PDA

View Full Version : toerental zakt steeds weg


G-eert-40
18-04-2008, 18:33
Als mijn polo (2F G40) stationair draait loopt de motor gewoon op 900 toeren. Alleen zakt het toerental om de 5 seconden even naar beneden naar 450 a 500 toeren. Met gevolg dat de motor steeds net niet uitvalt.

Heb dit euvel al best een tijdje alleen niet zo erg als de laatste tijd. Sinds de winterkou is afgenomen. Waar kan dit nu aan liggen? Onderhoud van de Polo is gewoon goed. Kan het valse lucht zijn of de auto gewoon keer goed af laten stellen bij de dealer?

grtz.

Dennis@polo86c.nl
18-04-2008, 19:18
Probeer het eens met losgetrokken stekker van de lambdasonde.

Valse lucht kan uiteraard ook.
Hoe loopt de motor koud?

G-eert-40
18-04-2008, 19:27
Dat zal ik morgen dan eens gaan proberen. Kan het zijn dat de lambdasonde geraakt kan worden als de auto verlaagt is? Heeft mijn G40 geen 'bekende' plekken waar die valse lucht kan zuigen?

Hij loopt koud ook niet zo heel lekker. Vorige week nog toen ik de ruiten aan het krabben was smorgens, viel die na een paar minuten ook uit.

Dub-Detail
18-04-2008, 20:14
Heeft mijn G40 ook, maar die loopt door alle aanpassingen sowieso super rauw stationair.
T komt volgens mij omdat die af en toe te veel brandstof krijgt. Valt die even terug en pakt daarna weer op. Niet echt wat bijzonders.

G-eert-40
19-04-2008, 01:03
ja dat klopt, hebben de meeste g40 wel last van. maar bij de mijne zakt ie echt te ver door steeds. verder rijdt de auto gewoon super. alleen bij stationair draaien. wat me ook op viel is dat als ik mijn voet op het pedaal laat rusten, dat ie wel goed loopt.

lijkt wel een beetje alsof mijn gaskabel iets strakker moet staan. misschien een beetje uitgelubberd ofzo.

grtz.

Joey_G40
19-04-2008, 01:43
Mijn G40 heeft er ook wel eens last van alleen bij een koude start niet maar als hij 30 min stil staat en dan weer aan zet dan doet ie het ook met het toerental dan valt ie net niet uit.En na 5 min loopt hij weer als een zonetje .

Dub-Detail
19-04-2008, 21:01
Gewoon even afstellen. Dat ie ietsje hogere toeren maakt. dan blijft die wel gewoon lopen.

G-eert-40
21-05-2008, 15:46
het probleem is weer erger geworden. is de laatste paar weken een paar keer uitgevallen als ik de koppeling ingedrukt heb. moet nu steeds lichtjes mijn voet op het pedaal houden om de motor niet uit te laten vallen. bij koude en warme motor.

twee weken terug grote beurt gehad. olie+filter, bougies, distributieriem, luchtfilter.

grtz.

Dennis@polo86c.nl
21-05-2008, 16:14
Valse lucht?

Benzinefilter niet vergeten toch? :)

G-eert-40
21-05-2008, 16:38
die is niet vervangen. hoe kan ik controleren op valse lucht dan?

in mijn polo handboek 'jetzt helfe ich mir selbst' geven ze de volgende oorzaken.

-brandstof-druk-regelaar defect
-co waarde niet correct
-zusatzluftschieber (lucht schuif klep) sluit niet

Dennis@polo86c.nl
21-05-2008, 19:59
Je kunt door met een beetje remmenreiniger rondom inlaat te spuiten valse lucht opsporen.
Maar kan ook lekke slang/leiding zijn.
Rubbertje bij luchttemperatuur-sensor niet kapot?

G-eert-40
21-05-2008, 20:06
net buiten nog even gestart en valt na 15 seconden telkens uit, als ik niet met de hand aan de gashevel trek. kwam er wel achter dat 1 bougiedop er niet goed op gedrukt zat en een klem van de slang die van het luchtfilter komt beetje los zat.

maar hielp allemaal niet. toen overal beetje alle stekkers aangeduwd en slangen gevoeld en toen bleef die ineens een 10 minuten mooi lopen.

daarna testritje gemaakt, maar weer precies hetzelfde. heb de gaskabel ook iets beter afgesteld, lag iets te slapjes op de gashevel.

kan dat van die remmen reiniger nog wel proberen deze week, maar anders gaat die gewoon naar de garage om na te laten kijken.

Dub-Detail
21-05-2008, 20:35
Ik zou alles even opnieuw afstellen, je ontsteking weer netjes op tijd zetten. Je kleppen stellen etc. Want dat wegvallen hebben alle G40's. En dat icm slechte afstelling kan leiden tot zo'n diep dal in het toerental dat die er niet meer bovenop kan komen en dus gewoon uitvalt. Had ik ook, maarja ik heb ook een afgedraaid vliegwiel en andere krukas. Dus die heeft gewoon niet veel kinetische energie in zich opgeslagen om netjes te blijven lopen. Maar uit vallen doet die niet. staat afgesteld op 1050 toeren stationair en valt ook steeds een seconde weg. maar pakt altijd weer op.

martiepartie
21-05-2008, 22:53
Je kleppen stellen etc.

?????

Dub-Detail
22-05-2008, 09:53
Ja, ik weet dat je dat geen ''stellen'' noemt.
Ik kon alleen niet op de juiste naam van de onderdelen komen. T zijn die dingen onder je nokkenas. Daar komt wel eens speling op. Zet je er een nieuw setje in. en het loop weer prima.

martiepartie
22-05-2008, 10:05
klepstoters! :)

Maar die gaan tikken als er speling op zit. Als je dat niet hoort, zou ik ze ook niet direct vervangen.

G-eert-40
22-05-2008, 16:41
klepstoters maken helemaal geen tikkend geluid, dus zal nog wel goed zijn. het zijn de injectoren die erg tikken. laatste week komt er soms een erg hard zoemend geluid vanuit de kofferbak. brandstofpomp die hard moet werken? versleten of misschien benzinefilter verstopt?

auto gaat volgende week naar de garage om 'm helemaal af te laten stellen en na te meten.

grtz.

Dub-Detail
22-05-2008, 17:16
Juist dat bedoelde ik, ik zat de hele tijd met de engelse term in me hoofd.
Maar het zijn idd klepstoters.
Tikkende injectoren maakt niks uit. Doen die van mij ook.
Maar ik heb G60 injectoren erop met 4,5 รก 5 bar brandstofdruk. Dus dat tikt sowieso wel aardig.
Idd even die pomp nakijken. Kan zijn dat er vuil uit de tank in het systeem is gekomen.
Maar een bezoekje aan een ''goede'' garage met verstand van G-lader zaken kan ook geen kwaad.

Dennis@polo86c.nl
22-05-2008, 23:09
g-lader heeft niks met stationair te maken ;)

Als pomp herrie maakt dan is dat niet goed, moet gewoon regelmatig zoemen.
Wanneer is filter vervangen?
Injectoren tikken, dat hoort zo.

Valse lucht kan trouwens overal vandaan komen, ook inlaatpakking of injectorrubbers enz.

Dub-Detail
23-05-2008, 22:09
Maar er zal vast wel een rede zijn waarom GTI's G40 G60's VR6 vroeger naar een bosch service center moesten omdat ze het onderhoud niet konden doen bij vw zelf.

G-eert-40
14-07-2008, 17:26
nog even terugkomen op mijn probleem. paar weken terug moest de polo gekeurd worden en werd op drie punten afgekeurd.

-handremkabel pakte te laat
-1 koplamp scheen te hoog
-co waarde veel te hoog.

eerste 2 punten was zo opgelost, volgens de garage moest er een nieuwe lambda-sensor in om co-waarde goed te krijgen. sensor besteld en was inderdaad het probleem.

daarna stelde hij het stationair toerental af en sinds dien loopt de polo weer helemaal goed (900 toeren). moest de schroef redelijk ver omhoog draaien. meestal loopt zo'n schroef toch omhoog en niet omlaag?

gebeurd dat vaker dat die schroeven na een hele tijd verlopen? of kwam dit door een defecte lambda-sensor?

de polo ruikt nog steeds bij het starten vaak naar benzine en nu las ik in een ander topic dat die blauwe koelvloeistof temperatuur sensor wel eens defect kan zijn. hoe werkt die sensor dan precies?

grtz.

Dub-Detail
14-07-2008, 18:26
Even op die andere topic kijken. Daar heb ik het net uitgelegd. Hoe die sensor werkt.

G-eert-40
14-07-2008, 18:42
dus die sensor regelt ook je co en lambda. als die dus niet goed werkt, te traag doorgeeft kan het mengsel bij koude motor te rijk zijn, waardoor je die benzine geur ruikt.

zal deze sensor binnenkort ook maar vervangen.

grtz.

Dennis@polo86c.nl
14-07-2008, 20:40
Als ie gewoon goed loopt, maar toch naar benzine ruikt dan zou ik toch eens kijken naar de benzineslangen.

Dub-Detail
15-07-2008, 10:17
Ik zou hem niet meteen vervangen maar is de zaak eens resetten. Dat wil ook wel eens helpen. Was bij mij namelijk ook het geval.
Ik weet niet of jij een lichter vliegwiel aan je blok heb hangen maar ook dat is van invloed op je stationair. Dat speelt bij mij heel erg.

G-eert-40
15-07-2008, 16:36
Ik zou hem niet meteen vervangen maar is de zaak eens resetten. Dat wil ook wel eens helpen. Was bij mij namelijk ook het geval.
Ik weet niet of jij een lichter vliegwiel aan je blok heb hangen maar ook dat is van invloed op je stationair. Dat speelt bij mij heel erg.

het stationair probleem is opgelost. alleen ruikt die soms naar benzine als ik hem start. ik lees ook mee met het topic over 'G40 verzuipt', en die sensor kan best defect zijn of de aansluitingen zitten beetje los. kan nooit kwaad om deze te vervangen.

mijn G40 is motorisch helemaal origineel. (alleen verlaagd en andere velgen en uitlaat). verder helemaal origineel.

grtz.

Dennis@polo86c.nl
15-07-2008, 21:36
Dat stinken bij koude start had ik vlak na aankoop van mijn 2F g40 ook, na het vervangen van de toevoer-benzineslang onder de motorkap was dit geheel verdwenen.

Ook al zitten er nog geen scheuren in, als het nog de originele zijn (VW logo erop), dan zou ik ze gewoon vernieuwen.