Log in

View Full Version : slecht aanslaan+lopen koud EV

tiefflieger
02-08-2008, 21:19
Ik heb het volgende probleempje met een EV motor :

Als de motor koud is slaat hij moeilijk aan, zonder gasgeven al helemaal niet en met stevig gasgeven slaat hij dan aan.
Ik moet dan het gas ingedrukt houden anders valt hij uit, bij te veel gasgeven valt hij ook uit (stinkt naar benzine dus denk dat ie dan verzuipt).

Als hij dan wat warmer is loopt hij stationair nog wat onregelmatig maar rijd de auto verder goed.
Warme start is ook goed.

Maandag ga ik eerst de standaard dingen vervangen zoals bougies+kabels, rotor+verdeelkap, luchtfilter enz.

Zijn er verder nog dingen waar ik op kan letten bij de EV ?

martin
02-08-2008, 21:38
Als het zo is dat na mate de motor warmer wordt, deze beter gaat lopen, dan zou het misschien de drukaccumulator kunnen zijn.

tiefflieger
02-08-2008, 22:46
OK net ff de zoekfunctie gebruikt, omdat ik geen idee had wat een drukaccumulator is...
Schijnt bij een EV vast te zitten aan de brandstofpomp, dus niet los te vervangen ?

Mitta
02-08-2008, 22:55
pakt ie geen valse lucht? Ik heb namelijk het zelfde probleem (golf 1, 1.6FP motor) en bij mij is het inlaatspruitstuk pakking lek...

martin
02-08-2008, 23:15
Ik ben nog even verder aan het zoeken geweest.
Een andere mogelijkheid is de koude startklep.

tiefflieger
03-08-2008, 10:27
Waar vind ik die ?

Is de choke ook een mogelijkheid, of wat er dan ook op zit voor de koude start ?

tiefflieger
03-08-2008, 11:59
Even met de auto bezig geweest en ik merk nu ook dat hij nogal ploft uit de uitlaat bij gas geven. (zit wel alleen een einddemper onder, rest een rechte pijp).

Is dit altijd ontsteking afstellen of kan hij van slechte bougies of kabels ook gaan ploffen ?

Jetta MaNiA
03-08-2008, 12:00
Er zit een 5e injector op de luchtinlaat. Maar zelfs zonder die erop zou ie goed moeten lopen. Zeker met dit mooie weer. Misschien dat je spinnekop gek doet. Die luchtweger. Misschien voorzichtig eens de weegschaal optillen en zachtjes loslaten. Zou soepel en mooi moeten gaan.

EV is wel gevoelig voor het trekken van valse lucht. Tussen je luchtinlaat en je spinnekop zit een rubber (harmonica achtig ding). Daar zit zowel achter als onder een pijpje in. Controleer die eens? Ook in dit rubber wil wel eens door uitdroging (ouderdom) wat haarscheurtjes komen. Dan loopt ie stationair hobbelig.

Weet niet of dit allemaal helpt, maar dit is mij allemaal ook overkomen, dus makkelijk om even te checken dacht ik zo.

golf mkII 16v
03-08-2008, 12:42
Extraluchtschuif controleren
Die geeft een extra luchtstroom tijdens koudstart
Ploffen uit de uitlaat is een lekkende injector of een verkeerde regeldruk[warm of koud]

tiefflieger
03-08-2008, 13:04
Waar vind ik die extraluchtschuif en hoe controleer ik die ?

golf mkII 16v
03-08-2008, 13:44
Die zit op het inlaatspruitstuk[Als je voor de auto staat aan de rechterkant
Daar zit een zwarte stekker op
Als je hem erafhaalt met koude motor moet je er doorheen kunnen kijken

tiefflieger
10-08-2008, 14:28
Net ff bezig geweest met de EV, maar het is nog steeds niks...
Verdeelkap, rotor, bougies, kabels en luchtfilter zijn vervangen.
Weegschaal bij de spinnenkop gecontroleerd en de gasklep schoongemaakt.
Straks ga ik nog ff die extraluchtschuif controleren.

Zag wel dat de distributieriem vrij slap ligt, kan hem van voor naar achter dik 3cm zonder moeite bewegen...
Is dit normaal dat daar zoveel speling op zit ?

Fabian_GTI
10-08-2008, 14:32
Bij mijn oude EV zat hier amper een halve cm speling op.

jettaracing
10-08-2008, 14:33
die moet niet al te veel speling hebben ,eerder een beetje spanning .
Je moet de riem 90 graden kunnen draaien ,dan staat de spanning goed .
3 cm speling is wel veel volgens mij !

Maar dat is niet de oorzaak van je klacht !

Dat ploffen kan wel komen doordat je alleen een achterdemper hebt ,dan heb je dus ook geen vlamdover meer in je voorpijp zeker ?

Heb je ook je brandstoffilter al eens vervangen ,dat zit onder de auto ,naast je brandstofpomp .
Succes !

golf mkII 16v
10-08-2008, 15:26
Riem tussen nokkenas en hulpas +-90 graden draaien
Doordat de riem te slap staat is het miss van tyd gesprongen[ontsteking en nokkenas]

tiefflieger
10-08-2008, 20:37
Net ff de extraluchtschuif eraf gehad en gecontroleerd.

Kan er met wat moeite doorheen kijken, er zit een spleetje in van zo'n 2 a 3 mm.
Is dat normaal of zou dat schuifje helemaal open moeten ?

Ploffen uit de uitlaat doet hij volgens mij niet meer, de demper was behoorlijk lek ( scheur rond de flens ) en heb ik nu ff tijdelijk dichtgesmeerd met uitlaatcement. Heb hem niet meer horen ploffen nu.
Morgen meteen ff een nieuwe demper bestellen en weer een probleem minder.
Enige ( technische ) probleem wat er nog is dat is het koude lopen.
Loopt heel erg slecht koud en kan de eerste paar minuten de gas niet aanraken laat staan wegrijden...

golf mkII 16v
10-08-2008, 22:55
Mag wel iets verder mar moet het zo ook wel doen
Is de bruine temp sensor al eens vervangen[die in de bovenste koelslang]

tiefflieger
11-08-2008, 21:16
Bruine temperatuursensor ff los getrokken en geen verschil, zonder loopt hij net zo slecht als met...
Einde van de week word eerst de distributie vervangen en de ontsteking indien nodig afgesteld, hoop dat dit al iets scheelt.

golf mkII 16v
11-08-2008, 22:41
Bruine tempsensor regeld ook de warmdraairegelaar
Die geeft bij koudstart[koude motor] minder druk op de plunjer van de brandstofverdeler[dus meer brandstof]
En bij warme motor andersom

tiefflieger
17-08-2008, 16:50
Probleem opgelost !

Distributieriem was versleten en lag veel te los, deze is vervangen, ontsteking afgesteld en co afgesteld en de EV loopt weer als een trein !
Koude start is perfect en kan er meteen mee weg.

Iedereen bedankt voor het meedenken .

golf mkII 16v
17-08-2008, 22:13
Top :thumbup:
Wat een beetje onderhoud al niet kan doen :D