View Full Version : problemen schroefset?
hallo,
ik heb gisteren mijn nieuwe schroefset gemonteerd op een golf mk2 1.3 uit 1990.
stap ik de auto in dan hoor ik achter al meteen een schuivend/krakend geluid. als ik achterin een beetje beweeg dan hoor je steeds de vering dus....met rijden is het eigenlijk hetzelfde alleen wat erger. zou er iets verkeerd zijn aan de achterkant of is dit de nieuwigheid?
aan de voorkant hoor ik verder niets ook tijdens het rijden niet.
alleen achter jeetje wat een gepiept en gekraak allemaal...
de auto is een cm of 6/7 verlaagd.
heeft iemand wat tips voor me. :thumbup:
mischatdi
14-09-2008, 14:13
ik denk dat je wat vergeten bent te monteren...en ik gok op een ringetje op de zuigerstang want die word vaak vergeten
aan de bovenkant?/binnekant van de auto
Heb je de 2 bouten van je achteras even los gedraaid?
De onderkant van de demper zit met één bout/ moer aan je achterbrug vast. deze heb ik los gehaald. ook de bovenkant aan de binnenkant (achterklep) losgehaald.
De onderkant van de demper zit met één bout/ moer aan je achterbrug vast. deze heb ik los gehaald. ook de bovenkant aan de binnenkant (achterklep) losgehaald.Deze bouten bedoel ik niet. :rolleyes:
Ik bedoel de 2 bouten waarmee je achteras op je carosserie vast zit. Wanneer je je auto verlaagd gaat je achteras anders staan. In deze boutverbinding zitten ook rubbers welke snel willen verslijten (of al zijn versleten) als je die 2 bouten niet even loshaalt en weer vast zet. Zo kunnen de rubbers van spanning komen.
Het kraken kan van deze rubbers vandaan komen.
ok. dat heb ik niet gedaan. heb enkel de oude veer weggehaald en de nieuwe schroefset veer terug geplaatst.
zal eens kijken!
ik heb de handleiding die hier op het forum staat gevolgd.
lees even het onderstaande.
dit zegt mij namelijk niets
Bij het eruit halen van de demper, moet je de achterbrug vrij ver naar beneden duwen.
Tip: Omdat het een starre achteras is, kan je dus maar beter links en rechts tegelijk loshalen...
3: Je hoeft achter niet te klooien met veerspanners enzo; je zet het onderste rubber gewoon over op je nieuwe schroefdemper en hij is er klaar voor! heb ik niet gedaan volgens mij?!
Deze kan je dan weer in omgekeerde volgorde monteren. eerst boven losjes, daarna onder.
(Tip: met een krik onder de achterbrug, kan je deze precies zo hoog opkrikken, dat je de bout gemakkelijker door het oog van de demper kan duwen)
(Tip: De bovenste bout kan je beter pas later helemaal aandraaien, als de auto op de grond staat. De onder-rubbers zitten dan goed tegen de carrosserie.)
De onderste bout/ moer (achterbrug) draai je aan met 70 Nm
ik heb nog even gekeken maar als ik aan de achterkant van de auto gaan leunen en duwen dan hoor ik de veren kraken.
zou het kunne dat ze gewoon te los zitten?
als ik namelijk aan de voorkant duw dan is ie goed stuk. zit bijna geen beweging in. aan de achterkant zit veel beweging.
Heb je de rubbers niet overgezet achter?
Heb je de schroefset met ijzerendop/bout zo achter onder de auto gezet? zonder rubbers of niets?
ik heb inderdaad helemaal niets overgezet. maar deze onderkant was niet volledig ijzer. het was gewoon hetzelfde als het orgineel. ijzer met aan de zijkant zwart..rubber waarschijnlijk.
dus dat is dan toch gewoon goed? :thumbup:
Als het het zelfde was als origineel, dan zal het wel goed zijn.
Laat er anders iemand naar kijken, die er meer verstand van heeft.. of vraag even bij de dealer een schema op hoe alles moet zitten bij de achterveerpoot.
hier een fototje van zon setjes
zie de meeste linkse voor achter. onderaan zit toch al zwart...dat is rubber toch??http://fotos.marktplaats.nl/kopen/9/8e/hP6E6EJKzrC8kNfteTVS0Q==.jpg of moet ik dat zwart daar eruit halen en van het orgineel erin zetten?
jettaracing
14-09-2008, 20:30
Aan de BOVEN zijde van de demper ,op de grijze veerschotel ,daar moeten de originele rubbers overgezet worden !!
Onderste rubber die moet je mooi laten zitten ,die horen er gewoon in te blijven zitten .
ok dan heb ik dat goed gedaan...de bovenste heb ik allemaal overgezet. het is net alsof de veer niet strak aangespannen is en er nog speling op zit. voor is hij namelijk lekker stug en bij het duwen op de motorkap geen of weinig vering maar achter kan ik duwen en dan veert hij veel en maakt dus herrie...
vreemd!
Aan de BOVEN zijde van de demper ,op de grijze veerschotel ,daar moeten de originele rubbers overgezet worden !!
Onderste rubber die moet je mooi laten zitten ,die horen er gewoon in te blijven zitten .
Ik heb bij het monteren dat kleine boutje (14 ofzo) eerst ook nog verder op de draad gedraaid. Misschien klappert de veer omdat er speling op zit?
moet nog even kijken maar volgens mij moet die veer gewoon strakker. klepperen doet hij niet maar het is echt piepen/kraken :(
Berserker
16-09-2008, 10:13
Laat het eens een tijdje op elkaar inwerken, of is het echt een geluid dat je denkt dat er iets kapot aan het gaan is? Misschien is het wel gewoon iets in je carroserie, iets dat los zit, en je eerst niet hoorde maar omdat ie nu stugger is wel?
Black Devil
16-09-2008, 11:44
Zijn de bussen die aan de bovenzijde vd schokdempers zitten wel je juiste lengte?
Om die bussen heen zitten de rubbers geschoven. Het komt wel eens voor dat de bussen bij de schroefset te lang zijn, dan moet je de orginele overzetten.
wie o wie kan even helpen en kijken anders...ik kom er niet uit. vandaag even alles losgedraaid aangedraaid maar alles lijkt wel ok te zitten....pffff weet ook niet wat het is...woon in brabant (waalwijk) misschien iemand die even kan kijken voor me.
nog even dit...het is net alsof ie gesmeerd moet worden zon geluid. een stroef geluid
niemand die een blik kan werpen! hoeft niet voor niets natuurlijk!
breadfan83
17-09-2008, 08:10
Maak anders eens wat foto's, denk dat dat veel duidelijk maakt in plaats van te gissen welk rubbertje, schijfje, boutje en moertje iedereen precies bedoelt.
't Gaat hier niet echt om iets onbelangrijks... als je dalijk de boel onderweg verliest wordt je d'r denk ik ook niet vrolijk van.
En als je wilt dat iemand een blik komt werpen is het misschien handig even erbij te zeggen waar dat blik naartoe geworpen moet worden. Woonplaats dus. ;)
woonplaats = waalwijk! :thumbup:
brabant
@Erik: heb inmiddels iemand gevonden die vrijdag even wilt kijken. deze meneer had het ook al over het onderstaande verhaal. :thumbup:
Deze bouten bedoel ik niet. :rolleyes:
Ik bedoel de 2 bouten waarmee je achteras op je carosserie vast zit. Wanneer je je auto verlaagd gaat je achteras anders staan. In deze boutverbinding zitten ook rubbers welke snel willen verslijten (of al zijn versleten) als je die 2 bouten niet even loshaalt en weer vast zet. Zo kunnen de rubbers van spanning komen.
Het kraken kan van deze rubbers vandaan komen.
mischatdi
17-09-2008, 21:20
stofhoes niet dubbel? ring tussen hulpveer en gewone niet lekker op plek?
stofhoes zit niet dubbel...heb het probleem nu nog steeds.
niemand in de buurt van noord-brabant die een kijkje kan nemen.
en even nog iets.
vandaag heb ik er nieuwe velgen onder gelegd. voor had ik helemaal niets aan de verlaging gedaan. dus niet geschroevd aan de ringen. de banden voor zijn nieuw 195/45/15...en dan nog staat hij voor aan beide kanten niet gelijk. dat is toch RAAR!! of is dat normaal?
Achter heb ik eigenlijk hetzelfde probleem. Als ik beide schroefveren gelijk zet dan zit er verschil in hoogte na het monteren. Is dit normaal??
kan iemand mij antwoord geven om de onderstaande vraag: :thumbup:
vandaag heb ik er nieuwe velgen onder gelegd. voor had ik helemaal niets aan de verlaging gedaan. dus niet geschroefd aan de ringen. de banden voor zijn nieuw 195/45/15...en dan nog staat hij voor aan beide kanten niet gelijk. dat is toch RAAR!! of is dat normaal?
Achter heb ik eigenlijk hetzelfde probleem. Als ik beide schroefveren gelijk zet dan zit er verschil in hoogte na het monteren. Is dit normaal??
mk2 td driver
05-10-2008, 19:06
hoeveel verschil in hoogte links/rechts heb je dan?
ik denk dat er iets fout is gegaan bij het monteren van je toplagers
het verschil voor valt mee. ik denk 1cm.
het verschil achter is groter +/_ 2cm
vreemd?
vroeg me af of dit normaal was! zoek ook iemand die eens goed naar mijn schroefset kan kijken.
hallo problemen zijn eindelijk opgelost met dank aan Skitzo(Cavin) ook van het forum hier. Het probleem zat hem in de schroefset zelf. Door teveel speling op de veren en het rubber wat tussen de veren zit ontstond het probleem van een krakend geluid.
Oplossing:
Door alles los te halen en vervolgens de demper en veren en rubbers stevig op elkaar vast te zetten met speciale tape en vervolgens weer te monteren....
Het K*T geluid is nu gelukkig weg. Binnenkort nog wat spoorverbreders aanbrengen aan de achterkant en de auto helemaal laten uitlijnen en hij kant weer mee voorruit. In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!
PS: de bouten van de achteras zijn ook even losgehaald en daarna weer aangehaald. Dit was niet het probleem maar wel beter voor de stand van de as.
Skitzo! BEDANKT!
Post kan eventueel dicht!
Zijn de bussen die aan de bovenzijde vd schokdempers zitten wel je juiste lengte?
Om die bussen heen zitten de rubbers geschoven. Het komt wel eens voor dat de bussen bij de schroefset te lang zijn, dan moet je de orginele overzetten.
Vandaag de schroefset gemonteerd onder mijn jetta MK2. Na het monteren van de achterkant zat er dikke speling op en zaten de veren gewoon los. na lang denken, kwam ik op de bovenstaande oplossing. wel grappig te lezen dat dit vaker voorkomt zoals hierboven is beschreven.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.