PDA

View Full Version : achterschokdempers onderste bout vastzetten al auto ingeveerd is?

Michael-Polo
07-05-2008, 14:36
Is dat nu echt zo? dat je die bout past vast moet zetten als de auto ingeveerd is omdat het anders gaat wringen?? las dit namelijk ergens ik heb namelijk een beetje kraakgeluiden bij me achterdempers en ik heb dus die onderste bouten vastgezet toen de auto op de krik stond. kan het zijn dat het een beetje wringt.

Marcski
07-05-2008, 14:45
imho is het onzin, in de rubber zit een metalen bus waardoor de bout er maar op 1 manier doorheen kan.
De rubbers zet zich altijd om de variabele hoek die de schokbreker maakt, dat is zijn functie juist

Michael-Polo
07-05-2008, 14:48
ik las het in het schroefset montage verhaal elders hier op het forum, maar als die bus wordt vastgeklemd omdat je de bout+moer aandraait, en dus niet meer beweegt en het ''scharnieren'' op het rubber gebeurd dan klinkt het wel logisch dat je hem vastzet in de ingeveerde stand v/d achteras.

Gijs
07-05-2008, 14:53
Lijkt me niet direct onzin. D'r zit altijd wel wat speling tussen de bus en de bout. Ook staat de achteras onder een andere hoek tov de schokbreker. Dus als je deze dan vast zet, en de auto laat zakken, wordt er een andere kracht op de schokbreker uitgevoerd (zijwaards). Dit zal minimaal zijn, maar ik heb ook gelezen (van Jan dacht ik), dat een leverancier deze manier van monteren prefereert :)

Marcski
07-05-2008, 14:53
Ja, maar daar was ik het ook niet mee eens :D

dat maakt toch niks uit? het is juist bedoeld om die speling te creeeren.

Michael-Polo
07-05-2008, 15:19
zal vanavond is kijken kan het altijd proberen, ook kijken of de bus nu echt vast zit tussen de achterassteun of dat er idd nog speling tussen zit.