View Full Version : Kortsluiting - smeltende zekering Polo 2f ( was: Pffff :( HELP!! )
robertorodrigue
13-05-2008, 21:28
mijn achteruitrij licht en claxon werkten niet meer. nu heb ik de motorkap eens opengegooid en de zekeringkast eens onder handen genomen.
wat blijkt? de zekering springt steeds. op deze zekering zit : claxon , achteruitrijlicht en "stationaire afslagklep" .
ik ontkoppelde de 3, en wat kregen we nu ?
nog steeds een zekering die sprong.
nu blijkt dat er ergens een kortsluiting zit in het kabelwerk...
zou dit veel geld kosten om te laten repareren?
want hiervoor moet waarschijnlijk de hele electriciteit uit de wagen ??
Dat word alle draden doormeten op weerstand.
robertorodrigue
13-05-2008, 21:38
Dat word alle draden doormeten op weerstand.
dit kan je toch moeilijk zelf?
ik dacht hem binnen te steken bij VW zelf.
G-eert-40
13-05-2008, 22:34
je hoeft toch niet alles na te meten. alleen de circuits controleren die onder deze zekering vallen.
laatste tijd nog aan 1 van deze circuit gesleuteld? zoja, misschien een draad niet goed vastgezet en maakt die sluiting.
grtz.
Berserker
14-05-2008, 10:30
pfff... ik zie het niet meer zitten! mss verkoop ik de polo wel... :shake: :(
Dat zijn de ware liefhebbers :D :rolleyes:
robertorodrigue
14-05-2008, 11:08
jah , ik heb de auto net , en kheb er al redlijk wa kosten aan gehad...
nu dit nog...
wie weet hoeveel gaat dit me kosten??
weet iemand een firma gespecialiseerd in auto-elektriciteit??
Als je erzelf niet uitkomt, gewoon naar een universeel garagebedrijf stappen, en vragen of ze er naar willen kijken. Niet alles is oplosbaar via het internet, en kostplaatjes opgeven al helemaal niet.
--daniel--
14-05-2008, 12:43
Je moet de bedrading die vanuit de auto de kofferklep inloopt eens controleren. Door de klep die steeds open en dicht gaat beschadigen deze draden vaak.
robertorodrigue
14-05-2008, 13:38
welke bedoel je juist??
Hey hallo Robertorodrigue dinges:
1) Een topic titel kiezen die de lading dekt is niet alleen nu, maar ook als referentie wel zo prettig
2) Onlangs gewijzigde zaken (al is het maar een ingebouwde radio, een ander stuurtje of wat dan ook) zullen zeer waarschijnlijk hebben gezorgd voor het niet meer functioneren van het een of ander. Deed het probleem zich reeds voor bij aankoop, of is het plots ontstaan? Hoe kom je tot de conclusie dat er ergens in het kabelwerk kortsluiting ontstaat? Heb je hulp van iemand gehad, of verzin je zelf dat de hele elektriciteit uit de wagen moet? (Ik neem aan dat je de complete kabelboom bedoelt, en niet de accu :) )
3) Hoe ben je achter de functies van de gesmolten zekering gekomen? Heb je een boekje d'r bij ofzo? Of viel het je toevallig op dat de achteruirijlamp het niet (meer) doet. Aan de versnellingsbak zit een schakelaar: als daar 't draadje los hangt, en de koets raakt, vliegt de zekering d'r ook uit.
Ochja: de tip van --daniel-- doelt op de bedrading naar de achterklep (kofferklep) maar waarschijnlijk heb jij daar niets aan omdat je enkel de ruitenwisser, kentekenplaatverlichting en achterruitverwarming in de achterklep hebt zitten. Achteruitrijlamp zit niet via de klep aangesloten.
robertorodrigue
14-05-2008, 15:46
Hey hallo Robertorodrigue dinges:
1) Een topic titel kiezen die de lading dekt is niet alleen nu, maar ook als referentie wel zo prettig
2) Onlangs gewijzigde zaken (al is het maar een ingebouwde radio, een ander stuurtje of wat dan ook) zullen zeer waarschijnlijk hebben gezorgd voor het niet meer functioneren van het een of ander. Deed het probleem zich reeds voor bij aankoop, of is het plots ontstaan? Hoe kom je tot de conclusie dat er ergens in het kabelwerk kortsluiting ontstaat? Heb je hulp van iemand gehad, of verzin je zelf dat de hele elektriciteit uit de wagen moet? (Ik neem aan dat je de complete kabelboom bedoelt, en niet de accu :) )
3) Hoe ben je achter de functies van de gesmolten zekering gekomen? Heb je een boekje d'r bij ofzo? Of viel het je toevallig op dat de achteruirijlamp het niet (meer) doet. Aan de versnellingsbak zit een schakelaar: als daar 't draadje los hangt, en de koets raakt, vliegt de zekering d'r ook uit.
Ochja: de tip van --daniel-- doelt op de bedrading naar de achterklep (kofferklep) maar waarschijnlijk heb jij daar niets aan omdat je enkel de ruitenwisser, kentekenplaatverlichting en achterruitverwarming in de achterklep hebt zitten. Achteruitrijlamp zit niet via de klep aangesloten.
een maat van mij is alles komen opmeten gisteren. de wagen moet nog geschouwd worden voor verkoop, dus dit was al van voor ik hem in bezit had.we hebben de claxon , en het achteruitrijlicht rechtstreeks op de accu aangesloten, en deze werken perfect, dus daaruit leid ik af dat het uit de bedrading komt. een nieuw stuur of radio heb ik niet (nog steeds origineel)
kan iemand me dan soms zeggen waar ik het best ga voor de bekabeling laten na te kijken? want ik belde naar volkswagen , en die zeiden me dat de wagen tot 2 dagen kon binnenstaan hiervoor :s
Alvast bedankt voor de uitleg sjampoo!!
de wagen moet nog geschouwd worden voor verkoop
Terug naar de vorige eigenaar dus, en het hem laten oplossen!
schouwing is er toch voor om de koper te beschermen met dit soort problemen te worden opgezadeld?
robertorodrigue
14-05-2008, 15:51
de wagen is van familie. ze hadden me op voorhand gezegd datk hem zelf moest in orde zetten ;)
En heb je daar ook na betaald of heb je hem zelfs gekregen. Ik hoop van wel, anders licht je eigen familie je zelfs op...
Maar met een weerstandsmeter en hulp van nog een paar handen moet je het allemaal wel zelf kunnen nagaan.
robertorodrigue
14-05-2008, 17:15
heb de wagen uiteraard gekregen , heb al een nieuwe benzinetank moeten steken ook :)
maar tprobleem is dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen meten. kheb alles afgekoppelt en dan nog smelt de zekering...
moet ik dan de draden die aan de zekeringskast zijn aangesloten stuk per stuk meten ???
VwPolo89
14-05-2008, 20:38
vertrekken aan de zekeringskast en dan naar de schakelaar van de desbetreffende verbuiker meten... zit het probleem niet in dit stuk... meten van aan de schakelaar naar de verbruiker en zo verdergaan tot je een probleem gevonden hebt.
vind het vrij logisch dat ze in de garage zeggen dat ze voor zo'n probleem je wagen 2 dagen nodig hebben, elektrische problemen is het moeilijkste om te zoeken in een voertuig
Niet het moeilijkste, ze vinden het, het minst leuke om te doen en daardoor duurt het in 95% van de gevallen zo vreselijk lang.
Een automonteur heeft voor het vak gekozen vanwege de techniek. Ik zelf als HTS Autotechnieker kan ook niet echt blij worden van auto elektronica (had ik wel de HBO elektrotechniek gekozen) maar de auto's zitten er stampensvol mee dus het is niet anders.
En 't is altijd het laatste draadje dat je controleerd dat de kortsluiting veroorzaakt :)
( denk daar maar eens over na ).
Leuk trouwens: Ik kom al een verkoop advertentie van je tegen.
Ik neem aan dat je de storing opgelost hebt, want je vermeld in de advertentie niets over de elektrische storing.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.