PDA

View Full Version : Aankooptips compressor en spuitpistool


Braeckie
02-06-2008, 14:30
Ik ben van plan om een compressor en een spuitpistool aan te schaffen om zelf grondverf te zetten.

Compressor:
Waarop moet ik letten bij aanschaf van een compressor?
Wat is de minimum tankcapaciteit of opbrengst die een compressor moet leveren om grondverf te spuiten?
Ik had al deze compressor gezien:
50l tank, 135 liter per minuut effectieve opbrengst (185 liter slagvolume)
Is dit voldoende om een auto in grondverf te zetten?

Spuitpistool:
Welke merken kunnen jullie aanraden? Van Sata weet ik dat het goed is, maar dat lijkt me nogal duur voor een hobbyist als ik.
Wat is jullie ervaring met Devilbiss?
Ben je eigenlijk iets met zo'n merkloos pistooltje van om en bij de 40 euro of is dat brol?
Het pistool moet niet echt top zijn, de grondverf wordt nadien toch nog altijd geschuurd. Degelijk moet het uiteraard wel zijn, ik hoop dat dit materiaal jarenlang kan meegaan.

Laat jullie advies maar komen!

golf3freak
02-06-2008, 14:54
Compressor die heb ik van jun air, zo stil als een muis 100 liter tank super ding druk blijft hij ook steeds houden, spuitpistool van onbekend merk.

Joost....
22-06-2008, 11:35
hoi,

Als je zelf grondverf en primers wilt spuiten, kan dit heel goed met een merkloos spuitpistool van een paar tientjes. Voor primers en grondlakken zal een 1.4 pistool het beste zijn, wil je dikkere lagen verspuiten zoals spuitplamuur of filler, dan kan je iets nemen van 1.8 of zelfs 2.5

Probeer echter je lagen zo dun mogelijk te houden, extra laagdiktes zullen uiteindelijk alleen voor structuur en mogelijk glansverlies zorgen.

Qua compressor kan je beter een 2de handse kopen met veel capaciteit, als zo`n klein 50l/m dingetje van de bouwmarkt, dan moet je constant wachten tot je weer genoeg lucht hebt, moderne pistolen gebruiken minder druk maar meer volumes lucht, daar is zo`n kleintje niet geschikt voor. Succes

Kaleknar
27-06-2008, 08:17
ik weet persoonlijk erg weinig van spuiten af, naar als je direct vanaf de compressor spuit , moet je dan niet een waterscheider er tussen doen want een compressor,blaast
altijd wat water mee dacht ik en dat wil je toch niet in je grondering of primer hebben en dan heb ik het er niet eens over als je kleur of lak gaat spuiten ,, ik kan het ook fout hebben hoor daarom zeg ik ook ik heb er persoonlijk weinig verstand van .

Greetz

Mister Cool
27-06-2008, 10:15
extra laagdiktes zullen uiteindelijk alleen voor structuur en mogelijk glansverlies zorgen.

Die structuur moet je dan ook gewoon wegschuren. Laagdikte is mijns inziens juist mooi, mits je het natuurlijk netjes aangebracht hebt. Deste meer 'vlees' heb je om iets strak te schuren. Houd wel in dat je het niet zo dik op moet brengen dat de boel gaat koken, daar hou je meestal alleen maar gaatjes aan over :D

Ik zou persoonlijk niet een heel goedkoop pistool gebruiken, en proberen de verf er zo strak mogelijk op te krijgen, dat scheelt je veel werk bij het spuitklaar maken :thumbup: . En misschien kan het geen kwaad om eens een proefstukje te nemen om op te oefenen. En een lekkere sterke compressor zoals hierboven al werd genoemd.

Joost....
27-06-2008, 22:51
Die structuur moet je dan ook gewoon wegschuren. Laagdikte is mijns inziens juist mooi, mits je het natuurlijk netjes aangebracht hebt. Deste meer 'vlees' heb je om iets strak te schuren. Houd wel in dat je het niet zo dik op moet brengen dat de boel gaat koken, daar hou je meestal alleen maar gaatjes aan over :D

Ik zou persoonlijk niet een heel goedkoop pistool gebruiken, en proberen de verf er zo strak mogelijk op te krijgen, dat scheelt je veel werk bij het spuitklaar maken :thumbup: . En misschien kan het geen kwaad om eens een proefstukje te nemen om op te oefenen. En een lekkere sterke compressor zoals hierboven al werd genoemd.



Extra body is niet altijd het beste, dikke lagen worden vaak ook dik opgespoten, die dampen nog dagen uit vaak. De laatste oplosmiddelen zullen in de weken na het spuiten er nog uittrekken en dan kan de boel gaan inzakken, zwaar geplamuurde autos zie je vaak ook iets doffere knikkerige plekken onstaan die vlak na het aflakken nog niet te zien zijn.

Als je bv een auto primered en dat superglad in 2 of 3 lagen erop kan spuiten, hoef je m nog amper na te schuren om het perfect te krijgen. Zit het er superdik op heb je structuur, moet je echt heftig gaan schuren en kan je de auto on-strak schuren weer. Probeer het minimaal te houden, is een hogere kwaliteit en minder kosten ;)

Joost....
27-06-2008, 22:53
Die structuur moet je dan ook gewoon wegschuren. Laagdikte is mijns inziens juist mooi, mits je het natuurlijk netjes aangebracht hebt. Deste meer 'vlees' heb je om iets strak te schuren. Houd wel in dat je het niet zo dik op moet brengen dat de boel gaat koken, daar hou je meestal alleen maar gaatjes aan over :D

Ik zou persoonlijk niet een heel goedkoop pistool gebruiken, en proberen de verf er zo strak mogelijk op te krijgen, dat scheelt je veel werk bij het spuitklaar maken :thumbup: . En misschien kan het geen kwaad om eens een proefstukje te nemen om op te oefenen. En een lekkere sterke compressor zoals hierboven al werd genoemd.



Daar heb je helemaal gelijk in, een goede vocht en vuil afscheider is essentieel voor goed spuitwerk. Het beste is, vooral bij zuigercompressors, om zeker een slang of leiding van minimaal 7 meter tussen de tank en je vocht en vuil afscheider te hebben zodat de lucht ook afkoelt naar kamertemperatuur. Hete lucht kan meer vocht opnemen en geeft valse druk, als dit afkoelt krijg je dus condens en drukverlies, is beter als dit voor je scheider plaats vind.