View Full Version : Gaatjes dichtlassen
VwGolfMK2VW
01-09-2008, 20:41
hallo,
ik ben sinds kort begonnen met een nieuw project, een Golf 2 1600 8v uit 1991.
hij is inmiddels helemaal gestript en geschuurd, het is de bedoeling dat hij volledig uitgebouw word doormiddel van sportieve bumpers velgens enz, en natuurlijk ook een andere motor.
maar nou heb ik het volgende, over de carrosserie zitten verschillende gaatjes, voor bijv het Golf Logo, en de bevestigingsgaatjes voor de stootstrips in de deur en zijpanelen, kunnen deze dichtgelast worden?..
zo ja, hoe?? en hoe zit het met roesten..
alvast bedankt, :thumbup:
arno Derby
01-09-2008, 21:01
Dicht lassen. Afslijpen, strak maken.
Daarna goed behandelen met ML. Anti roest behandeling.
Tuurlijk kun je de gaatjes dichtlassen! zoals Arno al zegt eerst dicht lassen. Voordat je gaat lassen wel even goed kaal slijpen anders pakt je las apparaat niet. Daarna netjes kaal slijpen en vervolgens plamuren met 2 componenten plamuur.
componenten plamuur van Mo-Tip halen die is wel goed en schuurt ook lekker. Roesten zal het daarna niet meer zo snel...
succes en kijk ook even bij mijn project daar staan wat foto's bij van het lassen
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=45034
of kijk op www.vw4u.nl staan ook foto's.
VwGolfMK2VW
02-09-2008, 10:09
bedankt voor de snelle reacties, ik zal er zeker wat mee doen, bedankt,
zal binnenkort wat foto's posten :thumbup:
marving60
02-09-2008, 10:47
ik ben dit ook van plan (op lange termein), maar ik vraag me af hoe het aan de binnenkant van het plaatwerk zit. Je kunt er lang niet altijd bij. Gaat dit niet roesten? (van binnenuit dan?)
net als bijv een dorpel die gelast word. Die is aan de binnenkant ook niet meer beschermd dan.???
ben benieuwd!
Greetz
voor de binenkanten/holle ruimtes heb je speciale wax/tectyl.
Valvoline heeft het bv in spuitbus met een slang derbij en speciaal kopje.
deze spuit in de rondte zeg maar
als je dan via diverse openingen die slang erin doet en niet te zuinig spuit is alles voorzien van een laagje wax en roest het niet meer.
VwGolfMK2VW
17-09-2008, 10:01
ik heb dus even geinformeerd bij een gecertificeerd lasser, die wil het liever niet doen.. hij verwacht dan dat de deur krom zal trekken..
dan krijg je dus een golf in een golf :tongue:
dus heb toch maar voor glasvezel matjes gekozen
sorry maar dat lijkt me echt een bullshit verhaal.
Een gecertificeerde lasser moet dus ook genoeg technieken weten om vervorming tijdens het lassen te voorkomen!
als je het geheel niet te heet maakt...dan valt dat met kromtrekken ook wel mee. vaak trek het plaatwerk krom doordat het te heet word.
jetta1600gti
17-09-2008, 15:41
hallo
ik wil niet lullig overkomen maar ik zou niet gaan beginnen om de gaten dicht te polyesteren. want om dat goed te laten hechten is een stuk meer werk
en doe je het niet goed dan wordt het eindresultaat in het beste geval lelijk en in het slechtste geval valt het uit elkaar.
zou het gewoon lassen. maar dat is mijn mening
succes ermee
groeten jeroen
martiepartie
17-09-2008, 15:52
Als er hele spatbordranden ingelast worden, dan zijn kleine gaatjes echt geen probleem.
Niet alles achter elkaar doen; gaatje lassen, rustig afkoelen, volgende gat enzovoorts. Op mijn werk zit ook iemand die las certificaten heeft, maar die krijgt nog geen 2 plaatjes netjes aan elkaar gelast...:)
Waarom doet iedereen zo moeilijk. LIJM blik achter het gaatje. Met goede lijm gebeurt daar niks mee. Eventueel kan je dan het gaatje vullen met een blik dat even dik is als de deur, of bij een niet al te groot gaatje kan je het vullen met plamuur.
VolkswagenRacing
17-09-2008, 16:27
Plaatje er achter en met koper aflassen om vervormen zoveel mogenlijk te voorkomen,
Afwerken met smeertin,
boy.schouten
17-09-2008, 16:32
Waarom doet iedereen zo moeilijk. LIJM blik achter het gaatje. Met goede lijm gebeurt daar niks mee. Eventueel kan je dan het gaatje vullen met een blik dat even dik is als de deur, of bij een niet al te groot gaatje kan je het vullen met plamuur.
Dat is helemaal slecht. gaten dicht plamuren, op den duur gaat plamuur 'werken' en komen er afteken randen van de gaten.
De enigste manier is om de gaten dicht te lassen, vlak slijpen, plamuren!!!
en dat de deur krom gaat trekken is bullshit, want dan ken je gewoon niet lassen!!!
jarnogti
17-09-2008, 17:32
gaatjes kaal slijpen niet te veel druk zetten want dan komt er teveel warmte in het matrieaal en daarna met ronde vijl gaatjes schoonmaken(ontdoen van verf)daarna om en om lassen 1 gaatje wel dan de 3ook (meteen na de las met koude spons koelen krijg je een beetje rek in de plaat en dan met krimphamertje en tasje iets slaan en daarna niet plameuren maar vertinnen
ik heb het al eens gedaan maar deur was niet kromgetrokken gewoon kwestie van niet teveel warmteinbreng
gr jarno
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.