Log in

View Full Version : mistlicht, hoe zit dat?

tim_j
30-08-2008, 20:41
mensen,

probleem met het achtermistlicht.

sinds ik mn MK2 heb zaten er angel eyes in,
deze heb ik er uitgehaald en de originele lampen terug gezet. (de buitenste grote)
deze functioneerd als Stads en Dim licht.
knipperlicht zit los in de bumper.
dit werkt naar behoren.
nu heb ik de grill erin gelaten waar alleen de buitenste 2 lampen in kunnen.

1. De binnenste kleinere komplampen zijn mistlichten?

Nu functioneerd het achtermistlicht niet :mad:
staat deze geschakeld met de voorste lichten?

als ze geschakeld staan, kan ik de polen aan elkaar koppelen van de lichten?

hoe los ik dit op?

tim_j
31-08-2008, 13:04
niemand die het weet?

Wolgast
31-08-2008, 14:22
Volgens mij zijn de binnenste lampen in de grill (kleinere) geen mistlichten maar gewoon verstralers. Zijn geschakeld met het grootlicht.
Mistlichten zitten normaal gesproken gewoon onder in de bumper.....
En die zijn volgens mij alleen icm met dikke bumpers geleverd.

Hoe dat verder zit met je mistachterlicht kan ik je niet zeggen...

Berrychello
31-08-2008, 14:25
Klopt, de binnenste lampen zijn verstralers. Mistlampen zijn breedstralers, dat is dus iets anders.
Ik zie geen link met het niet werken van je mistachterlicht overigens.

J_Fix
31-08-2008, 14:51
Nee geen verband tussen de verstralers in de gril en achter. De verstralers schakelen gewoon mee in met je grootlicht en achter mistlicht gaat via de aparte schakelaar in je dash. Samen met dimlicht (of al bij stadslicht), moet ook voor de APK.

Heb je wel stroom op die schakelaar zodra je het licht aan zet? Originele kabelboom stekker of losse draden?

Er zitten 5 polen op de schakelaar. 1 voor massa, 1 voor input voor t licht in de schakelaar zelf (tesamen met de rest van je dash) en dan nog 1 voor input vanaf je zekeringkast en dan nog twee uitgaande polen, één voor ieder van de twee inschakel standen van de schakelaar. Het belangrijste voor jou is die input vanaf de zekeringkast.

tim_j
31-08-2008, 16:55
heeft iemand een draadschema van die stekker?
ik meet op geen enkele manier spanning op de stekker. lampje doet het dus ook niet.

moeten die verstralers erin voor de APK? heb trouwens geen gaten in de grill (andere grilletje)

als ik een schematje heb, of iemand weet welke kleur wat is.. kom ik al verder! :thumbup:

als ik er niet uit kom leg ik zelf een circuit aan voor het mistlicht, met een apart schakelaartje, maar dit wil ik niet :mad:

tim_j
31-08-2008, 17:03
1.Nee geen verband tussen de verstralers in de gril en achter. De verstralers schakelen gewoon mee in met je grootlicht en achter mistlicht gaat via de aparte schakelaar in je dash.
2.Samen met dimlicht (of al bij stadslicht), moet ook voor de APK.

3.Heb je wel stroom op die schakelaar zodra je het licht aan zet? Originele kabelboom stekker of losse draden?

4.Er zitten 5 polen op de schakelaar. 1 voor massa, 1 voor input voor t licht in de schakelaar zelf (tesamen met de rest van je dash) en dan nog 1 voor input vanaf je zekeringkast en dan nog twee uitgaande polen, één voor ieder van de twee inschakel standen van de schakelaar. Het belangrijste voor jou is die input vanaf de zekeringkast.

1. oke, is dat uitgesloten.

2. MOET voor de APK? andere auto's hebben ook het groot/dim en stadslicht in 1 lamp verwerkt.. :confused:

3. originele (witte) stekker. ik heb alle draden gemeten zonder schakelaar
geeftniks aan stroom.
ik heb voor de vergelijking de achterruitverwarminsstekker gemeten
(zonder schakelaar)
en die geeft wel 12V op het contact)
de mistlicht geeft helemaal niks.

4. ik haal voor de zekerheid ook een andere schakelaar op de sloop.
ik heb toevallig 2 schakelaars voor het mistlicht, een met 1 stand en de ander met 2 standen. (??) beide schakelaars doen niks.
bruin is dan massa, wat zijn dan de andere kleuren?

Domi
31-08-2008, 17:15
Achtermistlamp is niet verplicht voor apk. (vanaf bepaalde leeftijd)
Verstralers in je gril moeten het dien indien er lampjes in zitten. Zitten er geen lampjes in dan hoeven ze niet te werken.

tim_j
31-08-2008, 18:09
Achtermistlamp is niet verplicht voor apk. (vanaf bepaalde leeftijd)
Verstralers in je gril moeten het dien indien er lampjes in zitten. Zitten er geen lampjes in dan hoeven ze niet te werken.

weet je toevallig vanaf welk jaar met mistlicht verplicht is?
mijn is van 31-1-1988.

de verstralers zitten er niet in, de stekkers ook niet meer.
dus geen spoor van verstralers aanwezig.

edit:

ik heb even op RDW gecheckt, hier staat in het APK eisen raport dat:

VERPLICHTE VERLICHTING

achterzijde
"een of 2 mistlichten, als de auto is van na 31 december 1997" (rood)

dus.... :thumbup:

J_Fix
01-09-2008, 00:09
2. MOET voor de APK? andere auto's hebben ook het groot/dim en stadslicht in 1 lamp verwerkt.. :confused:

Nee zoals je zelf al zag mistachterlicht alleen verplicht na '97 maar ik bedoelde qua APK dat als er een mistachterlicht aanwezig is dan mag die alleen kunnen branden als de gewone verlichting ook aan is (stadslicht, dimlicht of grootlicht). hij mag dus niet aan kunnen terwijl de anderen uit staan.

Zelfde geldt voor mistlampen (breedstralers) voor, ook die mogen alleen aan kunnen als stadslicht, dimlicht of grootlicht aan staat, niet zonder dat deze aan zijn. Verstralers mogen alleen tegelijk met grootlicht meen ik maar dat laatste weet ik niet 100% zeker.

3. originele (witte) stekker. ik heb alle draden gemeten zonder schakelaar
geeftniks aan stroom.
ik heb voor de vergelijking de achterruitverwarminsstekker gemeten
(zonder schakelaar)
en die geeft wel 12V op het contact)
de mistlicht geeft helemaal niks.

Er hoort wel stroom op te staan maar het komt via een relais (nr. 18) en die kan uiteraard ook defect zijn.

Bij de dubbele schakelaar zit het volgens schema als volgt:

grijs/wit gaat via zekering 27 van je schakelaar naar je mistachterlicht (pool 83b op de schakelaar)
Bruin (Pool 31) gaat naar massa
Grijs/geel (pool 83b) zou naar mistlampen voorzijde kunnen (via zekering nr 6)
Grijs/groen (pool 83) gaat naar het relais (nr 18)
Grijs blauw komt van de verlichtingsschakelaar van je dash verlichting en geeft dus stroom aan de schakelaar verlichting.

Dit is van de draadboom van Golf/Jetta ('84 t/m '90)

4. ik haal voor de zekerheid ook een andere schakelaar op de sloop.
ik heb toevallig 2 schakelaars voor het mistlicht, een met 1 stand en de ander met 2 standen. (??) beide schakelaars doen niks.
bruin is dan massa, wat zijn dan de andere kleuren?

Zie boven, van de enkele schakelaar heb ik zo vlot niet kunnen vinden in het schema maar het zou dus evengoed het relais kunnen zijn wat defect is, kun je op de sloop meteen voor de zekerheid er bij pakken.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt, succes.

tim_j
01-09-2008, 12:50
hey hartstikke bedankt.

waar zit dat relais?

golf mkII 16v
01-09-2008, 16:53
Spanning moet je meten met licht en contact aan
Anders doet tie het zoizo niet:D

J_Fix
01-09-2008, 21:43
yep, wel aan zetten inderdaad :)

Relais zit gewoon in je zekeringkast.

ar1g3
23-10-2015, 15:59
Heb een gelijkaardig probleem. Mijn mistachterlicht doet het niet, heb gemeten op de schakelaar met dimlichten aan en er komt nergens stroom toe. Alle zekeringen gecheckt, zijn ook nog goed. Ik wou dat relais even checken maar het relais nr 18 wat op plaats 8 zit id zekeringkast is het load reduction relais. Volgens het schema in mijn Bentley boek is het relais wat op plaats 18 zit iets met het koelwatertemperatuur.

Wie helpt me? Vind nergens in mijn boek een schema van de mistlichten..

René
23-10-2015, 18:02
Mistachterlichtschakelaar heeft 3 standen hè. Als je hem 1x indrukt en je hebt mistlampen voor, dan gaan deze branden. Druk je hem dan verder, dan gaat je achtermistlicht branden.

ar1g3
23-10-2015, 20:05
Mistachterlichtschakelaar heeft 3 standen hè. Als je hem 1x indrukt en je hebt mistlampen voor, dan gaan deze branden. Druk je hem dan verder, dan gaat je achtermistlicht branden.
Dat wist ik, heb uiteindelijk het probleem gevonden! Er was een kabelbreuk in de draad tussen de NSL aansluiting op de lichtschakelaar en de + aansluiting op de mistlamp schakelaar. Ze werken weer nu :thumbup:

Met dat hier gesproken werd over een relais was ik in de war, zit er bij mij niet op.