PDA

View Full Version : Koppakking lek wat nu?


ingmar
20-05-2008, 23:13
Hallo

Vandaag heeft mijn 16klepper me in de steek gelaten. Na een dosis witte rook snel de motor uit gezet. Ik wil een howto gaan maken hoe je je koppakking moet vervangen. Ik wil alleen nog weten of de kop gevlakt moet worden en wat de kosten hier van zijn.

Alvast bedankt

GR

Rallyegek
20-05-2008, 23:26
kop eraf halen en dan eerst ff kijken of die nog vlak is.

René
20-05-2008, 23:29
Koelvloeistof aftappen

Spul wat los moet demonteren

Motor op tijd zetten en merken

Distributie eraf

Kop eraf

Kop laten vlakken, afpersen en indien nodig reviseren

Nieuwe koppakking er tussen

Kop weer monteren met nieuwe kopbouten (aanhaalmoment en aantal graden staat als `t goed is wel op de verpakking)

Controleren of de motor op tijd staat

Distributie monteren

Controleren of de motor op tijd staat

Overig spul weer monteren

Systeem weer vullen met koelvloeistof

Starten zonder kvs vuldop, kachelkraan open en dan systeem ontluchten

Klaar


(in theorie kan iedereen het, maar ikzelf begin er ook niet aan)

Bertus_01
21-05-2008, 09:03
Laats nog gedaan.
Vlakke kost rond de 25euro, maar het afpersen kostte me 79euro :(
Kost wel wat maar weet je wel zeker dat de kop nog goed is...

GTI Pirelli
21-05-2008, 09:41
Ben ook nog steeds met mijn cilinderkop bezig. Heb m pas laten bewerken bij van kronenburg nu alleen nog terugmonteren. maar er ontbreekt nog iets in je lijstje René, onsteking afstellen.

ingmar
21-05-2008, 11:06
Kijk rene

Hier kan ik iets mee,

Vriendelijk bedankt, ik ga volgende week alles uit elkaar gooien.

Koelvloeistof aftappen

Spul wat los moet demonteren

Motor op tijd zetten en merken

Distributie eraf

Kop eraf

Kop laten vlakken, afpersen en indien nodig reviseren

Nieuwe koppakking er tussen

Kop weer monteren met nieuwe kopbouten (aanhaalmoment en aantal graden staat als `t goed is wel op de verpakking)

Controleren of de motor op tijd staat

Distributie monteren

Controleren of de motor op tijd staat

Overig spul weer monteren

Systeem weer vullen met koelvloeistof

Starten zonder kvs vuldop, kachelkraan open en dan systeem ontluchten

Klaar


(in theorie kan iedereen het, maar ikzelf begin er ook niet aan)

ingmar
21-05-2008, 11:10
Hoe weet ik of mijn klepstoters nog in orde zijn?

René
21-05-2008, 11:35
Als ze niet goed zijn hoor je ze wel tikken;)

Als je verstandig bent vervang je meteen de keerringen van de krukas en hulpas aan distributiezijde....je kan er nu mooi bij..

Vliet
21-05-2008, 11:58
heb nog pic van mijne met de kop dr af...kan je zien welke onderdele dr af zijn.. wee nie of je daar wa aan hebt??

ma suc6 met operatie!

ingmar
26-05-2008, 13:02
heb nog pic van mijne met de kop dr af...kan je zien welke onderdele dr af zijn.. wee nie of je daar wa aan hebt??

ma suc6 met operatie!

foto's zijn altijd welkom!

ingmar
26-05-2008, 13:03
Weet iemand het verschil tussen een dikkere of een dunnere koppaking? zo ja welke moet ik dan nemen?

René
26-05-2008, 14:49
Als het goed is zitten er ronde gaatjes in je huidige koppakking...het aantal gaatjes (1,2 of 3) bepaalt de dikte van de pakking

Gewoon dezelfde maat nemen die er nu ook tussen zit dus:)

golf mkII 16v
27-05-2008, 19:43
Zelf eraf halen en terugplaatsen
Vlakken
Afpersen
Nieuwe rubbers er in laten zetten
Verbrandingskamer oplassen
Pakkingset
Reinigen
Kleppen inslijpen
405 euro was ik kwijt[vorige zomer gedaan]
Weet je de aanhaalmomenten?
Heb je hulp nodig kom maar langs
http://www.volksforum.com/albums/files/3/1/1/5/Afbeelding1075_927883.jpg

Vliet
27-05-2008, 21:27
Dit blijft er dan over
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DHRXKHEY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PILLFLVT.jpg

En t bovenkantje..met oude pakking dr onder:D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NFVW8QEK.jpg

Tjaap
27-05-2008, 21:51
je mist een paar klepjes Vliet ;)

Vliet
28-05-2008, 12:22
jah,i know,8v power:D

ingmar
28-05-2008, 13:18
Bedankt voor de racties maar is afpersen noodzakelijk?

welkeNieuwe rubbers heb je er in laten zetten?

Verbrandingskamer oplassen wat is dit?

Kleppen inslijpen wat is dit dan?

M.v.g

Ingmar

golf mkII 16v
29-05-2008, 19:40
Oplassen van de verbrandingskamer moest omdat er wat weg gesmolten was:D
Kleppen inslijpen voor een verbeterde afdichting
Nieuwe rubbers van de klepstelen
Afpersen hoeft niet,maar als het zoveel kost maar niet het risico genomen dat er naderhand scheuren in zouden zitten

ingmar
30-05-2008, 13:12
En weet iemand ook met wat voor gereedschap ik de kop eraf kan draaien?

M.v.g

Ingmar

golf mkII 16v
30-05-2008, 18:15
meerkantige inbus nr 12

ingmar
31-05-2008, 10:35
Dankje man aan jou heb ik iets. Maar die zuigers in laten slijpen heb je daar iets aan?

ingmar
02-06-2008, 14:25
Kleppen inslijpen bedoel ik.

Dirtbag
02-06-2008, 17:15
Kleppen inslijpen bedoel ik.


De kleppen liggen met een vlak aan in de cilinderkop, als je deze inslijpt dan passen de vlakken weer perfect op elkaar, je moet alleen "even" de kleppen netjes uitnemen, en dat wil nog wel eens tegenvallen, als je gaat voor kwaliteit zou ik dit zeker niet laten.

Als je zelf de kleppen in gaan slijpen, er zijn speciale "ploppertjes" en slijppasta voor, de plopper druk je op de klep en dan kun je hem met de hand inslijpen.

Mocht je nieuwe kleppen nodig hebben, dan moet je ze opnieuw (laten) inslijpen.

mvg

db