PDA

View Full Version : Proppen persen of lassen?

Arnaud
20-04-2008, 20:39
Luitjes,

ik weet een qua maten perfect setje BBS te koop (16"7J ET24) voor de Golf MKII alleen bezitten ze weer die kl#te-steek 5x112.
Ik heb de search al gebruikt voor wat betreft dichtlassen van gaten en herboren maar krijg er wat een dubbel beeld van.
Mijn vragen:
-is het bij een RS-wiel veilig om de 5x112 steek geheel dicht te lassen en te herboren naar 4x100? Het lijkt mij namelijk dat de ene velg de andere niet is qua materiaal, het ene zal er zonder te homogeniseren beter over kunnen dan het andere.
-zijn er überhaupt bedrijven welke wielen na een dergelijke toepassing kunnen homogeniseren? Of rijzen de kosten de pan uit?
-ik las ook ergens iets over proppen persen en herboren. Is dit een mogelijke en veilige optie?

De bedoeling is dat de set onder een GTI gaat komen welke ook wel gebruikt gaat worden waar die voor ontworpen is, het moet veilig dus. Ben benieuwd! :)

Groet,
-Arnaud.

Alberto
20-04-2008, 21:31
Bauke bellen ..... :confused:

martiepartie
21-04-2008, 07:21
helemaal dichtlassen lijkt mij niet de bedoeling. Ik weet niet of het gedaan wordt, maar een 14mm diameter gat helemaal dichtlassen klinkt mij vreemd in de oren.
Bussen persen en omboren lijkt mij beter.

Homogeniseren = gloeien +ontlaten. Voor aluminium moet dit op een graadje of 600 gebeuren voor (minimaal) 6 uur. Daarna onlaten in een oliebad (dompelen) en nagloeien op 180 graden om alle spanningen uit het materiaal te halen. Kostbare behandeling.. Er zitten genoeg bedrijven in NL, waar je dit kan laten doen. Is echter niet goedkoop..
warmtebehandeling (http://internet.bodycote.org/nl/standort_detail.asp?id=1&cont=country&nat=nl)

Ik zou een getrapte bus persen in de bestaande gaten en daarna boren op de juiste maat. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn huidige aluvelgjes. Een spacer is bij mij geen oplossing, daar heb ik geen ruimte voor.

Ik heb stalen bussen (getrapte doorsnede) geperst in de bestaande gaten, nadat ik die met een getrapte boor heb geboord naar de juiste maat. Daarna onder de freesmachine in deze stalen bussen een 13mm gat geboord met een afschuining van 60graden voor de wielbouten.
Was een hoop werk, maar het is wel gelukt.

Marcski
21-04-2008, 09:36
ik denk dat een 5x100 ombouw op de auto omgeboord naar 5x112 veilger en goedkoper is

martiepartie
21-04-2008, 10:37
ich auch..

RubenD
21-04-2008, 12:36
Dat zou ik denk ik ook doen:

Achter schijven van een Mk3 GTI monteren welke ook al omgeboord naar 5x112 zijn. voor custom naven plaatsen en schijven met extra gaten. Weet alleen niet hoe het zit met de totale diameter van de naaf, of je daar wel 5x112 in kan boren.

Arnaud
21-04-2008, 20:19
Bedankt allemaal, mensen! De Golf blijft voorlopig mooi op 15" aangezien de andere opties voor mij bij voorbaat al afvielen. :)

corrado-usa
21-04-2008, 20:22
je kan ze omboren naar 5x100 dat kan.
omboren naar 4x100 is niet echt veilig.
zitten de gaten te dicht bij.elkaar

heb ook eens een setje ga had en heb toen bauke gebeld van het forum af.