View Full Version : Kever 1835cc '73
Ik heb een Mitsuba pomp. Levert precies 3.5 psi. (heb ik van een vriend overgenomen dus weet niet waar nieuw te koop)
Anders moet je een druk regulator erbij kopen. Staat wel gaaf tegen je firewall aan met drukmetertje erop.
Okay, net een deel van het spul bij Biesheuvel besteld. Morgen even een belletje naar Ron om daar ook nog wat dingen te bestellen.
Carterventilatie vandaag aangesloten en dynamo gemonteerd.
Whiieee, vandaag al het spul van Biesheuvel al binnen gekregen! Eens kijken wat ik morgen kan gaan maken. :)
maak eens wat foto's gijs....
ben benieuwd hoe dat allemaal uit gaat zien onder de kap.
Nu alweer foto's plaatsen? :tongue: Gaat er iig allemaal wel hip uitzien ;)
Dit weekend ga ik ook een begin maken met de stoelen en dashboard, dus zal het foto toestel wel binnen handbereik houden ;)
Geen super foto's, 't is nogal donker in de garage.. ;)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=709&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=712&g2_serialNumber=2
2x 7J Cookies om te passen. Vriend van mij heeft 7J rondom op z'n t2b Westy, ikke 6J rondom, misschien dat we twee wielen gaan ruilen.. :)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=715&g2_serialNumber=2
En speciaal voor Gerben; ;)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=718&g2_serialNumber=2
Brandstofpomp en nog wat spul;
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=721&g2_serialNumber=2
Komende week het bovenstaande materiaal monteren en wellicht het volgende weekend een startpoging doen :)
dat word wel lekker allemaal:thumbup:
stoelen is nog de proefpassing?(zitten erg hoog?)
Ja klopt, zitten nog veel te hoog (nog niks aan gedaan) ;)
is nog best moeilijk,vooral als je de ori vw-verstelling wil handhaven.
ben met de audi ook zo aan het klooien geweest,maar die zijn (nu) erg goed gelukt.
Klopt ja, ik heb ze al 2x aangepast... maar nu ga ik zelf frames maken. Dat is net zoveel werk als het aanpassen van een origineel frame ;)
Goed bezig Gijs!
Hij doet volgens mij wel zijn naam eer aan: funkever!?
Klopt ja, ik heb ze al 2x aangepast... maar nu ga ik zelf frames maken. Dat is net zoveel werk als het aanpassen van een origineel frame ;)
ik heb ook 2 pogingen gedaan met een compleet frame,heb nu alleen de achterpootjes en het stripje met de gaatjes gebruikt.zit heerlijk,ik wou ze nl ook een beetje achterover hebben,niet zo lelijk rechtop.
RitchieVR6
10-05-2010, 17:55
Gijs, ook namens mij maar weer eens complimenten! Goed bezig!!
:thumbup:
:D
Thnx heren! :thumbup:
Morgen moet ik nog een paar koppelingen regelen die onverwachts niet gingen passen. Verder;
- Brandstofsysteem klaar
- Een goede v-snaar gevonden en gemonteerd
- Olieleidingen onder de motor vast gelegd (alleen dus nog de koppelingen op de pomp vervangen)
- VDO paneel afgemaakt en gemonteerd op het dashboard.
Aansluiten van de meters, pomp, hoofdschakelaar etc wordt aan gewerkt. De bedoeling is om dit weekend een startpoging te gaan doen. Ben benieuwd of de brandblusser nodig zal zijn ;)
Brandblusser is niet nodig geweest. Nadat alles 2x te hebben gecontroleerd, olie ververst, brandstofpomp en controlemeters aangesloten, hebben we de sleutel omgedraaid. De motor starte nagenoeg direct! Liep wel even moeilijk, maar dat zou ik ook doen als ik 1 jaar in de hoek heb gelegen ;)
Het hele oliesysteem is lekvrij, op de koeler na :( Hier was ik al bang voor, want bij het monteren was ik iets te enthousiast geweest met aandraaien. Dinsdag even kijken of m'n collega dit kan lassen (lekken doet ie toch al), anders moet het maar een nieuwe worden à 90 euro.. :(
Maarem, damn wat een gasreactie en geluid :D Morgen de electra afwerken, gaskabel vastmaken en spatborden monteren. Nog genoeg te doen voor Budel.
Nog ff een tussendoor projectje.. vanmorgen begonnen met de Volvo 940 van een verkoper op het werk.. "ff" de motor eruit en de nodige keerringen en pakkingen vervangen.. :redface:
Mooi hé, als na zoveel tijd eindelijk het eerste geluid komt;)
Goed bezig!
Nope, geen filmpje.. vanmiddag de motor nogmaals gestart, maar ineens sloeg die af..!? :confused: Starten ging al niet heel makkelijk. Motor hebben we nog 3/4 slag rond kunnen draaien, daarna ging ie nog maar minimaal op en neer. De linkse kop gedemonteerd, maar alles in orde. Ik denk dat er iets van een metaaldeeltje bij de oliepomp zit... Motor is alweer kaal en gaat er zo uit om alles te controleren.
Kleine tegenvaller dus, maar dat hoort erbij ;)
oei das minder...
denk je dat ie smering tekort komt?
Nee, olie was goed op peil en het oliesysteem was volledig gevuld (oliekoeler lekte, dus zelfs voorin).
24 uur geleden liep de motor, nu ligt ie compleet uit elkaar. Oliepomp is het niet; het krukaslager bij de poulie zit vast en scheef...!? Hier kan ik niet met m'n pet bij, geen idee waar het door gekomen is. Komende week dus nieuwe krukas- en nokkenas lagers bestellen en het motorblok in de wasmachine doen. Misschien dat ik dan nog andere schades kan ontdekken waardoor dit gebeurt is. Daarna weer als een razende in elkaar schroeven en opbouwen.. :)
heeft ie daar niet tekrap smering gehad dan?dat ie meegedraait is?
wel jammer man....
Dat lijkt er niet op... ik zal van de week eens foto's schieten als alles schoongemaakt is.
Inderdaad erg jammer, gelukkig niet al te hoge kosten maar wel veel werk. Ik heb een soort gelijk iets gehad met de vorige motor. Toen bleken er twee klepveren te zijn gebroken, maar dat betekende dat ook alles weer uit elkaar moest.
De enige vraag die in mn hoofd rond blijft spoken is waarom dit gebeurt is.. Want gisteren heeft is totaal iets van 15 a 20min goed gelopen. Vanmiddag nogmaals gestart, met enige moeite aan en toen vast na 20sec lopen..
Vandaag bij de Boxer geweest en alles nieuw besteld; drijfstang-, krukas-, en nokkenaslagers.
Oorzaak nog niet écht bekend, al heb ik wel een vermoeden.
Vanavond met de elektra bezig geweest. VDO-dash ingebouwd en aangesloten, algehele bekabeling gefatsoeneerd.
Als het mee zit gaat de motor dit weekend weer in elkaar, in de auto én gestart worden... 't is ff aanpoten, budel is al in zicht.. :rolleyes:
mogen wij het vermoeden ook weten?:d
Naja, ik heb het nog niet gecontroleerd.. maar als het zo is, is het een hele gruwelijke domme fout.. Het enige wat ik en Ron (van de Boxer) nog konden bedenken is dat de olieleidingen op de oliepomp verkeerdom zaten.. :rolleyes:
Het lager bij de poulie zat vast, maar het gekke is dat deze als eerste gesmeerd wordt. Nokkenaslagers had ook aardig wat geleden. Oliedruk was er wel gewoon, maar als de leidingen verkeerdom zitten gaat de olie verkeerd door het filter (met andere woorden; niet door het filter aangezien de olie er maar op één manier doorheen kan..)
Mgoed, we gaan weer met frisse tegenzin verder :redface:
oei das beroerd idd...
ach waar gehakt word vallen over het algemeen spaanders,ik liet vorige week een splinternieuwe custom-made zuiger voor de racer uit m'n tengels vallen,ook kapot:redface:
shit happens when you party naked,zullen we maar zeggen...:d
Haha LOL! :D
Ik heb alle spullen binnen. Dit weekend door buffelen en starten die hap! :D
zonde dat het ff tegen zit Gijs... Hoop hem natuurlijk wel aan de start te zien op Budel!
Succes met sleutelen in ieder geval! Komt best goed jou kennende.
Budel moet gewoon lukken, o.a. daarom was het te doen! :)
Begonnen om 16:30; drijfstang- krukas- en nokkenaslagers vervangen. Het draaiende gedeelte vanavond in elkaar gezet, kleppen gesteld en terug in de auto gehangen. Morgen de aanbouwdelen monteren en dan kan ie weer gestart worden.
Zo niet stil gezeten!
Hopen dat het niet nog een keer gebeurt...
Zo, de motor is weer opgebouwd en heeft ook weer gelopen. :)
lekker bezig Gijs :thumbup:
Thnx! :)
Gisterenavond bij Ahnendorp een nieuwe oliekoeler en een 80mm VDO toerenteller besteld.
Dinsdagavond wil ik de motor nog wat beter afstellen, gaskabel in orde maken, thermostaat er tussen uit halen en het oliesysteem full-flow maken (pomp-out - koeler - filter - pomp-in).
Ohw ja, en een afspraak maken om uit te lijnen :redface:
Vanmorgen is de kever uitgelijnt. Nu stuurt ie weer lekker :)
Heb er ook een stukje mee gereden.. Er zit nu op zich genoeg pit in :tongue:
Komende twee weken wat details afwerken en dan op naar Budel!
Vandaag de nieuwe oliekoeler, toerenteller en schakelaars voor het dashboard binnen gekomen. De dynamo kan morgen ook opgehaald worden, er zat geen spanningsregelaar in.. Morgen vrij, dus aan de gang! :)
Komt helemaal goed met deze kever!
Thnx Thomas! :)
Vandaag weer wat puntjes op de spreekwoordelijke I gezet. Oliesysteem compleet gemaakt, werkt nu goed. Alle tellers aangesloten, dynamo gemaakt (laad nu wel bij ;)), brandstofpomp op de 61 van de dynamo aangesloten en nog wat andere kleine dingen.
Ook ff een proefritje gemaakt, en m'n pa kon het ook niet laten om een blokje op te gaan toen ik de kever even uit het oog verloren was... Zijn reactie bij terugkomst; "zo, dat ding naait er wel uit..!" :D Ook kwamen er nog twee buurmannen kijken; "daar zit geen normaal kever motortje in, of wel..?!" Ik; "euhh, jawel! :D"
Netjes! Mooi op tijd klaar voor Budel :thumbup:
Klaar is een groot woord. Ik kan er naartoe ;)
Vandaag een aardig stukje gereden. Rijdt best goed, van de week nog wat dingen oplossen. Stoelframes ben ik niet aan toegekomen dit weekend :redface:
Ook weer terug van Budel.. wat een weekend. Vrijdagavond naar Budel gereden, jammergenoeg zonder kever. De nieuwe oliekoeler was lek... :(
Zaterdag tijdens het voetballen terug gereden, oliekoeler gedemonteerd en doorverbonden. Kever op autoambulance getrokken en weer terug naar Budel.
Op zondag twee keer gesprint.. was ook niet zo'n succes; 1e keer schoot ie uit z'n 1e versnelling, 2e keer kwam ie niet lekker op toeren.. Iets van 11:25 gereden, niet snel als je je bedenkt dat ik vorig jaar 11:58 reed met een 1300 motor :redface:
Op de camping hadden we ons gratis Euroshopper bier (2,5 tray) wat niet te drinken was geruild tegen een halve krat Jupiler. Die belgen blij, wij nog veel blijer! :D Dus toch een tof en gezellig weekend gehad! :thumbup:
Vanavond even de kever weer van stal gehaald. Een beetje zitten prullen, onsteking afgesteld en de gaskabel bleek te zijn verschoven. Vandaar dat de 2e run op budel niet super ging; ik kon geen plankgas geven :redface:
Langzaam maar zeker wat voorbereidingen aan het treffen voor DasDragDay :)
Jeuj, nieuwe oliekoeler (nummer 3) ligt op de plank! :redface:
Mister Cool
28-07-2010, 23:10
Gaat niet echt van harte zo. Ga je elders nog sprinten binnenkort, of alleen DDD nog?
Momenteel alleen nog maar DDD.. Heeel misschien nog een keer in Drachten, maar ik denk dat dat volgend jaar pas een keer wordt. :)
knarfmk1
29-07-2010, 07:14
allemaal lek die oliekolers?
Nummer 1 en 2 wel, 3 (nog) niet ;)
1 kwam door een montage fout, nummer 2 door een leiding die er niet ver genoeg vanaf las (5mm, maar door trillingen kwam deze er toch blijkbaar tegen).
Nu ga ik de betreffende leiding verleggen én beide leidingen vast zetten met beugels. :)
Koeler zit er weer onder, ik ga alleen de leiding die achter de koeler langs liep vervangen door een geperste slang. :)
Tiki Madness
01-08-2010, 09:25
Hey Gijs misschien kunnen we iets afspreken voor DDD8?
Ik hoor het tegen die tijd wel.
Michael
Dat is goed, ik ben al druk met voorbereidingen bezig. We hebben binnenkort wel even contact! :)
Dit weekend heb ik gelukkig weer iets kunnen doen :)
Aan het begin van de week bij Biesheuvel een nieuwe Setrab oliekoeler gekocht. De steun ben ik hiervoor aan het aanpassen. Qua maten is de koeler aardig gelijk, alleen wil ik 'm nog meer hufterproof maken. ;)
Ook heb ik de achteras recht gezet. De rechtse kant stond één binnentandje lager dan de andere kant. Dit heb ik nu gelijk gezet.
De carterventilatie van de kleppendeksels waren ook niet naar m'n zin, en dit heb ik nu ook veranderd :)
Nog wat laatste dingen maken komende week, en dan op de aanhanger en naar DDD#8 :drive:
Cobrakever
06-09-2010, 12:05
hoe bevalt jou die onsteking van een paar pagina's terug?
ben zelf ook nog opzoek naar een geschikte vervanger van de chromen 009.
Bevalt goed. Makkelijk aan te sluiten en af te stellen. 't Is een kleine investering, maar zeker waard. :)
De Setrab oliekoeler zit eronder! En het systeem is nog dicht ook! :jacks:
To do voor DDD;
- Sleepoog maken
- Bedieningspaneeltje + schakelaars en bedrading
- Gaskabel mechanisme aanpassen.
:)
http://www.volksaddiction.nl/ddd8/DSC06395_800x536.JPG
Welliswaar op de achtergrond, maar toch ;)
Weer terug van een weekend DasDragDay. Super weekend gehad, jammergenoeg zondagavond de motor in de soep. Snelste tijd was 16,6. En weer genoeg nieuwe plannen in m'n hoofd ;)
breadfan83
22-09-2010, 23:11
Motor in de soep?
Goed excuus voor een dikker blok dus. :D
motor in de soep gijs?
what happened?
De krukas zit weer vast.. Door omstandigheden moest er een stuk met de kever op de terugweg worden gereden. Olielampje begon te branden en het was gebeurd.
Motor gaat weer compleet uit elkaar en het olie in- en uitlaat kanaal op de pomp wordt open geboord, daar zit blijkbaar nu een vernauwing wat dus de smering beinvloed.
Niet erg, moet totaal nog 4 motoren bouwen dus vermaak me wel. Leuk werk voor de winter ;)
mooi k#t dan,maar zal wel weer voor mekaar komen zo te horen;)
Probleem gevonden;
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=772&g2_serialNumber=2
Olie pomp heeft de geest gegeven...
Carter is uit elkaar. Van week ff alles in het wasmachine en dan weg brengen om te kijken wat er nog van te maken valt. :)
Wouter (Levis) had nog een foto gevonden van m'n kever op DDD :)
http://static.skynetblogs.be/media/48320/1230286016.jpg
hij staat er stoer bij, succes met de motor
Mister Cool
31-10-2010, 18:35
Wat een prachtige foto van je kever! Erg jammer van je motor weer Gijs, hoop dat je er nog wat mee kunt! Succes ermee in ieder geval!
crazychrisje
31-10-2010, 18:37
Zeker een gave foto mooie wagen heb je daar!
Balen van je motor succes ermee joh
Echt een ruig ding die kever van je! Succes met de herstelwerkzaamheden.
Bedankt allemaal! :cool:
Vandaag heb ik een 1302 sloper opgehaald. Hier ga ik de IRS ophanging en versnellingsbak van gebruiken om onder mijn kever te maken. :)
Gisteren een kleine start gemaakt met de donor 1302. Versnellingsbak en assen liggen er onderuit. Nog wat kleine dingen eruit/af halen en het IRS er onderuit slijpen.
Ik had jammergenoeg ff geen hulp bij het opladen van de 1302, dus dan moet je creatief zijn... :redface:
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=798&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=802&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=805&g2_serialNumber=2
I love my pick-up :tongue:
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=808&g2_serialNumber=2
Eraf ging een stuk makkelijker, met de takel. :)
Bye bye 1302.
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=811&g2_serialNumber=2
RitchieVR6
03-12-2010, 19:46
:woowoo:
:D
Misschien dat er het e.e.a qua plannen gaat veranderen...
Gisteren een 71'er 1300 Kever bij de Boxer opgehaald. Rot op de bekende plekken (kokers, bandenbak, bumpersteunen) maar helemaal origineel en compleet!
Ben dus aan het overwegen wat ik ga doen; de 71'er body off, al het laswerk doen, ombouwen naar IRS, 1835 erin etc etc. Een échte ratlook met leuke motor dus :).
In de 73'er dan een 1300 dubbelpoorts motor, en wellicht verkopen...
Nog maar even over slapen iig ;)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=820&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=825&g2_serialNumber=2
Her en der een beetje vliegroest, originele marineblau lak, interieur netjes en compleet, motor (1300AB) draaiend, nog niet lopend.. :)
ik vind um gaaf,gijsmans;)
breadfan83
16-12-2010, 22:50
Heb je je nou alweer 'n hok d'r bij gekocht?
Op hoeveel zit je onderhand? :D
Gijsmans... lol. :D
Golf is weg, deze heb ik dezelfde dag nog opgehaald... :D
Die gijsmans is een creatie van m'n pa, met z'n snijplotter.. :cool:
Wij hebben nog tegen elkaar gesprint op DDD! Kom ik nu pas achter haha. We hebben aan het einde nog even staan praten.
Hoor wel of je me krukas etc wilt overnemen. Succes!
Hee Jesse! Dat kan wel kloppen ja, we hebben iig nog ff staan praten aan het einde van de 1/4 mile :)
Vorige week heb ik m'n 1835 carter naar John (CNC Wizzard) gebracht om het e.e.a. aan te laten passen.
Zelf ben ik alvast begonnen met wat electra en APK dingetjes in orde te maken, wat eigenlijk nog steeds na het opbouwen in orde gemaakt moest worden :rolleyes:
Kever op trolleys gezet zodat ie alle kanten op kan;
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=842&g2_serialNumber=1
Whoei, vandaag m'n carter bij John (cnc Wizzard) opgehaald. Ziet er top uit! Carter is gelijnboord, 2x paspennen erin gezet en full flow olie systeem gemaakt. Van de week even zien of ik tijd hem om naar Middelharnis te rijden om daar de krukas met koppeling, poulie en vliegwiel op te halen. Dan alles uitwegen en alles netjes monteren :) Het gaat iig alweer de goede kant op! :cool:
Mini-update :rolleyes:
Paar weken geleden van Jesse wat pret-spul overgenomen;
- DPR 69mm krukas met contragewichten
- Gesmeed vliegwiel verlicht
- Kennedy drukgroep stage 1
- Daikin super disc koppelingsplaat
- CB perf. equalizer pulley.
De zuigers heb ik al uitgewogen, nu de drijfstangen nog "even" :thumbup:
Nog eventjes lagerschalen, zuigerveren en een oliepomp bestellen, en de motor kan gebouwd worden :)
Heb je enig idee, waarom die oude oliepomp zo kapot is gegaan?
Nog nooit gezien, dat zoiets gewoon in 2en breekt.
goed bezig ben benieuwt hoe het gaat lopen.
VWGlassee
16-03-2011, 13:04
Vette kever! en proficiat met je aankoop ;)
Gezien ik het te druk heb om alles zelf te bouwen, heb ik besloten om toch maar iets uit handen te geven (dat gebeurt niet vaak ;)) en de motor te laten bouwen door Martijn (van keversite). :)
De klepspietjes waren ingeslagen, waardoor er bramen op de klepsteel waren gekomen. Kortom; alle kleppen worden vervangen, en er worden dubbele klepveren gemonteerd. En als we toch met geld aan het smijten zijn, komt er een w120 nokkenas in. ;) De compressie is nu rond de 1:8, maar kan makkelijk naar 1:9 à 1:9,5 gebracht worden
Het carter is op +0,75mm gelijnboord, maar in die maat waren er alleen sintermetal lagerschalen te leveren. Het carter wordt nu naar +1,00 gebracht, en voorzien van Mahle schalen.
Geschat vermogen, aldus Martijn; tussen de 120 en 130pk :giggle:
Ome Sander
11-04-2011, 22:09
Met die W120 mop een 1835 zou ik zeker naar 1: 9,5 gaan als je naar de 130 pk wilt!
Welke koppen ga je gebruiken?
M'n huidige koppen, met 44 en 37mm kleppen.
Voor de 1835 had ik nieuwe drijfstangen gekocht, maar toen Martijn deze nagemeten had bleek er één niet goed te zijn (fabrieksfout). Dus heb ik een setje drijfstangen besteld van SCAT, welke Martijn nu gaat monteren :)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/104674.jpg
Martijn wees me er even op dat ik nu niet meer dan 7500rpm mag draaien, want dat is het maximale toerental van deze ARP2000 bouten ;)
Fahrvergnugen
16-04-2011, 20:13
Je hebt bijna weer een nieuwe motor gebouwd, weinig onderdelen over van Leon zijn blok.
Gaat helemaal goedkomen hier, wel opschieten Gijsje het syzoen komt er aan. :thumbup:
Klopt, er is nog maar weinig van het "oude" blok over. Carter, koeling, koppen, zuigers en cilinders. Van het laatste was één cilinder ook niet super meer, maar de bodem van m'n varken was aardig in zicht ;)
En of ik op ga schieten. :tongue: Nu druk bezig met de T3. Als de 1835 terug is, inbouwen en APK klaar maken (+ een hoop nacontrole, inrijden en andere details). :)
Ome Sander
18-04-2011, 18:52
Inrijden kan onderweg naar Budel toch? Is vorig jaar met de witte (1915) ook gelukt :thumbup:
Ik ben benieuwd!
Wat was er eigenlijk mis met de drijfstang? Kreeg je geen nieuwe?
Één van de nieuwe drijfstangen had een fabrieksfoutje. Bigend was te groot als ik me niet vergis.
Henk de Hoog had ze niet meer op voorraad, vandaar dat ik ze ergens anders heb besteld :)
Na een dik jaar ofzo heb ik vandaag de Porsche 924 stoelen ingebouwd :D Geen aangepaste framepjes meer, gewoon opnieuw begonnen en zelf twee frames in elkaar gebakken. Zit echt super! Lager dan originele kever stoelen.. En nee, ik heb nog geen foto's ;)
De remmen heb ik opnieuw ontlucht, en een nieuwe high performace startmotor gemonteerd. Met de motor gaat het ook al de goede kant op; van Martijn kreeg ik een bericht dat het draaiende gedeelte in elkaar zit. :)
top gijs,maar ik wil wel een foto zien van mijn ex-stoeltjes in jouw kever...;)
Okay! U roept, wij draaien ;)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=938&g2_serialNumber=1
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=940&g2_serialNumber=1
Heb ook gelijk maar even de stofzuiger door de auto gestuurd en de achterbank erin gezet :)
:wow:dat zit er super in,netjes heur!
Onder het motto de laatste loodjes wegen het zwaarst, morgen twee olieleidingen nog vervangen/aanpassen en het gasmechanisme monteren, maar alles zit er verder in, op en aan.
Electrische helemaal in orde gemaakt, motorisch 95% opgebouwd, APK klaar. Donderdagavond lopend maken, vrijdagochtend twee nieuwe 195/60 achterbanden monteren en dan APK. :)
Tegen die tijd wordt het weer foto tijd ;)
a.busser
10-05-2011, 23:03
Proefritje naar Arnhem a.s. zondag...?
Even een klein updateje;
De motor heeft vorige week donderdag gelopen en liep erg goed.
Na een 15 à 20min draaien een stukje door de straat gereden. De oliedruk viel weg, en heb direct de motor uit gezet.
Zaterdag gezocht, en uiteindelijk bleek de oliepomp (weer) kapot te zijn. Erg groot raadsel waar het aan kan liggen. In overleg met Martijn en Henk de Hoog denken we dat het aan de plunjers voor de oliedruk en overdruk ligt. Want waarschijnlijk wordt de oliedruk en/of olieflow te hoog dat de pomp zichzelf om zeep helpt.
Nog enig huiswerk te doen dus. Voor de rest staat de kever klaar, nieuwe achterbanden, gepoetst en wel, klaar voor APK.
Mjep, alweer... en een oorzaak heb ik nog niet écht kunnen vinden. :( Maar we gaan door ;)
Irritant ja, dat steeds de oliepomp kaduuk gaat!
Interieurtje vind ik er super uit zien...hemeltje ook :D
Bedankt René! :thumbup:
Ik wilde de nieuwe oliepomp gaan monteren, en ben eens met de schuifmaat in de weer geweest. Nu heb ik een échte oorzaak gevonden;
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=959&g2_serialNumber=1
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=961&g2_serialNumber=1
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=963&g2_serialNumber=1
De nieuwe oliepomp is een "gebruikte", heeft 100km in een motor gezeten ofzo. Aan de aftekening op het nieuwe asje is te zien dat de oliepomp 5mm in de nokkenas valt (draagvlak voor de aandrijving zeg maar). De totale lengte van de oude as is bijna 64mm, de nieuwe is 67mm. Dit betekend dat de oude as maar op een magere 2mm aangedreven werd ipv 5mm. Aangezien de pomp brak met belasten, lijkt mij dit wel de oorzaak.
Op de eerste foto is ook duidelijk te zien dat er verschil in lengte zit.. :)
Maar......je gaat nu de lengte meten van een afgebroken pomp? Dan is het toch logisch dat hij korter is dan een nieuwe? Of zie ik dat nou verkeerd :D
Dat zou je wel denken idd.
Maar volgens mij is het stompje v/d as (oude pomp) wel vlak aan de bovenzijde en is hij dus inderdaad een stukje korter als de nieuwe.
Snap wat je bedoeld René, maar dat is niet het geval ;)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=965&g2_serialNumber=1
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=967&g2_serialNumber=1
Ah...technisch lego voor gevorderden... ;)
Zou mooi zijn als dat de oorzaak van alles was...en dat het dan straks klaar is!
Van mij mag het ook wel een keer klaar zijn ja, lekker cruisen :cool:
Het hele zwikkie zit erin en de oliedruk blijft goed! Ik wil de oliepomp nog een keer demonteren om te zien hoe deze aftekend, en dan maandagochtend even langs de APK rijden. :)
kiek, dat zijn de betere berichten!
Neem hem maar mee naar de Nordschleife...Bitburg heb je vorig jaar al gedaan :D
Ja, ik moet kijken hoe ik het dit jaar in ga plannen ;) Als het ff mee zit allebei; zaterdag Nordschleife en dan tegen de avond naar Bitburg kachelen..
Gisterenavond voor de APK ging de brandstofpomp nog ff kapot.
Vanmorgen naar Biesheuvel gevlogen, pomp gehaald, terug vliegen en gemonteerd. Chinees pompje vervangen voor een Facet pomp. Deze is ook veel stiller.
Kortom; de auto is afgemeld en er kan gereden worden!! :)
knarfmk1
09-06-2011, 11:57
Gefeliciteerd! nu hopen dat de oliepomp t blijft doen
Thnx! Ik heb er alle vertrouwen in. Dit weekend maar eens wat rondom huis rijden. :)
jetta mk1 '82
09-06-2011, 16:55
van harte kerel!!
BeetleGrandDad
09-06-2011, 18:14
Thnx! Ik heb er alle vertrouwen in. Dit weekend maar eens wat rondom huis rijden. :)
We zullen duimen ;)
Je hebt in ieder geval een duidelijk verschil tussen de oliepompen gevonden.
Bedankt! :) De eerste 25kmers zijn nu een feit, evenals de 150 aantikken op de teller :rolleyes:
Toen ik gisteren de tank vol gegooid had, bleek de vooras ineens 3cm verder in te zakken. Net genoeg om 2cm van het wegdek te liggen met de stootbeugel die onder de neus zit, en de banden die enorm aanlopen in de wielkasten.
Even spelen met de verstelbare vooras om te zien wat een goede hoogte is. Ook gaan de "verlaagde" schokbrekers er onderuit, en even op zoek naar goeie schokbrekers. Iemand tips/ervaring toevallig? :)
Mister Cool
13-06-2011, 00:23
Gelukkig ben ik zo te lezen niet de enige die wel eens 'voorasprobleempjes' heeft :D .
Verder ben je lekker bezig geweest de afgelopen tijd, ik ben heel benieuwd wat ie gaat doen op de sprint. Op budel te zien volgende week?
nice gijs,hopen dat de boel heel blijft nu.ik had bij mijn kever aan de vooras hetzelfde heb toen de onderste een tand tegen de bovenste ingezet toen was ik eraf.
BeetleGrandDad
13-06-2011, 05:57
Toen ik gisteren de tank vol gegooid had, bleek de vooras ineens 3cm verder in te zakken. Net genoeg om 2cm van het wegdek te liggen met de stootbeugel die onder de neus zit, en de banden die enorm aanlopen in de wielkasten.
Even spelen met de verstelbare vooras om te zien wat een goede hoogte is. Ook gaan de "verlaagde" schokbrekers er onderuit, en even op zoek naar goeie schokbrekers. Iemand tips/ervaring toevallig? :)
Rode Koni's, kun je mooi de hardheid instellen en is niet te.
Schokbrekers zijn vrij persoonlijk natuurlijk..........
:D Waar heb je eindelijk last van, je gaat toch niet sprinten met een volle tank........
Zondag ga ik zowiezo naar Budel om een paar keer te rijden, heel misschien zaterdag ook :)
Idd, ik moet gewoon ff wat met de vooras uitproberen qua verstelling...
Dit ding is niet alleen maar om te sprinten he, ook om relaxt rond te tuffen. Dan moet er wel eens wat benzine in ;)
BeetleGrandDad
13-06-2011, 11:47
Zondag ga ik zowiezo naar Budel om een paar keer te rijden, heel misschien zaterdag ook :)
Idd, ik moet gewoon ff wat met de vooras uitproberen qua verstelling...
Dit ding is niet alleen maar om te sprinten he, ook om relaxt rond te tuffen. Dan moet er wel eens wat benzine in ;)
Een kever met jouw specificaties en..... wat benzine??????? :D
Mwoa, klein beetje maar ;) De carbs staat nu ook nog veel en veels te rijk. Wil dat wat aan gaan passen, maar moet nog ff uitzoeken hoe ik dat ga doen (en welk type carbs ik precies heb ;))
Probleem met de vooras is opgelost. Tevens rode Koni schokbrekers (in hardheid instelbaar) besteld voor de vooras en Empi fusee kogels voor verlaagde voorassen (hebben een grotere slag).
Probleem met de vooras is opgelost. Tevens rode Koni schokbrekers (in hardheid instelbaar) besteld voor de vooras en Empi fusee kogels voor verlaagde voorassen (hebben een grotere slag).
hoe gefixed?
De bovenste torsieas stond niet echt op spanning (alleen de onderste). Bij wat meer gewicht zakt ie dus sneller in. Nu zitten beide assen onder spanning, moet er meer gewicht voorop zitten wil die iets inzakken.
Heb getest met volle tank en beide ouders in de auto te laten zitten :tongue:. Dan loopt ie nog (net) niet, 1cm speling, aan ;)
wat ik zei dus,in principe....;)
Oh ja, en als laatste heb ik de "grofafstelling" van de carburateurs aangepast. Deze stonden compleet verkeerd.
Mengelschroef
Cil 1; 4 slagen
Cil 2; 4,5
Cil 3; 2,5
Cil 4; 5
Hou zou ongeveer rond de 2,5 slag moeten staan. Ik wist dat ie veels te rijk stond, maar zo erg ;) Ook zijn de choke schroeven gelijk gezet, hier zat ook verschil in. De verbranding is een stuk beter, minder benzine geur uit de uitlaat en veel minder zwarte uitlaatgassen. :)
Het is in dit topic ff stil geweest, maar er is niet niks gebeurt ;)
Na het opnieuw opbouwen van de motor bleek er een gierend geluid in te zitten. Voor een inloop beurt is de complete auto naar Martijn gegaan om alles netjes af te stellen. Martijn kon het gierende geluid ook niet thuis brengen en heeft besloten om de hele motor nog eens uit elkaar te pakken. Dit ook omdat er nog wat problemen met de oliepomp waren geweest (ja, alweer..!). Het is ff afwachten en controleren of de pomp nu wel goed blijft.
Motor is weer opgebouwd, alles was netjes en in orde. De carburateur afstelling stond ook al best goed en de dynamo bleek ook niet zo geweldig meer en is gereviseerd.
Het gierende geluid was moeilijk te ontdekken, maar nadat er één bout van de startmotor los gehaald was, was het geluid ineens verdwenen..!?
Zelf denken we dat het óf in de startmotor zit, en anders in de versnellingsbak. De originele startmotor ga ik nog een keer terug zetten om dit na te gaan. Ik had deze afgelopen winter vervangen voor een hoog capaciteit startmotor.
Als het dat niet is, is waarschijnlijk de v-bak aan het overlijden. Vervelend, maar een goede reden om dan alles om te bouwen naar IRS. De IRS-bak moet dan nog aangepast worden, maar de rest ligt al klaar.
Ik wil dit weekend nog ff de rode Koni schokbrekers op de vooras monteren, beetje poetsen en een stukje gaan rijden. Dat laatste is alweer ff geleden, maar is is ie uiteindelijk wel voor bedoeld :drive:
BeetleGrandDad
31-07-2011, 07:59
Gijs,
een oud probleem was een gierend geluid als de bendix van de startmotor bleef hangen. Dan blijft de startmotor in de krans hangen en wordt aangedreven ipv aan te drijven :mad: . Heeft ie hekel aan.....
De startmotor draait dan een hoog toerental zul je begrijpen (houdt dat ook niet zo lang vol).
Succes
Jep, snap wat je bedoeld. Alleen denk ik dat ie er dan allang onderuit gefikt zou moeten zijn met 200 gereden km'ers. ;)
De in hardheid verstelbare rode Koni's zitten eronder. Klein stukje mee gereden, en het voelt al beter aan.
Er was ook een klein probleem met de dynamo, maar het zit waarschijnlijk in de dynamo zelf. Even weg brengen dus :)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=995&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=998&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1001&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1003&g2_serialNumber=1
De achterkant ga ik denk ik iets verhogen als ik de cookie cutters blijf rijden, dan is er beter mee te rijden en ziet het er ook netter uit vind ik. :)
Heb me net door 20 pagina's heen gelezen en respect! Voor het resultaat maar nog meer voor het geduld en doorzettingsvermogen. Veel plezier met deze hele coole kever :thumbup:
Bedankt Sander! :)
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1014&g2_serialNumber=2
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1016&g2_serialNumber=1
BeetleGrandDad
15-08-2011, 15:11
Geen staal omvlochten remleidingen?
Klopt, geen staal omvlochten remleidingen. ;) Komt misschien ooit nog wel als ik de remmen rondom ga upgraden.
echt gaaf bakkie zo:thumbup:
alle pagina's eff doorgelezen maar respect hoor dat je iedere keer weer de motor repareerd. dikke keef ook :thumbup:
Ome Sander
16-08-2011, 21:24
Ziet er goed uit, Gijs. Ik zit hier mijn hoofd te breken over jouw nokkenas/oliepomp probleem...
Heb je al die tijd dezelfde nokkenas gebruikt, of heb je deze na de motorschade ook (moeten) vervangen?
Welke oliepomp gebruikte je en gebruik je nu?
De hoogte achter is niet verkeerd, een paar plattere bandjes zou hem wel goed doen denk ik. Maar wel oppassen dan als je met een ondercarter rijdt. Bij de zwarte kever heb ik eigenlijk altijd voor en achter dezelfde banden. Vooral met de cookies staan kleinere bandjes lekker aggressief vind ik, en het accellereert natuurlijk wat makkelijker.
Verder: Toppie!!
DDD weer naast elkaar?
Hee Sander. Er zat vorig jaar een w110 nokkenas in. Na DDD 2010, toen die in de soep gelopen is, is er een w120 in gegaan. De 2 oliepompen die nu alweer vervangen zijn, waren gietijzeren, hoog capaciteit (weet zo de naam even niet). Nu is er een bijpassende oliepomp en Engle in gezet.
Enne DDD; sgoed :thumbup: :D
Ome Sander
16-08-2011, 22:36
Ok, duidelijk. Die W120 zal ie wel van opknappen, zit in de 1641 ook!
DDD ga ik weer met de witte, tot dan iig!!
Mooie rooie fietspompjes Gijs!
Ook voor de achterkant komen mooie rooie fietspompjes ;) Het ombouwen naar IRS gaat niet meer gebeuren, te veel werk voor wat het op gaat leveren. Echt hard zal een kever toch nooit door de bocht kunnen.
Dus rooie koni's eronder en een overbrugging maken die op te spannen is tussen de draagarmen. :)
En gisteren de nieuwe koni's achter gemonteerd. De kever staat nu rondom op rooie in hardheid verstelbare Koni's :) Ik heb er nog niet mee gereden, nog even een probleempje met de dynamo die niet bij laait :rolleyes:
Gisterenavond het dynamo probleem gevonden en opgelost. Morgen sinds 4wkn weer eens gestart en deed het prima. Morgen de draagarmen van de vooras er even onderuit halen zodat ik op het werk daar fusee's van Empi voor verlaagde assen in kan persen.
Als dat weer gemonteerd zit, Cookie Cutters eronder en km'ers maken. :drive:
Mister Cool
28-08-2011, 23:48
Weer lekker bezig geweest gijs! Koni's leken mij ook wel wat voor de kever. Ga je zelf een soort veerpootbrug maken voor de achterkant, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Hee Marco,
Dat is wel de bedoeling. Alleen kwam ik er van de week achter dat ik dan m'n oliefilter moet verplaatsen, die zit dan in de weg namelijk. Dit zal denk ik van de winter gebeuren. :)
Gisteren fusee kogels in de draagarmen geperst, vandaag alles netjes zwart gespoten, morgen monteren..?! ;) Zondag iig even een stukje rijden, ik ben benieuwd hoe de Koni's rijden :)
Weer een stukje gereden dit weekend. Rijdt wel prima, alleen damn wat is ie laag... :eek:
Ik zit te denken om toch maar voor vast op de 16 inch te gaan rijden. Dan ligt de auto iets hogen, en is de camber op de achteras ook niet zoveel negatief (doordat die velgen 2inch breder zijn).. En zo erg zit dit er ook weer niet uit toch;
http://album.sjig.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=830&g2_serialNumber=1
;)
a.busser
11-09-2011, 21:39
Nope! Ziet er goed uit.
De kever is nog steeds heel na een weekend rubber gummen. Hier een filmpje van de laatste keer dat ik gereden heb. De cookie cutters liggen achterop, om te proberen of dit qua tijd scheeld tov de cup velgen met semi slicks.
http://www.youtube.com/watch?v=FndSjKAjGAI
Ik sta naast de 356 van Leon, waar ik de 1835 motor destijds van overnomen heb.
Al met al een zeer geslaagd weekend. Jammer dat Tiki (Michael) zaterdag al uitgewerkt was :(
'n Paar foto's die Erwin gemaakt heeft;
http://www.volksfahrer.nl/copper18/albums/pictures/shows/ddd9/IMG_1173.JPG
http://www.volksfahrer.nl/copper18/albums/pictures/shows/ddd9/IMG_1178.JPG
:drive: :cool:
Na nog een paar leuke middagen rond getourd te hebben, is de kever vanmiddag in de stalling gezet. Tijd voor iets anders in de garage. :)
golf 1 gti :jacks:
:iamwithst
Sinds gisteren ligt er een andere pendelassen bak klaar, met code AO. Dit is een Ghia bak met een lange 3 en 4. Iets minder toeren bij 120km/h (nu ongeveer 3600rpm) en/op een hogere topsnelheid ;)
Deze bak wordt overigens nog aangepast zodat ie het vermogen van de 1835 iets beter aan kan :rolleyes:
Wie heeft er nou gewonnen dan Gijs? Jij of die Porsche?
Ikke. Maar dat was niet helemaal eerlijk; Bij Leon (356 replica) vloog z'n voorklep op 3/4 van de baan eraf. Hij was mij net voorbij toen de klep eraf vloog. Automatisch ging hij van het gas, en ik ook. Meteen dachten we allebei; Fuck it, gas erop! Ik had 16:11 en hij 16:3 ofzo :)
Zie filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=FndSjKAjGAI
Weet eens een update; de Kever is verkocht..! Compleet met motor en al. Jammer, maar tijd voor iets anders... :rolleyes:
Gisteren is het kevertje nog APK gekeurd. 1 adviespunt; de achterbanden :rolleyes: :D Verder 100 punten!
dutchbuell
02-01-2013, 20:34
En ik ben er erg blij mee, vandaag de bodem in de tektiel gezet, Gijs heeft volgens mij een perfecte kever gebouwd.
Der Einzer
03-01-2013, 14:00
kijk eens aan, altijd leuk als de nieuwe eigenaar zich ook aanmeld ! :thumbup:
wolfje73
15-08-2022, 18:46
En de volgende (motor) eigenaar meld zich. Samen met een maat van mij de kever van Richard gekocht. De auto word de daily van mijn maat en de motor komt in mijn 1303 RS zodat die lekker vooruit gaat. Blok is al uit de auto nu over een paar weken het blok poetsen spuiten en dan inbouwen. Ben benieuwd ..[IMG]https://www.facebook.com/photo/?fbid=3682784135148508&set=pcb.1716483818522810[IMG] Zo staat hij er nu nog bij maar de opbouw is begonnen.
Groetjes Jeremy
Haha, leuk om te lezen! Heb je wat recente foto's van de auto? :)
The Skinnmeister
23-11-2022, 07:50
Idd, leuk om te zien......
wolfje73
24-12-2022, 19:55
Haha, leuk om te lezen! Heb je wat recente foto's van de auto? :)
Hoi Gijs
Ik heb hem samen met een maat gekocht. hij rijd in de auto en ik hen de motot voor in mijn 1303 :-)
Ik zal fotos posten
Nog even een vraagje : Wat voor koppen zitten erop? wel kleine bougies :-)
Hoi, geen idee meer wat erop zit. In ieder geval met inlaatkleppen van 40mm, dat weet ik bijna zeker (veel groter kon eigenlijk niet meer).
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.