Log in

View Full Version : Overbrengverhoudingen

Melvin
12-05-2008, 11:52
Is de uiteindelijke overbrengverhouding van de 4e versnelling van een handgeschakelde 4-bak hetzelfde als de 3e versnelling van een automaatbak?

En ik heb ooit bij diesels nog een extra keuze gezien: E. Waar dient die voor, want daar zit niet nog een extra versnelling bij ofwel?

Melvin
12-05-2008, 14:59
Huh? Waar is Rene's reactie nu heen? En op Autotechniek leer je niet overbrengingsverhoudingen uit je hoofd van oude auto's, ik snap sowieso niet waarom je dat zou moeten weten dan?

René
12-05-2008, 15:22
khad hem alweer verwijderd....

Doelde meer op jouw vraag over de E versnelling....ik had namelijk wel verwacht dat je wist dat dat een z.g.n. "overdrive" was....en de functie daarvan...

Dat had ik namelijk in de 1e klas van Autotechniek mbo al gehad...

René
12-05-2008, 15:23
Voor overbrengingen:

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_45_VW-Golf-Getriebe.html

Jurgen Santana
12-05-2008, 15:33
Normaal gesproken verminderd de versnellingsbak het motortoerental. Bij de E-versnelling word het uitgaande toerental juist groter. E staat voor Economic.

Je verbruikt neemt dus af, het rijplezier ook;)

Melvin
12-05-2008, 16:13
Nou, Rene, dat is niet de reden dat ik zoiets vraag... Er staat op doppelwobber geen info en ook daar staat dat er alleen 3bakken zijn.

Ik heb namelijk ook ergens opgevangen dat die E een stand is waarin de auto niet kruipt, en dat het verder geen verschil maakt... Vandaar mijn vraag... maar wat is het nu echt?

(heeft dus vrij weinig met mbo/hbo/autotechniek te maken ;))

golf1tattoo
12-05-2008, 16:29
De E is puur overdrive! Ik had voorheen de originele GTI 5-bak onder mn GTI maar ik heb nu een 4+E bak (van een Diesel) eronder de overbrengingen van de versnellingen zijn net ff anders. Als ik nu in de 5 (of E) rijdt heb ik met 120km/h maar 2500rpm terwijl ik met de GTI-bak 3500tot 4000rpm maak.

Melvin
12-05-2008, 21:57
@golf1tattoo. Ik heb het over de E bij een automaatbak, ik weet hoe het zit bij een normale schakelbak...

Maar als het echt een overdrive zou zijn, heb je dus 3 versnellingen + E ? Dus eigenlijk bemerk je gewoon 4 versnellingen en maak je minder toeren als met een normale golf 1 automaat (benzineversie)?