PDA

View Full Version : Motorblok voor mijn edition one


Vains
17-06-2008, 18:39
Beste mensen,

Omdat mijn huidige blok (8v PF) ver op is ben ik eens aan het rondkijken voor alternatieven. De bedoeling is dat er iets snellers inkomt na de vakantie.
Nou ben ik aan het denken aan de volgende opties:

- 8V Pf laten reviseren en eventueel opboren naar 1900 met bewerkte kop
enz en spaghettispruitstuk
- een 16v blok erin KR of PL, welke is het makkelijkst om in te bouwen?
- een G60 blok erin, want ik vindt het een heerlijk blokje :D

Nou wil ik niet de zekeringkasten, interieurkabelbomen enzo gaan aanpassen. Mijn vraag is dus welk blok kan ik vrij eenvoudig omleggen door alleen de motorkabelboom te veranderen KR, PL of G60?

Het gaat om een edition van '89, ik weet niet of het een nieuw of oud type zekeringkast is.... Want ik weet niet wat de verschillen zijn :confused:

Gr.Nigel

Erik
18-06-2008, 08:27
Waarschijnlijk heb je nog een oud type zekeringkast. Heb je het alarmlicht op je stuurkolom zitten?

Vains
18-06-2008, 08:51
Nee, het alarmlichtknopje zit bij mij gewoon naast de radio. Ik neem aan dat dit oud type is???

Erik
18-06-2008, 08:53
Als het goed is wel. Weet zo even geen herkenningspunten meer waaraan je kunt zien dat je een oude boom hebt. (even zoeken hier op forum misschien?)

RubenD
18-06-2008, 09:21
De zekeringkast is anders ;)

Pedaalemmer
18-06-2008, 09:27
als je dan toch gaat ombouwen..een 2.0 16v erin van de golf 3 gti :D

Erik
18-06-2008, 11:04
als je dan toch gaat ombouwen..een 2.0 16v erin van de golf 3 gti :DHeb jij die nog liggen? ;)

Vains
18-06-2008, 12:04
als je dan toch gaat ombouwen..een 2.0 16v erin van de golf 3 gti :D

Ze zijn alleen zo moeilijk te vinden, en als je eentje vind dan betaal je de hoofdprijs :redface:

martiepartie
18-06-2008, 12:45
en dan weet je ook nog niet wat voor staat het blok zich bevindt..

Een 16v inbouwen (met oude zekeringkast) moet geen probleem zijn, aangezien dit vaker gedaan wordt en 16'tjes ruim voorhanden zijn!

Vains
18-06-2008, 13:09
en dan weet je ook nog niet wat voor staat het blok zich bevindt..

Een 16v inbouwen (met oude zekeringkast) moet geen probleem zijn, aangezien dit vaker gedaan wordt en 16'tjes ruim voorhanden zijn!

En maakt het dan uit of het een KR of PL is icm de oude zekeringkast?

martiepartie
18-06-2008, 13:14
daar durf ik niets over te zeggen..

RubenD
18-06-2008, 15:42
Nee, voor de zekeringkast maakt het niks uit. Of het nu een 1.3, 1.6 of 1.8 is. Dat is 1 pot nat.

Enige verschil wat er dus is, is het type zekeringkast (dus oud of nieuw model) dus alle stekkers zijn gelijk bij een oud model PL of KR.

Dat is dus om het even. En of je moet kiezen tussen een PL of KR, daar zijn al genoeg topics over ;)

mk2 stoo
18-06-2008, 16:23
Ik heb je laatste een PF verkocht, Ik zou kijken wat je met die blok kan doen. Zou wel meer kosten als en 16v inbouwen maar dan heb je ook iets apart. Bijv. ik heb er ooit gehoord van een die zo ver getuned was dat ie 11,000 toeren maakte en had geloof ik iets van 230 pk :screwy:

Vains
18-06-2008, 19:20
Ik heb je laatste een PF verkocht, Ik zou kijken wat je met die blok kan doen. Zou wel meer kosten als en 16v inbouwen maar dan heb je ook iets apart. Bijv. ik heb er ooit gehoord van een die zo ver getuned was dat ie 11,000 toeren maakte en had geloof ik iets van 230 pk :screwy:

Hey Stuart, de prijzen heb ik al opgevraagd en dat is wel te doen. Hij moet gewoon power genoeg hebben en betrouwbaar zijn voor dagelijks gebruik. Ik denk dat een PF met 230 pk en 11000 toeren zo naar de knoppen is :screwy:

arthur
18-06-2008, 21:07
ook een makkelijk oplossing is.

gewoon een 2E 2.0 8v blok erin douwen.
paar kleine aanpassingen aan de draadboom. (enkele connectors moeten worden overgezet). even een nul-last en vollast schakelaartje maken.

als je iets rapper wil andere nokkenas + chip(bolku heeft die gewoon liggen voor deze setup)
kom je denk wel rond de +/-130 pk uit. en een berg koppel.
en het is makkelijk :D

http://img511.imageshack.us/img511/2126/77702810zp3.jpg (http://imageshack.us)
http://img511.imageshack.us/img511/2126/77702810zp3.341e944628.jpg (http://g.imageshack.us/g.php?h=511&i=77702810zp3.jpg)

rijd zelf ook met een 2E op PF computer :D (rest is orgineel)

:cool:

Vains
19-06-2008, 08:39
@Arthur: Dit idee was ook al in mij opgekomen. Dus jij zegt dat deze ombouw redelijk gemakkelijk is, heb je het destijds zelf omgebouwd?

Larsv5
20-06-2008, 12:35
KR 16v is wel een goede optie, maar als je toch alles heb open liggen kan je natuurlijk net zo goed een G60 erin hangen.

Suc6

Lars

Pedaalemmer
20-06-2008, 12:48
Eerlijk gezegd zou ik lekker voor een ongeblazen 16v of 8v gaan, de g60 is leuk maar ik vind de gedachte van een lader die kapot springt niet fijn rijden.

Vains
20-06-2008, 13:16
G60 heb ik destijds ook gehad in mijn corrado en ik vond het heel fijn en best betrouwbaar lopen. Enige minpuntje vindt ik dat ik mijn auto dan moet laten omkeuren en testen omdat ik dan boven de 40% vermogenstoename ga :redface:
Zou ik de golf ombouwen naar 16v dan hoef ik alleen de gegevens op papier te veranderen.
Bijkomend voordeel is dat een 16V turbo een van mijn favoriete blokken is, en dus is een 16v ideaal is met kijk op de toekomst :tongue:

martinus83
20-06-2008, 17:07
16 it is :), kun je leuk kietelen, geblazen als ongeblazen, weber, throttle boddies, turbo? 2 liter 16v is eigelijk vetter ;)

Wil je het blok gewoon vervangen of echt gaan opbouwen, opboren? nieuwe inhoud?

Heb mijn 16v PL uit mn edition one gegooid, wordt 16vg60 (digifant) dus heb van 16v nog wat dingetjes liggen welke maar 20d km had gedraait maar blok van kapot liep..
Spinnekop, inlaat, nieuwe dynamo, krukaskeeringkappen (nieuw), cil kop (150d oud), PL kabelboom (al zou ik voor KR gaan) mag allemaal voor weinig weg!

Vains
20-06-2008, 17:11
16 it is :), kun je leuk kietelen, geblazen als ongeblazen, weber, throttle boddies, turbo? 2 liter 16v is eigelijk vetter ;)

Wil je het blok gewoon vervangen of echt gaan opbouwen, opboren? nieuwe inhoud?

Heb mijn 16v PL uit mn edition one gegooid, wordt 16vg60 (digifant) dus heb van 16v nog wat dingetjes liggen welke maar 20d km had gedraait maar blok van kapot liep..
Spinnekop, inlaat, nieuwe dynamo, krukaskeeringkappen (nieuw), cil kop (150d oud), PL kabelboom (al zou ik voor KR gaan) mag allemaal voor weinig weg!

Dank je. Maar ik ga voor een 2.0 16V 9a, eens kijken waar ik er eentje uit kan halen :)
In eerste instantie leg ik het blok gewoon om omdat ik hem dagelijks gebruik, als ik klaar ben met mijn opleiding dan ga ik hem helemaal aanpassen en opbouwen..

Dus als iemand een 9a heeft liggen hoor ik het graag :thumbup:

martinus83
20-06-2008, 17:41
Hier vast een ABF cilinderkopje ;)

http://www.slook.nl/corrado/main_frames.php?bottom_mode=1&fake_stat=&option=1&forum_id=949815

en hier een corrado 2.0 16v die gesloopt wordt, kun je mss wat mee

http://www.slook.nl/corrado/main_frames.php?bottom_mode=1&fake_stat=&option=1&forum_id=955540

Vains
20-06-2008, 18:00
Bedankt Martinus, ik heb Tim direct een mailtje gestuurd voor de kop :thumbup:

Erik
20-06-2008, 19:04
lol! Kon je geen ander motorblok kiezen?

TT-TDI MANIAC
20-06-2008, 20:20
Als je een 9a in bouwt laat je dit dan ook keuren, die motoren zijn toch niet hier in Nederland gelevert wel in amerika. Kan je dan hier in nederland ook een goedkeuring krijgen? is er iemand die dit weet....

RubenD
20-06-2008, 20:53
Even bellen met de RDW. Er zijn genoeg Amerikaanse Jetta's hier met een 9A blok erin. Lijkt mij dat er dus wel een typegoedkeur voor bestaat. Maar kan er ook flink naast zitten.

Om een ander voorbeeld te geven. De mk1 Cabrio heeft ook een typegoedkeur voor een TD blok, namelijk de CY. Is ook nooit verkocht maar is wel zo bekend bij de RDW... ;)

TT-TDI MANIAC
20-06-2008, 21:00
aha dan zou dat ook voor mij een mooie optie zijn. Snap nog steeds niet waar het precieze verschil in zit tussen een 9a en een abf. Heb wel gelezen dat er een abf kop op een 9a past maar of dit ook merkbaar is......

Vains
20-06-2008, 21:09
lol! Kon je geen ander motorblok kiezen?

Sorry Erik :rolleyes: Maar jij gaat toch met ITBĀ“s rijden en ik in eerste instantie standaard ;)

Erik
21-06-2008, 18:54
Geeft niet, gaat mij meer om de marktverkleining. :D:slap:

Vains
21-06-2008, 18:59
Whaha, heb jij er trouwens al eentje kunnen vinden? Ik ga komende week bij iemand kijken die heeft er een liggen kompleet met kabelboom enz... Kijken of het wat is :)

Erik
21-06-2008, 19:01
Whaha, heb jij er trouwens al eentje kunnen vinden? Ik ga komende week bij iemand kijken die heeft er een liggen kompleet met kabelboom enz... Kijken of het wat is :)Ben op zoek. Heb al aantal mailtjes de deur uit gedaan maar nog geen antwoord mogen ontvangen. Waarnaar ga je kijken, 9a of abf?

Vains
21-06-2008, 19:18
Volgend weekend. Het gaat om een 9a, of er een ABF kop opzit weet ik niet. Anders koop ik er na de hand wel eentje..

TT-TDI MANIAC
21-06-2008, 19:18
wat is het voordeel van een abf kop op een 9a dan?

Vains
22-06-2008, 14:53
Latere type 9A kop is hetzelfde als van een ABF met alleen iets andere nokken. Deze cilinderkop is heeft een gewijzigde verbrandingsruimte en de uitlaatklepdiameter is 1mm kleiner. Op een hoogvermogen setup kun je met de ABF kop gewoon iets verder met vermogen omdat deze minder pingelgevoelig is.

TT-TDI MANIAC
22-06-2008, 16:16
Oke duidelijk. Bedankt

TT-TDI MANIAC
22-06-2008, 17:38
Je zegt de latere types 9a hebben bijna dezelfde kop als de abf vanaf welk bj is dat.............

Vains
22-06-2008, 17:44
Dat zou ik je niet durven zeggen, misschien dat iemand anders het hier weet?

bolku
22-06-2008, 20:12
Dan staat er een D na het onderdeelnummer op de kop.

TT-TDI MANIAC
22-06-2008, 20:14
Maar weet je niet vanaf welk bj er een D op staat dat zoekt wat makkelijker namelijk

Vains
22-06-2008, 22:38
Kan iemand mij zeggen of ik ook een brandstofpomp van een 16V nodig heb?

vwleusden
23-06-2008, 07:23
Je huidige pomp levert ook wel voldoende, meeste zitten rond de 5bar.

Vains
23-06-2008, 11:40
Oke, dan hoef ik die niet te vervangen.

Maar hoe wordt dat gedaan met het tellerpaneel? Ik ga kijken naar een 16V blok uit een '94 Corrado. De tellerbak die ik nu voor de 8v heb is met 2 stekkers dus als ik eentje van een 16V met 2 stekkers uit kan halen kan ik die dan gewoon aansluiten? Of zit de kabelboom van de tellers vast aan de motorkabelboom van de 16V en is het van die kabelboom afhankelijk welk paneel ik nodig heb?

Vains
23-06-2008, 17:58
Niemand die er antwoord op kan geven?

bolku
24-06-2008, 07:56
Als je nu een teller hebt met 2 aansluitingen heb je nog het oude type kabelboom en zekeringkast....een 94er Corrado heeft een nwer type kabelboom en zekeringkast......
Dat wordt dus de hele kabelboom incl. zekeringkast overzetten

Vains
24-06-2008, 08:38
Als je nu een teller hebt met 2 aansluitingen heb je nog het oude type kabelboom en zekeringkast....een 94er Corrado heeft een nwer type kabelboom en zekeringkast......
Dat wordt dus de hele kabelboom incl. zekeringkast overzetten

Dus de motorkabelboom en de zekeringkast moet ik omzetten, de interieurkabelboom kan ik laten zitten?

Vains
24-06-2008, 21:36
Moet ik ook de interieurkabelboom overzetten als ik naar nieuw type zekeringkast ga?

Vains
07-08-2008, 14:56
De knoop is doorgehakt... Omdat ik momenteel geen plaats heb om de golf om te bouwen naar 16V ga ik de 8V PF die ik nog heb liggen opnieuw opbouwen.

Maar nu ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen welke diameter zuigers ik nodig heb om mijn motorinhoud te verhogen naar 1900 cc.
Graag zou ik ook graag adressen en eventuele (richt)prijzen willen hebben voor een nieuw setje zuigers in deze maten..

Of is het eventueel mogelijk om zuigers van een andere motor te gebruiken om 1900 cc te krijgen?

rallyegolf driver
07-08-2008, 17:07
Ik zou zeer zeker de zuigers in de USA gaan halen met de huidige dollarkoers!

om een echte 1900 te krijgen zou ik voor minimaal 82,5mm gaan. Ikzelf heb 83mm zuigers, daarmee kom je op een slagvolume van 1870cc. Dat noemt men een 1,9ltr.

Neem meteen zuigers die je compressieverhouding verhogen, dit komt het koppel ten goede. Dit verhoogd wel de kans op pingelen, om dat te voorkomen tank je dan het beste 98octaan benzine.

Vains
07-08-2008, 18:17
Ik zou zeer zeker de zuigers in de USA gaan halen met de huidige dollarkoers!

om een echte 1900 te krijgen zou ik voor minimaal 82,5mm gaan. Ikzelf heb 83mm zuigers, daarmee kom je op een slagvolume van 1870cc. Dat noemt men een 1,9ltr.

Neem meteen zuigers die je compressieverhouding verhogen, dit komt het koppel ten goede. Dit verhoogd wel de kans op pingelen, om dat te voorkomen tank je dan het beste 98octaan benzine.

Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan neuzen in de USA.. Dus je rijdt zelf met een 1900 PF?

Heb je misschien ook nog tips qua merk en hoe kan ik erachter komen of de zuigers compressieverhogend zijn?

rallyegolf driver
08-08-2008, 12:45
Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan neuzen in de USA.. Dus je rijdt zelf met een 1900 PF?

Heb je misschien ook nog tips qua merk en hoe kan ik erachter komen of de zuigers compressieverhogend zijn?

Nee, ik rijd zelf met een opgeboorde 1H G60, de boring is vergroot van 80,6mm naar 83,0mm...

Zelf rijdt ik nu met JE zuigers uit de US via Rodney Huss ( www.jrcmotorsports.com )

Qua Compressieverhouding zou ik eerst uitzoeken welke de PF standaard heeft, en daarna kijken wat je wilt, en dan daarop je keuze baseren.

Wil je een extreem bewerkte motor of wil je een 1900 om te kunnen zeggen dat het een 1900 is bijvoorbeeld..? Je hebt van die figuren die dat mooi vinden om te zeggen, en dan is de cylinderkop bijvoorbeeld nog stront-standaard en het effect van de zuigers kompleet teniet gedaan omdat de rest nog origineel is....dat idee.

mk2 stoo
10-08-2008, 16:03
Ik heb een keer geinformeerd naar zuigers van wiseco, ook 83mm geloof ik...prijs lag rond de 600 euro voor de set

Vains
19-08-2008, 21:47
Nee, ik rijd zelf met een opgeboorde 1H G60, de boring is vergroot van 80,6mm naar 83,0mm...

Zelf rijdt ik nu met JE zuigers uit de US via Rodney Huss ( www.jrcmotorsports.com )

Qua Compressieverhouding zou ik eerst uitzoeken welke de PF standaard heeft, en daarna kijken wat je wilt, en dan daarop je keuze baseren.

Wil je een extreem bewerkte motor of wil je een 1900 om te kunnen zeggen dat het een 1900 is bijvoorbeeld..? Je hebt van die figuren die dat mooi vinden om te zeggen, en dan is de cylinderkop bijvoorbeeld nog stront-standaard en het effect van de zuigers kompleet teniet gedaan omdat de rest nog origineel is....dat idee.

De bedoeling is om een flink bewerkte motor te bouwen die wel nog goed betrouwbaar is en geschikt voor dagelijks gebruik..
Hoever ik hiermee wil gaan daar ben ik nog niet over uit, wel weet ik dat het geen jaren project moet worden aangezien mijn hudige blok zijn beste tijd wel gehad heeft :redface:

gti_power
20-08-2008, 18:52
Ik heb nog een goede pf motor te koop,
ligt nu nog in de auto.
PB maar als je interesse hebt.

Vains
20-08-2008, 21:00
Ik heb nog een goede pf motor te koop,
ligt nu nog in de auto.
PB maar als je interesse hebt.

Bedankt voor jouw aanbod maar ik heb al een goede PF motor liggen thuis...
Succes met de verkoop :thumbup: