PDA

View Full Version : Enorm nastuiteren


Gertjan
25-05-2008, 19:54
Hoi jongens,
ik heb een Jetta 1 met een Supersport schroefset.
Omdat ik er lager mee wou, heb ik de bumpstops flink ingekort, en de hulpveren verwijderd.

http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7205.JPG
Dit was de constructie

http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7207.JPG
Ingekorte bumpstop

http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7208.JPG
En dit zit er nu dus onder. 2,5 cm schroefdraad is er nog over.

Nu is het probleem, dat hij nu enorm nastuitert. Hiervoor reed ik dus gewoon alleen op de bumpstops, dat stuiterde ook wel, maar nu is het echt gewoon eng.
Ik ging daarnet met een redelijk vaartje door de bocht, en toen was ie zo aan het stuiteren dat ik het gevoel had dat m'n voorwielen van de grond af kwamen zegmaar.
Ook als ik over een hobbelweggetje ga, stuitert ie echt 3x na. Te vergelijken met een stuiterbal. Toen ik nog op de bumpstops reed was dit dus niet zo.



Is dat normaal, of heb ik zitten knoeien? :D
Hij moet overigens nog wel uitgelijnd worden.

Bertus_01
25-05-2008, 20:14
Als ik zo de foto's zie, zie je dat op de laatste foto dat het bovenste gedeelte van de schokbreken nu veerloos is.
Waardoor het eerste stuk onafgeveerd is en wat denk ik het nastuiteren veroorzaakt.

Dennis@polo86c.nl
25-05-2008, 20:28
Ik denk dat de dempers nu tegen hun eindaanslag aan knallen.
Je hebt nu ook -10,0 voorspanning op de veren zo te zien. :screwy:

Jurgen Santana
25-05-2008, 20:34
Ik zie zo vaak dat mensen denken dat het draad dat ze over hebben bepalend is voor hoe laag ze kunnen. Wil je nog een beetje normaal kunnen rijden moet je dus ook kijken naar hoeveel veerweg er nog overblijft.

jetta mk1 '82
25-05-2008, 21:01
ik snap ook niet echt waarom de hulpveer er tussen uit moet !?

volgens mij kan je echt laag met de hulpveer er nog gewoon tussen !

lopen je aandrijfsaaen niet aan trouwens ?


gr. Martijn

ZOAB
25-05-2008, 21:18
je geeft het antwoord zelf al....


of heb ik zitten knoeien?

Gertjan
25-05-2008, 23:02
Ja ach, dat ik zit te knoeien heb ik wel vaker, maar daar leer je ook weer van toch? :D

@Martijn; Ik heb net even de wielkassen een beetje aangepast, en toevallig zag ik ook dat de rechtse aandrijfas aan heeft gelopen.

Over die hulpveren;
die hadden zowiezo geen nut meer, want hij was zo laag geschroefd dat ze hun werking hadden verloren. (te zien op de eerste foto)
Ik heb tegelijkertijd die bumpstops aangepast, en de hulpveren er tussenuit genomen.
Of ik nog net zo laag kom als ik die hulpveren er weer tussen stop, weet ik dus niet.

@Jurgen; ik heb bijna geen veerweg geloof ik. Dat zal waarschijnlijk ook wel het enorme stuiteren veroorzaken.

Wat ik niet snap, is bijvoorbeeld de Jetta van Misha, die kon gewoon nog zonder de hulpveren er tussen uit te trekken flink laag gaan. Ligt dat aan het feit dat hij een V-maxx schroefset heeft?

RubenD
25-05-2008, 23:14
Haha, de vorige keer dat ik keek had ik niet eens gezien dat die demper zover boven de veer uit stak. Whaha, zoals je de handel nu gemonteerd hebt werkt het niet. Een mooi stuk hout zal beter veren omdat hout zachter is als metaal.

Als je geen voorspanning hebt kun je wel vergeten dat het fijn gaat rijden.

Gertjan
26-05-2008, 07:53
Haha, de vorige keer dat ik keek had ik niet eens gezien dat die demper zover boven de veer uit stak. Whaha, zoals je de handel nu gemonteerd hebt werkt het niet. Een mooi stuk hout zal beter veren omdat hout zachter is als metaal.

Als je geen voorspanning hebt kun je wel vergeten dat het fijn gaat rijden.

Die zuigerstang zakt gewoon helemaal in totdat de bovenkant op veer rust, als je de schokbreker monteert en dat auto op z'n wielen zet.

martiepartie
26-05-2008, 08:26
normaal werkt dat niet zo.. Je moet normaal de veren samentrekken (verenspanners) om de zuigerstang zo te laten staan! Bij jou is er geen voorspanning meer om het hele gebeuren als 1 geheel te laten werken.

Een demper zakt in totdat deze weerstand voelt van de veer, dat is logisch.

Ik gok er op dat je zuigerstangen tegen de aanslag rammen als je ook maar iets inveert (zoals Dennis aangaf). Haal beide veren er eens af en probeer handmatig de demper tot aan zijn aanslag te duwen. Dan kan je markeren tot waar deze (maximaal) in kan veren. Monteer dan je ve(e)r(en) weer en probeer het zelfde. Waarschijnlijk zit hier niet veel verschil tussen en heb je gewoonweg een te lange zuigerstang om zo laag te gaan.

Gertjan
26-05-2008, 09:39
normaal werkt dat niet zo.. Je moet normaal de veren samentrekken (verenspanners) om de zuigerstang zo te laten staan! Bij jou is er geen voorspanning meer om het hele gebeuren als 1 geheel te laten werken.

Een demper zakt in totdat deze weerstand voelt van de veer, dat is logisch.

Ik gok er op dat je zuigerstangen tegen de aanslag rammen als je ook maar iets inveert (zoals Dennis aangaf). Haal beide veren er eens af en probeer handmatig de demper tot aan zijn aanslag te duwen. Dan kan je markeren tot waar deze (maximaal) in kan veren. Monteer dan je ve(e)r(en) weer en probeer het zelfde. Waarschijnlijk zit hier niet veel verschil tussen en heb je gewoonweg een te lange zuigerstang om zo laag te gaan.

Ja tuurlijk, bij een setje standaard schokbrekers zijn die veren zo lang dat ze niet los liggen.
Jouw theorie over te lange zuigerstangen kan best kloppen. Toen ik ze eraf had heb ik ook die dingen met de hand ingeduwd, en gekeken tot hoe ver ze kwamen ongeveer. Omdat ik ook ff wou kijken of ik wellicht zonder bumpstops zou kunnen rijden.

Het probleem is dus dat de zuigerstang gewoon aan z'n eind zit, omdat de bumpstops die er nu tussen zitten te dun/kort zijn eigenlijk, right?
Misschien is het dus wel handig om er iets dikkere bumpstops tussen te stoppen, en dan gewoon weer verder karren op m'n bumpstops.
Opzich was dat nog wel te doen. Je moet er wat voor over hebben om een beetje laag te rijden he :D

martiepartie
26-05-2008, 09:58
bij een setje standaard schokbrekers zijn die veren zo lang dat ze niet los liggen
Bij een schroefset hoort dat ook zo te zijn, anders heb je de allergrootste bagger aangeschaft:) wanneer je de hulpveren weghaalt zal je wel snel hebben dat de veerspanning/onbelaste lengte van de hoofdveer niet genoeg is om de demper onder voorspanning te houden, stimmt! Ik DENK dat het idd je zuigerstangen zijn die nu aan het ketsen zijn met je demperbehuizing, maar ik kan dat vanachter 't computerscherm heel makkelijk beweren:)


Gewoon weer een paar bumpstops kopen, er tussen zetten en verder stuiteren.:)

sjampoo
26-05-2008, 10:03
Zonder voorspanning op de veren... sterker nog: -10 cm voorspanning..

Ik wil 't niet eens weten hoe dat rijdt. Gelukkig ligt ie al op de grond, dus mocht er een veer over de schotel schieten.. ach: what's the worse that could happen? Fietsertje mee pakken terwijl je richting een sloot hobbelt?

Gertjan
26-05-2008, 10:04
Bij een schroefset hoort dat ook zo te zijn, anders heb je de allergrootste bagger aangeschaft:) wanneer je de hulpveren weghaalt zal je wel snel hebben dat de veerspanning/onbelaste lengte van de hoofdveer niet genoeg is om de demper onder voorspanning te houden, stimmt! Ik DENK dat het idd je zuigerstangen zijn die nu aan het ketsen zijn met je demperbehuizing, maar ik kan dat vanachter 't computerscherm heel makkelijk beweren:)


Gewoon weer een paar bumpstops kopen, er tussen zetten en verder stuiteren.:)

Nou kijk, op deze foto is dat dus gewoon goed te zien;

http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7205.JPG

Hier zitten de hulpveren er nog onder, en staat ie niet onder spanning.
Hier heb ik hem dus helemaal omlaag geschroefd.
Supersport is voor zover ik weet niet de grootste bagger :D

Maar ik gooi denk ik maar idd weer een paar bumpstops er tussen, kijken of dat beter gaat :thumbup:

martiepartie
26-05-2008, 10:32
dan heb je de set te laag geschroefd. Even een quote;
Ik zie zo vaak dat mensen denken dat het draad dat ze over hebben bepalend is voor hoe laag ze kunnen. In dit geval is dat dus, terugdraaien totdat je geen voorspanning meer hebt.

Ik zal mijn opmerking over de 'grootst mogelijke bagger' ietsje nuanceren:) ; soms ligt het niet aan het materiaal, maar aan de wensen van de gebruiker.. Volgens mij zou jij het liefst aan de andere kant van het asfalt rijden, zo laag wil je gaan :):)

Area51
26-05-2008, 10:41
Volgens mij zou jij het liefst aan de andere kant van het asfalt rijden,

Als hij zo blijft prutsen met z'n ophanging zal dat ook vast niet lang meer duren denk ik ;)
Nu maar hopen dat hij in z'n geglij en gestruiter de bocht uit geen onschuldige slachtoffers maakt.

Gertjan
26-05-2008, 11:12
Als hij zo blijft prutsen met z'n ophanging zal dat ook vast niet lang meer duren denk ik ;)
Nu maar hopen dat hij in z'n geglij en gestruiter de bocht uit geen onschuldige slachtoffers maakt.
Ja, precies, dat probeer ik nu dus ook op te lossen ;)
Er is dus blijkbaar een grens aan hoe laag je kan gaan :D

En dat de draad die je over hebt bepaald hoe je laag je gaat, daarvan weet ik ook wel dat het niet werkt. Want als ik hem dus bijvoorbeeld van 2,5 cm schroefdraad over helemaal naar beneden schroef, ga ik niet lager, dan lig ik gewoon op m'n bumpstops.

Gijs
26-05-2008, 16:49
Uit ervaring kan ik zeggen dat het rijden zonder veerspanners kort door de bocht kut is. ;)
Gewoon wat omhoog en 15" monteren met 165/50. Deze wielen moet je maar onder een kruiwagen monteren :tongue:

martiepartie
26-05-2008, 16:54
laag is leuk; maar alleen als het 't rijgedrag ten goede komt. Lekker hoeken, strak bochtengedrag is prima.

Heb zelf nooit begrepen wat er leuk aan is om zo laag mogelijk te liggen, geen ene reet aan veerweg over hebben en continu met weet ik veel wat de bodem te schrapen..
carrosserie bijwerken omdat aandrijfassen geen plek genoeg hebben, homokineten verneuken door de rare hoekverdraaingen die optreden, bodem + uitlaat schampen en ga zo maar door...

Leuk:)
Ik schrik me al rot als ik met mijn voorlip van de golf een drempeltje schamp of met de tunnelverstijver van de steilheck.. Die zijn niet eens zo heel laag, ik kan bijna overal gewoon rijden.

Berserker
27-05-2008, 07:50
laag is leuk; maar alleen als het 't rijgedrag ten goede komt. Lekker hoeken, strak bochtengedrag is prima.

Heb zelf nooit begrepen wat er leuk aan is om zo laag mogelijk te liggen, geen ene reet aan veerweg over hebben en continu met weet ik veel wat de bodem te schrapen..
carrosserie bijwerken omdat aandrijfassen geen plek genoeg hebben, homokineten verneuken door de rare hoekverdraaingen die optreden, bodem + uitlaat schampen en ga zo maar door...

Leuk:)
Ik schrik me al rot als ik met mijn voorlip van de golf een drempeltje schamp of met de tunnelverstijver van de steilheck.. Die zijn niet eens zo heel laag, ik kan bijna overal gewoon rijden.
:iamwithst :iamwithst :iamwithst :iamwithst

Jetta MaNiA
27-05-2008, 12:41
Uit ervaring kan ik zeggen dat het rijden zonder veerspanners kort door de bocht kut is. ;)
Gewoon wat omhoog en 15" monteren met 165/50. Deze wielen moet je maar onder een kruiwagen monteren :tongue:

165-50 onder een mk2 is niet anders dan aanpassen om laag te gaan, word er wel gekeken naar rijgedrag? Mijn mountainbike heeft bredere banden!

Nas
27-05-2008, 17:40
Mijn mountainbike heeft bredere banden!

Wedden van niet :)

Gertjan
27-05-2008, 18:53
165-50 onder een mk2 is niet anders dan aanpassen om laag te gaan, word er wel gekeken naar rijgedrag? Mijn mountainbike heeft bredere banden!

Ik heb de auto niet om op het circuit te rijden of iets in die richting,
snoeihard door de bochten heen jagen doe ik ook niet.
Gewoon een beetje lowriden. Ik heb dit topic alleen maar gemaakt omdat ik me af vroeg wat er misschien mis zou kunnen zijn met m'n vering op dit moment.
Ik ga vanavond ff m'n hulpveren er weer tussen zetten, kijken of dat helpt.

En ik blijf lekker op 13 inch cruisen :D

Over het nut van verlagen zijn de meningen natuurlijk verdeeld.
Ik vind het zelf gewoon gaaf om zo laag rond te rijden...gewoon omdat het kan ;)
En ik vind het er wel vet uit zien :thumbup:

Gijs
27-05-2008, 19:24
165-50 onder een mk2 is niet anders dan aanpassen om laag te gaan, word er wel gekeken naar rijgedrag? Mijn mountainbike heeft bredere banden!
Ik had 165/50 op een 6inch velg. Grip en wegligging waren goed. Bandje was een beetje getrokken, maar niet overdreven. Dat hele erge getrokken vind ik niks.

Voorbeeldje;
http://jetta.sjig.nl/Nikon%20Pics/DSC_0021.jpg

Niks mis mee toch? Drempels waren prima te nemen, ook met een normale snelheid (zoals je bij lessen hebt geleerd). :)

/Edit;
Onder een MK2 weet ik niet of het mooi is. Over het algemeen vind ik daarbij een wat bredere band mooier bij :)

Arne
27-05-2008, 19:40
Ach, een simpele Golf 2 stond standaard ook op 155/80-13 of 175/60-13. Dan zie ik geen probleem in het monteren van 165'ers.

Dirtbag
03-06-2008, 20:46
Ach, een simpele Golf 2 stond standaard ook op 155/80-13 of 175/60-13. Dan zie ik geen probleem in het monteren van 165'ers.

Hoe vaak zie je die simpele golf nog steeds op die banden rijden.... juist, de meesten zijn total loss ;)

Ik zelf ga liever niet onder de 165 voor deze gewichtsklasse.. maar ik heb 185...

mvg

db

Gertjan
05-06-2008, 09:17
Ik heb trouwens de hulpveren er weer tussen gezet en weer ff wat andere bumpstops, en hij rijdt nou weer enigsinds normaal :thumbup: