View Full Version : Turbo-fluit bij 1.6 TD Eco diesel
kvcuijck
04-06-2008, 19:16
Hoi hoi,
Nog even een kleine vraag:
Is het normaal dat je bij de 1.6 TD Eco 1V dieselmotor (44kw) nooit de turbo hoort fluiten? (De enige referentie in deze zijn mijn voormalige 1.9 TDI's die allemaal floten.)
Groet,
Koen
en als je in een tunnel rijdt? dan hoor je t stukken beter, probeer t eens :)
Die van mij floot ook altijd...heerlijk!
Kopen? :D
kvcuijck
05-06-2008, 16:37
Nou, mijn 1.6 TD heb ik nog nooit horen fluiten... ook niet in een tunnel. Misschien is het geen T meer?
Aan mijn gehoor ligt het niet, dat is 3 maanden geleden nog onderzocht en oké bevonden..
Groet,
Koen
de mijne floot wel altijd...
kheb de turbo te koop...dus als je er belang bij hebt:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42641&highlight=ecodiesel
kvcuijck
05-06-2008, 17:20
Mmmm, dan is de mijne wellicht overleden.
Toen ik de koppakking vervangen heb was het onmogelijk om de turbo van het uitlaatspruitstuk te schroeven.... (Heb er een nieuwe Gedore (12 kant?) speciale dop mee stuk gedraaid.) Bij mij is dat inmiddels dus tot één geheel samen gesmolten....
(Zie de 4 centrale bouten van de bovenste foto.)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/4/8/IMG_1765-small_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/4/4/8/IMG_1766-small_original.jpg
Koen
mijn 1,6td hoor ik altijd, en je voelt het natuurlijk ook wel..
kvcuijck
05-06-2008, 22:32
Mmmm, ik hoor of voel er echt helemaal niets van.
Toen ik de boel los heb gehad heb ik wel gechecked of de turbine vrij kon draaien en dat was geen probleem. Was ook geen voelbare speling.
Zou eigenlijk een keer in een andere Eco moeten rijden om het verschil te voelen...
Zijn er nog andere reden waarom ie eventueel geen druk zou opbouwen? En is dat ergens mee te meten?
Groet,
Koen
kvcuijck
06-06-2008, 06:24
RubenD (in ander topic): En over je turbo (andere topic), kan goed wezen dat je inlaatcircuit zo lek als een mandje is. Dit moet je gewoon compleet nalopen.
Dat moet ik eens gaan proberen te checken dan. Het turbo-fluitje, komt dat heen van de inkomende samengeperste lucht of van de uitgaande hete lucht? Of is het gewoon dat immense toerental van de turbo zelf?
Kun je bijv. de inlaatslangen eraf halen zodat je kunt zien of de turbo draait tijdens stationair / beetje "handgas"? Of is dat niet aan te raden?
Turbodruk meter heb ik uiteraard niet zelf... Zijn die dingen prijzig?
Groet,
Koen
Het fluitje komt door het hoge toerental van de turbo. De aanvoerslang van de turbo halen kan geen kwaad, met de afvoerslang moet je oppassen, de turbo krijgt geen tegendruk en zou theoretisch zo hard kunnen gaan draaien dat ie overlijd.
Verder kost een drukmetertje niet veel van 20 tot 60 euro in de regel. Die kun je gewoon in je interieur bouwen als je dat leuk vind, zie je het metertje steeds opkomen als je gas geeft.
Uhmmm misschien dat een eco diesel op lage druk draait vandaar dat je geen fluitje hoort?
Bij mij hoor je de turbo (heel licht) opspoelen, dus geen constante fluit zoals je bij moderne dieseltjes hoort. Ik heb een 59kw/80pk Golf 2 TD van 1990.
Volgens mij hoor je geen fluit te horen, als je turbo overmatig fluit betekent toch dat je turbo aan het overlijden is?
waar sluit je een turbodrukmetertje eigenlijk op aan? dus hoe simpel is het om zo'n ding even in te pluggen?
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=490&highlight=turbodrukmeter+aansluiten
kvcuijck
07-06-2008, 09:32
Mmmm, een 1.6 TD 1V Eco diesel heeft geen LDA of drukleiding naar de brandstofpomp om iets op aan te sluiten... Wat is dan de beste oplossing?
Heb me een beetje ingelezen in turbo's, wastegates en dump/blow-off valve's en ik moet zeggen dat het interessante kost is. Kan het bijv. niet zo zijn dat de wastegate van onze oude 1.6 turbo d blokken vast gaat zit of niet functioneert? (Dat zou ook verklaren waarom er niets te horen valt.)
Las trouwens ergens dat dump/blow-off valve's bij een diesel eigenlijk niet nodig zijn omdat wij geen throtte klep hebben. Het lijkt alsof er wel eentje op het inlaatspruitstuk zit toch? (Wellicht gaat het andere schade tegen?)
Groet,
Koen
P.s. Heeft een 1V TD net als de zwaardere TD's ook oliesproeiers onder de zuigers voor extra koeling? Of was dit alleen weggelegd voor de GTD's en aanverwanten?
jettaracing
07-06-2008, 09:57
Uhmmm misschien dat een eco diesel op lage druk draait vandaar dat je geen fluitje hoort?
Bij mij hoor je de turbo (heel licht) opspoelen, dus geen constante fluit zoals je bij moderne dieseltjes hoort. Ik heb een 59kw/80pk Golf 2 TD van 1990.
Volgens mij hoor je geen fluit te horen, als je turbo overmatig fluit betekent toch dat je turbo aan het overlijden is?
Moet je de turbo van mijn Td van de witte jetta eens horen (wel een code JR) die fluit als een malle! (maar dan zit er dan ook wel een hele grote downpipe onder en een intercooler)
En die draait op zo'n 1,2 bar !
Een eco turbo draait ook met zo'n 0,6 a 0,7 bar ,net als een normale 1600 turbo diesel.
Ik heb zelf ook in de rode jetta een 1,6 eco turbo ,en als ik daar weer de originele luchtfilterbak op zet hoor je de turbo ook nauwelijks .
As je er een open filterop zou zetten ,dan hoor je de turbo waarschijnijk wel !
Je hoort sowiezo deze turbo's minder goed ,omdat ze een stuk kleiner zijn dan de JR motorcode turbo's ,en de motoren zijn ook ontworpen met een economische achtergrond ,en dan heeft de turbo meer als functie om een luchtoverschot te geven waardoor je verbranding van je diesel beter en schoner word .
Ik heb zelf de pomp ietsje meer opbrengst gegeven ,en dan trekt de motor al een stuk beter .zoals je al zegt ,de 1v heeft ook al geen LDA potje op de pomp ,dus krijgt de motor ook al geen extra brandstof bij het optrekken .
Die 'blow off valve ' die jij bedoeld is een beveiligingsklep ,voor als je waste gate niet werkt .
De waste gate gaat open bij 0,7 bar ,de 'BOV' die gaat open bij 0,8a0,9 bar .
Ik heb dan ook bij mijn witte jetta ,met de JR motor die klep buitengesloten .
En voor zover ik weet zijn er 1v's mét oliesproeiers en 1v's zonder oliesproeiers .
kvcuijck
08-06-2008, 19:46
Kijk! Weer een heleboel interessante informatie.
Heeft iemand een idee waar je de inlaatdruk kunt meten bij een 1V? Waar zou je een manometer/turbodruk metertje het beste op kunnen aansluiten?
Ga binnenkort eens even checken of het compressorwiel wel draait!!
Koen
Ik heb zelf ook een 1V en aangezien ik altijd muziek aan heb staan hoor ik toch niets.
Hoe dan ook, ik heb wel het idee dat hij druk opbouwt als ik het geluid zo hoor, het is echt een typisch geblazen geluid wat ik hoor als ik onder de kap luister.
Ik merk alleen weinig van de turbo zelf tijdens het rijden heb ik het idee. Het is niet dat ik ineens die turbo in voel springen zeg maar.
Maar nu begrijp ik dat ik gewoon even de inlaat eraf kan halen en vervolgens kan zien of die turbo draait zoals die moet en dan hoor ik ook wel duidelijk of die z'n werk doet of niet?
mk2 td driver
09-06-2008, 10:37
Ik heb zelf ook een 1V en aangezien ik altijd muziek aan heb staan hoor ik toch niets.
Hoe dan ook, ik heb wel het idee dat hij druk opbouwt als ik het geluid zo hoor, het is echt een typisch geblazen geluid wat ik hoor als ik onder de kap luister.
Ik merk alleen weinig van de turbo zelf tijdens het rijden heb ik het idee. Het is niet dat ik ineens die turbo in voel springen zeg maar.
Maar nu begrijp ik dat ik gewoon even de inlaat eraf kan halen en vervolgens kan zien of die turbo draait zoals die moet en dan hoor ik ook wel duidelijk of die z'n werk doet of niet?
ik heb zelf ook een 1v ecodiesel, en ik ben het helemaal met dexter eens,
ik hoor hem ook niet fluiten, en ik heb ook niet dat je ineens in je stoel gedrukt wordt ofzo. maar ik heb toch wel het idee dat ie wel werkt, voornamelijk boven de 3000rmp heb ik het idee.
maarja, als je "eco"wilt rijden dan ga je toch niet over de 3000 rmp
Ik kom nauwelijks boven de 2500 toeren.
Als ik overgens doortrap boven de 3000 toeren dan is het niet aan te raden om achter mij te rijden want dan roeten we de hele zooi vol. Diesel POWER!
mk2 td driver
09-06-2008, 11:02
Ik kom nauwelijks boven de 2500 toeren.
Als ik overgens doortrap boven de 3000 toeren dan is het niet aan te raden om achter mij te rijden want dan roeten we de hele zooi vol. Diesel POWER!
precies, met jou kan ik praten
ik rij ook altijd tot 2000 rmp, en dan schakelen
alleen op de snelweg 3500(mocht eigenlijk wel 6de versnelling op)
die van mij rookt trouwens ook als een malle boven de 3500, maar soms moet je wel even als je in zon k*tsituatie zit, met verdrijvingsvlakken enzo.
kvcuijck
09-06-2008, 12:21
Mmm, ik heb niet eens een toerenteller dus heb geen flauw idee bij hoeveel toeren ik schakel of weleens doortrek. Maar verwacht dat het niet veel meer zal zijn dan 2500. Iemand een idee hoeveel toeren een 1V motor met 4S bak maakt met op de teller exact 120km/u?
Moet helaas vandaag nog wat klussen, maar ga zeker binnenkort proberen te checken of de turbo naar behoren functioneert. Zou ook wel graag een turbodruk meter / boost pressure gauge in willen bouwen, maar dat lijkt me nogal lastig bij een 1V motor. (Zonder de aansluiting op de inspuitpomp-paddestoel/LDA.)
Koen
Volgens mij zit ik rond de 3300 rpm bij 120 op de tellert. Weet het niet exact, rij bijna alleen maar hier in en rond de stad [ringweg maximaal 80].
Ik heb mijne net even warm gereden en hem vervolgens even een rotschop onder z'n staart gegeven in z'n 3. Trekt goed, lijkt mij naar mijn gevoel dat m'n turbo gewoon doet wat die moet doen. Nog even een goeie roetwolk achtergelaten bij 3500+ rpm.
Goed ding, niets meer aan doen en net ingereden met een dikke 340.000 achter de rug [maar nog lang niet op de teller].
mk2 td driver
09-06-2008, 19:45
Volgens mij zit ik rond de 3300 rpm bij 120 op de tellert. Weet het niet exact, rij bijna alleen maar hier in en rond de stad [ringweg maximaal 80].
Ik heb mijne net even warm gereden en hem vervolgens even een rotschop onder z'n staart gegeven in z'n 3. Trekt goed, lijkt mij naar mijn gevoel dat m'n turbo gewoon doet wat die moet doen. Nog even een goeie roetwolk achtergelaten bij 3500+ rpm.
Goed ding, niets meer aan doen en net ingereden met een dikke 340.000 achter de rug [maar nog lang niet op de teller].
ik rijd meestal ook het meest op 80 km wegen,
exact 80 op de teller is ongeveer 2100rmp
exact 120 op de teller is ongeveer 3000rmp
maar als je 120"echt"rijd (dus op de navigatie) dan zit de tellert al rond de 130/135 en dan zit je rond de 3500/3600 rmp
ligt ook wel aan de omtrek van je banden ik rij (nu nog) op 175/70/13).
kvcuijck
16-06-2008, 23:03
Zo, even een update.
Vanavond heb ik even de luchtslang van de filterbak -> turbo los gehaald. Even gevoeld aan de as van de turbo, maar draait gemakkelijk en geen voelbare speling.
Daarna motor gestart en inderdaad, bij het gas geven hoor (en zie) je de turbo duidelijk op toeren komen. Gek genoeg met de originele luchtfilterbak+filter + luchtslangen opgebouwd is er niets meer van te horen. (Helaas...)
Zag vanmiddag wel (toen de Golf op de brug stond voor wat APK-laswerk) dat de olie-retourslang van de turbo ergens bovenin wat lekt want het boeltje glom helemaal van de olie. Jammer dat je er zo slecht bij kunt komen om echt wat te zien.
Groet,
Koen
P.s. Nog steeds niemand een idee hoe een boost-gauge aan te sluiten op een 1V turbo-configuratie?
jettaracing
16-06-2008, 23:16
P.s. Nog steeds niemand een idee hoe een boost-gauge aan te sluiten op een 1V turbo-configuratie?
Je zou in je inlaatbocht ,die gemonteerd zit op je inlaatspruitstuk ,een gaatje in de alu bocht kunnen boren ,en daar een 'pijpje' in kunnen draaien (dmv schroefdraad tappen ) of persen .
Ik ga het binnenkort ,(als ik de rode jetta onderhanden ga nemen) dit ook doen .
Ik ben dan van plan om een 6 mm bout/draadeind ,door te boren met een 3 mm boor ,en die in de inlaatbuis te plaatsen .
Dan aan het eind de aansluiting maken voor de turbodrukslang ,dan kun je de turbodruk meten .
Bij de witte(JR motor) was het iid veel makkelijker ,daar zit gewoon een t stuk tussen de LDA pot aansluiting.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Picture054_50619.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Picture177.JPG
Je zou ook natuurlijk van de sloop een aluminium inlaatbocht kunnen halen van een JR ,en die overzetten op je inlaat,dan heb je meteen een aansluiting!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Picture056.JPG
Ik heb die van mijn 180 graden gedraaid ivm de intercooler ,maar daar zit dus a zo'n 'pijpje' aan .
jettaracing
16-06-2008, 23:19
Zo zit hij dus origineel (bij de motor van m'n golf TD (JR)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding003_987183.JPG
kvcuijck
28-06-2008, 23:21
Bedankt voor de info! Hier ga ik binnenkort eens naar kijken..
Koen
Carel Ha
03-07-2008, 16:36
leuke informatie, ik ga waarschijnlijk binnekort ergens ook een eco turbo inbouwen, heb ook nog een interkoeler liggen, heeft het nu om een interkoeler op een 1V motor te maken of ga je daar totaal niets van merken?
Groeten Carel
Nog een turbo nodig Carel?
Carel Ha
03-07-2008, 21:36
nee, heb een golf 44 kw gekocht voor 250 euro met de alles erin (grijs kenteken), maar ga het blok omzetten in mijn eigen golf.
groeten carel
@Koen: Bij jouw zou ik op het inlaatspruitstuk een turbodruk meter monteren. Dan heb je direct controle op het inlaat traject.
Het eleboogje op het inlaat spruitstuk waar de inlaat slang op zit heeft bij sommige uitvoeringen een messing pijpje om het druk slangetje naar de LDA van de pomp op aan te sluiten.
Als je niet zo'n elleboogje hebt kan je wel een gaatje in het elleboogje maken en er een koppeling in zetten.
kvcuijck
04-07-2008, 10:11
Hoi Bert,
Mijn uitvoering heeft geen pijpje vanaf het inlaatspruitstuk. Voor zover ik weet loopt er alleen een pijpje van de high pressure side van turbo naar de wastegate.
Als je een gaatje boort in de elleboog dan zul je die eerst moeten demonteren ivm metaalschilfertjes denk ik? En wat voor koppeling zou ik daarvoor moeten kopen en waar zou ik zoiets kunnen vinden? Neem aan dat een drukmetertje niet met dit soort hulpstukken komt?
Groet,
Koen
P.s. Interessante vraag van Carel... ben ook benieuwd of een intercooler zin heeft op een 1V.
P.s.s. René is zo desperate met z'n turbo dat ik mij afvraag of ie soms iedere nacht onder zijn kussen ligt ivm ruimte gebrek ;)
Ik heb eventueel wel een elleboogje met aansluiting die tegen verzendkosten naar jouw toe mag. Het wordt dan wel na mijn vakantie (eind juli terug)
En ja een intercooler gaat helpen, want ook bij een eco gaat de inlaat lucht temperatuur naar beneden, wordt compacter en er kan meer brandstof bij.
kvcuijck
04-07-2008, 10:42
Hoi Bert,
Klinkt niet verkeerd! Versturen kan, maar aangezien ik toch zeker eens per maand langs Beuningen kom kan ik het dan net zo goed ophalen.. Stuur je tegen het einde van de maand wel een pb-tje.
Begrijp dat er inderdaad meer brandstof bij kan als inlaattemp lager is en dichtheid dus groter, maar kan een Eco brandstofpomp ook meer brandstof leveren? Of zou je er dan een "echte" TD pomp op moeten zetten? (Met LDA)
Zitten er blok/kop-technisch gezien verschillen tussen de RA, SB en de 1V TD's? Ik weet dat de turbo op een 1V "kleiner" is en niet watergekoeld. De oliesproeiers onder de zuigers zouden er volgens ETKA bij alle 1V's weer wel moeten zitten. (Op de verschillende fora zie/lees ik hierover ook tegenstrijdigheden.)
Groet,
Koen
Laat maar horen, je bent welkom. Moet hem wel even opzoeken in mijn voorraad.
De eco heeft net als de 1.9D (1Y) een 8mm plunjer in tegenstelling tot de overige indirect ingespoten met een 9mm plunjer. een 100pk met deze pomp en wat foefjes is geen probleem.
Mijn ervaring met de 1V motoren is dat er meestal geen zuigerbodem koeling in zit, maar daar heb je alleen profijt van als je ook echt de motor gaat belasten en volgens mij hang jij de hele tijd achter vrachtwagens ;)
jettaracing
04-07-2008, 12:02
Ik heb toevalig wel een 1V motor gezien met zuigerbodemkoeling ,maar er zijn inderdaad ook zonder geleverd !
100 pk uit een 1V motor is een mooie uitkomst ! Ik heb zelf in de rode jetta een 1V motor ,en die trekt (zelfs nog zonder intercooler) erg goed ,hij haalt met gemak de 180 op de teller !
Hier heb ik alleen een open luchtfiter op ,en de uitlaat is gewijzigd (voorpijp van een JR en een corrado G60 achterdemper) en de roetstop is iets ingedraaid .
kvcuijck
06-07-2008, 17:04
@Bert: Haha, daar heb je inderdaad wel een punt.... Sta zelden in de file en verder rijd ik toch gewoon met het normale verkeer mee. (Snelweg rond de 125-130 op de teller wat overeenkomt met 115-120 op de GPS.) Vanaf 70km/u in z'n 5. En tot grote ergernis van de vele leasebakken trek ik ongeveer in 20 seconden op naar de 100...
Zoek dat pijpje maar een keer op, en mocht je het gevonden hebben laat maar effe weten dan kom ik een keertje langs. Soon met 4T bak moet het nog beter worden met economy...
Allemaal te volgen op: Spritmonitor.de (http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/190907.html)
Mmmm, 100 diesel pk's in een Golfje 2 klinkt natuurlijk ook erg leuk. Misschien in de toekomst?
Koen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.