PDA

View Full Version : Kenwood KDC W-808 vraagjes; anybody?

Vento Vice
14-08-2008, 19:43
Hallo Forummers!

Ik heb mezelf verwend met een 'nieuwe' autoradio :tongue: .
Het is de KDC W-808; één van de twee nog aanwezige MASK-modellen dit jaar.
Omdat het Mask-systeem me wel bevalt en ik denk, dat het in het volgende modellenjaar helemaal over is en bovendien deze qua uiterlijk best wel afwijkt van de doorsnee Kenwood-modellen (lees: mooi en appart), dacht ik: ik doe het gewoon!
Het is inmiddels mijn 5e Kenwood; de vierde met een MASK-front...

http://images.kenwood.eu/files/images/products/product_id_92/category_8/KDC-W808.jpg
Dit is 'em:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/8/8/GT235KDC-8081.jpg
Met aansluiting voor I-pod èn DVD-speler!

http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/8/8/GT178ICEinthebackI.jpg
Achterin...

VRAAG 1:
Ik heb mijn achterspeakers en de subwoofer via een versterker lopen en wil de vóórspeakers (Kenwood compo-setje) gewoon aansturen direct van de headunit. (zo zat het bij de vorige Kenwood ook)

Echter: ik hoor de voorste speakers niet; alleen als ik de fader helemaal naar 'front' doe, hoor ik wel iets, maar het klopt niet...
*weet iemand hoe of wat?! (ik denk zelf een instelling in het uitgebreide menu, wat ik over het hoofd zie :rolleyes: )

VRAAG 2:
Ook kan op deze Kenwood een I-pod via een I-pod interface.
De unit geeft echter een storing 'E60'; inhoudende een 'communicatiefout'.
Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik mijn I-pod resetten; ik heb van de I-pod echter géén gebruiksaanwijzing... :(
*kan iemand dit uitleggen of hebben jullie andere sugesties?

Ik hoor graag wat van jullie!

(nèt ff anders: géén Golf, maar 'n Vento; geen Pioneer, maar 'n Kenwood... :D )

Dirk
15-08-2008, 13:50
Heb je al gekeken of hij ergens kortsluiting maakt in de bedrading van je voorspeakers?
Telefoonmute staat aan?
Mute kabel per ongeluk verkeerd aangesloten?
Iso-aansluitblok even controleren...
En anders even een mailtje / belletje naar de verkopende partij.

martiepartie
15-08-2008, 14:04
Ik heb laatst een Pioneer incl versterker ingebouwd en wat jij nu zegt had ik ongeveer hetzelfde. Ik moest in de basisinstellingen van de radio (speciale toetsencombinatie om in het menu te komen ipv standaard menu) aangeven waar het geluid heen moest;

dus;
configureren van de tulpuitgang (sub/normal/rear/uit)
configureren van de iso uitgang (aan/uit/normal)

Misschien dat dat bij de kenwood ook zo moet??

FrankyPolo
15-08-2008, 17:09
anders gewoon lekker je composet via de versterker en de achterspeakers rechtstreeks op de radio! Dan heb je voorin tenminste een lekkere sound en de speakers achter ter aanvulling?

Vento Vice
15-08-2008, 21:27
Bedankt voor de hulp, maar ben nog niet achter de reden van het 'front-probleem'...

De I-pod heeft zichzelf inmiddels 'ge-reset' :D
(deze gaat na verloop van tijd nl. vanzelf uit i.p.v op 'stand-by')
De I-pod werkt nu naar behoren!!

@ dirk:
Er zat al een Kenwood in, dus de Kenwood-aansluitstekkers (die dan weer aan de iso van de auto zitten) van mijn oude radio heb ik gewoon laten zitten (plug-and-play); er kan dus eigenlijk geen storing qua kortsluiting zijn.
Bovendien is er heel erg zacht, toch wel iets te horen; in geval van kortsluiting zou je HELEMAAL niks horen.
Mute-kabeltje is niet aangesloten, maar als-ie per ongeluk ergens contact zou maken, zouden toch alle speakers 'ge-mute' moeten worden, lijkt mij? ; anders hoor je je telefoon nòg niet...

@martie:
Zoiets dacht ik ook; ik hoopte op een reactie van iemand, die óók een Kenwood heeft, zodat-ie me de weg kan wijzen!
(...elk merk heeft weer z'n eigen menu-opbouw, toch?)
Ik heb al het één en ander uitgeprobeerd, natuurlijk. (echter zonder resultaat...)

@franky:
Ik had (en wil) het juist andersom, waarbij de achterspeakers de ruimte vullen en de vóórspeakers, via een filter, alleen de midden en hoge tonen weergeven, voor een mooi ruimtelijk effect.
Wat je zegt kàn natuurlijk wel, maar dat is het probleem niet: het probleem is juist dat er vrijwel GEEN geluid uit het frontkanaal komt. Als ik dus omwissel, heb ik geen geluid meer achterin...

Dirk
19-08-2008, 22:46
Link naar kenwoodsite (http://www.kenwood.nl/products/car/receivers/cd/KDC-W808/details/)

handleiding KDC-W808 (http://images.kenwood.eu/files/prod/93/5/KDC-W808_707(DU).pdf)

Hierboven alle technische informatie + de handleiding (blz 31 gaat over de menufunctie en blz 45 gaat over problemen)
Ik zou anders contact opnemen met Kenwood of ga langs een inbouwstation / kenwoodverkooppunt.

Geen geluidsweergave of zeer laag volume.✔
De fader- of balansinstellingen zijn helemaal naar
één kant ingesteld.
☞ Zet de instellingen voor fader en balans in de
middelste stand.
✔ De in- en uitgangskabels of bedradingsbundel
is/zijn niet juist aangesloten.
☞ Sluit de in- en uitgangskabels en/of
bedradingsbundel juist aan. Zie <Verbinden
van kabels met aansluitingen>.
✔ De waarden van de volumeafwijking zijn laag.
☞ Zet het volume hoger, zoals beschreven in
<Audioregeling> (blz. 11).
✔ De <Instelling van de ingebouwde versterker>
(blz. 34) is uitgeschakeld.
☞ Schakel deze instelling in.
? Slechte geluidskwaliteit of vervormd geluid.
✔ Een luidsprekerkabel wordt mogelijk afgekneld
door een schroef in de auto.
☞ Controleer de bedrading van de luidsprekers.
✔ De luidsprekers zijn niet juist aangesloten.
☞ Sluit de luidsprekerkabels juist aan zodat
iedere uitgangsaansluiting met een andere
luidspreker is verbonden.

Vento Vice
20-08-2008, 09:09
Bedankt voor de moeite Dirk, maar die gebruiksaanwijzing had ik hier ook al liggen..... ;)

Ik denk zelf, dat de achter- en subwoofer- uitgangen gewoon 'luider' zijn (dit zijn nl. 5 volt versterker-uitgangen), zodat het frontkanaal in verhouding zachter lijkt.
Bij mijn vorige radio (4 volt uitgangen) was het frontkanaal ook al wat zachter, maar het was nog steeds hoorbaar; nu is het alleen nog hoorbaar wanneer de fader helemaal naar 'front' staat.

Ik denk dat ik maar een twee-kanaals versterker voor de vóórzijde erbij koop :tongue: Dan zijn alle kanalen versterkt en hopelijk dus van gelijk volume!

Hoe dan ook; bedankt voor de fijne hulp allemaal! :thumbup:

Arne
20-08-2008, 09:26
Ik zou eerder je frontspeakers aansluiten en de achterspeakers onversterkt laten spelen. Heb je meteen veeeeel beter geluid. Kun je later altijd nog kijken of je je achterspeakers wilt gaan versterken.

Wat je ook nog kan doen, is de gain op je versterker een beetje dichtdraaien...

Vento Vice
20-08-2008, 09:36
reactie:
Ik zou eerder je frontspeakers aansluiten en de achterspeakers onversterkt laten spelen. Heb je meteen veeeeel beter geluid. Kun je later altijd nog kijken of je je achterspeakers wilt gaan versterken.
Dat zei FrankyPolo ook al, maar ik vind andersom een beter stereobeeld geven; je zit voorin altijd dichter bij de linker speaker (of de rechter, in geval van de bijrijder), waardoor je die zowieso harder hoort.

Wat je ook nog kan doen, is de gain op je versterker een beetje dichtdraaien...
Heb ik ook wel aan gedacht, maar daar koop ik geen verSTERKer voor ;)

Sander
27-08-2008, 21:17
Als je de tulpjes van de versterker even loshaalt een alleen op de voorspeakers speelt, hoe is het volume dan? Als dat normaal reageert lijkt het erop dat je een zeer sterk signaal naar je versterker stuurt. Kwestie dan van de gains van je versterker een stuk dicht draaien. En dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.

Je hebt nu neem ik aan een vierkanaals versterker?

Vento Vice
27-08-2008, 21:38
@sander:
Ja, idd; 4 kanaals; twee kanalen naar achteren en twee gebrugd naar de subwoofer.
Wat jij zegt kan idd en dat ga ik wellicht nog ff proberen!
(het uitgangsvoltage is nl. 5 V en dus wel hoog...)
Ik kan echter wel moeilijk bij de gain potmeters :redface:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/8/8/GT180ICEinthebackversterker.jpg
die zitten nl. links, in het rode neon-licht...

Maar... ik heb inmiddels (nòg) een 2-kanaals Kenwood KCA 723 erbij gekocht :screwy: en wil die gebruiken voor de vóórspeakers.
Deze heeft ook een tri-mode functie; mss één speaker extra ergens bij het schermpje in het midden?

Iemand die weet hoe het met het vermogen is gesteld in de tri-mode en iets meer kan vertellen over tri-mode in het algemeen?
Op de versterker staat 2 X 100 Watt of 1 X 200 Watt gebrugd; maar in tri-mode?? 3 X 66 2/3 Watt??? :D :tongue:

Sander
27-08-2008, 21:53
Je kan ook met die vierkanaals de speakers aansturen. Dan laat je de gain van de voorspeakers lager dan die van achter met jouw smaak. Desnoods kun je die dan higpass filteren op 80 hz. Vervormen ze ook minder bij hoog volume. De sub kan dan gebrugd op die Kenwood. Best kans dat die sub dan lekkerder wil aangezien die Kenwood meer vermogen heeft.

Vento Vice
27-08-2008, 22:16
Je kan ook met die vierkanaals de speakers aansturen. Dan laat je de gain van de voorspeakers lager dan die van achter met jouw smaak. Desnoods kun je die dan higpass filteren op 80 hz. Vervormen ze ook minder bij hoog volume. De sub kan dan gebrugd op die Kenwood. Best kans dat die sub dan lekkerder wil aangezien die Kenwood meer vermogen heeft.

Dat wordt dan wel weer klooien met veeeel draden... maar: :goodpost:

De 4-kanaals Boschmann-versterker pretendeerd :tongue: 4 X 200 Watts te geven en
de 2-kanaals Kenwood KCA-723 2 X 100 of 1 X 200 Watts
, maar van de Kenwood geloof in het eerder, dan van het B-merk... :D

Nu je het zegt; en ik er over nadenk is het wel een goed idee!
De Boschmannn heeft nl. van zichzelf al hi- en low-pass filters, dus dat is dan idd wel makkelijk!
Bovendien zat ik al te denken: "Waar moet ik die 'KCA-723' nu weer laten?"
In dit geval kan-ie mooi bovenop de subwooferkist!

Nòg één vraag: kunnen er twee versterkers op één condensator van 1 Fahrad?

Sander
28-08-2008, 09:18
Met de vermogens die jij speelt is een condensator voor een groot deel voor de de looks ;)

Ik zie nu dat je Kenwood ook een RCA output heeft. Je kan dus vanaf je radio je RCA in de Kenwood pluggen en die dan doorlussen naar je Boschmann. Overigens geeft Kenwood een RMS vermogen van 100w gebrugd.
Het lijkt er wel op dat de Kenwood geen intern crossover heeft dus je zal nog wel een filter moeten hebben voor je subwoofer dan.

Hier de gebruiksaanwijzing van de Kenwood: http://www.scribd.com/doc/3275798/Kenwood-KAC723-kac723pdf-Owners-Manual-English

Mogelijke setup zou dan ook kunnen zijn. Voorspeakers en subwoofer op de Boschmann. Daarbij heb je de filtermogelijkheden van de Boschman voor de subwoofer en voorspeakers. De achterspeakers dan ongefilterd op de Kenwood.

Niet vergeten allebei de versterkers apart zekeren.

Arne
28-08-2008, 10:01
Je hebt niet perse filtering nodig op je versterkers, je headunit heeft een ingebouwd crossover, da's nog veel mooier!

RCA kabels niet doorlussen, gewoon vanaf de headunit leggen. Dan kun je tenminste je crossover volledig benutten, en heb je nog wat aan je fader :)

Ik zou gewoon eens gaan spelen met de setup, kijken wat het beste klinkt op welke versterker. Vooral ook omdat je niet weet wat de Boschmann echt doet qua daadwerkelijk vermogen.

Tri-mode is trouwens een manier om een sub en 2 speakers aan te sturen.

Vento Vice
28-08-2008, 13:56
Bedankt allemaal voor de vele, bruikbare info! :thumbup:

Condensator is idd wel een beetje uiterlijk vertoon... :redface: (blauwe en rode leds); hoewel ik nu niet meer het 'geplof' hebt van het in en uitschakelen van de versterkers, als je je contact uit zet.

Ik ga volgende week eens wat proberen, maar er wordt niet doorgelust...
Ik gebruik gewoon alle tulpjes/uitgangen (front, rear en sub); ik heb ze nu toch...

Sander
28-08-2008, 16:33
Mijn opmerking over het doorlussen was omdat je zelf aangaf niet zo'n zin had veel kabels te trekken. Als je headunit de mogelijkheden heeft om te filteren zou wat mij betreft de keus duidelijk zijn. Speakers op de Boschmann en de sub op de Kenwood. En als die condensator helpt tegen inschakelploppen is ie toch nog erg nuttig, al vervult ie niet noodzakelijk de taak waar die eigenlijk voor gemaakt is:)

Vento Vice
13-10-2008, 08:06
upedate:

De Kenwood 2-kanaals bleek het niet te doen :(

Ik hem nu inmiddeles een Kenwood KAC 859 5-kanaals gekocht; alles aparte tulpkabels; vóór en achter op de gewone kanalen en subwoofer op het (je raad het al...) speciaal daarvoor bedoelde subwooferkanaal :tongue:

Het klinkt nu allemaal goed en helder, alhoewel ik wel iets minder bass heb, maar het is toch wel netjes om de versterker ook van Kenwood te hebben..

Ik ben nu bezig met een Kenwood -sub van 30cm, zodat dat ook merk-gelijk is!