Log in

View Full Version : Jetta MKII start niet meer!! help

apocalypsenever
02-09-2008, 18:46
Hallo mede forummers,

Ik heb een probleem met mijn Jetta. Vorige week toen ik terugkwam van de tandarts, wilde mijn Jetta niet meer starten. Ik had de wegenwacht gebeld, en die zeiden dat mijn accu leeg was en dat ik eigenlijk een 60 ampere accu nodig had ipv de 45 ampere accu die er nu inzit (omdat ik nogal een zware geluidsinstallatie heb). Dus ze hebben hem met de startkabels aangeslingerd en de auto deed het weer.

Afgelopen zaterdagmiddag gebeurde het tijdens het rijden: opeens sloeg de auto af en wilde niet meer starten. Toen heeft een mede weggebruiker geholpen de auto aan te slingeren met startkabels. Toen heb ik zaterdagavond 100 km gereden (zonder muziek aan) en de auto deed het prima.

Toen ik net in mijn Jetta wou vertrekken (geen muziek, alleen verlichting), had ik nog geen 2 meter gereden en de motor sloeg weer af en kreeg hem weer niet aan de praat.

Is mijn dynamo kapot zodat de accu niet meer oplaadt, of is mijn accu gewoon helemaal gaar? misschien voor jullie ook moeilijk in te schatten maar in me eentje snap ik het al helemaal niet :P

J_Fix
02-09-2008, 19:11
Ik verwacht dat je accu inderdaad gaar is. Je dynamo kan wel proberen te laden maar doet dat met slechts een klein percentage van de stroom, de rest gaat tijdens het rijden naar o.a. de motor, remlicht etc.

Normaal gesproken kan een auto dus ook zonder accu rijden (loskoppelen na het starten). Is niet echt jofel voor t systeem maar deden we vaak als ze op de sloop op het terrein gezet moesten worden :)

Maar 't klinkt dus inderdaad een beetje alsof je accu gaar is maar misschien dat je dynamo ook niet helemaal fijn is. Misschien de stroomverdeler (edit: duh.. spanningsregelaar heet dat ding :) ) die er in zit niet echt fijn meer. Die zorgt voor die verdeling tussen laden (naar je accu) en de aktieve stroom gebruikers (motor etc.).

Maar dat kun je zo even laten doormeten bij praktisch ieder dynamo revisie bedrijf.

Dat 60 amp ipv 45 is wel een aardig verhaal van de wegenwacht ;) 't is wel juist als je echt heftig stroom trekt met je installatie maar als je een lichtere dynamo hebt krijgt die never een zware accu vol.

Succes.

sdi-tje
02-09-2008, 19:14
99 procent dat je accu kapot is
heb het zelf een week of 4 terug ook gehad
een andere accu en klaar was het :D

apocalypsenever
02-09-2008, 19:20
Oke bedankt, hier heb ik zeker wat aan!

golf mkII 16v
02-09-2008, 22:11
Zit met het zelfde
Audio trekt veel stroom en de accu wordt dan niet voldoende bij geladen en is dan funest voor de accu

redbull
02-09-2008, 22:21
dynamo laten doormeten of ie genoeg laad en ampere geeft

tieske_jetta
04-09-2008, 18:07
En is het dat allemaal niet dan kan het ook nog de v-snaar zijn die versleten is en dus via je dynamo je accu niet oplaad.
Heeft een maat van me gehad met zijn polo G40. We hadden eerst de dynamo laten reviseren, hielp niet. Daarna de accu vervangen, hielp ook niet. Toen naar garage gegaan en die gekeken uiteindelijk kwamen ze tot de conclusie dat de v-snaar versleten was. En inderdaad vervangen en nooit meer problemen mee gehad.

Gr Thijs

apocalypsenever
04-09-2008, 22:34
Heb er een gloednieuwe accu in gezet, en de auto na het monteren een kwartiertje laten lopen. Daarna wou ik wegrijden en sloeg die weer even af, maar kon hem daarna wel weer starten en toen liep de auto weer prima.

Hoop dat het opgelost is, maar dat is een kwestie van tijd voor ik het weet