PDA

View Full Version : 65-er MetPeter-Deluxe


MetPeter
10-07-2008, 12:19
Op aandringen van Evilnyntje, hierbij dan mijn 'project'. Eigenlijk was het project al zo goed als klaar, maar door problemen met de motor mag ie nog best onder het kopje project vallen!

Ik heb deze 65-er Deluxe nu al ruim 4 jaar in mijn bezit en er is in die tijd een hoop gebeurd. Zo zag de kever eruit toen ik hem net had:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever1_951050.jpg

Krokante kokers!

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever2_657095.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRPeterKever3_523258.jpg

Eén deurscharnier zat erg vast en is uiteindelijk losgeslepen, hier is later weer een nieuw scharnier-deel ingelast. De Boxer heeft verder de kokers gelast en de motorsteunen vervangen door nieuw.
Zelf was ik begonnen met het kaalmaken van de carrosserie. Dat was nog een heel karwei, de kleur was namelijk botsauto-rood. Dus met echte glitters en een dikke laag transparante lak! Na heel wat uren schuren was het dak kaal, maar was ik het werk wel ff beu! Via een klant kwam ik bij een autospuiter terecht. Met wat regelwerk hebben zij de kever verder kaal gemaakt (denk ik), strak gezet en gespoten in de huidige kleur.

De nieuwe schermen en bestaande deuren hebben ze helaas niet gepast voordat men is gaan spuiten. Toen ik de kever opgehaald had en alles wilde gaan monteren viel dat wel even tegen. Deuren sloten niet (kwamen tegen de B-stijl aan) en schermen staken ver onder het frontpaneel uit! Tegenvallertje, maar goed de auto was voor relatief weinig gespoten. Daardoor heb ik een paar druipers ook maar voor lief genomen.

De binnenzijde van motor en kofferruimte waren niet gespoten, evenals de binnenzijde van de schermen. Ik heb dat zelf nog kaal gemaakt en alsnog laten spuiten.

Kever gespoten zij
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRkeverpeter3_551721.jpg

Kever gespoten neus
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRkeverpeter1_12323.jpg

Kever gespoten koffer
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GRKeverpeter2_661321.jpg

Wegens tijdgebrek heeft de kever bijna 2 jaar gespoten maar on-opgebouwd in de garage gestaan! Tussendoor wel wat nieuwe onderdelen aangeschaft, zoals rubbers, bumpers, tapijtset, hemel, stoelen (Jens!).

Die stoelen heb ik opnieuw laten bekleden en zouden eigenlijk dezelfde kleur krijgen als de hemel. Helaas bleek dat materiaal niet meer op voorraad te zijn en is een net afwijkende kleur gekozen. Wel jammer, dus ik denk dat ik eens op zoek ga naar een origineel interieur wat beter bij de deurpanelen en hemel past.

Tussendoor is er ook technisch wel werk verricht. Er werd een nieuwe Puma-as aangeschaft en de voorzien van zelfgemaakte (DeBoxer) spindels en TypeIII remmerij. Ook alle remleidingen zijn vervangen, slangen voor de oliekoeler aangelegd etc.

Nu het probleem gedeelte, de motor! Na veel 4-en en 5-en heb ik ongeveer drie jaar geleden besloten om toch een andere motor te laten bouwen. Bij De Boxer waren al wat snelle jongens aanwezig (o.a. Michael86 en MychaType3) en zo'n snelle oldtimer was toch wel tof.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/GR-peter-blok-02.jpg

Er lag nog een 1835 carter op de plank en die werd opgebouwd in Porsche 356 look. Zelf op zoek gegaan naar een setje carburateurs (40 mm dellorto), en opbouw delen zoals koeler, uitlaat etc.

Via-via heb ik een externe oliekoeler gevonden van ± 76 cm breed! Door een gedeelte uit de bandenbak te zagen past deze mooi voor de versmalde-as en is ie van buiten nauwelijks zichtbaar! De bandenbak moet nog wel afgewerkt worden . . .

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-oliekoeler.jpg

Het bouwen duurde een jaar of 2-3, maar het resultaat was wel erg leuk. Tijdens het maken van mijn eerste proefrit in april dit jaar liep de motor erg onrustig en werd ook nog eens erg warm! Probleem: krukas-lager gebroken! Gelukkig zat er verder niets vast, de motor liep wel, maar wel onrustig. Alles ging uit elkaar en de boel werd opgeboord en het lager vervangen.

De kever staat er nu zo bij . . .

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-rechtsvoor.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-voor-boven.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-voor-laag.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-rechts.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-linksachter.jpg

Het interieur heeft nog wel wat werk nodig:

• pookknop vastzetten
•*originele radio met deluxe raampje monteren
•*origineel interieur zoeken
•*etc. etc. etc.!

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-interieur.jpg

Omdat de kever een originele DeLuxe uitvoering is, heeft het dashboardkastje een 'subtiele' make-over gekregen. Het losse klepje had ik laten spuiten, maar bleek niet te passen! Via de Boxer een juiste gescoord en deze zwart-wit geblokt gemaakt met toevoeging . . . (vandaar de thread-titel :D )

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-dashboard-kastje.jpg


-Motorprobleem 2-
Een week of 6 geleden kon ik de kever weer ophalen en dat was errug leuk! Het vernieuwde blok had echt veel power en liep redelijk! Maar helaas was de fun van korte duur (zo'n 350 km tijdens inrij periode). Tijdens een ritje liep het blok vast bij zo'n 2500-3000 toeren. En het blok zit nu echt vast!

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-motor.jpg

Fijne RVS uitlaat met een nice sound!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/Kever-uitlaat.jpg

Momenteel is de Boxer bezig met een nieuw carter, met nieuwe krukas etc. om zo het probleem te verhelpen. Helaas heb ik op Bug-InII niet kunnen rijden, maar met een beetje geluk gaan we DDD halen en kan daar wel gereden worden!

Dirk
10-07-2008, 14:56
Keurig!!! (en mooi verslag)

Als ie weg is bij Ron zal ik hem op weg naar Baarle Nassau in het voorbijgaan nog wel een keer bewonderen!

Tiki Madness
10-07-2008, 16:44
Het werd nogal eens geen tijd ook dat er een topic kwam.


Ziet er goed uit maar dat had ik je al vertelt.

michael

steven16v
10-07-2008, 17:19
In 1e instantie dacht ik dat het een low budget resto werd. Maar het eindresultaat ziet er gelikt uit.

evilnyntje
10-07-2008, 17:50
Koel, eindelijk een topic :). Hopelijk sta je op DDD, daar ben ik ook weer bij! Het blijft een mooi kevertje, nu nog even die motor helaas. Gaat goedkomen toch?

Mister Cool
10-07-2008, 20:00
Schitterend! Lekker simpel van buiten met een fijne motor, helemaal goed! Interieur is ook leuk gedaan trouwens :thumbup:

MetPeter
11-07-2008, 06:50
Schitterend! Lekker simpel van buiten met een fijne motor, helemaal goed! Interieur is ook leuk gedaan trouwens :thumbup:

Thanks! :thumbup:
Het is inderdaad lekker simpel van buiten, misschien nog wel iets lager op zijn wielen, wieldopjes erop, maar verder gebeurt er optisch weinig. Des te groter de verassing bij een stoplicht :D

Als iemand nog een origineel interieur weet of heeft liggen . . . dan hoor ik het graag! Dan kan deze set de bingo in!

AD G60
11-07-2008, 10:57
Leuke kever hoor en hopelijk komt het allemaal goed met de motor!

Fahrvergnugen
11-07-2008, 11:06
Hey Peter,

Echt een leuke kever met hele mooie kleur, maar er moet zeker een ander interieurtje in.

Eindelijk kan iedereen van je projectje genieten.
Ik ken de auto al van binnen en buiten en dat met die motor gaat ook goed komen, hebben we het dinsdag avond nog even over gehad.

Cya.

Robstar
11-07-2008, 11:17
Ziet er goed uit, altijd leuk een wolf in lingerie....uhmm :screwy: schaapskleren :D

Ga zo verder!

Gr. Rob

MetPeter
15-07-2008, 21:39
update: het nieuwe carter zit dicht! :rock:

Maandag gaat de kever naar Tilburg en dan halen we het oude blok eruit. De meeste delen worden dan overgezet en vervolgens proefdraaien (denk ik).

Als je het zo typt/leest is het zo gebeurt . . . praktijk is helaas anders vermoed ik :rolleyes:

evilnyntje
15-07-2008, 23:31
update: het nieuwe carter zit dicht! :rock:

Maandag gaat de kever naar Tilburg en dan halen we het oude blok eruit. De meeste delen worden dan overgezet en vervolgens proefdraaien (denk ik).

Als je het zo typt/leest is het zo gebeurt . . . praktijk is helaas anders vermoed ik :rolleyes:

Spannend! Ik duim voor je! DasDragDay is pas in September he :).

hajee
16-07-2008, 08:30
buitenkant is erg mooi, tikkie lager zal hem niet misstaan inderdaad..
binnenkant 2 retro kuipjes is ook leuk..
zien hem wel op ddd..

-Jens!-
16-07-2008, 09:59
Kijk eens aan zeg, dat is lang geleden!

Toffe keef peter, zeker weten!!
Die '356' motor is echt heel mooi gedaan


stoelen (en stuurtje) zijn inderdaad niet echt op hun plek, misschien orginele met van die dikke gordels erop....?

succes met je motor en de grttzz!

MetPeter
16-07-2008, 19:15
buitenkant is erg mooi, tikkie lager zal hem niet misstaan inderdaad..
binnenkant 2 retro kuipjes is ook leuk..
zien hem wel op ddd..

Retrokuipjes? Weet je die te koop staan?
En idd mag de kever nog wel een tikkie lager :thumbup: . Volgende week es ff kijken!

Edition-Blue
16-07-2008, 19:22
Een hele mooie kever geworden !!

Tiki Madness
16-07-2008, 20:42
Retrokuipjes? Weet je die te koop staan?
En idd mag de kever nog wel een tikkie lager :thumbup: . Volgende week es ff kijken!

Ik heb nog wel 2 simca rallystoeltjes staan :thumbup:

michael

MetPeter
16-07-2008, 21:13
Hee Michael, heb jij er 2 dan? Ik dacht dat je maar 1 simca stoeltje had.
Ik kijk wel ff een keer, 'originale' is ook goed. Eerst de motor!

Mychatype3
18-07-2008, 13:42
He peter,

Hij ziet er goed uit, beetje lager en een ander interieur maar verder :thumbup:

Op naar ddd in september ;)
Greetz mycha

"Ik heb nog wel 2 simca rallystoeltjes staan

michael"

2 stuks...... 1hoge en 1lage :cool: :redface:

MetPeter
08-08-2008, 21:10
Latest news: morgen gaat het blok de steun na het vervangen van een verkeerd krukaslager. Oliedruk is al goed: 4 bar! Soon more (and pics also!)

Tiki Madness
08-08-2008, 21:53
fingers crossed here :thumbup:
michael

MetPeter
01-09-2008, 21:33
De vingers waren niet goed genoeg ge-crossed michael! :stick:
Blok ligt bij Paruzzi, DDD wordt waarschijnlijk niet haalbaar :mad:

evilnyntje
02-09-2008, 08:05
Balen Peter!

Marcski
02-09-2008, 12:45
wat is er nu mis mee?

MetPeter
02-09-2008, 16:36
Blok was opgebouwd, had in motorsteun al proefgedraaid (liep super), is vervolgens in de auto gehangen. DeBoxer en Fahrvergnugen hebben een proefritje gemaakt. Het blok loopt super, maar er is een tikje te horen terwijl de motor stationair draait. Om het zekere voor het onzekere te nemen is het blok nu terug om lagers etc. na te laten meten . . . .

evilnyntje
02-09-2008, 16:37
Ah safety first dus, ik duim nog wel ff voor DDD.

Marcski
02-09-2008, 18:06
:iamwithst

MetPeter
23-11-2008, 10:40
Inmiddels zijn we weer een aardige tijd verder, een update met tegenzin :mad:

Het nieuwe blok heeft de 500 km maar net gehaald! Het rijden met de kever was een feest . . . wat een power had die motor! En met had bedoel ik ook echt 'had'. Ik ben een paar weken terug 's ochtends weggereden, 7 km verderop (op de oprit van de A58) stond ik stil met een vastgelopen blok! :mad:

Er bleek een slang gescheurd te zijn waardoor ik onderweg alle olie ben verloren. Helaas heb ik dat pas te laat opgemerkt en was het te laat. Wel weer ff gevloekt!!!

Inmiddels zit er een 1600 motor in, wel met de uitlaat en carbs van de 1835. Rijdt goed maar sneller is toch leuker. :D Dus we gaan maar eens denken over een goede oplossing.

Inmiddels rij ik dus vrolijk rond met "The curse of Chaam"!!

-Jens!-
23-11-2008, 13:31
Jezus, het zit je je niet mee qua motor Peter, hoe kan zo'n slang scheuren? verkeerde type, of vastzittend overdrukventiel?

Maar als je dadelijk een lekker lopend torretje hebt, is de voldoening des te groter!!!


grtzz jens!!

jetta mk1 '82
23-11-2008, 13:51
de tering het zit jou echt niet mee :( !

gr. Martijn

MetPeter
23-11-2008, 13:53
Waarschijnlijk is de oliedruk heel hoog geweest (koude motor/dikke olie) waardoor de slang richting oliekoeler op onverklaarbare wijze geklapt is. Het toegepaste materiaal zou bestand moeten zijn tegen zeer hoge druk! Helaas was de oliedruk meter nog niet aangesloten . . . dan had ik het gelijk opgemerkt.
Nu zag ik achteraf olie op de weg liggen vanaf Chaam tot Ulvenhout :(

MetPeter
29-09-2009, 14:35
Lang niets laten horen in deze thread. Ik rij nog steeds rond met de 1600 en dat rijdt goed. Er gaat een dikkere motor komen, moet alleen nog plannen wanneer dat gaat gebeuren. Inmiddels is ook de bak het aan het begeven. Hij popt regelmatig uit z'n 4 (vooral bij wat lagere toeren). Dus als er iemand nog een (lange) bruikbare bak heeft liggen . . . PM me!

Samen met T2Only (a.k.a. Airhead, a.k.a. Hans) Afgelopen vrijdag de kever een slamjob gegeven. Was een leuk klusje! Zo zag de kever eruit voordat we begonnen . . . de achterzijde was nog standaard, voor een klein stukje verlaagd d.m.v. de verstelbare as.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8961.jpg

De kever klaar voor de slamjob @the Shack!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8964.jpg

1,5 tandje verlaagd, en om 'bonken' te voorkomen ff de veerplaten aanpassen :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8965.jpg

FF snel een paar nieuwe smartbandjes (145x65) gekocht, want na het verlagen aan de voorzijde liepen de 175-ers aan :D

En toen snel naar buiten voor wat pica's!

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8973.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8976.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8980.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8979.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/8/9/DSCF8974.jpg

Voor een aantal mensen zal het nog wel te hoog zijn, maar dit is prima (nog net) rijdbaar :thumbup:

En voor we het vergeten T2only: bedankt!! (check www.t2only.nl)

Mister Cool
29-09-2009, 15:10
Mooie laagte zo, lijkt stukken beter :thumbup:

evilnyntje
29-09-2009, 16:03
Smoelt goed Peter!

Fahrvergnugen
29-09-2009, 20:15
Looking good Peter :thumbup: , Maareh zo gaat ie nie sneller nie :D

Paul.

jetta mk1 '82
29-09-2009, 20:31
zo dat ziet er echt super uit zo !!


gr. Martijn

MetPeter
29-09-2009, 21:01
Looking good Peter :thumbup: , Maareh zo gaat ie nie sneller nie :D

Paul.


Ja Paul ik weet het . . . Ik zoek nog iemand die de vloek kan verbreken :D en ik heb gezien dat jij handig bent dus . . .