View Full Version : OBD op een MK3
LangeJan
15-07-2008, 13:31
Mensen,
In mijn G40 ligt een (als ik het goed heb) OBD(1) stekker. Wat kan ik hier wel of niet mee uitlezen?
Zoals in mijn voorsteltopic aangegeven wil ik een CarPC in mn auto bouwen en t zou leuk zijn als ik dan de beschikbare info op mn scherm kan laten zien.
Zijn er hier toevallig ook mensen die zelf een interface gebouwd hebben? of die de hardware gekocht hebben maar er zelf tegenaan zitten te programmeren?
dennis@polo86c.nl heeft zelf zo'n ding in elkaar gesoldeerd.
zie: http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,3810.15.html (ergens halverwege de pagina )
LangeJan
15-07-2008, 15:10
Key thanx voor de link :D
of kopen bij www.obdtools.nl met shareware (of gekraakte) oude versie van VAGCOM
of de echte aanschaffen bij www.ross-tech.com
Dennis@polo86c.nl
15-07-2008, 21:34
Als je het in wilt bouwen zou ik ook gewoon op ebay een interface (USB of RS232) kopen.
Dan zitten er meteen de juiste stekkers aan.
De benodige software kun je zo downloaden.
LangeJan
16-07-2008, 07:46
@Marcski: thnx voor de link.
@Dennis@polo86c.nl: ik heb nooit goede gevoelens bij ebay
Op obdtools.nl vind ik het volgende:
http://www.obdtools.nl/obd/default.asp?page=detail&Id=585908
Het lijkt me dat hier een driver bijzit. Als ik gewoon die lijn ga sniffen en kijk wat de software hier bij doet dan kan ik mn eigen protocolletje waarschijnlijk wel schrijven zodat ik een mooi logvenstertje heb :D of zit ik nu helemaal verkeerd? voor dat geld ga ik ook niet ebay op..
Die ondersteund geen CAN bus maar dat zit niet in mijn polo zeker?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network
Dan nog een vraagje:
Ik heb nu de 2x2 stekker. Je hebt verloopjes om er een 16-pins van te maken. Is dit gewoon simpel een verloop van bijvoorbeeld pin-x van de 2x2 naar pin-y van de 2x8 stekker? Dan is het volgens mij ook mogelijk om een 2x8 stekker in mn polo te maken :screwy: lijkt me leuk.. Natuurlijk is dat ook op te lossen door gewoon die verloopstekker achter het dashboard te hangen maar liefst zie ik daar geen overbodige/ongebruikte kabels..
driver zit daar inderdaad bij, ik heb hem zelf ook.. op ebay zijn ze niet heel veel goedkoper trouwens incl verzendkosten..
je polo heeft inderdaad geen canbus
LangeJan
16-07-2008, 14:33
@Marcski: Zo te horen werk jij er al mee.. weet jij toevallig ook t antwoord op de vraag over de 2x2 naar 2x8?
Dennis@polo86c.nl
16-07-2008, 15:42
De verloopkabel is niks anders dan een verloopkabel.
Zie: http://de.openobd.org/hardware.htm
Misschien heb je hier wat aan mbt hardware/software en protocol-informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OBD-II_Cables_&_Scanning_Software
gelukkig gaf Dennis je dat antwoord al, als ik het wist had ik er direct antwoord op gegeven ;)
LangeJan
17-07-2008, 08:57
Inderdaad :D Hier even voor de duidelijkheid in het Nederlands:
2x2_|2x8_|
----|----|----------
1___|_7__|_K-Line
2___|_15_|_L-Line
3___|_16_|_- + 12V
4___|_5__|_Massa
Dus dan heb ik waarschijnlijk binnenkort 1 van de weinige met een 2x8 stekker in mn polo :p
Ik zit nog even bij odbtools.nl te kijken en zie dat er eigenlijk 2 mogelijkheden zijn nl:
1. ELM323 (USB)
2. VagCom 409.1 (USB)
De reden dat ik voor usb kies is omdat er geen serieele poort op mn CPC komt.
Volgens de beschrijvingen ondersteunen ze dezelfde protocollen:
- ISO 9141
- KWP2000
De VagCom ondersteunt geen CAN, bij de ELM is dat niet bekend. (niet dat het nodig zou zijn want ik kan het toch niet gebruiken.)
Bij de ELM staat dat het een PC gebaseerde interface is en bij de VagCom zie ik dat niet, wie kan me het verschil uitleggen?
Bij de ELM staat een lijst met ondersteunde software, geldt deze ook voor de VagCom kabel of is die alleen te gebruiken met de VagCom Software?
In het kort: Waar zouden jullie voor kiezen?
LangeJan
24-07-2008, 11:51
Weet iemand ook wat er allemaal uit te lezen is? een paar vrienden van mij zeggen dat er eigenlijk niets uit te halen is.. ik lees hier regelmatig dat er wel vanalles uitgelezen wordt dus zou graag vast willen weten wat er nu eigenlijk allemaal uit te lezen is.
Dennis@polo86c.nl
24-07-2008, 12:34
Bij een 2F G40 is in ieder geval uit te lezen:
- motortoerental
- koelvloeistoftemperatuur
- inlaatluchttemperatuur
- co-potmeterstand
- motorlastvraag (%)
- inspuitduur
- lambdasonde-voltage
- foutcodes (lezen + wissen)
Misschien ben ik nog wat vergeten.
LangeJan
24-07-2008, 15:06
Kijk zulke antwoorden wordt ik blij van :D thnx
Dennis@polo86c.nl
01-08-2008, 17:34
Hier nog wat projecten, ook met sourcecode:
http://www.blafusel.de/misc/obd2_projekte.html
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.