer

sikke aant
01-04-2008, 20:55
je moet je gat voor de pas pennen ook 1cm (als ik het goed heb) uit de midden boren trouwens, anders zit je as te ver naar voren, scheelt niet veel maar je ziet het wel duidelijk :thumbup:

carbreaker de autosloper
09-04-2008, 07:54
schockdempers van een suzuki alto van 86 90 dr onder en klaar is ie .....

ps je kunt ook een as van het nieuwere type inkorten en die monteren gaat ie nog 8 cm lager

Marcski
09-04-2008, 13:13
je moet je gat voor de pas pennen ook 1cm (als ik het goed heb) uit de midden boren trouwens, anders zit je as te ver naar voren, scheelt niet veel maar je ziet het wel duidelijk :thumbup:

ik heb me later vertellen dat dit alleen bij nieuw type nodig is (2 bladveren), niet bij oud type (4 bladveren)

DÁ-BRT
09-04-2008, 13:18
je moet je gat voor de pas pennen ook 1cm (als ik het goed heb) uit de midden boren trouwens, anders zit je as te ver naar voren, scheelt niet veel maar je ziet het wel duidelijk

Daar heeft Sikke gelijk in. Anders staat hij uit het midden. Komt de bladveer principe. Geldt trouwens voor alle uitvoeringen. Of je nu een type 1 of 2 pakt.

Ik heb trouwens Bilstein kever schokdempers gebruikt, werkte echt perfect.

Hekje
14-05-2008, 18:20
Hallo.

Als je het platte vlak eraf slijpt om het daarna terug er aan de andere kant op te lassen.
Hoe draai je da as dan terug om naar zijn oorspronkelijke hoogt voor de technische controle elk jaar ? Of is dit in nederland niet verplicht ?

Dennis

Marcski
14-05-2008, 18:59
in nederland kan je hem verlaagd ook keuren zolang de keurmeester het acceptabel en degelijk vind ;)

Hekje
14-05-2008, 19:49
Ahzo. In Belgie is het verboden bedrijfsvoertuigen te verlagen.
Personen wagens mogen wel verlaagd worden met degelijke attesten e.d.

ronnie_v
14-05-2008, 22:02
heb op vwvortex al eens gezien, dat ze een plaat aan de as lassen/bouten. Zodat de astap gewoon verplaatst wordt.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/DSC_0019.jpg

Hekje
23-05-2008, 16:13
je moet je gat voor de pas pennen ook 1cm (als ik het goed heb) uit de midden boren trouwens, anders zit je as te ver naar voren, scheelt niet veel maar je ziet het wel duidelijk :thumbup:

Hallo.

Kan je dit op deze tekening even aanduiden ? Want ik begrijp het niet zo goed.
Dit is een schets van de as.

http://users.telenet.be/8U6/FOTO/Caddy/as.bmp

DÁ-BRT
23-05-2008, 22:31
Als je hem op de kop monteert. Dus de bladveer onder de as. Dan moet je het gat 10mm naar voren zetten om de as netjes in het midden gemonteerd te krijgen.

Stijn
30-05-2008, 22:36
Je bent de zoveelste al die dat zegt Bert (en ik geloof zeker jou altijd graag) maar ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Ik heb het allemaal exact 180 graden omgedraaid zonder verplaatsingen, en ondervind geen problemen.

Heb zelfs met een colaatje en wat stroopwafels een tijdje op mn buik gelegen starend naar het achterwiel van mn caddy, maar het staat toch echt vrijwel in het midden...

Gijs
16-06-2008, 10:16
Hoe zit het qua laadvermogen met een verlaagde achteras? Zakt ie nog net zover in als bij originele hoogte als je er een paar honderd kilo in mikt? :)

RubenD
16-06-2008, 10:41
De veren zijn gelijk gebleven, dus inderdaad, zakt nog even ver door.

Gijs
16-06-2008, 22:49
En is dat op te lossen met andere bladveren (lees; zijn er andere bladveren te koop voor een caddy). :)

Tjaap
16-06-2008, 23:18
er zijn zowieso 2 soorten, oud en nieuw model. En Bullockstyle had destijds ook speciale veerpakketten voor verlaging te koop (las ik bij toeval vorige week in VWScene uit 2000)

Stijn
16-06-2008, 23:51
Helemaal mee eens wat hierboven staat.
Nog wel een kanttekening: ik heb de aanslag rubbers gewoon laten zitten. De as zal, nu hij 'verlaagd' is (oftewel, de as verhoogd is) bij 'doorzakken' eerder de aanslagrubbers raken, dus echt ver kan hij nooit meer inveren.

Ik heb overigens laatst nog zonder enige moeite een van mijn motoren vervoerd met de Caddy, dus een beetje gewicht kan ie nog best hebben. Loopt niet eens aan met verbrede 16" steelies eronder.

(S)Low-Rider
03-07-2008, 20:13
Wij hebben ook ooit een caddy verlaagd en hiervoor heb ik van te voren wat tekeningen gemaakt in autocad. Achteraf nog wel wat kleine aanpassingen gedaan, maar het werkt wel. Mocht er iemand in de tekeningen geinteresseerd zijn dan hoor/lees ik het wel

marceljoann
14-08-2008, 17:19
Wij hebben ook ooit een caddy verlaagd en hiervoor heb ik van te voren wat tekeningen gemaakt in autocad. Achteraf nog wel wat kleine aanpassingen gedaan, maar het werkt wel. Mocht er iemand in de tekeningen geinteresseerd zijn dan hoor/lees ik het wel

doppinda1 is wel geitresseerd denk ik.is een maatje van me

afz marcel