PDA

View Full Version : Advies gevraagd ivm restauratie kever.


a.busser
17-06-2008, 18:22
Ik ben dus begonnen met een body off restauratie van mijn kever.
tot zover geen bijzonderheden.
de kas is eraf en wat eronder uit kwam stemde niet vrolijk.
Ik wist dat er een hoop werk inzat, maar toch.
nu kan ik een compleet gerestaureerde bodem kopen.
maar wil toch graag even de mening van jullie.
(over de restauratie van de kever bestaat al een topic, maar wilden hier speciefiek toch even wat info over)


De foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KVBT6LDY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CRWQ3THB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3WA78CBO.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-K6GRAFLH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YVRGSTWF.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4Z3E7OMW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DELXF6MT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BFVXSOFG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZ4HYHHJ.jpg

Optie 1:
Ik wil het liefste mijn eigen chassis behouden.
Het chassis wat ik kan kopen, daar zitten een hoop nieuwe onderdelen aan.
Niet alleen bodemplaten, maar ook fussee's, rubbers, remcilinder, stuurdemper enz enz.
ik ga er even vanuit dat het chassis wat ik kan kopen me niet de hoofdprijs gaat kosten.
De onderdelen van het aan te schaffen chassis zouden dan over gezet gaan worden op mijn chassis, eventueel met bodem platen.
Al weet ik niet of ik de bodem platen heel en netjes er af kan krijgen...
Natuurlijk moet ik nog even gaan kijken wat deze onderdelen me nieuw gaan kosten, en of dan de oplossing die ik in gedachten heb niet duurder uit komt.


Optie 2:
Een andere oplossing is natuurlijk, de aangeschafte bodemgroep te gaan gebruiken.
Dit is een stuk sneller, en scheelt dus een hoop werk.
Maar iets in me, zeg dat dit niet de manier is van restaureren...

Optie 3:
Een derde oplossing...
De aan te schaffen bodemplaat uit mijn hoofd zetten, en nieuw aan schaffen wat ik nodig heb.
Wat ik nog kan gebruiken van mijn chassis eraf halen, opknappen en terug plaatsen.
Deze oplossing is het meeste werk.

Nu mijn vraag aan jullie...
Hoe erg is mijn eigen bodem?
Ben ik er met nieuwe bodemplaten, chassiskop onderplaat en wat losse onderdelen?
Zo niet, wat heb ik meer nodig?
Graag jullie mening...

Samurai
17-06-2008, 22:24
Tja als je een auto restaureert, krijg je altijd meer waarvoor je betaald hebt!!

Als je niet veel ervaring hebt, zou ik toch gaan voor de kant en klare bodem.
En rustig bezig gaan met de carroserie!

Als je van een uitdaging houdt, je hebt geld en tijd teveel. Dan zou ik de houdige opknappen.

Ik heb aardige ervaring met restaureren, en zou zelf toch gaan voor de kant en klare bodem. Financieel gezien en qua tijd is dat het meest logische keuze!

vwcrewcab
18-06-2008, 07:06
Ik zou een kompleet gerestaureerd chassis op de kop proberen te tikken, ik zou dit chassis in de categorie totall-loss plaatsen, volgens mij moet je de hele kop vervangen inclusief napoleon hoed, vervolgens alle bodemplaten, die zier er ook uit alsof ze ergens last van hebben.
Kweenie of het misschien een heel speciaal bouwjaar ofzo is, maar anders zou ik dat chassis met die nieuwe onderdelen eens heel goed overwegen, en DOEN :D

a.busser
18-06-2008, 10:00
Het is niet zozeer een speciaal bouwjaar (1974) maar meer het idee dat dit de bodem is van MIJN kever, ik wil namelijk niet met andere nummer platen gaan rijden...

levis
18-06-2008, 12:07
de bodem is wel te redden, maar daar gaat wel heel veel tijd inzitten qua laswerk. ik zou gaan voor een kant en klare bodem.

Gijs
18-06-2008, 13:22
Is te redden.. de bodemplaat van mijn 73'er was minder erg, maar deze was ook gewoon aan de beurt (evenveel werk als jou chassis). Chassis kop, napo-hoed en bodemplaten allemaal vervangen.

Het voornaamste is dat je de chassis kop er recht op last. Kwestie van een frame maken en alles 3x meten voordat de zaag erin gaat. Qua werk zal je wel een paar avonden en weekenden bezig zijn. Uiteindelijk ben je rond de 400 euro aan plaatwerk en 3 weken werk verder.

Controleer je vooras ook even, waarschijnlijk is die ook kaas. :)

Als ik jou was zou ik gewoon een hoop geld, ergenis en tijd besparen en koop die gerestaureerde bodem. Chassis nummer overlassen (niet echt volgens de regels, maar is jou keuze).

a.busser
18-06-2008, 14:42
De vooras is nog helemaal goed.
Deze is er inmiddels al af. (nee niet gevallen, gewoon gedemonteerd...)
Plaatwerk wat ik nodig heb komt om 320 euro dan heb ik alles incl chassis bouten en plaatjes.
Bij de andere bodem ga ik zondag kijken, samen met Arie, deze is op zoek naar een goede carrosorie.
De hele kever in onderdelen zal rond de 800 euro komen, maar dan is hij ook helemaal hard en kompleet, deuren, spatborden, motor, onderstel, carrossorie enz.
Met arie een goede verdeel sleutel zien te vinden en dan komen we er wel uit denk ik.

Bussie komt zo
18-06-2008, 14:56
Ik zou lekker een nieuwe bodem kopen en met een ander kenteken gaan rijden.Tis wat mij betreft maar een combinatie van cijfers en letters.

Deze is al ver heen en als je niet de kennis hebt(dat is wat ik opmaak uit je verhaal) een en ander netjes terug te plaatsen kan het je wel eens tegen gaan vallen, zowel kwa tijd als kwa geld.

Mocht je de oude bodem weg doen dan hoor ik het wel.
Mag zonder kenteken!

jellehier
19-06-2008, 13:23
je weet mijn gedachte erover en wat iedereen zegt over dat het nummer overlassen niet zou mogen is niets van waar zolang bijde kentekens in jouw bezit zijn en beide nummers niet als gestolen geregistreerd staan dan mag het gewoon alleen moet je het niet te opzichtig doen dat het niet te hard opvalt dat alleen maar om gedoe te voorkomen

Gijs
19-06-2008, 17:29
Is je zakje met leestekens op?

Samurai
19-06-2008, 23:54
je weet mijn gedachte erover en wat iedereen zegt over dat het nummer overlassen niet zou mogen is niets van waar zolang bijde kentekens in jouw bezit zijn en beide nummers niet als gestolen geregistreerd staan dan mag het gewoon alleen moet je het niet te opzichtig doen dat het niet te hard opvalt dat alleen maar om gedoe te voorkomen

Je spreekt jezelf tegen, je zegt dat het mag. Maar je moet het niet te opzichtig gaan doen!

Omkatten van een auto is gewoon bij de wet verboden. Alleen de rdw mag met chassis nummer gaan spelen. Als je echt zo vast besloten bent om je eigen kenteken te houden, zou ik eens met de rdw zelf gaan praten. Ze hebben vaak creative oplossingen, oja en ze zijn niet eng. En bijten ook niet!

a.busser
19-06-2008, 23:57
Ik heb al het een en ander opgevraagd bij de RDW.
ALS we het gaan doen, dan via de regels!
Het wachten is op de folders, nog een voordeel het RDW in arnhem zit bijna om de hoek.

jellehier
20-06-2008, 13:33
ik spreek me niet tegen ik zeg alleen maar dat je beter kunt voorkomen dan genezen..

wat wel zo is dat omkatten mits bekend bij rdw mag..

je mag van meerdere voertuigen 1 goede maken alleen daar wil de rdw graag van weten en dan zullen ze de gebruikte voertuigen ook schrappen uit de data base..

dingeling
20-06-2008, 21:33
ik spreek me niet tegen ik zeg alleen maar dat je beter kunt voorkomen dan genezen..

wat wel zo is dat omkatten mits bekend bij rdw mag..

je mag van meerdere voertuigen 1 goede maken alleen daar wil de rdw graag van weten en dan zullen ze de gebruikte voertuigen ook schrappen uit de data base..

Dat staat niet in je eerste post! En daarin spreek je inderdaad jezelf tegen.

En het leest een stuk makkelijker als je leestekens gebruikt, of in ieder geval hier en daar de 'Enter'-toets.

Ik heb al het een en ander opgevraagd bij de RDW.
ALS we het gaan doen, dan via de regels!
Het wachten is op de folders, nog een voordeel het RDW in arnhem zit bijna om de hoek.

Moet dus goedkomen :thumbup: .