PDA

View Full Version : H-profiel drijfstang laten bewerken

richard-polo
11-06-2008, 17:55
hallo
ik ben bezig met een 16v g60 motor voor in de polo2f!
nu is er voor dit soort motor moeilijk om aan h-profiel stalen drijfstangen te komen, ze zijn er wel ma ontzettend duur.. sorgmotorsport heeft ze alleen zijn 289euro de stuk!!
ook hulsen tuning en kronenburg geinformeerd ma ook daar rond de 1200euro..
nu zal ik de 300pk niet gaan halen want tis en blijft tenslotte ma een polootje en die worden daar niet sterker van :shake: dus ik viond een setje drijfstangen van 12 a 1300euro toch teveel van het goede..
nu kan ik via www.rosten-performance.com een mooi setje drijfstangen aankomen voor een goeie prijs.. zal best kwaliteit verschil inzitten ma dat boeit me niet aangezien ze die 280pk makkelijk aankunnen..

Most VW/Audi 4cyl motors (144 mm)
H-beam steel rods sold in set of 4 - Direct fit
http://www.rosten-performance.com/images/rods/04.jpg
144mm center - center
20mm small end with bronze bushing
50.6mm big end
2 piece forged from 40CrNiMo steel
comes with ARP 2000 bolts and assembly instructions
shoot peened and heat treated
weight is 600 gram included bolts, with a tolerance of +- 1gram
Price complete set: 325.00 €

dat direct fit gaat dus niet op voor mij helaas omdat:
de weidte(breedte) van de drijfstangen niet overeen komen :(
mijn standaart drijfstangen zijn
144mm lang
50,6 van center tot center
en 16mm zuigerpen.(niet erg want de wiseco zuigers zijn voorzien van 20mm pen)
alleen de breedte is van mijn drijfstang 20mm big end en small end!! en van die drijfstangen hierboven dus 24,95 :redface:
dat gaat dus niet passen.............

nu kreeg ik een tip van iemand en die zei dat ik wellicht de stalen drijfstangen van rosten kon laten afdraaien(frezen) tot 20mm..
kopie van mail..
Hello

Ok,only suggestion i can give you is to bring these rods to a machine shop and mill down to correct width.
Should be fairly easy for a good machine shop.

Regards
Geir

mijn vraag is dus is dit mogelijk? heb hier totaal geen ervaring mee ma ken wel een aantal goeie bedrijven hier in de buurt!!
zou alleen zonde zijn 325euro uit te geven en het gaat niet.

ik hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven.

mvg richard

sixpack
11-06-2008, 18:36
lijkt me geen probleem, echter zal dat de sterkte niet ten goede komen.

richard-polo
11-06-2008, 18:52
ja zoiets dacht ik ook al! ma voor een 280pk moet dat toch te doen zijn lijkt me?
hij zal niet direct 280pk hebben ma eerder 240..
die stalen drijfstangen zijn handig voor als ik in de toekomst eens turbo wil gaan rijden..
aangezien de motor straks toch geheel uit mekaar ligt voor honen en boren lijkt het mij verstandiger om direct die stalen drijfstangen erin te monteren..

mvg richard

martiepartie
11-06-2008, 19:02
een smeedstalen drijfstang frezen kan zeker wel. Met een mooie hardmetaalfrees moet dit een fluitje van een cent zijn.

In een standaard machineklem met een vaste aanslag; dan kan je alle 4 in een ochtend makkelijk naar de juiste maat frezen. Zou ze wel verticaal frezen met een lange frees, dan heb je direct een radius verloop naar de normale breedte, wat de krachtdoorleiding ten goede komt.

Evt. nagloeien is ook nog een optie, dan neem je alle spanningen weg die door het frezen in je materiaal gebracht zijn.

Blue Rallye
12-06-2008, 08:55
Op een verticale machine in 2 opspanningen met een vlakfrees rond 160, nagloeien is ook geen probleem. Ook kan ik hem weer opnieuw voor je shotpeenen.
In het mooiste geval frees je alleen 2,5mm per kant eraf van de opstaande rand, dat je dus het lijf van de stang helemaal niet raakt...

martiepartie
12-06-2008, 09:32
kijk, dat bedoelde ik.. Een professional weet hier zeker mee om te gaan.

Als alle tools aanwezig zijn is 't wel mogelijk, maar ik vraag me wel af hoeveel het je gaat kosten.

Nagloeien = duurt lang , kan gelukkig wel voor alle 4 tegelijk.
4x Frezen in een conventionele opstelling á onder/boven/links/rechts..
shotpeenen

kost al met al toch nog flink wat tijd (en dus geld)..

Ik zou echt niet weten wat zo'n behandeling zou moeten kosten, maar ik denk niet dat je aan het aankoopbedrag genoeg hebt.

't zal allicht goedkoper zijn dan de 1200/1300 die je eerder noemt.

richard-polo
12-06-2008, 11:25
@blue rallye ik heb je een prive bericht gestuurd alleen heb geen idee of die aan is gekomen!! er ging iets mis en kwam een soort van error te staan!! nog nooit meegemaakt..

graag wil ik je prijs weten van je diensten kwa afdraaien en shotpeenen...

@martijn, dat het duurder word dan 325euro ben ik me van bewust ;)

mvg richard

Blue Rallye
12-06-2008, 23:08
PM is aangekomen, je hebt er ook 1 terug.

richard-polo
18-06-2008, 18:53
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LY6QY7BH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NIRELVIT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6P4UCZQF.jpg

hier moeten de drijfstangen mee verbonden worden :thumbup: m,n kleine zuigertjes :)

sixpack
18-06-2008, 19:20
Druk aan het sporten ? :D :tongue:

martiepartie
18-06-2008, 19:26
Nice! mooie zuigertjes.. Dat moet een belachelijk mooi blokje worden (16vG60...)

De ontwerpers van de polo zouden zich krom lachen als je ze had verteld dat je er een blokje in lepelt met 200+ pk's:)

richard-polo
18-06-2008, 19:35
Druk aan het sporten ? :D :tongue:

aardbei is leeg banaan is vol :D voor m,n andere hobby..

@martie ik ben benieuwd wat eruit gaat komen!
ik ben al blij als ik weer ken rijden :)