Log in

View Full Version : Afstelling distributieriem/ontsteking


Anderdeman
03-08-2008, 21:45
Ik heb mijn golf 1 1800 GTI een nieuwe distributieriem en nieuwe kop-pakking gegeven.

Alles op zijn merktekens gezet, rotor ontsteking wijst naar 1ste cilinder, bougiekabels volgens ontsteking 1-3-4-2. TOCH KRIJG IK DE MOTOR NIET AAN DE PRAAT.
(bolletje nokkenas staat net boven de bovenkant coulasse)

Volgens mij staan de krukas niet in overeenstemming met de nokkenas hoewel alles op zijn merktekens staat. Op zijn BDP zie ik dat de uitlaatklep 1ste cilinder openstaat, wat volgens mij niet normaal is. Moeten de kleppen van de 1ste cilinder niet gesloten zijn bij BDP?

Alle hulp is welkom. Zijn er hier specialisten onder ons die mij kunnen helpen?
Zit met de handen in het haar.

jettaracing
03-08-2008, 21:54
De cilinder van de 1e cilinder moet op het bovenste dode punt staan ,en dat is te controleren dmv de bougie uit de kop te halen van de 1e cilinder,en dan met een dunne schroeverdraaier te voelen dat de zuiger bovenin staat .

En de kunstof dop uit de versnellingsbak te draaien ,te hoogte van de koppeling aan de bovenzijde van de bak ,aan de motorkant, en dan is daar een kerfje uit het vliegwiel ,die tegenover een puntje in het koppelingshuis moet staan.
Dan moet de nokkenas bij de 4e cilinder op tuimelen staan (dwz dat de beide kleppen op het punt van openen/sluiten staan .
Dan staan de nokken van de 1e cilinder allebei naar boven ,en zijn de kleppen gesloten .
Ook moet dan de ontsteking op de 1e cilinder staan .
Als je die dingen goed zet ,dan moet de timing goed staan !

O ,ja ,op de nokkenaspoelie zit aan de achterzijde nog een klein kerfje ,dat moet ter hoogte staan van de bovenkant van de cilinderkop ,dan staat deze zeker op tijd .

Succes!

Anderdeman
03-08-2008, 22:04
Ik weet 100% zeker dat hij op BDP staat, ook merkteken op vliegwiel stemt overeen. Ontsteking staat eveneens juist, dan kan het enkel de nokkenas zijn die verkeerd staat, aangezien de uitlaatklep bij de eerste cilinder niet gesloten is.

Een kerfje op de achterzijde van de nokkenaspoelie heb ik nooit gezien, ben je zeker dat dit bij alle types zo is?

Ik ga uw tips ivm de stand van de nokkenas nakijken en desnoods zo afstellen zoals je zegt. Het was me al opgevallen bij het afbouwen dat de merktekens toen ook niet overeenstemden, maar hij toch draaide...

jettaracing
03-08-2008, 22:20
Bij de EV motor uit een GTi MK2 zit zeker wel zo'n kerfje in de nokkenaspoelie ,wel aan de achterzijde van de poelie natuurlijk ,en dan aan de 'voorzijde' kant van de motor ( de voorkant van de auto)
Bij een Mk1 zal het een DX motor zijn ,maar die zijn gelijk aan de EV type's uit de MK2's
En anders zorgen dan de nokken van de 1e cilinder allebei naar boven staan ,en die van de 4e cilinder op 'tuimelen' ,als je die op deze stand zet zal de nokkenas ook niet zomaar verdraaien ,hij blijft dan op de 'dood' punt staan.

golf mkII 16v
03-08-2008, 23:21
Nokkenasriemwiel er verkeert op zitten,zit nl aan de andere kant ook een merkteken
Heb het ook een keer gehad en kwam er achter door naar de nokkenas te kijken
Als de 1e cilinder in bdp staat moeten de kleppen van de 1e cilinder dicht staan

The Skinnmeister
04-08-2008, 09:17
Ik kan mezelf alleen maar aansluiten op het hierboven gegeven advies

Anderdeman
04-08-2008, 22:33
Ik mocht jullie op jullie woord geloven, het is een waarheid als een koe :)

De kleppenstand van de nokkenas bekeken, en zo goed gezet. Zo staat het kerfje van de nokkenas (aan de binnenkant) gelijk met de bovenkant van de coulasse, ik vraag mij af wat het bolletje aan de buitenkant daar dan staat te doen..

Na de eerste sleuteldraai starte de motor reeds, verlost van alle kopzorgen :thumbup:

golf mkII 16v
05-08-2008, 06:59
Bolletje is voor de hulpas,zijn nl de zelfde riemwielen :thumbup: