View Full Version : G60 met Garrett en Eaton compressor
gekke gerrit
01-04-2008, 08:18
Veel gelezen, nagedacht en nu is eindelijk de kogel door de kerk betreffende de nieuwe setup van mijn motor.
Weet niet of dit de juiste plaats is voor een project, dan merk ik dit wel.
Hoop hier wat wijze raad te krijgen en bij tegenslag weer wat moed !
Aangeschaft is reeds het volgende;
g60 -PG-blok uit een corrado met ca 120d op de teller, geheel compleet met subframe bekabelig ecu en bak. Zonder G lader, die had ik niet nodig.
Een Eaton M64 compressor met (MB)magneetschakelaar, wat buizen erbij, een blow off valve en een intercooler van een MB sprinter.
-bijna-aangeschaft een garrett T15 van een 1900tdi, ik wil namelijk bij normaal gebruik op LPG rijden(G3) en een turbo van een diesel spoelt wat sneller op en bij 4000rpm is de vut eruit, correct me if i`m wrong!
Ik ben namelijk niet zo`n hoge toeren liefhebber, heb liever mijn vermogen wat onderin zitten.
Aangezien de Eaton naar verluid niet op lpg wil maar een turbo wel(LPI) zal de eaton dmv een knop bijgezet kunnen worden en tegelijkertijd zal t brandstofsysteem naar benzine schakelen zolang de eaton ingeschakeld staat.
Met een MADMAX :screwy: knop op de pook, haha.
Dat is dus in grote lijnen het plan en is geloof ik best wel haalbaar.
Bij belangstelling zal ik wat fotooz posten van de aangeschafte gear en me otow.......
groet van de allergekste Gekke Gerrit.
snap je doelstelling niet,
je wilt en compressor en turbo, das leuk en al gedaan, maar je neemt een turbo die al bij 4000tpm klaar is.
waarom dan niet alleen een compressor. die blaast ook wel tot 4000tpm door.
de hele achterliggende gedachte achter de karaterestiek van een turbo comprssor motor is dat de compressor het tot 3 a 4dtpm druk geeft en daarna de turbo het overneemt tot de laatste toeren. dus voordeel is dat je een iets grotere turbo pakken die later spoelt, want je bent je turbogat zo goed als kwijt.
maar waarom zou een compressor niet op LPG willen? heb hier ook wel een een g60 voorbij zien komen op LPG.
plan is absoluut haalbaar, maar zal niet el cheapo zijn
gekke gerrit
01-04-2008, 09:52
Als je wist in welke auto deze setup komt zul je het wellicht met me eens zijn dat ik daar toch wel redelijk uniek in zal zijn...en op lpg (terwijl gas om op te koken is zouden velen hier zeggen) maar met 23 euro belasting pm lag ik me rot. :D
maar...omdat ik dus begrepen heb dat een ongeblazen PG blok niet vooruit wil door zijn lage compressie had ik daarvoor ter vervanging/compensatie aan een T15 gedacht, heb ik toch zo`n 100-110 pk voor het dagelijks gebruik op lpg schat ik.
Zonder een turbo zou ik dus altijd met de compressor aan moeten rijden om enigzins mee te kunnen komen in t verkeer.
Ik hoef niet tijdens het normale rijden constant die stofzuiger te horen (hoe kicken ook) om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen.
En ik ben niet zo`n hogetoeren jongen, heb dan liever wat kracht onderin.
Dus als de turbo ophoudt met 4000rpm en ik wil toch door dan kan toch mr Eaton erbijkomen....?
Dit vooral meegenomen is deze setup toch niet gek?
Hoezo bedoel je trouwens "zal niet el cheapo zijn "?
Dacht dat de kosten wel wat meevielen tnt, ik kan voorlopig redelijk uit de voeten met de org g60 chip en de onderdelen zijn verder gewoon te krijgen.
De ombouw naar een lpi systeem zie ik nog als moeilijkste, correct me if i`m wrong !!
Auto is reeds aangepast voor meer vermogen, aandrijfassen met homooz en de remmerij van een gti 16v, veerpootbruggen voor en achter en een schroefset van een goed merk.
Daarom dus de kleine turbo, dat was de achterliggende gedachte.
Graag reacties van jullie, ik sta open voor suggesties.
snap je doelstelling niet,
je wilt en compressor en turbo, das leuk en al gedaan, maar je neemt een turbo die al bij 4000tpm klaar is.
waarom dan niet alleen een compressor. die blaast ook wel tot 4000tpm door.
de hele achterliggende gedachte achter de karaterestiek van een turbo comprssor motor is dat de compressor het tot 3 a 4dtpm druk geeft en daarna de turbo het overneemt tot de laatste toeren. dus voordeel is dat je een iets grotere turbo pakken die later spoelt, want je bent je turbogat zo goed als kwijt.
maar waarom zou een compressor niet op LPG willen? heb hier ook wel een een g60 voorbij zien komen op LPG.
plan is absoluut haalbaar, maar zal niet el cheapo zijn
compressor is voor onderin, turbo voor boven in.
dus als je je turbo uitgepoept is zal de compressor niet veel bijblazen.
gezien de inspanningen die dhr jeroen dickie dick heeft gedaan om het proces überhaubt aan het lopen te krijgen zal je er met een g60 chippie niet vanafkomen.
dus el cheapo wordt het niet
en begrijp me niet verkeerd, ik juich je alleen toe
Pedaalemmer
01-04-2008, 10:15
Hoe schakel je de compressor uit?
Met die magneet koppeling!
MauSeR35
01-04-2008, 11:31
wat voor dag is het nou vandaag!?
gekke gerrit
01-04-2008, 17:17
wat voor dag is het nou vandaag!?
een mooie dag voor een kompressor........
gekke gerrit
01-04-2008, 17:23
een mooie dag voor een kompressor........
maar zoals ik dus wel begrijp kan ik gewoon met de eaton op lpg rijden zonder noemenswaardige problemen, hij blaast t gasmengsel niet weg voordat t verbrand worden kan?
wie is jeroen dickie dick?- vind ik niet in de memberlist dus kan ook zijn evt topic niet vinden. Wat zouden jullie dan doen in mijn geval?
Alle reacties zijn meer dan welkom !!!! :thumbup:
http://www.jdengineering.nl/
jeroen dik
Dit is zijn website: http://www.jdengineering.nl/
Hij heeft bij meerdere projecten hier geholpen, voornamelijk bij het schrijven van de chip maar ook in sommige gevallen bij het (op)bouwen van de auto's.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3457957&page=1
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2075109&page=1
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3580246&page=1
Pedaalemmer
01-04-2008, 17:56
omgevallen??
Heb het even aangepast. Bedoelde eigenlijk zoiets als: in sommige gevallen gaat het ook om het opbouwen v/d auto's ;)
Helaas dyslexie is niet fijn.
wat voor dag is het nou vandaag!?
Op een ander forum heeft GG dit project al eerder geplaatst :rolleyes:
Een T15 van een diesel gaat niet werken denk ik en al helemaal niet op een standaard G60 chip. Niet het juiste karakteristiek en ook niet de juiste vullingsgraad. Pak een T3 van een Saab o.i.d. :thumbup:
timberland
07-04-2008, 15:02
gezien de inspanningen die dhr jeroen dickie dick heeft gedaan om het proces überhaubt aan het lopen te krijgen zal je er met een g60 chippie niet vanafkomen.
dat de heer JD het niet aan de gang krijgt wil niet zeggen dat niemand hem aan de gang krijgt.
vind het altijd jammer dat er maar een paar mensen iedere keer geprezen worden.
jd weet veel maar is lang niet altijd goed, Niet lullig bedoelt tegen hem maar hij weet ook precies wat ik bedoel.
wat voor hem moeilijk is, kan voor een ander makkelijk zijn en andersom.
dus prijs niet een grote naam aan, als er ook kleinere zijn met net zoveel kennis en wetenschap
alleen denk ik dat de TS er wel heel makkelijk over denkt en even zich moet verdiepen in een compressor en een uitlaatgasturbo
Jeroen heeft het wel aan de gang gekregen..;)
feit is gezien de vag groep motoren is JD een an de weinigen die de combi compressor/turbo wel aan de praat krijgt.
Heeft niets met de "kleine" mensen te maken, maar meer met jouw wrok denk ik.
timberland
07-04-2008, 15:56
whaha daar gaat het me ook niet om
maar ken er een hoop waarvan ook heel hobby'isten die dit aan de praat krijgen.
alleen die hebben er ook een hoop kennis van maar hebben dit niet als werk.
klopt, de meeste van die jongens zitten trouwens hier op het forum..;)
timberland
11-04-2008, 09:10
maar als je de boel aan het lopen hebt wordt het toch moeilijk met het gas gebeuren,
lpi is wel een veel mooiere oplossing maar met gas wordt de boel toch een stuk warmer + als je een kleine turbo neemt en een compressor die op lage toeren allebei max geven valt die gewoon dood in hogere toeren of je moet een kleine poelie op de compressor zetten maar dan kun je hem niet uitschakelen.
ikzelf zou kiezen voor een compressor alleen
en zker als je een laag toeren mannetje bent is een compressor een betere oplossing voor je, scheeld je enorm veel geld en tijd
Pedaalemmer
11-04-2008, 09:46
Begrijp niet waarom je een dik project wil maken welke op gas loopt. Ik zie dat een beetje hetzelfde als kilometers omrijden naar de macdonalds om daar vervolgens een mcsalade te bestellen... :screwy:
timberland
11-04-2008, 13:32
je kan, mits goed gebouwt een extreem snelle motor maken die op gas loopt.
alleen ben je dan een kleine 30.000 euri kwijt en dan is het nog de vraag of het je bevalt en betrouwbaar is, alles wordt extreem heet dus zuigers,koppakking en klep bewerking/ vervangen om alleen al bij te beginnen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.