PDA

View Full Version : welke Lupo diesel


Tommy
14-07-2008, 22:19
Hallo, ik leef nog... ;)

Heb de Lupofiel uit FRL al een pb gestuurd, maar toch ook hier even een topic.


Ik ben toe aan een andere diesel... een langzamere, betrouwbare, jongere, en goedkope... Ook iets meer comfort, maar dat is mijn eigen schuld.... ;) Mijn Vento neemt wat olie, en er zit onderhoud aan te komen.... nu durf ik het nog wel 15 a 20.000 zonder aan... maar wil ook niet stranden in het ding. Dus vast orienteren... En een rijdende Vento brengt natuurlijk meer op dan een gestrande. ;)

Ik zat te denken aan een Lupo, nodigt ook niet zo uit snel te rijden, is wat leuks van te maken, en lijkt me lekker goedkoop rijden?

Ik ben natuurlijk helemaal weg van een 3L, maar ik rij 70.000 per jaar zoals het lijkt... En het zijn sowieso alleen automaten? hoe houden die zich?

er zijn dus 3 opties in de Lupo? 1.7 SDI, 1.4 TDI en de 1.2 (3 cil.) 3L TDI?

Welke is betrouwbaarst gebleken?

Welke zou ik kiezen en waarom?


Vooral even de 70.000 km in het achterhoofd houden...










Echte kwalen hebben lupo's niet las ik ergens hier... alleen deurophanging ed?

3L heeft paar "lichte" onderdelen die erg duur zijn, en minder aantrekkelijk?

Zeend
14-07-2008, 22:38
Als je comfort zoekt is een Lupo niet ultiem. Ze rijden goed, maar het blijven kleine auto's!

Voor de rest heb ik wel vaker over mijn SDI-ervaringen gepost, ben niet echt kapot van die dingen. Kleine dingen als elektriek, deurvangers zijn zwakke punten.. en.. de versnellingsbak!

De 3L is per definitie een halfautomaat. Veel techniek is 3L-only, en dus ws duur als je er panne mee hebt. Een SDI is dan een betere keus, al neemt die veel meer brandstof (bij mij was dat rond de 1:23)

Jens

ZOAB
08-01-2009, 15:50
Ik zit op dit moment zelf zeer ernstig te denken over een 3L.
Zeker is dat er een daily bijkomt die de 50.000km per jaar kan handelen, daar heb ik met mijn Caddy 1 wel eens mijn twijfels over. (motor+bak zijn gereviseerd, maar dan weer electronica, dan weer oliefilterpakking lek.. wordt er een beetje moe van).

Omdat ik de Caddy wel wil houden en 2 'gewone' diesels te duur is, zoek ik wat voordeligers. Daarom leek de 3L me zo geschikt (50% korting wegenbelasting, 1/30 goed haalbaar (ik rij toch relatief rustig))

Anyway, heeft iemand meer info over de 3L? Ik kan er hier helaas weinig van vinden...

En klopt deze bewering van Zeend?
Veel techniek is 3L-only, en dus ws duur als je er panne mee hebt.
Thanks!

Stijn
08-01-2009, 16:11
De 1.4 TDI is ook een 3 cylinder toch?

Zelf een tijdje terug ook rondgekeken naar een Lupo voor de vrouw (uiteindelijk staat er een Passat V6 TDI op de stoep, maar da's een ander verhaal), en ik persoonlijk kwam toch iedere keer weer uit bij een 1.4TDI, wat mij betreft beste mix tussen prestaties en economy, maar ook over het algemeen de best uitgeruste versie (beetje leuk interieur, climatronic etc).

Arne
08-01-2009, 16:12
70.000 km per jaar lijkt me persoonlijk trouwens geen pretje op een Lupo stoel, zou m dan sowieso uitrusten met wat luxere stoelen.

ZOAB
08-01-2009, 16:22
hmm.. ik had beter een nieuw topic kunnen openen, maar probeerde vervuiling te voorkomen.. Iemand antwoord op mijn vragen hierboven in dit gekickte topic? ;)

Stijn
08-01-2009, 16:25
Oh shit, ik zat niet op te letten blijkbaar :)

ZOAB
08-01-2009, 17:00
Oh shit, ik zat niet op te letten blijkbaar :)
en dát als mod! :slap:

:)

Emiel
10-01-2009, 19:45
Mijn ouders hadden ook een 3L, heb er veel in gereden. Zijn leuke en goede auto's, het is wel zo idd dat veel van de delen 3L only zijn, zoals schermen, stoeframes affijn de meest idiote dingen. ze zijn lekker vlot, dat zou je niet denken met een 1.2 maar ik zou zeggen maak maar eens een proefritje! een zwak punt zou de versnellingsbak zijn maar daar hebben mijn ouders nooit problemen mee gehad, wat wel zo is is dat de 3L's behoorlijk stug afgeveerd zijn.

MrMiljon
11-01-2009, 14:48
Ouders van een kameraad van me hebben sinds een jaar of 2 ook een Lupo 3L en zijn er zeer over te spreken. In de tijd dat ze deze hebben nog niks dan klein onderhoud mee gehad. En het verbruik van 3l op 100km is makkelijk haalbaar.

Nadeel is idd dat sommige delen puur voor de 3L zijn gemaakt om het gewicht omlaag te brengen. Dunner plaatwerk, ander stuur, geen elektrische ramen en stuurbekrachtiging, magnesium velgen, dunner glas.

Tommy
11-02-2009, 09:15
btw, Ik heb inmiddels een Seat Cordoba 1.9 TDI 130 6 vers.bak en zou gechipt zijn naar 160pk.(koppel weet ik zo niet)

(maar de standaard 130 hield ik ook bij met mijn Vento 90pk tdi met powerbox... dus het klinkt meer dan het is)

Maar rijdt super, en boetevrij... tot nog toe...(5 maand)

alleen is aanzienlijk minder zuinig.

evilnyntje
11-02-2009, 09:42
btw, Ik heb inmiddels een Seat Cordoba 1.9 TDI 130 6 vers.bak en zou gechipt zijn naar 160pk.(koppel weet ik zo niet)

(maar de standaard 130 hield ik ook bij met mijn Vento 90pk tdi met powerbox... dus het klinkt meer dan het is)

Maar rijdt super, en boetevrij... tot nog toe...(5 maand)

alleen is aanzienlijk minder zuinig.
Pics?

Pedaalemmer
11-02-2009, 11:14
Ik zou voor een audi a4 v6 tdi gaan of een passat zoals stijn. Er gaat niks boven die v6 tdi heerlijke blok om mee te rijden!

toth75
11-02-2009, 12:20
ik zou de 3L nemen, is een pompverstuiver met turbo. Is leuke techniek voor weinig geld. Kollega heeft er een met een stand van 150000 km, nu homokineet vervangen. verder geen klachten en ze zijn redelijk snel.

jeroen doli
11-02-2009, 13:31
de bak van de lupo 3L is zijn zwakste punt,

het is een handbak die word bedient door electro motoren en er zit dus gewoon een koppeling in, als die erg begint te slijten bijvoorbeeld door veel file rijden hapt die nog wel is een keer door, het aangrijpen maar als je daar door heen kijkt zijn ze gewoon goed.

Wij hebben er zelf ook 1 gehad 2 jaar lang het eenige waar ik me dan aan stoorde was de bak maar dat ben ik.

die wij hadden had wel AIRCO. als 1 van de wijnige maar voor de rest super auto met wijnig tot geen klachten er over...

P.s ooit is er een keer 190 op de teller mee gehaalt zal wel heel wat afwijken maar toch....

Gr jeroen