MetPeter
10-07-2008, 12:19
Op aandringen van Evilnyntje, hierbij dan mijn 'project'. Eigenlijk was het project al zo goed als klaar, maar door problemen met de motor mag ie nog best onder het kopje project vallen!
Ik heb deze 65-er Deluxe nu al ruim 4 jaar in mijn bezit en er is in die tijd een hoop gebeurd. Zo zag de kever eruit toen ik hem net had:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever1_951050.jpg
Krokante kokers!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever2_657095.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever3_523258.jpg
Eén deurscharnier zat erg vast en is uiteindelijk losgeslepen, hier is later weer een nieuw scharnier-deel ingelast. De Boxer heeft verder de kokers gelast en de motorsteunen vervangen door nieuw.
Zelf was ik begonnen met het kaalmaken van de carrosserie. Dat was nog een heel karwei, de kleur was namelijk botsauto-rood. Dus met echte glitters en een dikke laag transparante lak! Na heel wat uren schuren was het dak kaal, maar was ik het werk wel ff beu! Via een klant kwam ik bij een autospuiter terecht. Met wat regelwerk hebben zij de kever verder kaal gemaakt (denk ik), strak gezet en gespoten in de huidige kleur.
De nieuwe schermen en bestaande deuren hebben ze helaas niet gepast voordat men is gaan spuiten. Toen ik de kever opgehaald had en alles wilde gaan monteren viel dat wel even tegen. Deuren sloten niet (kwamen tegen de B-stijl aan) en schermen staken ver onder het frontpaneel uit! Tegenvallertje, maar goed de auto was voor relatief weinig gespoten. Daardoor heb ik een paar druipers ook maar voor lief genomen.
De binnenzijde van motor en kofferruimte waren niet gespoten, evenals de binnenzijde van de schermen. Ik heb dat zelf nog kaal gemaakt en alsnog laten spuiten.
Kever gespoten zij
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRkeverpeter3_551721.jpg
Kever gespoten neus
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRkeverpeter1_12323.jpg
Kever gespoten koffer
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRKeverpeter2_661321.jpg
Wegens tijdgebrek heeft de kever bijna 2 jaar gespoten maar on-opgebouwd in de garage gestaan! Tussendoor wel wat nieuwe onderdelen aangeschaft, zoals rubbers, bumpers, tapijtset, hemel, stoelen (Jens!).
Die stoelen heb ik opnieuw laten bekleden en zouden eigenlijk dezelfde kleur krijgen als de hemel. Helaas bleek dat materiaal niet meer op voorraad te zijn en is een net afwijkende kleur gekozen. Wel jammer, dus ik denk dat ik eens op zoek ga naar een origineel interieur wat beter bij de deurpanelen en hemel past.
Tussendoor is er ook technisch wel werk verricht. Er werd een nieuwe Puma-as aangeschaft en de voorzien van zelfgemaakte (DeBoxer) spindels en TypeIII remmerij. Ook alle remleidingen zijn vervangen, slangen voor de oliekoeler aangelegd etc.
Nu het probleem gedeelte, de motor! Na veel 4-en en 5-en heb ik ongeveer drie jaar geleden besloten om toch een andere motor te laten bouwen. Bij De Boxer waren al wat snelle jongens aanwezig (o.a. Michael86 en MychaType3) en zo'n snelle oldtimer was toch wel tof.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GR-peter-blok-02.jpg
Er lag nog een 1835 carter op de plank en die werd opgebouwd in Porsche 356 look. Zelf op zoek gegaan naar een setje carburateurs (40 mm dellorto), en opbouw delen zoals koeler, uitlaat etc.
Via-via heb ik een externe oliekoeler gevonden van ± 76 cm breed! Door een gedeelte uit de bandenbak te zagen past deze mooi voor de versmalde-as en is ie van buiten nauwelijks zichtbaar! De bandenbak moet nog wel afgewerkt worden . . .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-oliekoeler.jpg
Het bouwen duurde een jaar of 2-3, maar het resultaat was wel erg leuk. Tijdens het maken van mijn eerste proefrit in april dit jaar liep de motor erg onrustig en werd ook nog eens erg warm! Probleem: krukas-lager gebroken! Gelukkig zat er verder niets vast, de motor liep wel, maar wel onrustig. Alles ging uit elkaar en de boel werd opgeboord en het lager vervangen.
De kever staat er nu zo bij . . .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-rechtsvoor.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-voor-boven.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-voor-laag.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-rechts.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-linksachter.jpg
Het interieur heeft nog wel wat werk nodig:
• pookknop vastzetten
•*originele radio met deluxe raampje monteren
•*origineel interieur zoeken
•*etc. etc. etc.!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-interieur.jpg
Omdat de kever een originele DeLuxe uitvoering is, heeft het dashboardkastje een 'subtiele' make-over gekregen. Het losse klepje had ik laten spuiten, maar bleek niet te passen! Via de Boxer een juiste gescoord en deze zwart-wit geblokt gemaakt met toevoeging . . . (vandaar de thread-titel :D )
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-dashboard-kastje.jpg
-Motorprobleem 2-
Een week of 6 geleden kon ik de kever weer ophalen en dat was errug leuk! Het vernieuwde blok had echt veel power en liep redelijk! Maar helaas was de fun van korte duur (zo'n 350 km tijdens inrij periode). Tijdens een ritje liep het blok vast bij zo'n 2500-3000 toeren. En het blok zit nu echt vast!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-motor.jpg
Fijne RVS uitlaat met een nice sound!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-uitlaat.jpg
Momenteel is de Boxer bezig met een nieuw carter, met nieuwe krukas etc. om zo het probleem te verhelpen. Helaas heb ik op Bug-InII niet kunnen rijden, maar met een beetje geluk gaan we DDD halen en kan daar wel gereden worden!
Ik heb deze 65-er Deluxe nu al ruim 4 jaar in mijn bezit en er is in die tijd een hoop gebeurd. Zo zag de kever eruit toen ik hem net had:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever1_951050.jpg
Krokante kokers!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever2_657095.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever3_523258.jpg
Eén deurscharnier zat erg vast en is uiteindelijk losgeslepen, hier is later weer een nieuw scharnier-deel ingelast. De Boxer heeft verder de kokers gelast en de motorsteunen vervangen door nieuw.
Zelf was ik begonnen met het kaalmaken van de carrosserie. Dat was nog een heel karwei, de kleur was namelijk botsauto-rood. Dus met echte glitters en een dikke laag transparante lak! Na heel wat uren schuren was het dak kaal, maar was ik het werk wel ff beu! Via een klant kwam ik bij een autospuiter terecht. Met wat regelwerk hebben zij de kever verder kaal gemaakt (denk ik), strak gezet en gespoten in de huidige kleur.
De nieuwe schermen en bestaande deuren hebben ze helaas niet gepast voordat men is gaan spuiten. Toen ik de kever opgehaald had en alles wilde gaan monteren viel dat wel even tegen. Deuren sloten niet (kwamen tegen de B-stijl aan) en schermen staken ver onder het frontpaneel uit! Tegenvallertje, maar goed de auto was voor relatief weinig gespoten. Daardoor heb ik een paar druipers ook maar voor lief genomen.
De binnenzijde van motor en kofferruimte waren niet gespoten, evenals de binnenzijde van de schermen. Ik heb dat zelf nog kaal gemaakt en alsnog laten spuiten.
Kever gespoten zij
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRkeverpeter3_551721.jpg
Kever gespoten neus
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRkeverpeter1_12323.jpg
Kever gespoten koffer
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRKeverpeter2_661321.jpg
Wegens tijdgebrek heeft de kever bijna 2 jaar gespoten maar on-opgebouwd in de garage gestaan! Tussendoor wel wat nieuwe onderdelen aangeschaft, zoals rubbers, bumpers, tapijtset, hemel, stoelen (Jens!).
Die stoelen heb ik opnieuw laten bekleden en zouden eigenlijk dezelfde kleur krijgen als de hemel. Helaas bleek dat materiaal niet meer op voorraad te zijn en is een net afwijkende kleur gekozen. Wel jammer, dus ik denk dat ik eens op zoek ga naar een origineel interieur wat beter bij de deurpanelen en hemel past.
Tussendoor is er ook technisch wel werk verricht. Er werd een nieuwe Puma-as aangeschaft en de voorzien van zelfgemaakte (DeBoxer) spindels en TypeIII remmerij. Ook alle remleidingen zijn vervangen, slangen voor de oliekoeler aangelegd etc.
Nu het probleem gedeelte, de motor! Na veel 4-en en 5-en heb ik ongeveer drie jaar geleden besloten om toch een andere motor te laten bouwen. Bij De Boxer waren al wat snelle jongens aanwezig (o.a. Michael86 en MychaType3) en zo'n snelle oldtimer was toch wel tof.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GR-peter-blok-02.jpg
Er lag nog een 1835 carter op de plank en die werd opgebouwd in Porsche 356 look. Zelf op zoek gegaan naar een setje carburateurs (40 mm dellorto), en opbouw delen zoals koeler, uitlaat etc.
Via-via heb ik een externe oliekoeler gevonden van ± 76 cm breed! Door een gedeelte uit de bandenbak te zagen past deze mooi voor de versmalde-as en is ie van buiten nauwelijks zichtbaar! De bandenbak moet nog wel afgewerkt worden . . .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-oliekoeler.jpg
Het bouwen duurde een jaar of 2-3, maar het resultaat was wel erg leuk. Tijdens het maken van mijn eerste proefrit in april dit jaar liep de motor erg onrustig en werd ook nog eens erg warm! Probleem: krukas-lager gebroken! Gelukkig zat er verder niets vast, de motor liep wel, maar wel onrustig. Alles ging uit elkaar en de boel werd opgeboord en het lager vervangen.
De kever staat er nu zo bij . . .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-rechtsvoor.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-voor-boven.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-voor-laag.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-rechts.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-linksachter.jpg
Het interieur heeft nog wel wat werk nodig:
• pookknop vastzetten
•*originele radio met deluxe raampje monteren
•*origineel interieur zoeken
•*etc. etc. etc.!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-interieur.jpg
Omdat de kever een originele DeLuxe uitvoering is, heeft het dashboardkastje een 'subtiele' make-over gekregen. Het losse klepje had ik laten spuiten, maar bleek niet te passen! Via de Boxer een juiste gescoord en deze zwart-wit geblokt gemaakt met toevoeging . . . (vandaar de thread-titel :D )
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-dashboard-kastje.jpg
-Motorprobleem 2-
Een week of 6 geleden kon ik de kever weer ophalen en dat was errug leuk! Het vernieuwde blok had echt veel power en liep redelijk! Maar helaas was de fun van korte duur (zo'n 350 km tijdens inrij periode). Tijdens een ritje liep het blok vast bij zo'n 2500-3000 toeren. En het blok zit nu echt vast!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-motor.jpg
Fijne RVS uitlaat met een nice sound!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-uitlaat.jpg
Momenteel is de Boxer bezig met een nieuw carter, met nieuwe krukas etc. om zo het probleem te verhelpen. Helaas heb ik op Bug-InII niet kunnen rijden, maar met een beetje geluk gaan we DDD halen en kan daar wel gereden worden!