Log in

View Full Version : Keuringseis 5.2.23 Spoorbreedte > dan 2%

knarfmk1
19-05-2008, 19:48
Mijn Jetta moet binnenkort weer voor de apk.
Bij de vorige keuring was ie afgekeurd vanwege de overschrijding van de maximale spoorverbreding. Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister.

De Jetta is aan beide zijden verbreed met een spoorverbreder van 40mm (dus totaal 80mm) Maar de wielen zijn naar binnen verbreed (van 5,5 naar 7J)

Rekensommetje:

Spoorverbreding door adapters: 80mm
velgen 1,5J naar binnen verbreed per wiel is totaal 3J naar binnen verbreed.
Spoorbreedte wordt gemeten vanaf het midden van het wiel oftewel in totaal mag je 1,5J van de 80mm afhalen.

1J is 1 inch oftwel 25,4mm
1,5x25,4= 38,1
80-38,1= 41,9

Spoorbreedte auto achter (die is het kleinste): 1370mm

41,9/1370*100%= 3,05%

Oftewel ze hbben gelijk.

Nou lees ik echter hier (http://www.innovam.nl/apk/default.asp?page=rubrieken&rubriekid=39) (punt 3) dat dat deze keuringseis niet getoetst word.

De wielen steken niet uit (of iig lang geen 3cm) en ze zijn met adapters bevestigd oftewel "deugdelijk" en lopen niet aan.

Nou wil ik alleen even weten hou dat nou zit met Keuringseis 5.2.23

Is het (nog steeds) zo dat deze eis niet wordt getoetst en zo ja, is die eis dan alleen voor het rdw of hoe zit dat precies?

foto van de auto in kwestie:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/DSC_0294copy.jpg

Langedaik
19-05-2008, 20:31
Ik denk gewoon dat je moet rijden en niet zoveel moet lullen :)

Ze hebben bij die garage toch wel 4 velgjes te leen ? Zo moeilijk moet het toch niet zijn.

Wanneer haal je me weer op met dat stuiter-monster ?

hajee
19-05-2008, 20:34
Keuringseisen
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Wijze van keuren: Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

dit is voor de apk geen controlepunt, hooguit voor oom agent.. ;)

knarfmk1
19-05-2008, 20:42
Keuringseisen
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Wijze van keuren: Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

dit is voor de apk geen controlepunt, hooguit voor oom agent.. ;)

kijk duidelijk, dankje!

ze blijven er dus lekker onder tijdens apk :thumbup:

knarfmk1
19-05-2008, 20:43
Ik denk gewoon dat je moet rijden en niet zoveel moet lullen :)

Ze hebben bij die garage toch wel 4 velgjes te leen ? Zo moeilijk moet het toch niet zijn.

Wanneer haal je me weer op met dat stuiter-monster ?

standaard velgjes kan je wel ergens vandaan halen, maar als deze er gewoon onder mogen blijven zitten is het wel zo makkelijk ;)