View Full Version : piepende variant 1.9TD (multiriem net vervangen)
hallo mensen,
vorige week de multiriem laten vervangen, korte proefrit gemaakt en motor liep netjes, paar dagen terug auto uitgeleend en net teruggekregen.
Maat klaagt echter dat de auto piept als een bezetene: zelf even eindje weg geweest en er slipt inderdaad een snaar o.i.d.
geluid is variabel met toerental en verergert als er meer aangedreven moet worden (als de fans aanslaan, als de airco aan is), piepen stop echter ook als de motor eenmaal op gang is (boven de 2000 toeren)
soms stopt het piepen helemaal als je bijvoorbeeld de airco uitzet, maar dat werkt niet altijd.
verder loopt de motor duidelijk lager stationair sinds die bij de garage is geweest: liep altijd ca 1000rpm (900-950 als de fans aansloegen), maar zit nu richting 600 onbelast?
Het gaat om een Variant 1.9TD van 1997
de vragen:
- kan ik de spanning van de multiriem zelf controleren/verstellen? er lijkt een automatische spanrol op te zitten (op een armpje wat de ophanging van de dynamo ingaat)
- kunnen alle bovenstaande verschijnselen (inclusief het toerental) door verkeerde montage van de riem??
- heeft de airco een eigen aandrijving of zit die inderdaad ook op de multiriem?
Heb altijd al mijn onderhoud zelf gedaan, maar dit is mijn eerste auto (19 jaar motor gereden) en als dit de standaard is waarmee garages werk afleveren moet ik maar eens flink doorlezen/leren en die auto zo snel mogelijk ook in eigen beheer houden.
mvg
Steven
Hmm...
Heb zelf ook een 1.9 TD zonder airco en mijn stationair toerental ligt bij een koud motor op 1000 en warm op 800/850 tpm.
Maar omdat jij airco hebt kan het zijn dat daar het toerental ietsje hoger ligt onbelast.
De snaar heeft idd een spanningrol bij de dynamo zitten en om de snaar te controleren: de snaar tussen duim en wijsvinger nemen en kijken of je hem kunt draaien. kan dit makkelijk dan is de snaar te slap gespannen.
Het kan ook een lager zijn die versleten is (waterpomp, dynamo etc.) Want bij mij piept de waterpomp een beetje wanneer de auto koud is. Zodra ik een half uur gereden heb is het weg.
Maar een riem kan naar mijn mening maar op 1 manier gemonteerd worden.Tenzij de riem verkeerd om zit of dat er een verkeerde riem geplaatst is...
Of ook je toerental de oorzaak van de riem is durf ik niet te zeggen...
Ben benieuwd!
Groeten van een andere 1.9 TD rijder!
piepend lager klinkt volgens mij flink anders. bovendien kan ik me niet voorstellen dat dat van de ene op de andere dag zo erg kan zijn.
ga zo als de boel afgekoeld is (hele middag weg geweest met de hele familie) wel even de spanning controleren. Geluid neemt in mijn geval in ieder geval niet af als de motor goed warm is, bij ieder stoplicht of langszame maneuvre was het weer raak tot je weer wat toeren maakte; ook bij stilstand de motor even op toeren brengen en dan terug laten zakken werkt goed tegen het piepen; alleen begint het opnieuw als de motor weer een paar seconden stationair loopt.
Heb je ook nog een tip waarmee ik de functionaliteit van de spanrol kan controleren?
verder zag ik net iets zitten rechts naast de multiriem onder in de motorruimte wat ook op een snaar lijkt? klopt dat en weet je waar dat van is?
bedankt voor je snelle imput?
wat voor TD rij je zelf en heb je er nog plannen mee?
zelf vind ik de wegligging van de Variant TD voor verbetering vatbaar (maar niet door verlagen)
mvg
Steven
update:
k, als draaien tussen duim en wijsvinger de maat is staat de nieuwe riem niet een zomaar een beetje slap; in het korte stuk tussen de rol van de dynamo en de grote rol daaronder kan ik de riem bijna 90° draaien.........
Lijkt me dus niet de bedoeling..........
verder staat de arm van de spanrol bijna loodrecht naar beneden vanaf de ophanging in de dynamosteun; is dit de normale positie of zit de spanner aan het eind van zijn slag en is een te lange riem gemonteerd?
De riem is in ieder geval niet van VAG.
Is de "trommel" aan de andere kant van de dynamo-ophanging tegenover de as-ingang van de spanrol deel van de spanrol (veer o.i.d) of heeft dat er niets mee te maken?
Ga in ieder geval de komende week weer met het zijspannetje naar mijn werk; is wel vervelend warm in de file, maar de geluiden die nu uit de golf komen vindt ik te irritant om ieder dag ruim een uur mee op de A15 te zitten..................
mvg
Steven
Lijkt me dus allereerst een rondje spannen doen!!
Maar heb nog ff gekeken bij mij en ik geloof met of zonder Airco is toch wel heel verschillend... Ik heb namelijk geen ''trommel'' aan de de dynamo-ophanging zitten.... Ik zal een paar foto's maken en ze even posten voor je vanavond. Kun je gelijk zien of het heel veel anders is dan wat jij hebt. Bij mij is het namelijk gewoon de snaar spannen dmv de dynamo bout losdraaien en spannen. En die andere snaar (dunne) is volgens mij van de stuurbekrachtiging.
Maar ik heb een Golf GTD (klinkt leuker als dat het is) Maar zier eruit als een GTI (dakspoiler, Velgen, Dubbele koplampen etc) maar heeft maar 75 PK en komt zoals je zelf hebt ervaren niet echt vooruit... Maar goed, wel een lekker soepele motor en als het moet redt ie de 170 ook wel...
Ik ga er weinig aan doen. Hij krijgt eind deze maand een nieuwe koppeling en er wordt een olielekkage veholpen aan het kleppendeksel. kost me weer 450 €
En daar moet ie het buiten olie en de keuring maar mee doen...
Zo heb even wat foto's voor je gemaakt. ik hoop dat je er wat aan hebt omdat ze niet heel duidelijk geworden zijn...meer ruimte om te fotograferen is daar niet!!
Maarre, kijk zelf maar ff:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3QDGW6QP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7GDYQA7U.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RMWJJWRR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V4VFFS8M.jpg
zal dalijk als mijn dochter in bed ligt ook even naar buiten lopen en wat foto's maken, volgens mij is er afgezien van de spanrol geen verschil.
mischien kan ik de spanning ook verhogen door de dynamo te verplaatsen; waar zitten de "verplaatsbare" ophangingspunten bij jouw GTD? want als ik het zo eens bekijk is het verder exact het zelfde; zelfs het gat waar bij mij de spanrol in gemonteerd zit is bij jou gewoon aanwezig.
170 haalt de Variant op de teller inderdaad ook wel; maar dat wil je er echt niet mee rijden: de wagen is dan vreselijk nerveus en voelt niet echt controleerbaar aan (tenminste niet de mate van controle die ik van mijn motorfietsen gewend ben, hoewel de jongste daarvan toch 13 jaar ouder is als de golf)
groet
Steven
Het is egenlijk heel simpel... De dynamo zit aan de bovenkant vast met een lange bout.
Die een paar slagen losdraaien en dan (beste met 2 man) de dynamo en snaar op maximale spanning houden en de bout weer goed vastdraaien. Zo heb ik het destijds gedaan. En dat werkte eigenlijk prima....
Maarre,mijn GTD ligt als een blok op de weg moet ik zeggen. Misschien komt dat omdat ik gasgevulde schokdempers heb. Die heeft de vorige eigenaar gemonteerd zodat ie nu wat beter op de weg ligt en niet zo licht wordt in het stuur op hoge snelheid.
Maar 170 hou je echt geen uren vol hoor. Dan word je doof en steilgek!! Ben ermee naar Nederland geweest vorig week en heb constant rond de 145/150 gereden en dat ging buitengewoon en 1 op 15,5 gereden....
Maar als je je motor nou wat meer vermogen zou willen geven is het plaatsen van een intercooler (Golf TDI) geen gek idee. Loopt ie net ff wat lekkerder mee zeggen ze. Ik zit er zelf ook aan te denken maar mijn vriendin vindt dat ik al genoeg verspijker aan de auto....
eerst maar even een plaatje van het slachtoffer
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/golf_variant.jpg
en het inmiddels weer dagelijkse vervoer
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/daily.jpg
maar nu terug on-topic met een plaatje van de motor-ruimte van de Variant 1.9TD
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/motorruimte.jpg
en de "spanning" op de riem
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/spanning.jpg
is onderstaand "trommeltje" een veer of verstelmogelijkheid voor de spanrol??
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/veer_spanrol.jpg
en is het normaal dat de spanrol zover naar beneden staat of is dan gewoon een te lange riem gemonteerd??
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/riem_spanrol.jpg
dit is in ieder geval het merk van de riem
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/riem_merk.jpg
Wat betreft de verdere plannen met de variant? meer vermogen slaat in nederland nergens op; hooguit meer koppel, wel moet de wegligging verbeterd worden: als de technische top xxx km/h is moet het betreffende voertuig zeker tot die snelheid als op rails lopen.
gaan dus andere dempers in; de veren zijn prima en hardere vering heeft op de openbare weg alleen maar een averechts effect op de wegligging
mvg
Steven
Allereerst, hartstikke nette Variant!! Geloof dat je dezelfde kleur hebt als mijn GTD!
Maar de trommel zoals jij dat zo mooi noemt is volgens mij een soort van stabilisatortje die het ''wiebelen'' van de riem moet tegen gaan. Meen dat het een soort van veer is die tegenwerkt. Lastig uit te leggen omdat ik hier niet heel veel kaas van heb gegeten. Ben overigens heel eerlijk nu Hahaha!!
Geloof alleen niet dat je daar iets aan kan verstellen. Maar al je bovenste bout losdraait op je dynamo (goed te zien op de 1 na laatste foto) en je riem goed spant wat overigens wel nodig is, maar niet zo dramatisch is als dat ik dacht..
Maar die extra spanrol is volgens mij de rol die je aircopomp aandrijft. dat is het enige wat ik kan bedenken.
En vandaar dat je V-snaar ook zo anders staat dan die van mij. Zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was.
Wat je kan doen om de auto (een fractie) beter te laten trekken bij lage toeren is je EGR klep dicht maken. Ik heb dezelfde vraag ook gesteld hier op het forum hoe da moest en heb daar wat foto's bij staan. Werkje va 10 min. Ik dacht eerst dat de auto er alleen maar -nog- slomer van werd maar nu ben ik een week verder en hij rijdt echt beter. Trekt vanaf 1600 Tpm moeiteloos op en doet het echt wat vlotter ook.
En die dempers zijn echt een aanrader! Ik woon dan in DLD en daar is wat meer vermogen best wel eens wenselijk.... Hoewel de lol er hier ook langzaam vanaf gaat met veel snelheidsbeperkingen....
Maar denk dat wanneer je de multiriem opnieuw spant dan moet het al een stuk beter gaan. Het merk maakt geen barst uit hoor. VAG of Brezan als de lengte maar klopt en de riem voor het type auto (met airco in jouw geval) bedoeld is...
bedankt, is in werkelijkheid iets meer gehavend als op de foto; zitten flink wat kleine krasjes her en der.
De kleur is "kirschenrot" volgens de lakstift die ik een tijdje terug bij de volkswagendealer besteld heb.
dempers gaan er zonder meer komen; liefst verstelbare koni's, daar heb ik op de motor de beste ervaring mee
verder wil ik het hellen van de carroserie verminderen door stabilisator stangen te monteren want die zijn bij de variant standaard niet gemonteerd en het is nu net wammes waggel in de snel genomen bochten.
dynamo ga ik vandeweek wel even proberen; maar eerst even flink stennis schoppen bij de garage die de reparatie heeft uitgevoerd, ik betaal geen flink bedrag voor iets waar ik zelf even geen tijd voor heb om het dan vervolgens toch weer zelf te gaan zitten doen.
Maar wel bedankt voor de informatie; want dit is dus wel de laatste keer dat de auto buiten de reguliere APK nog een garage van binnen ziet.
en mochten ze niet bereidt zijn er iets aan te doen dan weet ik in ieder geval hoe het moet (hoewel de 2e man wel een bandenlichter van de motor zal worden, halve meter moet genoeg zijn om voldoende kracht te kunnen zetten met 1 hand)
mvg
Steven
golf mkII 16v
17-05-2008, 07:40
Hoi
Is de riem van de stuurbekrachteging ook vervangen????
Zo ja die moet dan iets na gespannen worden!!
Hoi
Is de riem van de stuurbekrachteging ook vervangen????
Zo ja die moet dan iets na gespannen worden!!
geen idee?
staat niet op de rekening, dus zal best wel niet..........
maar even voor mijn informatie als beginneling? waar zit de riem van de stuurbekrachtiging???
is dat dat dunne V snaartje naast de multiriem en distributie rechts van het blok??
Ik moet echt een werkplaatshandboek van die golf te pakken zien te krijgen of wordt stapelgek van al dat gokwerk en het niet weten/begrijpen wat-waar en waarom.
Van mijn motor kan ik met mijn ogen dicht de versnellingsbak reviseren; bij de golf weet ik bij wijze van spreken (extreem voorbeeld, bak is niet te missen) niet eens waar de versnellingsbak zit.
Even ter illustratie van mijn onwetendheid; toen ik die wagen kocht stelde ik (mijns insziens een inteligente) de volgende vraag:
hoe groot is de klepstel-interval (km's)??? daar moest de dealer wel om lachen, hydraulische klepstoters (had ik nog nooit bewust van gehoord) schijnen dus heel normaal te zijn :eek: :eek:
Ik was gewend om 1 keer per jaar (10-15.000km) even met een sleuteltje 10, schroevendraaiertje en voelermaatjes de kleppen te stellen, er zijn dus nauwelijks motoren met zelfstellende kleppen, is geen ruimte voor en ze zijn te zwaar...................
weet alles over Guzzi's maar moet van volkswagen nog een hoop leren..........
De riem van de stuurbekrachtiging is volgens mij de dunne snaar naast de multiriem.
Moet je maar even kijken of ie op spning staat. Hoewel ik me het niet kan voorstellen dat deze toerental afhankelijk kan gaan piepen... correct me if I'm wrong...
De riem van de stuurbekrachtiging is volgens mij de dunne snaar naast de multiriem.
Moet je maar even kijken of ie op spning staat. Hoewel ik me het niet kan voorstellen dat deze toerental afhankelijk kan gaan piepen... correct me if I'm wrong...
Net terug van de dealer waar ik de wagen gekocht heb; multiriem is goed gemonteerd, dynamo valt niets meer mee te rommelen en snaar piept nog steeds bij het starten en op gang komen.
Oordeel monteur:
- gewoon doorrijden, kan geen kwaad en nieuwe spanner bestellen; de veer van de spanner is niet goed meer. Volgens hem bekend probleem bij de Golf III met automatische spanner; span-inrichting gaat niet veel langer mee als de multiriem zelf..............
de zwarte rol boven de riem is dus inderdaad een automatische spanner en het geluid wordt veroorzaakt door het slippen van de kunststof spanrol over de riem (als je de spanrol van de riem afwipt bij draaiende motor stopt het piepen gelijk)
golf mkII 16v
17-05-2008, 12:48
In de spanrol zit een lager,als die vast zit of niet soepel draait dan gaat de riem slippen over de spanrol[is ook niet best voor de riem]
Die vervang ik dan ook gelijk met de riem,kost ongeveer 30euro[de spanrol]
In de spanrol zit een lager,als die vast zit of niet soepel draait dan gaat de riem slippen over de spanrol[is ook niet best voor de riem]
Die vervang ik dan ook gelijk met de riem,kost ongeveer 30euro[de spanrol]
is bij mij combinatie waarschijnlijk; de spanning is wat laag en als dan ook het lager niet gangbaar is gaat het piepen nog sneller optreden.
komt een nieuwe span-instalatie op; en ik neem aan dat dat inclusief spanrol is
golf mkII 16v
17-05-2008, 15:47
Mag ik wel hopen voor die prijs
Spanner is nl een duur ding
Aha... en zo hebben we weer wat geleerd!!!!
Mag ik wel hopen voor die prijs
Spanner is nl een duur ding
yup, hij wist de exacte prijs niet maar wel dat het niet goedkoop ging worden........ nou ja; ik was toch al van plan om deze wagen "op" te rijden
oke, zo maar een ideetje wat ik vanmiddag even wil bekijken als ik tijd over heb...........
Als de veerspanning van de originele spanner te laag is?
Dan plaats je toch gewoon een hulpveer rechtstreeks aan de arm (trekveer)
Heb nog een leuke veer-constructie liggen: ex zijstandaard van mijn Guzzi, heb ik er destijds afgehaald omdat een zijstandaard bij een motorfiets met zijspan niet zoveel nut meer heeft.
Die veren zijn berekend om een motorfiets van 240kg op de standaard te houden, dus die zullen toch wel een riempje strak kunnen houden (als ik tenminste een manier kan vinden om ze tussen de span-arm en een vast punt te hangen)..........
Ben ik in ieder geval van dat irritante gepiep af tot de nieuwe spanner erin zit
wordt vervolgt.....................
golf mkII 16v
18-05-2008, 12:56
Als je de arm van de spanner optilt,voel je dan enige weerstand?
Is de gemonteerde riem niet te lang?
Als de riem ouder wordt gaat die nog meer in lengte toenemen,en denk dan dat een nieuwe spanner ook geen nut heeft
Als je de arm van de spanner optilt,voel je dan enige weerstand?
Is de gemonteerde riem niet te lang?
Als de riem ouder wordt gaat die nog meer in lengte toenemen,en denk dan dat een nieuwe spanner ook geen nut heeft
Is een nieuwe riem en volgens de monteur (die ik vertrouw) klopt de maat, je voelt gewoon haast geen veerspanning meer op de arm (en hij beweegt erg stroef)
golf mkII 16v
18-05-2008, 13:17
Weet niet of het los te krijgen is
Aan de rechterkant[als je voor de auto staat]van de steun zit een zwart rond ding[de span veer]
Dan hoeft niet heel de steun nieuw en miss iets goedkoper
Als de lagers van de steun nog goed zijn
wordt steeds vreemder; gisteren-avond even de Golf moeten gebruiken (lang leve het laadvermogen) piepen is er nog steeds want de trekveer tussen-oplossing is niet gelukt; ik heb geen manier kunnen vinden om het een en ander veilig te bevestigen.
Maar na een tijdje gaat het piepen over in gejank en dan stop ook de toerenteller ermee???
Hoe is de toerenteller "aangedreven" in de 1.9TD van 98? zal wel niet mechanisch zijn zoals bij mijn motorfiets....... maar alsie electronisch is waar haalt de toerenteller dan zijn signaal vandaan (electronische tellers van motorfietsen halen hun signaal van de ontsteking; lijkt me bij een diesel ook een beetje onwaarschijnlijk..........)
en wat de ***** heeft de multiriem met de toerenteller te maken..........
Overigens is het overigens (gelukkig) nog wel steeds zo dat alle geluiden na verloop van tijd stoppen en dan werkt dus ook de toerenteller weer.........
zoals al eerder gezegd ik heb nog een hoop te leren over die golf; dus kom maar op met die informatie......... (en heeft iemand een werkplaatshandboek!!!?? en/of ervaring met Elsawin??)
td's halen hun toerentalsignaal van de dynamo, dus dat kan wel kloppen..
maar dan ga je haast denken dat hij op de dynamo slipt en het dus ook daaraan kan liggen.. loopt die nog wel netjes rond?
martiepartie
23-05-2008, 08:30
simpel;
terug naar de garage; zij lossen het maar op! Het lijkt mij duidelijk dat de schuld daar ligt, na een riem vervangen te hebben..
Zelf van af blijven, vooral geen 'hulp span installatie' proberen te maken, origineel hoort het te werken. Zo niet= er iets mis!
Idd. ik weet ook dat de Golf zijn signaal bij de dynamo weghaalt voor toerental. Mijn schoonouders hebben destijds hetzelfde gehad met hun Vectra. Daar was het na het vervangen van de snaar ook niet over... Wat bleek, de nieuwe snaar had veel minder ''rek'' dan de oude waardoor de dynamo weer meer belast werd. Mt als gevolg dat de snaar weer ging janken... Toen uiteindelijk de dynamo ook vervangen en weer een nieuwe snaar.....tada... problem Gelöst!!!
simpel;
terug naar de garage; zij lossen het maar op! Het lijkt mij duidelijk dat de schuld daar ligt, na een riem vervangen te hebben..
Zelf van af blijven, vooral geen 'hulp span installatie' proberen te maken, origineel hoort het te werken. Zo niet= er iets mis!
ansich wel mee eens....... probleem is alleen dat de garage in kwestie alleen doordeweeks de wagen aan wil nemen en telefonisch beweert dat piepen heel normaal is bij een nieuwe snaar en dattie gewoon even nagespannen moet worden
gezien dat bij een wagen met automatische span-inrichting een beetje een onzin verhaal is is er dus of een te lange snaar gemonteerd of de spanner is niet lekker meer........
Maar vertrouwen doe ik de betreffende garage niet (heb er zoiezo een hekel aan als een ander aan mijn vervoer sleutelt, maar er is van de golf simpelweg nog teveel wat ik niet weet)
Ben dus voor een second-opinion terug geweest naar de garage waar de golf gekocht is; eigenaar is een kennis van mijn vrouw, beetje ons kent ons verhaal, dus zijn oordeel vertrouw ik wel........
en morgen wordt een nieuwe spanner gemonteerd (voor vriendenprijsje en met medewerking en opleiding van ikkes :thumbup: )
hulpspan instalatie was ook meer spielerij dan een serieuze poging het probleem op te lossen, was meer bezigheids therapie (en als een hulpspanner geholpen had was het 100% zeker een probleem met de span-instalatie geweest)
td's halen hun toerentalsignaal van de dynamo, dus dat kan wel kloppen..
maar dan ga je haast denken dat hij op de dynamo slipt en het dus ook daaraan kan liggen.. loopt die nog wel netjes rond?
Als de spanner niet goed werkt ligt de riem erg ongunstig om de dynamo-poelie mede door de grote poelie daar rechtonder voor de compressor van de airco.
Als de spanning van de riem niet goed is is de dynamo het eerste wat gaat slippen.
De riem moet door de spanner zo strak mogelijk naar beneden getrokken worden zodat er over de poelie van de dynamo voldoende raakvlak is met de riem.
Als de spanner een beetje staat te jutteren dan kan de riem omhoog en hou je op de dynamo-poelie mischien een kwart van het originele raakvlak over, dat die dan ook gaat slippen is niet vreemd.
Waarom ik naar de toerenteller vroeg is dan ook simpelweg omdat er geen waarschuwingslampjes gaan branden; en als de dynamo echt onvoldoende aandrijving heeft neem ik aan dat het accu/laad lampje gaat branden...........
vandaar dat ik me afvroeg wat de toerenteller met die riem te maken had.
leren, leren en leren
oke; piep is weg........
welliswaar had volkswagen in eerste instantie het verkeerde onderdeel opgestuurd (alleen de rol) maar we hadden de boel wel open...........
dynamo gecontroleerd: perfect
rol gecontroleerd: perfect
arm en lagering: perfect
spanveer: oeps, ongeveer een cm vrijeslag en daarna niks meer; dus of de veer is gebroken of de bevestiging van de veer is kapot............
omdat het verkeerde onderdeel opgestuurd was de boel weer in elkaar gezet en al piepend weer naar huis.
auto weer een weekje laten staan en lekker op de motor naar het werk.
vandaag terug naar de garage (morgen op vakantie en moeders vindt de afstand te groot om met de motor te gaan)
spanner samen gemonteerd en voila, weg piep.
iedereen hier bedankt voor alle input; nu weet ik tenminste dat ik dit hele spul de volgende keer gewoon zelf kan vervangen.
voor de mensen die er van uit gingen dat de riem ook met de dynamo gespannen kan worden? helaas gaat dat bij mijn model dus niet op: het hele "systeem" rekent op de automatische spanner en is niet handmatig na te stellen, de dynamo zit gemonteerd in gaten die gewoon precies pas zijn en je kunt 'm dus niet genoeg verplaatsen om iets voor de riem te betekenen.
Nou, fijn dat het eindelijk opgelost is!!!
Enne, fijne vakantie gewenst!!!!!!!
indewarre
02-06-2008, 20:34
hey is je krukaspoelie ook vervangen zoniet dan moeten ze dit direct doen als deze teveel speling krijgt loopt ie er af en is je blok aan gort heb er ervaring mee zelf ook gehad geloof me is geen leuk grapje, is ook een kwaaltje bij die motoren, de krukas slijt nl. en dan moet deze afgevlakt worden en in mijn optiek is er maar een die dit goed kan en dat is dieselservice in olst. hij heeft mijn 1ztdi ook gedaan
Na de modelwisseling (1995) hebben de AAZ en 1Z vanaf de fabriek de gemodificeerde krukasbout. Je kan het zelf controleren door even op de bout te voelen. Is lastig, maar het kan op deze manier gecheckt worden. heeft de bout een vlakke kop= FOUTE boel
Heeft de bout een ''kop'' = Is gemodificeerd....
indewarre
03-06-2008, 17:05
dat wist ik nie nu dus wel
Na de modelwisseling (1995) hebben de AAZ en 1Z vanaf de fabriek de gemodificeerde krukasbout. Je kan het zelf controleren door even op de bout te voelen. Is lastig, maar het kan op deze manier gecheckt worden. heeft de bout een vlakke kop= FOUTE boel
Heeft de bout een ''kop'' = Is gemodificeerd....
blok is van 97 ofzo, dus daar heb ik me nooit druk over gemaakt :thumbup:
........................ is ook een kwaaltje bij die motoren, de krukas slijt nl. en dan moet deze afgevlakt worden en in mijn optiek is er maar een die dit goed kan en dat is dieselservice in olst. hij heeft mijn 1ztdi ook gedaan
bedankt voor je input, maar ik denk persoonlijk dat je een aantal zaken door elkaar haalt nu; wat dat betreft is zelfs bij een auto 19 jaar sleutel ervaring aan motorfietsen nuttig (een verbrandingsmotor is een verbrandingsmotor):
- dat een krukas slijt en dan met name op de hoofdlagers en in mindere mate op de bigends ben ik helemaal met je eens; een krukas vlakken is volgens mij (maar corrigeer me gerust) onmogelijk; je kunt hem hooguit laten slijpen om naar overmaat lagers te gaan als de glijvlakken door drooglopen of gebroken kleppen beschadigd zijn.
In het ergste geval (teveel schade) kan een krukas zelfs opgelast en opnieuw geslepen worden, maar de kosten daarvan zijn behoorlijk hoog (voor een motor tenminste; kun je beter een andere gaan halen op de sloop)
- vlakken doe je alleen met koppen en eventueel cylinders om goede passing te garanderen en olielekkage in kop of voet-pakking te voorkomen.
Weet overigens niet of de golf een voetpakking heeft (de pakking tussen het carter en de cylinderbus) maar het lijkt me onwaarschijnlijk als ik zo naar het blok kijk, dat lijkt 1 gietstuk te zijn wat alleen bij de krukas te splitsen is en waar uiteraard verder alleen de kop afkan
is onderstaand "trommeltje" een veer of verstelmogelijkheid voor de spanrol??
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/veer_spanrol.jpg
en is het normaal dat de spanrol zover naar beneden staat of is dan gewoon een te lange riem gemonteerd??
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/riem_spanrol.jpg
dit is in ieder geval het merk van de riem
http://www.volksforum.com/albums/files/9/0/3/5/riem_merk.jpg
Goedemiddag,
Ik heb eenzelfde motor in mijn Golf 2 liggen, maar ik snap van bovenaf bekeken niet hoe de riem zichzelf nou spant? Of misschien snap ik het toch wel, maar hoe krijg ik de spanning er dan vanaf?
Moet ik gewoon de dynamo loshalen of is er een manier om de spanning van de rol(aan dat armpje) te krijgen?
Alvast bedankt!
Gr.
Thom
Ben er al uit: Gewoon met een griptang/waterpomptang (of er zal wel een tool zijn) tegen draaien... eigenlijk best logisch... ik dacht je moet hem ergens ontspannen. :cheers:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.