PDA

View Full Version : probleem met rdw

theodorus
24-06-2008, 21:54
hallo

ik heb een probleempje. Ik heb een duitse Westfalia ingevoerd en aangeboden ter keuring in Veldhoven. Vooraf henb ik de RDW gebeld met de vraag of ik een historisch kenteken kon krijgen. op basis van de info die ik gegeven heb werd mij medegedeeld dat dit geen probleem was en dat ik dat moest melden bij de keuring. Nadrukkelijk heb ik bij de keuring evraagd om een historisch kenteken omdat ik de camper geheel wil opknappen. Was geen probleem werd verteld. Dit gebeurt automatisch. Camper is goedgekeurd.
Echter kreeg ik in 1ste instantie in het geheel geen papieren thuis. Bleek na 1,5 week dat ze de papieren waren vergeten door te zenden. Alsnog daarna de papieren ontvangen. Helaas met een nieuw kenteken. Ik gebeld en werd mij medegedeeld dat dit niet juist was en werd mij verzocht dit schriftelijk kenbaar te maken zodat e.e.a. kon worden hersteld.
2 weken na de brief nog niet gehoord dus weer gebeld. Werd mij medegedeeld dat de info van beide personen niet juist was. Omdat op het nieuwe kenteken staat dat het een bedrijfswagen is is het verstrekken van een historisch kenteken niet mogelijk.
E.e.a. bevreemd mij zeer. Op de orgininele duitse papieren staat dat sprake is van een Wohnmobile, het typeplaatje geeft de code aan dat sprake is van een originele camper (nml 2319) en van verschillende nadere personen die een dergelijke vcamper hebben ingevoerd heb ik begrepen dat zij wel eenhistorisch kenteken krijgen omdat op hun papieren is komen te staan. Voertuig Personenwagen uitvoering Wetsfalia camper.

Wie weet raad of zijn er misschien wel personen die bij de RDW werken en een advies/bemiddeling kunnen regelen voordat ik officieel bezwaar aanteken.
Het probleem voor mij is dat een officierle procedure tijd kost en tot dat moment kan ik de camper niet verzekeren.

Zeend
24-06-2008, 22:14
1) ondanks je ervaring: er is vrijwel geen land met zo'n publieksvriendelijke autoregistratie als onze RDW. 't Blijft echter mensenwerk, maar reken aub niet het gehele RDW af op jouw situatie (hoe dan ook is ergens een foutje gemaakt, hetzij in de toekenning van het nummer, de keuring of in de voorlichting)

2) Welk bouwjaar heeft je bus? klassiekerkentekens op bedrijfswagens gaan maar t/m 1973 geloof ik (de BE-12-34 reeks). Voor personenauto's van 1973 t/m 1978 is er de 12-YB-34 reeks. Mijn persoonlijke mening is dat deze voor bedrijfswagens had moeten zijn om historische redenen, maar daar ga ik je niet mee vermoeien (stiekem toch)

3) Hajee op dit forum werkt bij het RDW hij kan je vast vertellen waarom je bus als grijskenteken voertuig op papier is gekomen. Dat zie je tegenwoordig nl. vrijwel altijd bij campers.

4) Heb je ook een naam? Dat maakt je bericht wat persoonlijker... Zeker voor een nieuw iemand op een forum wel aardig om je even te introduceren...

Suc6!

Jens

theodorus
24-06-2008, 22:28
Voor de duidelijkheid waar mensen werken kunnen vergissingen worden gemaakt. Het is zeker niet de bedoeling de RDW in een verkeerd daglicht te stellen. Helaas heb ik wel enkele mindere ervaringen met mijn camper. Waar ik naar op zoek ben is voordat ik de formele weg ga bewandelen naar een praktische oplossing te zoeken. Tot op heden is dat helaas nog niet gelukt. Mischien dat de persoon die jij noemt daar een oplossing/bemiddeling ik kan vinden.

Overigens mijn naam is Theo van Leeuwen en ben sinds 2 maanden de trotse bezitter van een T2b Westfaliacamper uit 1977. 1ste toelating was op 1-4-77.
Deze camper wil ik geleidelijk aan gaan opknappen.

groet
Theo

Zeend
24-06-2008, 22:41
Overigens mijn naam is Theo van Leeuwen en ben sinds 2 maanden de trotse bezitter van een T2b Westfaliacamper uit 1977. 1ste toelating was op 1-4-77.
Deze camper wil ik geleidelijk aan gaan opknappen.

Uit Leeuwarden?

"Reparaties van Van Leeuwaen, duren ééuwen"??

Jens

hajee
25-06-2008, 07:09
môge.
om meteen maar met de deur in huis te vallen..
je camper is dus toegelaten als "bedrijfsauto"
Dan is er waarschijnlijk geen typegoedkeuring bekent van je bus,
maar dan wordt ie hier toch toegelaten op basis van het feit dat deze
in een EU-land geregistreerd is geweest.
Er zal dan ook een kreet op je kenteken staan, zoiets als 'basis TGK: EEGK-9999’, of 'Basis EEGK-9999, ‘
Campers worden in dit geval inderdaad als bedrijfsauto's verwerkt, omdat de eisen van bijvoorbeeld remvertraging en gordels minder zwaar zijn dan bij personenauto's, en fiscaal worden ze wel weer als personenauto's aangemerkt, want ze zijn bpm plichtig.(mits nog geen 25 jaar oud)
wat je zou kunnen doen, is eens bellen met het keuringsstation waar je bent geweest.
Ik durf zo niet te zeggen of je deze alsnog als personenauto op kenteken kunt krijgen
Of bel eens met de importeur, of er misschien wel een personenauto-typegoedkeuring is, want uiteindelijk is de fabrikant/ of gemachtigde de eigenaar van de typegoedkeuringen.

hier nog de tekst uit het apk boek mbt. de blauwe platen:
2.voertuigen met een datum eerste toelating welke ligt vóór 1 januari 1978; deze voertuigen mogen zijn voorzien van donkerblauwe kentekenplaten.

Toelichting Deze donkerblauwe kentekenplaten met witte letters en cijfers worden toegepast bij een kentekennummer dat bestaat uit een combinatie van twee groepen van twee cijfers en één groep van twee letters.

sjampoo
25-06-2008, 10:25
hier nog de tekst uit het apk boek mbt. de blauwe platen:
2.voertuigen met een datum eerste toelating welke ligt vóór 1 januari 1978; deze voertuigen mogen zijn voorzien van donkerblauwe kentekenplaten.

Toelichting Deze donkerblauwe kentekenplaten met witte letters en cijfers worden toegepast bij een kentekennummer dat bestaat uit een combinatie van twee groepen van twee cijfers en één groep van twee letters.

Tja,. alleen trekt het op niets als je de nieuwe kentekenreeks in donkerblauw uitvoert,.. ( 04 GJB 7 )

arnus71
25-06-2008, 12:09
Even ter info, misschien heb je er niets aan hoor - ik heb mijn t3 transporter uit 1988 anderhalf jaar geleden ingevoerd, het is een transporter omgebouwd naar camper (dus niet officieel als camper op kenteken, van westfalia oid), op PERSONEN kenteken. Dus niet als bedrijfswagen. Dit heb ik toen nog gevraagd bij het invoeren.

Het kan dus wel, je camper op personenkenteken invoeren.

Succes ermee :redface:

hajee
25-06-2008, 18:02
Tja,. alleen trekt het op niets als je de nieuwe kentekenreeks in donkerblauw uitvoert,.. ( 04 GJB 7 )
dat zei ik ook niet..was gewoon even ter algemene informatie.. :)

theodorus
28-06-2008, 22:27
ik heb afgelopen vrijdag telefonisch contact gehad met de RDW. Uitgelegd dat sprake is van een originele Westfalia (originele duitse papieren en typeplaatje). Zij heeft toegezegd de stukken naar het keuringsstation te sturen zodat deze kunnen bepalen of de auto toch als personenauto kan worden geregistreerd.

Ik laat jullie het resultaat nog wel weten

groet
THEO

stufenheckfahrer
29-06-2008, 23:26
Dit vind ik interessant.

Ik kreeg de laatste keer ook een bedrijfswagenkenteken. Persoonlijk vind ik het geen gezicht, terwijl de voorlaatste keer er wel een personenwagenkenteken op mocht.
De uitleg in Roosendaal was hetvolgende:

De voorlaatste camper die ik invoerde, was in Dld eerst een personenwagen geweest, en daardoor als Pkw (personenkraftwagen) toegelaten geweest.

De laatste camper had op de Kfz. Brief: So.Kfz. Wohnmobil (Sonderkraftfahrzeug Wohnmobil). Dat is dus geen personenwagen, maar een buitencategorie en valt in de bouwgroep bedrijfswagen,VW-typenummer253.

Logisch vond ik het ook niet, maar ik had er ook geen probleem mee.

Grz. Ron