PDA

View Full Version : lekkage automaatbak type 3


retrocaddy
26-05-2008, 10:23
Hallo,

ik heb een type 3 variant van 1969.
deze is voorzien van een automaat bak.

Omdat ik afgelopen week naar wörthersee Oostenrijk ben geweest heb ik hem vooraf nagelopen. Bij het peilen van de automaatbak.(als ik het goed heb met een draaiende motor in zijn N of P) kwam ik niet veel olie tegen op de peilstok. Ik in de boekjes opgezocht wat ik nodig had en een dextron 2 olie toegevoegd. ben ondertussen op en neer naar oostenrijk geweest en dus meer dan 3000 km gereden in een week.

De bak geeft weer weinig olie aan en ik heb alles bij elkaar toch zo'n 3,5 liter bij gevuld.(thuis 1,5 daar 1 en thuis ook weer 1 liter)

Volgens mij is er ergens een keerring lek, want na het bijvullen geeft de motor de eerste paar km een witte rook uit de uitlaat. Dit is mijn eerste luchtgekoelde wagen dus ik ben technisch nog een leek!

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn? en hoe ik het kan verhelpen.

groet Bram

PS. hij loopt en schakeld verder prima.

Marcski
26-05-2008, 10:41
weet je zeker dat die rook te maken heeft met de automaatbak?

retrocaddy
26-05-2008, 11:00
weet je zeker dat die rook te maken heeft met de automaatbak?


JA, 99,9% ZEKER!

Tijdens het vullen met een draaiende motor gaat hij roken.
Vooraf doet hij dat niet!

groet Bram

retrocaddy
26-05-2008, 21:44
Na wat zoeken vond ik dit op internet:

Gaat wel over een amerikaan(ford explorer), maar wellicht is het principe gelijk?

.... gisteren reed ik op de snelweg en ineens was mijn aandrijving weg. Ik had al wel gezien dat de auto wat rookte maar dacht dat dit kwam omdat ik met een grote aanhanger reed. Motor loopt nog prima maar geen aandrijving meer.

Wat is er aan de hand? De transmissie-olie loopt van de bak naar de motor! Als je er olie ingooit doet de bak het gewoon, maar dat duurt niet lang want de olie is zo weer weg.


later schreef hij dit:


Er zit een modulator in de bak die de onderdruk regelt. Via een slang kan er olie in de verbrandingsruimte komen als het membraam stuk is. Dus niet naar de carter. Dat schijnt er gebeurt te zijn.

ik hoor graagjullie mening!

retrocaddy
26-05-2008, 22:22
Wellicht moet ik er ook nog bij vermelden dat ik de olie heb bijgevuld via de peilstok opening!

groet Bram

Area51
27-05-2008, 06:37
Er hangt inderdaad een vacuumklep onderaan de bak (net de de motor gedaan van een type34 automaat), en die kan bakolie de motor inzuigen als de klep niet goed meer zou afdichten.

retrocaddy
27-05-2008, 07:53
Er hangt inderdaad een vacuumklep onderaan de bak (net de de motor gedaan van een type34 automaat), en die kan bakolie de motor inzuigen als de klep niet goed meer zou afdichten.


OK,

moet daar de bak voor open of is dat een uitwendige klep?

Groet Bram

Area51
27-05-2008, 08:34
Klep hangt onderaan de bak, vlakbij de 1e cilinder.
Motor en bak kunnen dus blijven zitten, een brug om onder de auto te werken is wel wenselijk.

retrocaddy
27-05-2008, 11:33
Klep hangt onderaan de bak, vlakbij de 1e cilinder.
Motor en bak kunnen dus blijven zitten, een brug om onder de auto te werken is wel wenselijk.


Ik ga vanavond de boekjes er eens op na slaan!

Is dit door een beginner te vervangen? Kan ik eventuele onderdelen zo bestellen? Regelen dat ik op een brug kan lijkt me geen probleem.

ben wel wat geruster.....

Area51
27-05-2008, 12:18
BBT in Belgie levert dit;

http://img147.imageshack.us/img147/8420/bbtss8.jpg

stufenheckfahrer
27-05-2008, 23:04
Op de Duitse site www.stickshift.de vind je veel info over de automaten van VW. Zoals de naam doet vermoeden vind je er veel over de halfautomaten, maar er is ook een sectie van de gewone automaten.

Grz Ron

scumbag
29-05-2008, 13:03
Op deze site vind je erg veel beeldmateriaal van de automatische versnellingsbak van type 2 en type 3.

http://vwbus2.dyndns.org/bulli/michaelk/vw_bus_d/rlf_getriebe_hinterachse/teil_1/frame.html

gewoon lekker al die scans downloaden, printen en uitpluizen, zo heb ik het ook gedaan ;)

retrocaddy
30-05-2008, 12:35
Bedankt voor de grote hoeveelheid reacties!
Daar ga ik wel uitkomen denk ik!

grtz Bram

retrocaddy
31-05-2008, 13:35
BBT in Belgie levert dit;

http://img147.imageshack.us/img147/8420/bbtss8.jpg


Hallo,

ik ben er vandaag eens onder gekropen, en kwam tot de ondekking dat er een soort ventiel(vacuum unit) onder aan de bak zit. Vanaf daar gaat er een slang naar mijn luchtinlaat. Maar ik denk dat deze unit geperst zit, kan daar wel zo'n reparatie set in zoals jij voorschrijft Area51?

Ik kwam op internet deze tegen:

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=536764

zijn deze ook nog ergens nieuw te krijgen?

groet Bram

retrocaddy
31-05-2008, 17:08
Hallo,

Sinds vandaag weet ik het zeker, de vacuum modulator onder aan de bak is lek.(was ook geen andere optie mogelijk denk ik) Ik weet in iedergeval(als leek) nu een beetje hoe het werkt en waar het zit!

Ik heb de gehele bak zuiver gemaakt om eventuele lekkages te bespeuren. Vanochtend lag er vreemd genoeg een redelijk grote plas atf olie onder de auto. En dat kan ik niet rijmen?

Dat de modulator lek is weet ik zeker. Ik heb een stukje transparante slang er tussen gehangen en zag binnen enkele seconden olie terug lopen! Ik heb ondertussen ook al weer een nieuwe besteld via the Samba. Nieuw in doos!

Nu is de volgende stap de modulator vervangen en dan een eventuele lek bespeuren.(nu alles schoon is moet dat wel lukken denk ik)

Nu ga ik eerst mezelf oppoetsen want alles wat van de bak af kwam zit nu over mijn armen en gezicht verdeeld! :rolleyes:

scumbag
31-05-2008, 22:18
Nu ga ik eerst mezelf oppoetsen want alles wat van de bak af kwam zit nu over mij armen en gezicht verdeeld! :rolleyes:

Doe dat maar...da's venijning spul, die ATF.

retrocaddy
11-06-2008, 22:44
De lekkage terug in de motor is verholpen!
Modulator vervangen en het probleem is verholpen!

Zie nieuwe modulator:

http://members.home.nl/cleaned/typ3/a1.JPG

Nu lekt de bak sinds kort uitwendig atf olie.
Ik denk dat ik het probleem zelf veroorzaakt heb, maar wil eerst jullie mening hebben!
Na dat de auto een tijdje stil heeft gestaan ligt er een behoorlijke plas atf onder de bak. Na dat ik alles heb schoon gemaakt kwam ik een spoor tegen vanaf de bovenkant van de bak. Daar zit een metalen dop die de governor afschermt.(controle systeem)
vanuit de onderkant van de dop loopt de olie over de bak naar beneden. op de foto is het al weer schoon gemaakt.

http://members.home.nl/cleaned/typ3/a2.JPG

wat ik zelf denk is dat de bak daar een te veel aan atf olie er uit gooit. Als ik namelijk de bak peil in zijn neutraal(bedrijfswarm) zit er te veel olie aan de stok. Ik had ingeschat dat er weinig meer in zat nadat ik een aantal keer een plas onder de auto vandaan had gehaald.

wellicht heb ik er te veel in gegooit? Ik ben toch een stukje gaan rijden, en hij rijdt en schakeld prima!

Wie weet hier meer van? Mag er eigenlijk wel olie bij de governor komen?

retrocaddy
21-06-2008, 10:47
lekkage is weg!

Ik heb 1,5 liter olie afgetapt! :shake:
Zat dus iets te veel in!

Nu het peil klopt lekt hij niet meer!

In ieder geval bedankt voor de reacties! :thumbup:

groet Bram

retrocaddy
20-10-2008, 16:43
Ik ben onlangs toch weer tegen een probleem aangelopen met mijn automaatbak en hoop dat er hier weer wat mensen met mij mee willen denken!

Er was een lekkage bij de governor, deze staat ook op de foto in het voorgaande stuk. Deze lekkage was vreemd, nadat de auto geparkeerd was begon na een half uur uur de bak olie te lekken bij de governor. Uiteindelijk via de boekjes begrepen dat deze dop een afdichting nodig heeft(die niet aanwezig was). Om de lekkage op te lossen hebben we deze afgedicht.

Nu is de volgende situatie ontstaan: Als ik de auto nu stil zet na een korte of lange rit lekt hij niet meer langs de governor(deze is dicht) nu perst hij de atf langs mijn nieuwe carterpakking. De olie vlek was nog groter!
Het lijkt dus alsof de bak na het parkeren (enorme)druk opbouwt en de makkelijkste weg zoekt om zijn druk kwijt te raken! hoe kan ik dit oplossen?

Tijdens mijn speurtocht kwam ik op een us forum van een ander merk een soortgelijk probleem tegen dit was het antwoord:

There is a vent line with a one way check valve. Sounds like the valve is stuck or plugged. Clear it out and refill the trans fluid to proper level

I had the same problem on a 99. Turned out that there was a thermostat in the transmission cooler, which had attracted some frags of metal. These frags blocked up the themostat and cause it to jam shut. The oil heated and expanded, and yet withouth the thermostat opening, it never had anywhere to go and spewed forth from the filler tube.

Ik weet niet of in de automaatbak een thermostaat zit?
Het is een feit dat de bak vaak veel te warm wordt, na een lange rit heb ik wel eens wat lichte rook onder de zijkant van de auto uit zien komen(niet van de motor) tevens heb ik daardoor wel eens startmotor problemen gehad denk ik. Verder zat er ook veel olie aan mijn peilstok, dus daar was de olie ook omhoog gekomen?

diagnose tot nu toe:

de bak wordt te warm, nadat de auto stil staat en er geen rijwind koeling meer is wordt hij nog warmer. De olie zet uit en zoekt een uitweg langs de minste weerstand.
Mijn vragen: zit er een thermostaat, ontluchting of iets dergelijks op de bak? Let wel de auto loopt als een zonnetje en de bak schakelt prima, dus alles functioneert zoals het zou moeten!

een heel verhaal.............

retrocaddy
22-10-2008, 13:12
Niemand Een Idee?

J-9A-N
22-10-2008, 14:24
There is a vent line with a one way check valve. Sounds like the valve is stuck or plugged. Clear it out and refill the trans fluid to proper level


Als ik dit zo lees,zit er ergens op de bak een ontluchting met een terugslagklep.
Lijkt me ook niet zo vreemd,want de druk moet toch ergens naartoe.

Manuel
16-12-2008, 10:44
Al opgelost?

retrocaddy
18-12-2008, 22:09
Zoals het er naar uitziet heeft er standaard te veel olie in de bak gezeten. Na lekkage niet meteen bijvullen leerde dat het schakel gedrag niet verslechterde en dat de lekkage terug liep. Voorlopig lijken de lekkage problemen opgelost!