View Full Version : Staat mijn inspuittijdstip 1.9 TD AAZ correct?
Een tijd geleden heb ik mijn distributieriem vervangen en daarbij alles op tijd gezet evenals de pomptiming (waarden heb ik tot mijn spijt niet onthouden).
Nu ik nog steeds merk dat mijn motor lichtelijk schud,en ik ook bij een warme start eerst de vervroeger uit moet trekken heb ik toch twijfels af ik de inspuitpomp goed heb afgesteld.
Ik kan enkel maar de waarden voor een 1.6 TD vinden, wie o wie kan me de correcte waarden geven.
Bij voorbaat dank
Doet je motor alleen ''schudden'' met het starten?? of ook tijdens het rijden??
En wanneer je steeds met warme motor je vervroeger moet gebruiken lijkt me idd ook niet echt goed.
Ik weet niet welk bouwjaar je auto heeft natuurlijk (ik heb zelf ook een AAZ maar zonder vervroeger (mijne is van eind '96)
Maar weet wel dat de motor bekend staat om de problemen met de krukaspoelie. Weet niet of je die spanrol ook mee vernieuwd hebt met je distributieriem. Het probleem is namelijk dat de krukasbout van VW orgineel veel te zwak is uitgevoerd. Na de ''restyling'' in 1995/6 is dat probleem opgelost door er een sterkere bout in te draaien. Ook is er in de werkplaats een bericht geweest dat die bout gelijk met de riem vervangen dient te worden.
Nou kan het zijn dat bij jou de orginele bout nog zit. Die moet je dan heel snel gaan vervangen omdat anders de bout stuk loopt en je motor in de soep draait!!
Je kan het zelf controleren door met je hand over de kop van de bout te voelen. Heeft de bout een kop dan is het een gemodificeerde en hoef je je in principe daarover geen zorgen te maken. Is het een vlakke bout, vervangen!!!!
Jou symptomen klinken namelijk een beetje in die richting.... Loopt de auto verder goed? rookt ie erg met starten en rijden? En zijn er bijgeluiden vanuit de motor te horen?
O, en kijk anders bij google even bij -Killerschraube AAZ- Weet niet hoe je Duits is....
Succes!
Bedankt Wolgast voor de uitvoerige beschrijving. Ik heb de krukaspoelie afgevlakt met een speciaal setje en daarbij alle noodzakelijk modificaties doorgevoerd (heb het blok uit de eerste serie). De distributie is in orde, daar twijfel ik niet over. Ik ben van mening dat de pomp veel te laat staat en daardoor niet mooi loopt (er moet niet voor niets de vervroeger op bij een start).
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.