PDA

View Full Version : lekkage automaatbak type 3


retrocaddy
26-05-2008, 10:23
Hallo,

ik heb een type 3 variant van 1969.
deze is voorzien van een automaat bak.

Omdat ik afgelopen week naar wörthersee Oostenrijk ben geweest heb ik hem vooraf nagelopen. Bij het peilen van de automaatbak.(als ik het goed heb met een draaiende motor in zijn N of P) kwam ik niet veel olie tegen op de peilstok. Ik in de boekjes opgezocht wat ik nodig had en een dextron 2 olie toegevoegd. ben ondertussen op en neer naar oostenrijk geweest en dus meer dan 3000 km gereden in een week.

De bak geeft weer weinig olie aan en ik heb alles bij elkaar toch zo'n 3,5 liter bij gevuld.(thuis 1,5 daar 1 en thuis ook weer 1 liter)

Volgens mij is er ergens een keerring lek, want na het bijvullen geeft de motor de eerste paar km een witte rook uit de uitlaat. Dit is mijn eerste luchtgekoelde wagen dus ik ben technisch nog een leek!

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn? en hoe ik het kan verhelpen.

groet Bram

PS. hij loopt en schakeld verder prima.

Marcski
26-05-2008, 10:41
weet je zeker dat die rook te maken heeft met de automaatbak?

retrocaddy
26-05-2008, 11:00
weet je zeker dat die rook te maken heeft met de automaatbak?


JA, 99,9% ZEKER!

Tijdens het vullen met een draaiende motor gaat hij roken.
Vooraf doet hij dat niet!

groet Bram

retrocaddy
26-05-2008, 21:44
Na wat zoeken vond ik dit op internet:

Gaat wel over een amerikaan(ford explorer), maar wellicht is het principe gelijk?

.... gisteren reed ik op de snelweg en ineens was mijn aandrijving weg. Ik had al wel gezien dat de auto wat rookte maar dacht dat dit kwam omdat ik met een grote aanhanger reed. Motor loopt nog prima maar geen aandrijving meer.

Wat is er aan de hand? De transmissie-olie loopt van de bak naar de motor! Als je er olie ingooit doet de bak het gewoon, maar dat duurt niet lang want de olie is zo weer weg.


later schreef hij dit: