PDA

View Full Version : Stationair regeling EV motor...


Jeroentjuh
17-08-2004, 15:00
FF een vraag namens J.L.Tuning...

Hoe werkt de stationair regeling van een EV motor precies?
Want als deze koud is schommelt hij nogal in toeren, warm niet meer maar bij gas loslaten valt toerental soms ff ver trug en dan weer gewoon naar stationair....

Verder nog een vraag. Op deze EV ('86) zitten meer vaccuum slangen bij luchtfilterhuis en stekker boven inlaatspruitstuk, deze zaten allemaal niet op zijn oude EV ('84). Waar dient dit allemaal voor? Kan ut eraf? .....

MvG J.L. Tuning

Johan-dtc
17-08-2004, 23:32
FF een vraag namens J.L.Tuning...

Hoe werkt de stationair regeling van een EV motor precies?
Want als deze koud is schommelt hij nogal in toeren, warm niet meer maar bij gas loslaten valt toerental soms ff ver trug en dan weer gewoon naar stationair....

Verder nog een vraag. Op deze EV ('86) zitten meer vaccuum slangen bij luchtfilterhuis en stekker boven inlaatspruitstuk, deze zaten allemaal niet op zijn oude EV ('84). Waar dient dit allemaal voor? Kan ut eraf? .....

MvG J.L. Tuning


niemand een idee..............?????????????

ik wil zo graag weten wat t is, want ik wordt gek van dat bijna afslaan van de motor

Johan-dtc
17-08-2004, 23:40
Verder nog een vraag. Op deze EV ('86) zitten meer vaccuum slangen bij luchtfilterhuis en stekker boven inlaatspruitstuk, deze zaten allemaal niet op zijn oude EV ('84). Waar dient dit allemaal voor? Kan ut eraf? .....

MvG J.L. Tuning[/QUOTE]

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=7117&mode=normal

om de slangetjes en stekkers gaat het

Pedaalemmer
18-08-2004, 07:38
moet je fred ff pm die weet alles :D

Fred
18-08-2004, 08:51
Nou ik weet niet alles :biggrin:

Maar weghalen zou ik niet doen, simpelweg omdat het allemaal nodig is :biggrin:

Zo is bijvoorbeeld de vacuumbediende schakelaar nodig voor de acceleratie verrijkking. De klep rechtsboven is bedoeld om te voor komen dat het stationair toerental te ver zakt bij stationair draaien als je bijv véél electrische zooi aanhebt

Tja afstellen van de EV.....dat is nogal lastig omdat zo even neer te zetten want je moet óók de rest controleren voordat je het stationair zelf goed kan zetten........Zo kan bijvoorbeeld de luchtschuif zwaar gaan

Hoeveel toeren maakt dat blok áls ie stationair draait?? dat moet namelijk al bijna 1000 rpm zijn....lager is een garantie voor problemen

Het leuke van deze injectie (de K jetronic) is dat er gewoon een stationair regelschroef opzit ....


Maar......als het alleen koud rot draait denk ik eerder dat de warmdraairegelaar niet helemaal lekker is, die verrijkt het mengsel bij koude motor wat nodig is om de zaak lekker te laten draaien

Pedaalemmer
18-08-2004, 09:11
waar zit de warmtedraairegelaar? en is zoiets makkelijk te vervangen?

ik heb zelf deze problemen ook gehad bij koud weer en hoe kun je testen of dit het is?

Fred
18-08-2004, 09:33
waar zit de warmtedraairegelaar? en is zoiets makkelijk te vervangen?

ik heb zelf deze problemen ook gehad bij koud weer en hoe kun je testen of dit het is?

De warmdraairegelaar zit op het blok, net onder de koelwater pijp, waar je temperatuur meter zender en thermotijdschakelaar zit. Er zitten 2 slangen op aan de bovenzijde die naar de brandstofverdeler lopen....

johangolf1
18-08-2004, 09:45
ik heb dit ook gehad bij mijn golf 2 met EV motor...
dat kleine kastje op je veerpoot met die stekker heb ik toen de stekker afgehaald en opnieuw afgesteld op ongeveer 1000 toeren en toen deed ie het best...
niet de ideale oplossing maar hij deed het wel hahaha

Fred
18-08-2004, 10:17
ik heb dit ook gehad bij mijn golf 2 met EV motor...
dat kleine kastje op je veerpoot met die stekker heb ik toen de stekker afgehaald en opnieuw afgesteld op ongeveer 1000 toeren en toen deed ie het best...
niet de ideale oplossing maar hij deed het wel hahaha



Nou, dat is wel bijna de juiste methode. Nrmaal moet je de slang die er op zit dichtknijpen en dan afstellen ....

Die zelfde slang is overigens wel vaak één van de bronnen van ellende, hij scheurt namelijk nog wel eens, en dan zuigt de zooi valse lucht aan .....

johangolf1
18-08-2004, 10:32
ok dan stiekem toch nog bijna goed gedaan dan hahaha...

Pedaalemmer
18-08-2004, 11:23
Kzal eens kijken of dat bij mij ook is..kheb een ev uit 85..

http://img27.exs.cx/img27/2451/blokjehenk.jpg

Fred
18-08-2004, 11:51
EV uit 84 was anders dan die uit 85 en 86....alleen heeft een 86'er een extra zender voor de radiatorfan. Die zit aan de kant van het inlaatspruitstuk, globaal tussen cylinder 2 en 3....zorgt voor extra naloop van de fan

Het enige wat ik niet zo 1,2,3 kan plaatsen op de foto van de vraagsteller is het leidinkje wat ongeveer in het midden van het plaatje van onder naar boven loopt.

DE reden dat de EV van 84 anders was heeft o.a te maken met aangepaste emissie eisen. DE wijzigingen vanaf 85 zijn gelijk uigevoerd met het toepassen van hydraulische stoters en wat andere wijzigingen aan de kop

Jeroentjuh
18-08-2004, 11:58
Het enige wat ik niet zo 1,2,3 kan plaatsen op de foto van de vraagsteller is het leidinkje wat ongeveer in het midden van het plaatje van onder naar boven loopt.


Das een vaccuumslang, gister ff alle vaccuum slangetjes vervangen + slang van carter ventilatie, loopt al een stuk beter. Alleen 2 van die voorgevormde slangen zijn ook wa slecht, duz daar moeten ook ff nieuwe op...

Fred
18-08-2004, 12:58
Hmmm, vaag. Ik moet zeggen dat ik dát slangetje nog nooit heb gezien. Toevallig airco in die kar??

Pedaalemmer
18-08-2004, 13:00
en die heb je bij de dealer gehaald?

Jeroentjuh
18-08-2004, 13:15
Hmmm, vaag. Ik moet zeggen dat ik dát slangetje nog nooit heb gezien. Toevallig airco in die kar??

Geen airco. Zit bij de onderste rode pijl met een t-stukje op die andere vaccuumslang, boven zit die op da vaccuum potje (of wa da ook is :biggrin: )

en die heb je bij de dealer gehaald?
Wat bij de dealer gehaald?

Pedaalemmer
18-08-2004, 13:38
die slangetjes....

Jeroentjuh
18-08-2004, 15:18
die slangetjes....

Ja ooit ;) had ik nog thuis liggen....

Johan-dtc
18-08-2004, 17:08
Die zelfde slang is overigens wel vaak één van de bronnen van ellende, hij scheurt namelijk nog wel eens, en dan zuigt de zooi valse lucht aan .....

[/QUOTE]


ik ga vanavond ff proberen af te stellen, ik laat wel weten of het iets geholpen heeft

alvast bedankt

Allart-Ghetta
18-08-2004, 18:37
Mijn EV uit 84 pingelt bij snel gasgeven en overschakelen, ontsteking op minder dan 6 graden voorontsteking bij stationair toerental en goed rijk mengsel. Ik zou de druksprongschakelaar voor acceleratieverrijkking er dus zeker niet af slopen!

Wahnsinn
18-08-2004, 20:08
Heb ook een EV uit 84, is het normaal dat die bij de eerste honderd meter stottert? Of is daar een oorzaak voor? Mijn bezinefilter is een week geleden vervangen want mijn monteur zei dat dat de oorzaak was.

Johan-dtc
22-08-2004, 10:20
Maar......als het alleen koud rot draait denk ik eerder dat de warmdraairegelaar niet helemaal lekker is, die verrijkt het mengsel bij koude motor wat nodig is om de zaak lekker te laten draaien[/QUOTE]


maar hoe kun je testen of die warmdraairegelaar kapot of niet goed funcioneert?
het probleem is nog niet veel minder geworden
ik heb m afgesteld (slng dichthouden en dan stationair afstellen) het probleem is daardoor wel iets minder, maar het is nog niet "je van het"

ik hoor het wel

Johan-dtc
04-09-2004, 07:10
Maar......als het alleen koud rot draait denk ik eerder dat de warmdraairegelaar niet helemaal lekker is, die verrijkt het mengsel bij koude motor wat nodig is om de zaak lekker te laten draaien
maar hoe kun je testen of die warmdraairegelaar kapot of niet goed funcioneert?
het probleem is nog niet veel minder geworden
ik heb m afgesteld (slng dichthouden en dan stationair afstellen) het probleem is daardoor wel iets minder, maar het is nog niet "je van het"

ik hoor het wel[/QUOTE]




niemand een idee dan????..........