View Full Version : Velgmaten en waardes Lupo/Arosa
Christiaan
31-07-2008, 21:00
Wat zijn een beetje de waardes qua velgen wat nog een beetje fatsoenlijk past onder een Lupo/Arosa?
Auto is niet verlaagd, zal ook niet (maar zeg nooit nooit :tongue: ) gebeuren. Welke ET waardes moet ik een beetje aanhouden op mijn zoektocht? Wat is een beetje bij een 14/15" velg de bandenmaat die ik aan moet gaan houden?
Het gaat wel de kant op van een huis.tuin/keuken wiel, dus geen dure 86-delige BBS'en, of 13" 9J wielen met een ET van 5 en een plat bandje, zodat de Arosa zonder verlagen al vast op de grond ligt :D
Of waar moet ik bij zo'n auto überhaupt rekening mee gaan houden met velgen?
Vriend van me rijdt ook een (nog) onverlaagde Arosa, Eta Beta wielen eronder, beetje OZ SuperTurismo achtig. Maten zijn 195/45-15, velgen zijn 6x15. ET weet ik zo niet, maar denk gewoon 35 oid.
Loopt niet aan of zo, gewoon prima.
tiefflieger
31-07-2008, 22:30
Mijn vriendin had onder haar Lupo toen Brocks liggen in 7x15 ET35 met 195-45-15 Vredesteins.
Loopt niet aan maar is zonder verlagen geen gezicht, ik zou dan nog eerder een iets hogere band nemen om de kassen wat te vullen.
14 inch lijkt me nog een betere optie met een niet te platte band.
VW_Mannetje
14-08-2008, 12:22
Ik heb de volgende opties gehad:
Origineel staal, 175-65-13
Achter op z´n laagst geschroefd en voor ook zodat het wiel bijna in de kas zat.
Conclusie: Voor liepen de wielen aan in de kas.
Borbet T
195-45-14
8j rondom
ET 20 voor (perfect voor als je nog vrij laag wilt gaan)
ET 15 achter
Conclusie: ET 20 is de perfecte maat voor de voorzijde, liep niks aan.
Achter liepen de wielen af en toe wel in de kassen
Pirelli P-Slots
7j of 6j?
ET 38
175-50-14
Ook weer een ideale maat om laag te kunnen gaan, totaal geen problemen met aanlopen in de wielkassen.
Verbreed staal
8j voor
8,5 j achter
ET waarde onbekend
195-45-14
Ietwat aanlopen van de voorwielen aan de binnenzijde van de wielkassen, misschien op te lossen met een spoorverbreder.
HTN Rennsports
8j rondom
ET 19 voor
ET 04 achter
195-40-14
De wielen hadden met goed versleten schijven en blokken aan de voorzijde toch een spoorverbreder nodig van 0,5cm.
Na montage van de nwe schijven en blokken heb ik aan de voorzijde m´n remklauwen vlak moeten slijpen anders kwam de binnenkant van de velg tegen de klauwen aan, dit allemaal met ook een gemonteerde spoorverbreder van 0,5cm.
Met andere woorden, ga aan de voorzijde niet lager dan ET 20, aan de achterzijde zal het niet heel veel uitmaken, althans, ik rij nu met ET 04 maar heb nog geen problemen gehad aan de achterzijde.
En 8j is een hele mooie maat om rondom de auto een mooie look te geven, dit steekt echter wel wat uit.
Ik denk dat 8,5j de max, althans de 8j ET 04 die ik nu heb steekt gigantisch uit voor mijn doen.
Qua bandenmaat: Zou ik inderdaad ook een iets hogere band pakken mocht je niet echt gaan verlagen.
Mocht je helemaal niet gaan verlagen, zou ik voor een mooie 16" velg gaan kijken.
Die vult dan toch de kassen mooi op zonder te verlagen.
Hoop dat je hier wat aan hebt!
Christiaan
14-08-2008, 20:42
Oeh, dat is mooie info!!
De auto gaat voorlopig niet verlaagd worden, maar 16" is dan misschien ook wel een idee... maar ja, moet er denk ik wel een erg plat bandje op....
D'r is veel te vinden in 15" , 6,5/7 J met een 195/50 bandje, en een ET rond de 30/35.... Denk wel dat het zo iets zal worden, alhoewel je me toch aan het denken hebt gezet met 16" :D
Christiaan
13-02-2009, 20:35
Mocht je helemaal niet gaan verlagen, zou ik voor een mooie 16" velg gaan kijken.
Die vult dan toch de kassen mooi op zonder te verlagen.
wat voor bandenmaat zou ik er dan nog ondergepropt krijgen? 195/45? Verlagen zal niet gaan gebeuren...
Standaard seat wielen, bijvoorbeeld van de Cupra in 16", maar dat is ET38.....
Christiaan
14-02-2009, 20:49
195/40/16, heeft iemand daar ervaring mee, onder een lupo of arosa?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.