PDA

View Full Version : Vraagje over Solex 40 carburateurs

manchairred
01-04-2008, 19:02
Hallo,

ik heb een setje solex 40 carburateurs aangeschaft voor mijn polo derby,
ik vroeg mij alleen af of iemand mij kan vertellen waar het schijfje voor is dat aan het veertje zit, en met een ijzerdraadje vast zit aan de 2e carburateur?,
aan de foto hieronder zie ik dat het ijzerdraadje onder het gas mechanisme door gaat, maar zie niet of die daar ook op aangesloten zit,
ben heel erg geholpen als iemand mij dat kan vertellen,

alvast bedankt!

http://www.zsiguli.hu/images/cikk247_solex1.jpg

J-9A-N
01-04-2008, 22:32
Dat "schijfje" is de chokebediening.
Ze zijn nu met elkaar verbonden door een ijzerdraadje ,maar dit kan natuurlijk ook door een kabel vanuit de auto.
:thumbup:

manchairred
02-04-2008, 10:53
Dat "schijfje" is de chokebediening.
Ze zijn nu met elkaar verbonden door een ijzerdraadje ,maar dit kan natuurlijk ook door een kabel vanuit de auto.
:thumbup:

Ahhh, dat dacht ik al!, toen ik ze van de oude eigenaar overnam vroeg ik al aan hem of het de choke was, maar hij zei dat dat niet zo was.., maar wist zelf niet wat het anders kon zijn..,
vandaar dat ik het maar vraag voor de zekerheid,

weet jij misschien hoe ik dit oplos aangezien ik in mijn auto automatische choke heb..
of is het elke dag de klep open en aan de schuifjes trekken..?

MauSeR35
02-04-2008, 10:57
Choke hendel op de sloop zien te scoren lijkt mij dan kun je het zo netjes mogelijk aansluiten.

Matheo
02-04-2008, 11:54
Choke hendel op de sloop zien te scoren lijkt mij dan kun je het zo netjes mogelijk aansluiten.
Idd zoals maurice zegt en choke hendel scoren. inclusief de kabel dan, dat is helemaal zo'n ijzerdraadje (zodat je kunt "duwen" en "trekken").
als je ooit die filters weg doet, please let me know..

manchairred
02-04-2008, 13:27
ja dat is wel een slimme,
is er zowiezo een polo uitgebracht met handchoke?
misschien dat ik daar naar op zoek kan op de sloop..

Matheo: die foto die ik gepost heb heb ik van internet, diende als voorbeeld.
ik heb zelf zo'n alluminium filter verspreid over de 4 luchtingangen, maar je hebt die K&N filtertjes al rond de 60 euro per stuk.

J-9A-N
02-04-2008, 15:35
Ik zou het eerst eens proberen zonder choke.
Deze is 9 van de 10 keer toch niet nodig.
(mits de afstelling goed is natuurlijk) :D

MauSeR35
02-04-2008, 15:41
Dat is ook weer zo natuurlijk.
Maar golfjes 1 1100 hebben ze iig gehad weet ik uit ervaring dus er zullen er vast en zeker wel wat te vinden zijn want die blokjes hebben ook maar in genoeg polo's gelegen.

martiepartie
02-04-2008, 15:54
polo is geleverd met handchoke. Aansluiten is simpel, de gaten zitten er allemaal al. Alleen nog een hendel scoren met kabel en choken is mogelijk.

Wat voor polo heb je? Polo2F (vanaf 1991) heeft ook nog de optie om de koudestarthendel van de dieselversie als choke te gebruiken.

manchairred
02-04-2008, 16:28
probeer het eerst wel zonder dan. als het 9 van de 10 keer niet nodig is..,
moet ze eerst nog schoonmaken.., kwamen van een cross auto af.. zien/zagen er niet uit :shake:

Btw, ik zag op mijn huidige standaard carburateur 3 stekkers zitten, nu weet ik dat 1 van de choke is en dus niet meer gebruikt word,
maar vroeg me af waar de andere 2 voor nodig waren? en/of belangerijk zijn ook als ik met de solexjes ga rijden..?

OH het gaat hier trouwens om een witte Polo coupe GT uit 1994

ps: thanks voor het beantwoorden van alle vragen die ik tot nu toe heb gesteld!

martiepartie
02-04-2008, 16:50
choke is met het komende half jaar niet nodig inderdaad.

Een polo GT uit 1994 heeft geen carburateur, maar een injectiesysteem (mono of multipoint).
Dat verhaal over je choke gaat dus niet op, want dat wordt door een koudestartregeling gedaan ipv een mechanische choke.

Een polo uit 1994 heeft sowieso electronische ontsteking (hoe wordt daar de vervroeging van geregeld). Als je je origele inlaat weg laat kan je ontsteking ook wel eens gaan haperen, ik weet namelijk niet zeker meer of deze communiceert met de originele injectiemodule!

Volgens mij kan je al die stekkers achterwege laten, er is niets te meten in je nieuwe carburateurs.

Mocht de ontsteking toch niet werken zonder injectiemodule, dan kan je een ouder type ontsteking plaatsen, van een polo met electronische ontsteking en MET carburateur (geleverd van 1986-1990).

manchairred
03-04-2008, 14:42
:| word nog een hele kluif merk ik wel,
Ik wacht nog op de pakkingen voor het reviseren van de carbs,
en zal ze daarna monteren, en natuurlijk hopen dat de boel gewoon netjes draaid,
de cross auto waarvan ze vandaan komen die liep er wel goed op, maar dat was idd 1tje van 88..

maar jij zegt dat het hele choke gebeuren geen zin heeft/niet nodig is ivm de koudestart regeling?

martiepartie
04-04-2008, 08:52
neeeeeee..

Dat zit standaard op je auto (als deze uit 1994 komt) en die haal je er nu dus af!! Origineel heb je een electronisch gestuurd inspuitsteem, dat gaat er dus allemaal af. Die koudestartregeling moet je dus vergeten. Je originele systeem (injectie+computer) en de dubbele carbs (Solex) zijn twee totaal verschillende systemen die NIET te combineren zijn.

Je moet die choke van de Solexen gewoon aansluiten. Als je toch bezig bent en je hebt hem 1 van de 10 keer nodig, dan is het nuttig genoeg om hem aan te sluiten. Haal een koudestart hendel(polo diesel) van de sloop +kabel en het is binnen een half uur geregeld.

Matheo
11-03-2009, 00:10
Om dit topic nog eens uit het stof te trekken.. Hoe noem je dat ding dat tussen de carbs en het spruitstuk (op de foto in de startpost)? En nog belangrijker, de duitse vertaling. Dat ding zou mijn leven een heel stuk makkelijker maken!

loco-vr6
11-03-2009, 08:42
tja, een voetpakking, maar hoe je dat op zn duits noemt??? beats me.....

MauSeR35
11-03-2009, 16:11
Kan het Fusspackung(sdichtung) zijn ?...