View Full Version : GTD Diesel RDW
Zijn er hier mensen die een TD of een GTD in een golf MK1 hebben gebouwd?
zoja ... wat heb je bij de rdw keuring allemaal moeten ondergaan?
ben zelf bezig met een GTD Motorcode SB maar heb dus geen zin om 1000den euro's te betalen voor de keuringen
Alvast bedankt
is de basis al een diesel?
Stijn is ook met zoiets bezig, een benzine Caddy omkeuren naar (turbo) diesel, toch?
Voor zover ik altijd begrepen heb, is dat zolang je vermogen niet met meer als 40% stijgt je hem gewoon kan omkeuren zonder dat ie het circuit op moet (€€€)
Dus dat ze gewoon de ombouw bekijken, een geluidsmeting doen en that's it?
http://www.gerritspeek.nl/vag_mkb.html
makkelijkste is een CY..
Inderdaad, als het een bestaande motor is kun je gewoon een typegoedkeuring aanvragen. Aangezien de combinatie motor - auto, gewoon een bestaande combinatie is. Dat omkeuren kost dus ook veel minder als bijvoorbeeld een Golf/Jetta Mk1 omkeuren naar VR6.
Als het al een diesel is, is er niets aan de hand (brandstof diesel, 4 cyls, klopt gewoon). Gewoon inbouwen en rijden.
Als je toch echt langs RDW wil om het TD op kenteken te krijgen, of het is nu bijvoorbeeld een benzine en je gaat naar diesel, dan zul je een blok in moeten bouwen wat ooit in die auto geleverd is, waar dus typegoedkeuring voor bestaat. Je auto wordt dan zowiezo goedgekeurd.
Als je een blok gaat inbouwen waar geen typegoedkeuring voor bestaat, dan komt de 40% vermogenswinst regel om de hoek kijken. Zo lang je met je ombouw onder de 40% vermogenswinst blijft is er niets aan de hand en zal de auto gekeurd kunnen worden zonder circuitverhaal.
Ombouw naar een blok wat geen typegoedkeuring heeft in die auto en meer dan 40% vermogenswinst betekent, is complete circuittest + geluid etc etc.
het is al een diesel: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=40223
marving60
17-04-2008, 15:44
Dus stel, je gaat van een 1.6D naar 1.6TD SB. dan ga je van 40kw naar 59kw.
40% van 40kw is 16kw dacht ik zo. dus omkeuren zonder weggedragtest is dan niet mogelijk omdat je dan al 3kw te veel hebt.
Klop dit wat ik schrijf?
en een JR blok kan weer wel omdat deze 51KW heeft.
en wat is het kostenplaatje wat hier aan hangt?
Groeten Marvin
De weggedragtest is niet te betalen, houd het daar maar op. Alleen interessant voor echt extreme projecten die ook echt geld hebben gekost.
Je zou dus inderdaad niet van 1.6D (40kW) naar 1.6TD(59kW) kunnen, althans, als je dat in een auto doet die geen typegoedkeuring heeft voor het nieuwe (59kW) blok. In een Golf 2 bijvoorbeeld is het geen probleem, omdat die auto al bestaat met dat 59kW blok erin.
In dit geval zou je echter niet om hoeven te keuren, de gegevens van het kenteken kloppen nogsteeds (brandstof, cylinders...zelfs eventueel aantal cc's komt nog overeen). Maar dat heb ik niet gezegd, echt 100% correct is het natuurlijk niet.
marving60
17-04-2008, 15:59
Maar dat heb ik niet gezegd, echt 100% correct is het natuurlijk niet
:P:P
maareee.... wat kost het om hem alleen om te keuren naar een JR blok bijvoorbeeld.
Als je omkeurt naar een blok wat al een typegoedkeuring heeft in die auto, of geen typegoedkeuring heeft maar onder de 40% vermogenswinst blijft dan ben je klaar met een bezoek aan een RDW keuringsstation. Kosten weet ik niet exact (kan ik ook niet vinden op RDW site, je moet bellen) maar is in de orde van grootte van 100 euro.
Okeej hartstikke bedankt met de info ... k laat het mooi zo zitten doe net of ik de RDW niet ken en blijf mooi met de SB rondrijden
ronnie_v
23-04-2008, 19:44
ik wil een 1.9 tdi ( 1z ) in mijn 1.5 jetta bouwen, hoe gaat dat dan?
Pewi Vwteam
23-04-2008, 20:11
de plastic kap der af waar tdi op staat ;-] en rijden met die hap!
Het is allemaal maar lastig.
Je bent gewoon niet verzekerd als je een niet originele motor in de auto hebt. Of het nu van 1600 naar 1800 van D naar TD. Maakt niet uit. De auto is niet geregistreerd met deze motor en voldoet dus niet meer aan de type goedkeuring! Met gevolg bij een aanrijding of technisch onderzoek dat het kenteken in beslag genomen wordt en je jouw spaargeld af mag gaan dragen aan vrouwe justitia. ;)
Je moet sowieso altijd een bewijs van herkomst kunnen overleggen voor het omkeuren naar een andere motor. Dus het bewijs dat je de motor legaal hebt verkregen en waar hij uit komt.
Wat mijn ervaringen zijn is: Als de motor geleverd is in dezelfde serie (dus een motor met motorcode die bij de auto hoort) dan kost het omkeuren ong. 75 euro. Keuring, wegen en roetmeting)
Als je een motor inbouwt die niet type goedgekeurd is voor de auto. Dan heb je een vermogens bij toerental uitdraai nodig van de fabrikant. (Pon doet hier vaak moeilijk over)
Ik heb laatst binnen de 40% vermogens stijging een andere motor op kenteken laten zetten. Had via Wolfsburg een vermogens uitdraai gekocht. (PON werkte weer eens niet mee) En alles netjes ingebouwt. Voor de geluidstest en overige keurings dingen was ik net geen 400 euro kwijt.
Wat de kosten zijn als je door de 40% grens heen gaat weet ik zo niet.
Pewi Vwteam
24-04-2008, 17:22
ach vaak ben je tebange! denk je nou echt dat al die mk 1 s g60 of 16v of20vt op kenteken staan. moet je net een agent met kennis hebben van zoiets.
dragracer
24-04-2008, 17:34
Er zijn echter al wel een aantal golfjes 1 waar bijv. een TDI blok ingebouwd is.
Deze zijn ook RDW gekeurd.
mijn vraag is dan ;
als je die gegevens zou opvragen en die typegoedkeuring voorlegd telt dat dan ????
ronnie_v
24-04-2008, 17:38
ik wil gewoon mijn 1.5 benzine, ombouwen naar 1,9 tdi, en gewoon netjes alles op kenteken laten zetten. Ga dan van 70 pk naar 90pk, da's toch geen 40%? Heb ik dan een "gewone" keuring nodig, of compleet met weggedrag-test?
Er zijn echter al wel een aantal golfjes 1 waar bijv. een TDI blok ingebouwd is.
Deze zijn ook RDW gekeurd.
mijn vraag is dan ;
als je die gegevens zou opvragen en die typegoedkeuring voorlegd telt dat dan ????
nee want er is geen typegoedkeuring afgegeven.. worden allemaal individueel bekeken.. logisch ook.. de een geeft 10 ruggen uit en maakt alles perfect pas en de ander tyrapt het hele geval er in een week in.
martiepartie
24-04-2008, 21:36
ik wil gewoon mijn 1.5 benzine, ombouwen naar 1,9 tdi, en gewoon netjes alles op kenteken laten zetten. Ga dan van 70 pk naar 90pk, da's toch geen 40%? Heb ik dan een "gewone" keuring nodig, of compleet met weggedrag-test?
zoals gezegd, er is geen typegoedkeuring voor, dus er moet een volledige keuring uitgevoerd worden.
Da's dus niet helemaal waar. Ooit heb ik die Transporter met 16V gebouwd, die kwam niet door de keuring maar 'alleen maar' omdat het vermogen meer dan 40% toegenomen was. En er bestond echt geen TG voor een Transporter 16V hoor :)
Later alles overgezet in een chassis met op kenteken origineel al meer vermogen en toen kwam alles goed.
Net alsof dat chassis steviger was of anders...niet dus... Maar goed, ergens moet een grens liggen. We mogen niet klagen, in Frankrijk bijvoorbeeld is dit allemaal onmogelijk. In Engeland echter kun je zelfs je pleepot legaal voorzien van een VR6.
martiepartie
24-04-2008, 22:45
Dan heb je het over een ombouw van benzine naar een sterker benzineblok <40% toename.
Maar deze ombouw gaat sowieso over een swap van 1.5 benzine naar 1.9diesel. Dan ga je niet met een 'simpele' keuring van een eurootje of 100,- weer lachend naar buiten.
Martiepartie: zoals gezegd, er is geen typegoedkeuring voor, dus er moet een volledige keuring uitgevoerd worden.
Ja, maar geen rij eigenschappen test in Lelystad op de kombaan gezien de vermogensstijging. (dat is de duurste keuring)
Mijn bus ging van 50pk diesel naar 1.8 16V van 139pk - en de turbo had ik nog maar even thuis gelaten :)
Enige afkeur reden was de vermogenstoename, verder niets. Een ander chassis later was het allemaal in Ordnung.
De RDW has it's mysterious ways...
waarschijnlijk weten julie het wel!ik heb een 40 kw benz audi 80 van 79
ik wil hem ombouwen naar diesel
in de dieseluitvoering uit dat jaar zat een 37 kw 1500 diesel m code ck
die kan ik niet vinden,ik heb nog wel een 40 kw diesel code jk op de plank liggen,wie
weet of ik bij ik bij de rdw problemen kan verwachten,en wat ik kwijt ben voor de keuring.
tevens hang ik er het liefst meteen een 5 bak onder, maar ik weet niet of dat met de keuring problemen gaat geven.
ik heb de rdw aleens gebeld,maar een duidelijk antwoord krijg ik niet.
bedankt voor de mogelijke info.
[als hier iemand nog een motor met code ck heeft....?]
Ik zou me niet eens druk maken om de motor. In jouw geval zou ik de motorcode over slaan en er de goede motorcode van maken (mag niet)
De RDW doet niet moeilijk over een versnellingbak, wel als je van automaat naar handbak of andersom gaat. Dat moet gewijzigd worden op het kenteken.
Allart-Ghetta
25-04-2008, 18:41
Leuk al die verhalen weer, moet ik ook naar het RDW als ik een opa-bruine Jetta 1.6 automaat voorzie van gepolijste 17 inch Audi TT parabolen, matzwart met zijn bek op straat, alle ramen met donkere folie beplak en er een 2.0 16V turbo met 400+ pk in hang?
Gelukkig heeft mijn dieseltje net geen 300% vermogen :)
ronnie_v
25-04-2008, 19:44
Foto"s?? :d
Leuk al die verhalen weer, moet ik ook naar het RDW als ik een opa-bruine Jetta 1.6 automaat voorzie van gepolijste 17 inch Audi TT parabolen, matzwart met zijn bek op straat, alle ramen met donkere folie beplak en er een 2.0 16V turbo met 400+ pk in hang?
Gelukkig heeft mijn dieseltje net geen 300% vermogen :)
Ja.
Okeej nu het volgende dan zijn er golfjes 1 met standaard een SB motor erin ?
ik heb het oude type ... wel met 80 pk.
en voor de vermogens test kan ik toch ff de turbo eraf laten ? heb nog een anders inlaatspruitstuk liggen ... of word er naar de code gekeken en zeggen ze dat is 80 pk dus moet sowieso ?
mvg
Nee, in een golf 1 is alleen de CY TD geleverd.
Vermogenstest wordt niet gedaan, motorcode wordt afgelezen en technische gegevens worden in de boeken erbij gezocht.
ronnie_v
28-04-2008, 14:41
maar als je toch van bijv. 1.5 jb benzine motor,naar 1.9 tdi 1z motor gaat,moet je toch twee keuringen doen? Een omdat je van benzine naar diesel gaat,en een
weggedragtest ivm het toenemen vh vermogen? ( dacht zoiets gelezen te hebben in een topic van HAJEE) Komt dan neer op een 600 euro.
nico_golf_gtd
19-09-2008, 19:55
Sb wegslijpen en cy erin slaan ik heb een jetta 1 diesel was een 1500 automaat ik moet jk erin hebben en had jp even veranderen en klaar voor andere motornummers is geen goedkeuring voor de golf 1 golf 2 motoren zijn niet geleverd in een type 1 doen ze heel moeilijk over
@Nico:
Nee hoor, er wordt niet moeilijk over het omkeuren naar TDI bij een type 1 gedaan. Ik heb het nu 2x voor een klant gedaan. 1x in een Caddy en bij een cabrio. Hajee heeft de bedragen goed.
Er zijn gewoon een aantal dingen waar je goed op moet letten waar de meesten op nat gaan. Zorg voor een origineel goed uitlaat systeem in plaats van die super bling bling klere herrie dingen. Ze vragen het zelfs bij het maken van een afspraak. Is de uitlaat origineel of niet.
Zorg ook dat steunen, bekabeling en dergelijke goed zijn. Beter 10x te netjes afgewerkt dan dat het er rommelig uit ziet.
darkproject
15-04-2009, 20:43
beetje laat
maar een td is toch ook in de 1 geleverd
de CY 51kw 08/82 tot 09/83 ?
ik zit er zelf ook aan te denken om mn 1.5 om te bouwen naar diesel
hoe zit t bv met een D met turbo ombouw
Voor de keuring zelf zou ik hem nog niet om gaan bouwen. De wijzigingen die je dan na de keuring moet doen stellen niet zoveel voor.
zelf heb ik ook zitten denken om een 1.9 TDI in te bouwen in mijn golf 1.6 D.
qua vermogen zou ik dus dik over die 40% gaan, en er bestaat geen type goedkeuring.
in hoeverre zijn er mogelijkheden om dit goed gekeurd te krijgen bij het RDW?
als alles netjes is gebeurd, en de RDW het veilig acht mag dit toch geen probleem zijn?
zal inderdaad een grapjes zijn van tussen de 500 en 1000 euro's bij het RDW.
dieter_9
07-05-2009, 08:49
Dus stel, je gaat van een 1.6D naar 1.6TD SB. dan ga je van 40kw naar 59kw.
40% van 40kw is 16kw dacht ik zo. dus omkeuren zonder weggedragtest is dan niet mogelijk omdat je dan al 3kw te veel hebt.
Klop dit wat ik schrijf?
en een JR blok kan weer wel omdat deze 51KW heeft.
en wat is het kostenplaatje wat hier aan hangt?
Groeten Marvin
JR blok als basis nemen, turbo, nozzles, watercircuit en leidingen overzetten van SB en klaar is kees :D
Hmmm zou ik niet doen.
Nog zwaardere nieuwe nozzles bestellen en erin laten zetten in plaats van gebruikte meuk in je motor te stoppen. (Die van de RA/SB zijn maar een fractie groter dan die van de 1600D en de std TD is iets kleiner.
De originele turbo van de TD laten zitten. (Spoelt iets later maar heeft een stuk meer "OEMPF")
BOV afsluiten
Fatsoenlijke downpipe erop
Camplate van de pomp vervangen door die van een 1900TD
en huppakee ruim door de 100pk.
ScareMercy
07-05-2009, 21:38
Hey Peter, ik heb de oplossing voor je :) zit nu in Turkije, dus bel mij maandag maar eens, of anders Rosita ;) mocht het niet werken heb ik altijd nog een origineel mk1 td blok liggen:)
ik hoor het wel,
Maikel
J.keizer
22-06-2009, 17:26
Weet iemand misschien ook hoe dit zit met de cabrio?
Ik wil graag een golf 1 cabrio kopen en er vervolgens een 1.6 CR of JK dieselblok in bouwen. Deze motoren werden wel in de Golf 1 geleverd en hebben daar dus type goedkeuring, maar hebben ze dan ook type goed keuring voor de Golf 1 Cabriolet? :confused:
Groeten!
ScareMercy
22-06-2009, 18:06
Hebben geen typegoedkeuring voor de cabrio, ben er zelf nu ook mee bezig en je zult een geluidstest in flevoland moeten ondergaan.
J.keizer
22-06-2009, 18:09
Duur geintje dus :shake:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.