PDA

View Full Version : afstellen 1300i?


bugsnbusses
03-04-2008, 05:54
wie weet hoe ik een 1300i kan afstellen zodat hij een beetje behoorlijk loopt?toen ik hem kocht viel hij bijna bij elk stoplicht uit daarna heeft mn kennis aan een klein schroefje gedraaid en aan de imbus onder het blauwe dopje, op dat kleine schroefje reageerde hij wel maar de imbus kun je helemaal in of uit draaien en er gebeurt helemaal niks naar mijn mening. iemand een idee?

golf mkII 16v
03-04-2008, 10:58
Onder dat blauwedopje is de CO schroef daar reageert het toerental niet op
Voor hoger stationaair moet je dat kleine schroefje ind hebben
In de meeste gevallen is het de blauwe tempsensor

bugsnbusses
04-04-2008, 01:05
Onder dat blauwedopje is de CO schroef daar reageert het toerental niet op
Voor hoger stationaair moet je dat kleine schroefje ind hebben
In de meeste gevallen is het de blauwe tempsensor

hij loopt nu al wat beter stationair maar nog steeds heel onregelmatig, het is net of hij soms maar op 3 potjes loopt en gas aan nemen doet hij ook niet echt gemakkelijk!(lees) als ik het gaspedaal intrap om bij het stoplicht of zo weg te rijden valt hij als het ware in en gat en begint de hele motor te dansen(dat ligt denk ik aan een versleten motorophanging dat dansen) en het benzine verbruik liegt er ook niet om! als ik zoals opa rij gebruikt hij nog 1op9! en dat moet toch zuiniger of niet?

Dennis@polo86c.nl
04-04-2008, 12:28
Dat kan veeel zuiinger, 1:15-1:16...

Loop de gangbare zaken eens langs:
- bougies/rotor/verdelerkap/kabels
- distributietiming + onstekingstijdstip
- valse lucht (bijv. carterontluchtingslang stuk)
- uitlaat t/m kat gasdicht? lambdasonde stuk (stekker eens lostrekken) ?

golf mkII 16v
04-04-2008, 16:03
Vervroeging van de ontsteking

bugsnbusses
10-04-2008, 00:48
zo ben afgelopen zaterdag es efkes aan het sleutelen gegaan! ik heb het volgende vervangen: verdelerkap +rotor + bougies+ distriebutieriem(de oude miste ongeveer een 40 tal tandjes!!!!) oliefilter brandstoffilter olie en remmen rondom(voor alleen blokken, Achter de cilinders + voeringen)
ik denk dat ik de bougikabels ook nog ga vervangen deze zijn hier en daar aangevreten door een marder,maar heb de beschadigingen voorlopig ff getaped!
je zou dus nu verwachten dat hij het op zn minst wat beter zou moeten doen maar helaas! 45 liter= 400km en dan is het op! ik wordt er langzaamaan een beetje gestrest van, als ik de stekker van de luchtmassameter of hoe heet dat ding lostrek valt hij uit(is dat goed of slecht?) ik heb geen lek kunnen ontdekken in de karterontluchting en weet iemand hoe ik de lambda sonde kan testen, betergezegd waar vindt ik die stekker?
bij voorbaat al bedankt voor jullie reacties!

bugsnbusses
17-04-2008, 00:57
weet iemand hoe ik de lambdasonde kan testen?

Djinn_4fun
17-04-2008, 18:21
Als je de stekker van de LMM eraf trekt hoort hij inderdaad te smoren en valt uit.

Aansluiting van de lambda zit links van de rembekrachtiger. Zit een witte en een zwarte draad aan.

Hoe je deze test weet ik niet.

Dirtbag
17-04-2008, 18:43
Als je de stekker van de LMM eraf trekt hoort hij inderdaad te smoren en valt uit.

Aansluiting van de lamda zit links van de rembekrachtiger. Zit een witte en een zwarte draad aan.

Hoe je deze test weet ik niet.

Dit gezeik heb ik ook regelmatig met m'n NZ blokje, zaterdag heb ik iets gevonden dat goed hielp tegen onregelmatig lopen...

Onder de luchttoevoer van de gasklep zit een aantal klein vacuumslangetjes, bij zat daar eentje van los. ik plugte hem in en hij loopte meteen weer regelmatig.


controleer de rest van de slangetjes ook even want die worden met gemak oud :)

Voor stationair moet je rechts van de gasklep zijn, daat zit een diep gezette schroef waar je een 3 mm platte schroevendraaier in kunt zetten, die regelt het stationair.

Als je het stationair te hoog zet dan vlieg hij in een soort van toerenbegrenzer voor stationair draaien, dan zit je behoorlijk te hoog al :)


mvg

db

johan8vplus
17-04-2008, 18:44
had ook dezelfde klachten.........blauwe temperatuursensor vervangen en alles weer ok
johan

Domi
17-04-2008, 19:57
Heb ook een 1300i NZ blokkie voor daily.
Op een vol tankje rij ik al bijna 650 km.

Dirtbag
17-04-2008, 19:59
Heb ook een 1300i NZ blokkie voor daily.
Op een vol tankje rij ik al bijna 650 km.

AI.....

na al dat gekloot met mij kom ik 100 km minder ver op hetzelfde tankje... ik rijd 1:11,5 op z'n best geloof ik :)

db

Dennis@polo86c.nl
17-04-2008, 20:10
Dat kan veeel zuiinger, 1:15-1:16...

Loop de gangbare zaken eens langs:
- bougies/rotor/verdelerkap/kabels
- distributietiming + onstekingstijdstip
- valse lucht (bijv. carterontluchtingslang stuk)
- uitlaat t/m kat gasdicht? lambdasonde stuk (stekker eens lostrekken) ?

Lambdasonde "testen": stekkerverbinding bij houder rechts aan inlaatspruitstuk loshalen, en dan eens een rondje rijden.
Met losgetrokken lambda reed ik nog 1:13... :)

Vacuum-slangetjes zijn inderdaad ook heel belangrijk, net als de "paddestoel" op het onstekingshuis. Die kan lek zijn, testen door aan het slangetje te zuigen. Voel je geen weerstand: waarschijnlijk membraam stuk..
Hierdoor slecht werkende onsteking en valse lucht.

Djinn_4fun
17-04-2008, 20:34
Heb ook een 1300i NZ blokkie voor daily.
Op een vol tankje rij ik al bijna 650 km.

Gemiddeld 1:15,5

ongeveer 800-850 km op een tank.

rij dan wel 100-110.

4 bak

bugsnbusses
18-04-2008, 01:44
ok thanks dan ga ik es kijken naar de lambda en meteen ook ff alle slangetjes na lopen!

bugsnbusses
18-04-2008, 01:45
had ook dezelfde klachten.........blauwe temperatuursensor vervangen en alles weer ok
johan
waar zit die temperatuur sensor? en is deze te testen?

bugsnbusses
18-04-2008, 01:49
Lambdasonde "testen": stekkerverbinding bij houder rechts aan inlaatspruitstuk loshalen, en dan eens een rondje rijden.
Met losgetrokken lambda reed ik nog 1:13... :)

Vacuum-slangetjes zijn inderdaad ook heel belangrijk, net als de "paddestoel" op het onstekingshuis. Die kan lek zijn, testen door aan het slangetje te zuigen. Voel je geen weerstand: waarschijnlijk membraam stuk..
Hierdoor slecht werkende onsteking en valse lucht.
dus zonder de lambdasonde aangesloten zou hij ook nog kunnen rijden? hmm ga ik es proberen en de vacüum vervroeging zal ik dan meteen eens testen
thanks!

bugsnbusses
18-04-2008, 01:52
Gemiddeld 1:15,5

ongeveer 800-850 km op een tank.

rij dan wel 100-110.

4 bak
1 op 15!!! daar kan ik alleen van dromen op het moment! maar idd eens goed zoeken wat er bij mij allemaal mis is! en hopenlijk ook iets vinden wat de problemen veroorzaakt.

Domi
18-04-2008, 04:17
Gemiddeld 1:15,5

ongeveer 800-850 km op een tank.

rij dan wel 100-110.

4 bak


Ik heb ook een 4-bak. Maar rij meestal 140 :D
1 op 14.5 rij ik volgens mij.

Dennis@polo86c.nl
18-04-2008, 09:05
dus zonder de lambdasonde aangesloten zou hij ook nog kunnen rijden? hmm ga ik es proberen en de vacüum vervroeging zal ik dan meteen eens testen
thanks!

Ja, geen probleem. Computer zorgt er dan voor dat het mengsel altijd aan de rijke kant is om motorschade te voorkomen.

Trouwens: ALLEs na de luchthoeveelheidsmeter moet 100% luchtdicht zijn, net als de uitlaat t/m lambdasonde.
Slang tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger wil ook wel eens lek zijn, vooral het rubberen stukje aan inlaat-kant.

bugsnbusses
24-04-2008, 00:43
bedankt voor de vele tips! ik ga dr mee aan de slag enals ik het probleem vindt(of ook niet) laat ik het jullie zeker weten!
nogmaals bedankt allemaal!

VWJYI
25-04-2008, 02:42
De jetta van de vrouw loopt ook niet echt lekker stationair... Denk dat ik die ook maar eens ga afstellen dennis had jij die temp. sensor al eens vervangen of nog niet ander is dit ook nog een oplossing.... Verder verbruikt de auto zo rond de 1 op 15 dus ik denk dat hij gewoon eens moet worden afgesteld. En bugs mocht je de temp. Sensor van mijn jetta eens willen proberen ik woon maar 15 km bij je vandaan laat maar wat weten....

bugsnbusses
25-04-2008, 06:42
De jetta van de vrouw loopt ook niet echt lekker stationair... Denk dat ik die ook maar eens ga afstellen dennis had jij die temp. sensor al eens vervangen of nog niet ander is dit ook nog een oplossing.... Verder verbruikt de auto zo rond de 1 op 15 dus ik denk dat hij gewoon eens moet worden afgesteld. En bugs mocht je de temp. Sensor van mijn jetta eens willen proberen ik woon maar 15 km bij je vandaan laat maar wat weten....
als dat zou kunnen zou ik je zeer dankbaar zijn! maar het zou dan ergens voor 8 mei moeten plaatsvinden(ik ga dan naar een groot luchtgekoeld vw treffen in frankrijk) als dat mogelijk is hoor ik het graag!
ps ik ben niet zo vaak achter de pc! kun je me anders ff een sms sturen ?
ik stuur je mn nummer ff per pb.!

Dennis@polo86c.nl
25-04-2008, 09:00
De jetta van de vrouw loopt ook niet echt lekker stationair... Denk dat ik die ook maar eens ga afstellen dennis had jij die temp. sensor al eens vervangen of nog niet ander is dit ook nog een oplossing.... Verder verbruikt de auto zo rond de 1 op 15 dus ik denk dat hij gewoon eens moet worden afgesteld. En bugs mocht je de temp. Sensor van mijn jetta eens willen proberen ik woon maar 15 km bij je vandaan laat maar wat weten....

Blauwe temp. sensor heb ik nooit vervangen, maar zou goed moeten zijn.
Ik zou eens kijken of de inlaat geen valse lucht trekt. Even met remmenreiniger bij de inlaatpakking spuiten en kijken of hij daarop reageert.
Afstelling zou goed moeten zijn.
Al veel mee gereden ondertussen?

VWJYI
25-04-2008, 20:25
al meer dan 15000 km alweer en gaat nog steeds als een trein... laatst viel de uitlaat er bijna ondeuit... hahahah eind demper verrot. toen meteen die middendemper van jouw eronder en vorige week nog de schokbrekers en lagers vervangen voor. en net nog de distributie laten doen. Ik had in de auto nog de onderhoudsboekjes gevonden dus die laten we nu weer netjes afstempellen. Hij loopt echt netjes alleen dat stationair dan. het vrouwtje hoor ik niet klagen dus ze is nog steeds heel erg blij met de auto.

bugsnbusses
30-04-2008, 23:58
heb inmiddels ook de wiellagers weer vervangen(achter) en nog es naar de distributie en ontsteking gekeken maar alles staat goed afgesteld, moet dus wel erges anders aan liggen!
heb dr trouwens weer een probleempje bij! als de tank iets meer dan 3/4 leeg is stopt hij ermee!, de tankmeter stond nog net voor het rode vakje(rechts ervan) en toen was het op! heb me eerst de pleures gezocht toen toch maar een kruikje met 5 liter dr in en toen starte hij weer!,komt iemand dit bekend voor of heeft iemand dit al es meegemaakt? :eek:

VWJYI
01-05-2008, 06:57
of je hebt ergens iets verstopt of je vlotter is kapot en je tank is gewoon echt leeg als de meter nog een kwart aangeeft...

Dirtbag
01-05-2008, 14:48
of je hebt ergens iets verstopt of je vlotter is kapot en je tank is gewoon echt leeg als de meter nog een kwart aangeeft...

of je kunt hem volgooien en kijken hoeveel je erin krijgt: 55 liter, vlotter is knudde, minder dan 40 liter dan zou ik gaan kijken of de pomp nog voldoende druk opbouwt, de aanzuig leiding misschien geblokkeerd is, of de leidingen onder de auto en het vooronder goed zijn en brandstof filter controleren etc...

succes iig :)

mvg

db

bugsnbusses
02-05-2008, 01:59
of je kunt hem volgooien en kijken hoeveel je erin krijgt: 55 liter, vlotter is knudde, minder dan 40 liter dan zou ik gaan kijken of de pomp nog voldoende druk opbouwt, de aanzuig leiding misschien geblokkeerd is, of de leidingen onder de auto en het vooronder goed zijn en brandstof filter controleren etc...

succes iig :)

mvg

db
dat moet dan helaas maar even wachten tot na jablines(frankrijk) ik ga 8 mei naar het vw treffen daar, bij terugkomst ga ik wel weer verder!
nogmaals bedankt voor de tips!

bugsnbusses
04-05-2008, 18:59
toch nog ff wat geprobeert! ik heb de lambda sonde losgetrokken maar merk helemaal geen verschil! niet stationair en niet onder het rijden!
wat zou er eigenlijk moeten gebeuren?
please help!

VWJYI
04-05-2008, 22:02
ik heb je ook nog niks laten weten sorry ik zit midden in een verhuizing.... anders proberen we iets af te spreken als je terug bent...

Dennis@polo86c.nl
05-05-2008, 09:02
toch nog ff wat geprobeert! ik heb de lambda sonde losgetrokken maar merk helemaal geen verschil! niet stationair en niet onder het rijden!
wat zou er eigenlijk moeten gebeuren?
please help!

Het verschil is ook niet erg groot.
Zal iets hoger stationair moeten lopen en wat meer verbruiken.

Wanneer je totaal geen verschil merkt dan zou het best kunnen dat de computer
zowieso al geen signaal kreeg van de lambdasonde.

bugsnbusses
08-05-2008, 00:15
ik heb je ook nog niks laten weten sorry ik zit midden in een verhuizing.... anders proberen we iets af te spreken als je terug bent...
maakt niks uit! ik had eerlijk gezegd toch bijna geen tijd gehad met het plannen van onze roadtrip en het inpakken van alle troep die je daarvoor meeneemt! als ik terug ben zal ik hier weer ff posten hoe het gegaan is!

bugsnbusses
08-05-2008, 00:18
Het verschil is ook niet erg groot.
Zal iets hoger stationair moeten lopen en wat meer verbruiken.

Wanneer je totaal geen verschil merkt dan zou het best kunnen dat de computer
zowieso al geen signaal kreeg van de lambdasonde.
merk idd totaal geen verschil, dus de lambda sonde zou dus kapot kunnen zijn?weet iemand wat zoiets kost?of kun je hem laten nameten of zo?(voordat ik iets vervang wat niet kapot blijkt te zijn achteraf)

bugsnbusses
22-05-2008, 00:52
zo.. ben net terug van de vw nationals + vakantie in frankrijk,ik moet zeggen dat het benzine verbruik me niet tegen viel op die lange afstand! op de heenweg naar de 1e camping heb ik 620 km gereden met een verbruik van 1 op 17,8! dit bij een gemiddelde snelheid van 100kmh. op de verdere route en nog wat stadsverkeer heeft hij wat meer gebruikt alles bij elkaar opgeteld was het verbruik 1 op 16,4! ik rijdt nu ongeveer 4 dagen weer gewoon woonwerk verkeer en stads en het verbruik ligt weer bij 1 0p 9,6!!! dit is toch niet normaal of wel?

Hight
22-05-2008, 18:58
hoeveel pk heeft zon 1.3i eigenlijk ?

mvg Mike

Dirtbag
22-05-2008, 19:30
hoeveel pk heeft zon 1.3i eigenlijk ?

mvg Mike

Ongeveer 2 :)

Even serieus:

40 Kw
55 pk

mvg

db

jetta91
22-05-2008, 21:44
Ongeveer 2 :)

Even serieus:

40 Kw
55 pk

mvg

db


heb er 66 :screwy:
vorige eigenaar had hem voor zijn opleiding eens op een rollenbank of hoe zo'n ding dan ook heet gezet, en 1300-tje perste er 66 pk uit ;) zal hem eens mailen of hij die uitdraai nog heeft, hij had er ook een filmpje van zei hij :thumbup: is ook een 1300i bj '88

Dennis@polo86c.nl
22-05-2008, 22:59
zo.. ben net terug van de vw nationals + vakantie in frankrijk,ik moet zeggen dat het benzine verbruik me niet tegen viel op die lange afstand! op de heenweg naar de 1e camping heb ik 620 km gereden met een verbruik van 1 op 17,8! dit bij een gemiddelde snelheid van 100kmh. op de verdere route en nog wat stadsverkeer heeft hij wat meer gebruikt alles bij elkaar opgeteld was het verbruik 1 op 16,4! ik rijdt nu ongeveer 4 dagen weer gewoon woonwerk verkeer en stads en het verbruik ligt weer bij 1 0p 9,6!!! dit is toch niet normaal of wel?

Over welke afstanden heb je het dan qua woon-werkverkeer?

bugsnbusses
23-05-2008, 02:57
Over welke afstanden heb je het dan qua woon-werkverkeer?
zijn idd korte afstanden van een km of 10 a 12 waarbij veel stoplichten!

bugsnbusses
23-05-2008, 03:05
volgende week ga ik ff langs bij een paar mensen in parkstad (L) die zich gespecialiseerd hebben op vw en audi, eens kijken wat zij mij kunnen vertellen! dr moet toch een oorzaak zijn voor het slechte stationair lopen en het hoge benzine verbruik bij kortere afstanden! 1 op 9,6 is echt te veel! zelfs op korte afstanden! mn passat 35i met 1800 motortje en 350000 op de teller gebruikte maar 1 op 10/11 op de zelfde afstanden!
ik ga nog de lambda en de tempsensor vervangen! daarna weet ik het ook niet meer!

Dennis@polo86c.nl
23-05-2008, 09:02
Nieuwe lambdasonde is prijzig, en met losgetrokken sonde reed ik ook nog 1:13..
Temperatuursensor (de blauwe) kost een dik tientje, poging waard dus, en regelmatig oorzaak van problemen.
Zou eerst temp. sensor vervangen.
Kijk ook eens naar evt. valse lucht, heb eerder in dit topic al wat mogelijke oorzaken genoemd.

bugsnbusses
29-05-2008, 00:17
Nieuwe lambdasonde is prijzig, en met losgetrokken sonde reed ik ook nog 1:13..
Temperatuursensor (de blauwe) kost een dik tientje, poging waard dus, en regelmatig oorzaak van problemen.
Zou eerst temp. sensor vervangen.
Kijk ook eens naar evt. valse lucht, heb eerder in dit topic al wat mogelijke oorzaken genoemd.
valse lucht is hij al op gecontrolleerd,zat geen lek in is met zo een spuitbus gedaan maar had geen resultaat, temp sensor is besteld (16 euro) komt vandaag binnen dan zien we wel verder.

bugsnbusses
23-06-2008, 21:03
heb de temp sensor inmiddels vervangen maar ben er na 40 liter en 390 km achter dat dit ook niet geholpen heeft!
denk dat er zeer binnenkort een golfje in de markt gaat! heb er weinig vertrouwen in dat ik het verbruik nog naar normale maatstaven krijg!
is er mss iemand in de buurt van maastricht die meer van zulke problemen cq oplossingen hiervoor weet? :confused:

joostvw
24-06-2008, 10:50
ik zou de lambda sensor vervangen.
je had toch geen verschil met of hij aangesloten zat of niet?
dan is hij toch kapot? want hij moet dus anders gaan lopen waneer je de stekkertjes los trekt.
het is wel prijzig en misschien kun je hem beter eerst even door(laten)meten.
maar ik vind het ook zonde om daarvoor je auto te verkopen.

bugsnbusses
07-07-2008, 14:56
heeft iemand nog een lambda sonde liggen van een 1300 nz? dan hoor ik het graag! thanks!