loco-vr6
16-06-2008, 10:31
Goedemorgen mede vw fanaten. Ondanks een ernstig gebrek aan slaap ga ik proberen een leuk verslagje van Le Mans 2008 in elkaar te draaien. :screwy:
Vrijdag 13-6-08 17.30uur, de week zit er weer op, met een beetje handjeklap krijg ik een auto van mn werk mee voor mn reis naar Frankrijk. De trouwe passat mag thuis blijven, gezien de huidige brandstofprijzen en de af te leggen kilometers is het leuker om met een auto van de baas ( met tankpas :rolleyes: ) het werk te laten doen. Het wordt een Volvo v50 station.......lichtblauw........ my god :( .
Mn maatje ophalen, die spontaan last krijgt van buikloop als hij mij voor zn huis ziet verschijnen in een lichtblauwe Volvo, en serieus begint na te denken om de reis te voet af te leggen. even een hapje eten en eerst de prachtige voetbal wedstrijd te hebben gezien tegen Frankrijk ( de uitslag is ons allen bekend :) ) besluiten we om ons maar netjes aan de snelheid te gaan houden gezien het feit dat elke denkbare franse agent nu aan het scouten zal zijn naar een auto met de NL sticker op de bumper. geef ze eens ongelijk, 4-1 ( lees: VIER vs EEN !!! ) als groote natie van stokbrood, stinkkaas en zure mayonaise wordt je de les even gelezen door ons! wij, Les enfants terrible, Merde! Vivre de Pay-Bas! tu fumee fransoos! oleee! dit is het begin van een mooi weekend!
Enfin, we gaan. En zoals het 2 echte kerels beaamt is er nog niks ingepakt, een korte inventarisatie leert dat een krat bier, bus deo en tandeborstel afdoen zou moeten zijn om de trip te kunnen maken en aldaar 24 uur te kunnen bivakeren. zo gezegd zo gedaan en in onze blauw Volvo tuffen we op het gemakkie door belgie naar frankrijk, waar net voorbij Parijs de naam" Le Mans" al staat aangegeven. Tussentijds uiteraard wel een aantal sanitaire stops moeten maken, en mij god, rij de grens over en je zou willen dat schijten niet zo'n noodzaak zou zijn. bungelend boven de bekende gaten in de vloer doe ik mijn eerste donatie aan frankrijk, ter grootte van het eiland kreta laat ik de dampende massa achter en gooi met een glimlach 50 cent op het schoteltje van de heer de naast de deur zit. In mijn beste frans vraag ik nog even of hij de wedstrijd heeft gezien en mij kan vertellen wat de uitslag is geworden :D Probeer dan je gezicht maar eens strak in de plooi te houden.
Hoppa! na een 8 uur sturen staan we op Le Mans :thumbup: en het feest kan beginnen. he-le-maal stuk zijn we omdat we de nacht hebben overgeslagen maar macho kerels die we ( denken te ) zijn, gaan we gelijk door het circuit op voor de eerst peul bier, dat moet kunnen nu om 8 uur in de ochtend, het is tenslotte weekend en de tap is ook al open. Naar mijn mening is het enige goede dat de fransen ooi hebben uitgevonden zo'n beetje Kronenbourg bier, dat smaakt echt altijd goed. Laten we eerlijk zijn, schimmel kaas en voetbal hebben ze geen verstand van, dat is al weer eens bewezen :D . Dus enthausiast nemen we een flinke teug van ons eerst biertje, om vervolgens ietwat overmnoedig de 2e alvast te bestellen. :cheers: Dat hebben we geweten, 37 uur wakker blijven en 2 bier gaat niet samen. compleet uitgeteld vallen we in onze stoelen in slaap. :redface:
De wereld vergaat :eek: dat is het eerste wat ik dacht toen ik grof uit mijn slaap werdt geschopt. Met een dreun en een klap die het beste te vergelijken is met de griekse dondergod Thor, die met het humeur van een uit zijn winterslaap onderbroken grizzly, hel en verdoemenis over de aarde heenstort wordt het beest dat luistert naar de naam Corvette tot leven gebracht in de pits. :wow:
Mozes kriebel, dat is een best white hooker dempertje wat dr onder hangt :D
Gedurende de dag werd ook duidelijk dat de corvettes duidelijk heer en meester waren als het om decibels ging, als die voorbij kwamen hoorde je ze niet, je voelden ze :cool:
Niet al lang daarna werdt de rest van de mechanische goden tot leven gewekt, ik heb nog kramp in mn kaken :wow: ik heb 2 uur met mn mond open gezeten en alleen oe en aaaah kunnen uitbrengen. De ene roffel klonk nog dikker dan de andere, de term scherpe nokkenas kreeg een nieuwe betekenis voor me, bij het binnenrijden van de pits kreeg je soms het gevoel dat er heidense praktijken onder de carbon bodys het werk doen, als of Satan in hoogst eigen persoon het explosiefe mengsel van lucht en brandstof de cilinder in jaagde, als verdoemde zielen rechtsreeks de hel in. :angryv: machtig mooi.
Dat Le mans echt een endurance races is blijkt uit alles, de rollende start verloopt relatief rustig, want iedereen weet dat er nog 24 uur sturen voor de boeg ligt. Er zijn geen echte dogfights op het circuit zoals met "gewone" races. De zwakkere broeders moet al vrij snel kleur bekennen, nog voor de nacht invalt staan al zeker 8 auto's definitief stil, zonde want de hollandse Spijkers zagen er goed uit en het geluid was ook uber, maar helaas liet de techniek het afweten.
Voor de mensen die mijn vorige topic hebben gelezen, weten dat ik verslaafd ben aan de porsche's :D en ook hier ben ik wederom gemotioneerd geraakt van het gehuil van de flat six :redface:
aan het einde van het rechte stuk langs de pit was een flauwe bocht rechtsom, gevolgdt door een chikane links rechts. Die nacht valt, le soir est maintenan, als er een punt is in mijn leven dat ik moet sterfen laat het dan hier en nu zijn. Mijn liefde komt aanhuilen gevolgd door een sluier van vlammen en met vuurrode schijven ramt ze de bochten in om vervolgens wulps met haar prachtige kont licht driftend weer weg te accelereren mij trakterend op een OOR-gasme met haar gehuil :wuv: knikkende knieen, brandende ogen, godver wat is dit mooi :redface:
De lamborgini heeft ook mij diepste respect gekregen, ik heb onlangs zelf het genoegen gehad om ook met zo'n auto te mogen rijden op zandvoort, dat was een gewone straatversie en die hield ik gewoon niet in bedwang :mad: des te meer respect had ik voor de mannen die met de lambo aan het trappen waren. Ik noem het trappen om dat het geen racen meer was wat er met deze auto werdt gedaan, de auto was niet echt opgewassen tegen de concurenten, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door het lef en het vertouwenen van de mannen die er mee reden. :shocked: er is niet 1 andere auto die zo gigantisch op zn kloten heeft gehad als deze witte duivel. in de eerder beschreven bocht ging het in de nacht een paar keer bijna mis, doordat er zo hard op de curvestones werd geramt dat de lambo met 2 wielen aan de rechterzijde los kwam van het wegdek en we werden getrakteerd op de vuur rode buik van het beest. Genade was iets wat niet werdt gegeven voor deze verdoemde stalen ziel wiens lot was te zegevieren of te sterven op het circuit :cry: De v10 die verscholen zat in het hart van dit monster is een ware beul van het circuit.
De audi's en peugeots zijn prachtige wagens, maar het gebrek aan geluid geven toch een hele bizarre indruk als en een bulderende corvet wordt ingehaald alsof hij stilstaat door het stofzuiger geluid van de diesels dat nauwelijks hoorbaar is:confused: het is echt een top prestatie die hier neer wordt gezet met de diesels, maar voor mij hoeft het niet :shake:
De nacht was lang, en vele, vele liters koffie later werdt het weer licht op een druilerige zondag ochtend, miezerende regen, koud en verkleumt zitten mn maatje en ik als zombies tegen elkaar onder een paraplu op de tribune. misschien toch handig geweest om extra kleren mee te nemen. We besluiten te gaan ontbijten en lopend over het circuit bij 1 van de vel kraampjes toch maar een vest gekocht tegen de kou, maar dan wel een vintage old skool van Martini Porsche ;) . met een volle buik en een verse bak koffie strompelen we terug naar de auto, even een klein tukje gaan doen want onze fysieke krachten zijn nu echt te einde. De Volvo die ik tot op dit moment verafschuwde verschijnt als een soort oase van rust op de parkeerplaats. even een paar uurtjes rust en met de ramen op een kiertje worden we in slaap gesoest door het geluid van de zingende racewagens op de achtergrond, als een klein kind dat in slaap wordt gezongen door zn moeder krijg ik bijna de behoefte om op mn duim te gaan zuigen. :redface:
De wekker loopt af, het is 12.00 uur. we hebben even lekker 3 uurtjes kunnen tukken en zijn raar genoeg weer helemaal fit :screwy: wederom een emmertje koffie halen, bus deo onder de armen door getrokken en we kunnen naar het einde toe gaan leven. eenmaal terug op de tribune krijgen we de indruk dat het veld toch redelijk is uitgedunt, toch gebeurt er nog genoeg in de laatste uurtjes van de race. Een half uur voor de finish stromen de tribunes en de staplaatsen pas echt vol, schouder aan schouder staan mensen van verschillende naties vol adrenaline te kijken hoe de minuten weg tikken. De machines zijn lopen op hun laatste loodjes, het is hoorbaar en voelbaar dat dit een uitputtingsslag is voor mens en machine die samen als 1 doorvechten tot het bittere einde. Backfires, misfires, versnellingsbakken die kraken, het doet gewoon pijn als je hoort hoe de machines de laatste minuten in gejaagd worden om de laatste kilometers asfalt te verslinden :tongue: den. Hier draait het om, of je gaat er vol voor, of je geeft op, diegene die om 3 uur zondag middag eindelijk het geblokte zwartwit zien vallen mogen terugkijken op een wereld prestatie, niet het winnen maar uberhaupt het uitrijden van Le Mans is volgens mij te vergelijken als sex met een identieke tweeling. only for the lucky few :D
End of part one
Vrijdag 13-6-08 17.30uur, de week zit er weer op, met een beetje handjeklap krijg ik een auto van mn werk mee voor mn reis naar Frankrijk. De trouwe passat mag thuis blijven, gezien de huidige brandstofprijzen en de af te leggen kilometers is het leuker om met een auto van de baas ( met tankpas :rolleyes: ) het werk te laten doen. Het wordt een Volvo v50 station.......lichtblauw........ my god :( .
Mn maatje ophalen, die spontaan last krijgt van buikloop als hij mij voor zn huis ziet verschijnen in een lichtblauwe Volvo, en serieus begint na te denken om de reis te voet af te leggen. even een hapje eten en eerst de prachtige voetbal wedstrijd te hebben gezien tegen Frankrijk ( de uitslag is ons allen bekend :) ) besluiten we om ons maar netjes aan de snelheid te gaan houden gezien het feit dat elke denkbare franse agent nu aan het scouten zal zijn naar een auto met de NL sticker op de bumper. geef ze eens ongelijk, 4-1 ( lees: VIER vs EEN !!! ) als groote natie van stokbrood, stinkkaas en zure mayonaise wordt je de les even gelezen door ons! wij, Les enfants terrible, Merde! Vivre de Pay-Bas! tu fumee fransoos! oleee! dit is het begin van een mooi weekend!
Enfin, we gaan. En zoals het 2 echte kerels beaamt is er nog niks ingepakt, een korte inventarisatie leert dat een krat bier, bus deo en tandeborstel afdoen zou moeten zijn om de trip te kunnen maken en aldaar 24 uur te kunnen bivakeren. zo gezegd zo gedaan en in onze blauw Volvo tuffen we op het gemakkie door belgie naar frankrijk, waar net voorbij Parijs de naam" Le Mans" al staat aangegeven. Tussentijds uiteraard wel een aantal sanitaire stops moeten maken, en mij god, rij de grens over en je zou willen dat schijten niet zo'n noodzaak zou zijn. bungelend boven de bekende gaten in de vloer doe ik mijn eerste donatie aan frankrijk, ter grootte van het eiland kreta laat ik de dampende massa achter en gooi met een glimlach 50 cent op het schoteltje van de heer de naast de deur zit. In mijn beste frans vraag ik nog even of hij de wedstrijd heeft gezien en mij kan vertellen wat de uitslag is geworden :D Probeer dan je gezicht maar eens strak in de plooi te houden.
Hoppa! na een 8 uur sturen staan we op Le Mans :thumbup: en het feest kan beginnen. he-le-maal stuk zijn we omdat we de nacht hebben overgeslagen maar macho kerels die we ( denken te ) zijn, gaan we gelijk door het circuit op voor de eerst peul bier, dat moet kunnen nu om 8 uur in de ochtend, het is tenslotte weekend en de tap is ook al open. Naar mijn mening is het enige goede dat de fransen ooi hebben uitgevonden zo'n beetje Kronenbourg bier, dat smaakt echt altijd goed. Laten we eerlijk zijn, schimmel kaas en voetbal hebben ze geen verstand van, dat is al weer eens bewezen :D . Dus enthausiast nemen we een flinke teug van ons eerst biertje, om vervolgens ietwat overmnoedig de 2e alvast te bestellen. :cheers: Dat hebben we geweten, 37 uur wakker blijven en 2 bier gaat niet samen. compleet uitgeteld vallen we in onze stoelen in slaap. :redface:
De wereld vergaat :eek: dat is het eerste wat ik dacht toen ik grof uit mijn slaap werdt geschopt. Met een dreun en een klap die het beste te vergelijken is met de griekse dondergod Thor, die met het humeur van een uit zijn winterslaap onderbroken grizzly, hel en verdoemenis over de aarde heenstort wordt het beest dat luistert naar de naam Corvette tot leven gebracht in de pits. :wow:
Mozes kriebel, dat is een best white hooker dempertje wat dr onder hangt :D
Gedurende de dag werd ook duidelijk dat de corvettes duidelijk heer en meester waren als het om decibels ging, als die voorbij kwamen hoorde je ze niet, je voelden ze :cool:
Niet al lang daarna werdt de rest van de mechanische goden tot leven gewekt, ik heb nog kramp in mn kaken :wow: ik heb 2 uur met mn mond open gezeten en alleen oe en aaaah kunnen uitbrengen. De ene roffel klonk nog dikker dan de andere, de term scherpe nokkenas kreeg een nieuwe betekenis voor me, bij het binnenrijden van de pits kreeg je soms het gevoel dat er heidense praktijken onder de carbon bodys het werk doen, als of Satan in hoogst eigen persoon het explosiefe mengsel van lucht en brandstof de cilinder in jaagde, als verdoemde zielen rechtsreeks de hel in. :angryv: machtig mooi.
Dat Le mans echt een endurance races is blijkt uit alles, de rollende start verloopt relatief rustig, want iedereen weet dat er nog 24 uur sturen voor de boeg ligt. Er zijn geen echte dogfights op het circuit zoals met "gewone" races. De zwakkere broeders moet al vrij snel kleur bekennen, nog voor de nacht invalt staan al zeker 8 auto's definitief stil, zonde want de hollandse Spijkers zagen er goed uit en het geluid was ook uber, maar helaas liet de techniek het afweten.
Voor de mensen die mijn vorige topic hebben gelezen, weten dat ik verslaafd ben aan de porsche's :D en ook hier ben ik wederom gemotioneerd geraakt van het gehuil van de flat six :redface:
aan het einde van het rechte stuk langs de pit was een flauwe bocht rechtsom, gevolgdt door een chikane links rechts. Die nacht valt, le soir est maintenan, als er een punt is in mijn leven dat ik moet sterfen laat het dan hier en nu zijn. Mijn liefde komt aanhuilen gevolgd door een sluier van vlammen en met vuurrode schijven ramt ze de bochten in om vervolgens wulps met haar prachtige kont licht driftend weer weg te accelereren mij trakterend op een OOR-gasme met haar gehuil :wuv: knikkende knieen, brandende ogen, godver wat is dit mooi :redface:
De lamborgini heeft ook mij diepste respect gekregen, ik heb onlangs zelf het genoegen gehad om ook met zo'n auto te mogen rijden op zandvoort, dat was een gewone straatversie en die hield ik gewoon niet in bedwang :mad: des te meer respect had ik voor de mannen die met de lambo aan het trappen waren. Ik noem het trappen om dat het geen racen meer was wat er met deze auto werdt gedaan, de auto was niet echt opgewassen tegen de concurenten, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door het lef en het vertouwenen van de mannen die er mee reden. :shocked: er is niet 1 andere auto die zo gigantisch op zn kloten heeft gehad als deze witte duivel. in de eerder beschreven bocht ging het in de nacht een paar keer bijna mis, doordat er zo hard op de curvestones werd geramt dat de lambo met 2 wielen aan de rechterzijde los kwam van het wegdek en we werden getrakteerd op de vuur rode buik van het beest. Genade was iets wat niet werdt gegeven voor deze verdoemde stalen ziel wiens lot was te zegevieren of te sterven op het circuit :cry: De v10 die verscholen zat in het hart van dit monster is een ware beul van het circuit.
De audi's en peugeots zijn prachtige wagens, maar het gebrek aan geluid geven toch een hele bizarre indruk als en een bulderende corvet wordt ingehaald alsof hij stilstaat door het stofzuiger geluid van de diesels dat nauwelijks hoorbaar is:confused: het is echt een top prestatie die hier neer wordt gezet met de diesels, maar voor mij hoeft het niet :shake:
De nacht was lang, en vele, vele liters koffie later werdt het weer licht op een druilerige zondag ochtend, miezerende regen, koud en verkleumt zitten mn maatje en ik als zombies tegen elkaar onder een paraplu op de tribune. misschien toch handig geweest om extra kleren mee te nemen. We besluiten te gaan ontbijten en lopend over het circuit bij 1 van de vel kraampjes toch maar een vest gekocht tegen de kou, maar dan wel een vintage old skool van Martini Porsche ;) . met een volle buik en een verse bak koffie strompelen we terug naar de auto, even een klein tukje gaan doen want onze fysieke krachten zijn nu echt te einde. De Volvo die ik tot op dit moment verafschuwde verschijnt als een soort oase van rust op de parkeerplaats. even een paar uurtjes rust en met de ramen op een kiertje worden we in slaap gesoest door het geluid van de zingende racewagens op de achtergrond, als een klein kind dat in slaap wordt gezongen door zn moeder krijg ik bijna de behoefte om op mn duim te gaan zuigen. :redface:
De wekker loopt af, het is 12.00 uur. we hebben even lekker 3 uurtjes kunnen tukken en zijn raar genoeg weer helemaal fit :screwy: wederom een emmertje koffie halen, bus deo onder de armen door getrokken en we kunnen naar het einde toe gaan leven. eenmaal terug op de tribune krijgen we de indruk dat het veld toch redelijk is uitgedunt, toch gebeurt er nog genoeg in de laatste uurtjes van de race. Een half uur voor de finish stromen de tribunes en de staplaatsen pas echt vol, schouder aan schouder staan mensen van verschillende naties vol adrenaline te kijken hoe de minuten weg tikken. De machines zijn lopen op hun laatste loodjes, het is hoorbaar en voelbaar dat dit een uitputtingsslag is voor mens en machine die samen als 1 doorvechten tot het bittere einde. Backfires, misfires, versnellingsbakken die kraken, het doet gewoon pijn als je hoort hoe de machines de laatste minuten in gejaagd worden om de laatste kilometers asfalt te verslinden :tongue: den. Hier draait het om, of je gaat er vol voor, of je geeft op, diegene die om 3 uur zondag middag eindelijk het geblokte zwartwit zien vallen mogen terugkijken op een wereld prestatie, niet het winnen maar uberhaupt het uitrijden van Le Mans is volgens mij te vergelijken als sex met een identieke tweeling. only for the lucky few :D
End of part one