PDA

View Full Version : Distributieriem vervangen

Pedaalemmer
01-09-2004, 13:21
Mijn Distrubutieriem moet worden vervangen eerdaags. Mijn vraag is dit zelf goe dte doen of is het een hoop gemier? Speciaal gereedschap nodig? zo ja welke? Wat zijn de grootste obstakels. oftwel ik wil alles weten wat er mis kan gaan en of het af te raden is hier zelf aan te beginnen.

alvast weer bedankt!

FMA
01-09-2004, 13:34
als je er niks van kent, afblijven; je kan er volgens mij een hoop gelazer mee op je hals halen.

Bussie komt zo
01-09-2004, 13:39
wat voor een motor is het.

Pedaalemmer
01-09-2004, 13:44
1,8 gti 8v motorcode: EV

Bussie komt zo
01-09-2004, 14:56
Ik heb nog wel een vraagbaak waar het instaat.

intresse?

Christiaan
01-09-2004, 15:19
als je er niks van kent, afblijven; je kan er volgens mij een hoop gelazer mee op je hals halen.

dat ken ik :D

Pedaalemmer
01-09-2004, 15:28
Ik heb nog wel een vraagbaak waar het instaat.

intresse?

digitaal?

Bussie komt zo
01-09-2004, 15:49
digitaal?
Als mijn scanner het doet wel. zal vanavond even kijken voor je of het lukt.

Pedaalemmer
01-09-2004, 16:15
Als mijn scanner het doet wel. zal vanavond even kijken voor je of het lukt.

TOP! alvast bedankt!

Heeft iemand hier op het forum het weleens zelf gedaan?

Zestienkleppen
01-09-2004, 17:05
ik wil het nog steeds doen maar gewoonweg geen tijd.

GTD Special
01-09-2004, 17:13
Bij sommige 8v´s van Volkswagen kan je volgens mij nog wel een foutje maken (kleppen raken de zuiger niet...ligt aan het type motor). Bij een 16v wordt dit onmiddelijk afgestraft! Bij een diesel trouwens ook. Maar als je er geen kijk op hebt dan kan je het beter uitbesteden :wink:

En als je de distributieriem vervangt, vervang dan ook gelijk de spanrol :wink:

Chrispy
01-09-2004, 17:47
ja, vaak genoeg, maar probeer het zelf als je A. goed gereedschap hebt, en B de ruimte en de tijd, zodat je kan stoppen wanneer je wilt.

FMA
01-09-2004, 17:54
digitaal?
www.jetta.be.tf

Bussie komt zo
01-09-2004, 18:17
www.jetta.be.tf

Henk bij deze heeft FMA hem even digitaal gemaakt.

Thanxs FMA scheelt mij weer een uur werk

Pedaalemmer
02-09-2004, 08:03
Allebei Bedankt voor de moeite!!

Mochten er nog mensen zijn die tips en tricks hebben laat het me weten :D

Tommy
02-09-2004, 09:08
bij een 2.0 is het goed te doen, bij een 1300 jetta is het een eitje... als je alle aanwijzingen volgt, dan kan er echt niet veel mis gaan. gewoon even rustig aan de slag, als je het snel wilt doen zal het veel minder snel lukken, dan als je het rustig doet...

waarom kan ik niks vinden op www.jetta.be.tf ??

Pedaalemmer
02-09-2004, 09:44
bij een 2.0 is het goed te doen, bij een 1300 jetta is het een eitje... als je alle aanwijzingen volgt, dan kan er echt niet veel mis gaan. gewoon even rustig aan de slag, als je het snel wilt doen zal het veel minder snel lukken, dan als je het rustig doet...

waarom kan ik niks vinden op www.jetta.be.tf ??

op benzinemotoren klikken ;)

Tommy
02-09-2004, 09:47
ah.... was me internet weer... toen ik net keek was de pagina maar half daar... en was er alleen een korte inleiding.

Pedaalemmer
02-09-2004, 10:09
??

Heb jij het zelf weleens gedaan?

Tommy
02-09-2004, 10:22
men eigen jetta heb ik al meerdere keren gedaan... ben al een paar keer gewisselt van kop... gister was de laatste keer dat ik het deed, maar zla wel niet te laatste zijn dat ik het doe... hehehe

die van mijn broers 2.0 GTI hebben we samen gedaan maandagavond.

Pedaalemmer
02-09-2004, 12:15
hoelang was je bezig met die gti?

Fred
02-09-2004, 13:03
Allebei Bedankt voor de moeite!!

Mochten er nog mensen zijn die tips en tricks hebben laat het me weten :D

Jaaaaaaa ik heb nog een goeie tip...In de tekening van de 8 klepper staat een onderdeel aangegeven met nummer 16.....dat is een boutje, wat nog al snel afbreekt. Het is een heel raar boutje, de ene kant is dacht ik m8..dan heb je een zeskant, en OP dat zeskant zit dan weer een draadeind m6 vast...daar gaat een van de bouten van de beschermkap op (degene die je los draait met een inbussleutel 6 ...dat m6 draadeind breekt erg snel, dus van tevoren goed inspuiten met kruipolie. Als ie breekt heb je een probleem, want VW zelf levert ze niet meer, alleen nog verkrijgbaar op de sloop dus.....

Tommy
02-09-2004, 14:28
hoelang was je bezig met die gti?

het blok lag er toen nog naast.... dus dat maakt het veel sneller te doen, omdat je overal zo bij kunt... al met al nog geen 15 min. Nu weet ik eigenlijk niet of het wel een beetje te doen is met het blok in de auto hangend... Bij mijn Jetta is het dan nog geen probleem, maar bij een grotere motor... dat weet ik eigenlijk niet.

Pedaalemmer
02-09-2004, 14:57
nog een vraagje...een blok is op tijd gezet...kan ik dat nog verstoren met een distibutie riem vervangen?

en heb ik speciaal gereedschap nodig buiten de gebruikelijk tools ?

Tommy
02-09-2004, 15:15
hoe bedoel je op tijd gezet? als je de merktekens op de juiste punten zet, dan blijft ie op tijd.. (als ik goed begrijp wat ze met "op tijd" bedoelen)

en jah, eigenlijk heb je gereedschap nodig om de spanrol te spannen...

Tommy
02-09-2004, 15:17
ow, btw.. je kunt ze op de juiste punten zetten als de riem er af is... dat maakt niet zoveel uit, mits je er maar op let dat er geen kleppen op zuigers komen... niet doordraaien dan ;)

Pedaalemmer
02-09-2004, 15:19
hoe bedoel je op tijd gezet? als je de merktekens op de juiste punten zet, dan blijft ie op tijd.. (als ik goed begrijp wat ze met "op tijd" bedoelen)

en jah, eigenlijk heb je gereedschap nodig om de spanrol te spannen...

watvoor gereedschap dan zorg ik dat ik dat in huis heb...

Pedaalemmer
02-09-2004, 15:19
ow, btw.. je kunt ze op de juiste punten zetten als de riem er af is... dat maakt niet zoveel uit, mits je er maar op let dat er geen kleppen op zuigers komen... niet doordraaien dan ;)

als ik de riem eraf haal en er een nieuwe opzet zonder hem te verschuiven dan is er toch niks aan het handje..

Crosne
02-09-2004, 17:44
rustig beginnen, merktekens goed bekijken, voordat je het loshaalt ff alles markeren. dan exact zo weer terug zetten, even sleutel op de krukas, geheel een keer ronddraaien, kijken of dat goed gaat. Al met al bij een ev heel goed te doen en je mag een foutje maken ;)

Cabby 82 TDi
02-09-2004, 18:02
Foutje mag je niet maken. Kan beroerde gevolgen hebben.

Gewoon aan beginnen met gezond verstand en bij het monteren goed de merktekens bekijken en natuurlijk gelijk zetten. Als je het een keertje gedaan hebt, stelt het niets voor. Het is alleen een bult met werk. In de garage rekenen we er min 1 uur voor bij oude modellen. Nieuwe modellen is een drama. Daar ben je met 2 uur soms nog niet klaar.
Ergo, rustig een avondje voor gaan zitten en zorgen dat je evt de volgende dag ander vervoer hebt voor het geval het tegen zit.

Pedaalemmer
02-09-2004, 21:04
Oke mannen bedankt voor de tips! ik snap nu ongeveer waar ik aan toe ben maar het gereedschap! kan ik dit met normaal gereedschap doen of moet ik daar iets voor bij halen?

Tommy
02-09-2004, 21:33
om de spanrol te spannen zou je een speciaal ding moeten hebben... een platte steel met 2 pennetjes op het uiteinde, die dan in de spanrol komen, zodat je grip hebt op de spanrol, en em zo kunt spannen dat je de distributieriem op het lange end nog net 90* kunt draaien....

ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen...

Pedaalemmer
02-09-2004, 22:16
ah die ken ik wel vaak zat bij brommertjes gebruikt om het vliegwiel te klemmen :D:D

die heb ik nog liggen...binnekort maar eens aan de gang eerst maar de spullen in huis halen.

Fred
02-09-2004, 23:48
ah die ken ik wel vaak zat bij brommertjes gebruikt om het vliegwiel te klemmen :D:D

die heb ik nog liggen...binnekort maar eens aan de gang eerst maar de spullen in huis halen.

En die dingen werken prima weet ik uit ervaring :D

Pedaalemmer
03-09-2004, 07:32
Owja...voordat ik dat vergeet welke merk is aan te raden voor een distributieriem..niet dat ik rotzooi in mijn handen gepropt krijg dus welke merk wel en welke absoluut niet ??

Marco
03-09-2004, 15:53
Gates automaster zijn veel verkochte en veel gebruikte riemen. Die zul je waarschijnlijk ook mee krijgen als je bij automaterialen zaak 1tje gaat halen

erwin 944
03-09-2004, 17:00
zoals crosne zegt: alles goed bekijken ,merktekens zetten ,na montage de krukas rond draaien met een moersleutel en de merktekens nog eens nakijken
bij mijn gti mocht je geen fouten maken ,of de kleppen draaiden in de soep (was1.6 eg motor), bij een ev weet ik het niet juist,maar ik vermoed dat ook hij platte zuigers heeft ,in elk geval goed uit je doppen kijken en je hoofd erbij houden
al bij al is het niet zo moeilijk

groeten

GTD Special
03-09-2004, 17:13
Gates automaster zijn veel verkochte en veel gebruikte riemen. Die zul je waarschijnlijk ook mee krijgen als je bij automaterialen zaak 1tje gaat halen Heb je helemaal gelijk in, maar het zou ook kunnen dat je een Conti riem mee krijgt (al is dit eerder het geval als je bij de dealer een riem gaat halen). En let er altijd even op voordat je de nieuwe riem gaat bevestigen dat de riem er netjes uitziet en dat er geen één tandje beschadigd is. Ook moet je even voorkomen dat er tijdens de montage olie of iets dergelijks op de riem komt, dit kan de levensduur verkorten! Dat is alles, succes :wink:

Pedaalemmer
03-09-2004, 17:49
Heb je helemaal gelijk in, maar het zou ook kunnen dat je een Conti riem mee krijgt (al is dit eerder het geval als je bij de dealer een riem gaat halen). En let er altijd even op voordat je de nieuwe riem gaat bevestigen dat de riem er netjes uitziet en dat er geen één tandje beschadigd is. Ook moet je even voorkomen dat er tijdens de montage olie of iets dergelijks op de riem komt, dit kan de levensduur verkorten! Dat is alles, succes :wink:

dus ik kan het beste de spullen bij de dealer halen?

Allart-Ghetta
05-09-2004, 12:47
rustig beginnen, merktekens goed bekijken, voordat je het loshaalt ff alles markeren. dan exact zo weer terug zetten, even sleutel op de krukas, geheel een keer ronddraaien, kijken of dat goed gaat. Al met al bij een ev heel goed te doen en je mag een foutje maken ;)

Dat merken (met bv type-ex) en alles weer terug zetten is geen goede optie tenzij je zeker weet dat hij nu goed staat. Ik heb al 2x gehad dat de distributieriem 1 of 2 tanden verkeerd stond doordat er een prutser aan heeft gezeten die niet kan kijken. Dus kijk ook eerst alle putjes, puntjes en streepjes (merktekens dus) na voordat je de riem eraf haalt.

Allart-Ghetta
05-09-2004, 12:49
om de spanrol te spannen zou je een speciaal ding moeten hebben... een platte steel met 2 pennetjes op het uiteinde, die dan in de spanrol komen, zodat je grip hebt op de spanrol, en em zo kunt spannen dat je de distributieriem op het lange end nog net 90* kunt draaien....

ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen...

Die vereiste riemspanning is niet voor elke motor gelijk! Een 1.8 8V heeft andere specificaties dan een 1.8 16V bijvoorbeeld.

GTD Special
05-09-2004, 16:19
dus ik kan het beste de spullen bij de dealer halen? Dat moet je zelf weten, ik doe het in ieder geval wel, en vooral met dit soort onderdelen. Zo weet ik altijd (tenminste als ze 't bij de dealer goed bestellen) dat ik het goede in huis heb :wink:

Christiaan
06-09-2004, 07:06
Dat merken (met bv type-ex) en alles weer terug zetten is geen goede optie tenzij je zeker weet dat hij nu goed staat. Ik heb al 2x gehad dat de distributieriem 1 of 2 tanden verkeerd stond doordat er een prutser aan heeft gezeten die niet kan kijken. Dus kijk ook eerst alle putjes, puntjes en streepjes (merktekens dus) na voordat je de riem eraf haalt.

Dat was bij mijn cabrio dus ook het probleem...maar zoals iedereen hier al aangeeft, eerst merktekens bekijken, en evt. zelf nog merken, en dan pas de boel loshalen....

Pedaalemmer
06-09-2004, 14:23
Dat moet je zelf weten, ik doe het in ieder geval wel, en vooral met dit soort onderdelen. Zo weet ik altijd (tenminste als ze 't bij de dealer goed bestellen) dat ik het goede in huis heb :wink:

ja de juiste dingen bestellen hebben ze nog aleens moeite mee;)

Cabby 82 TDi
06-09-2004, 17:44
ja de juiste dingen bestellen hebben ze nog aleens moeite mee;)

Dat klopt, maar je staat er van te kijken hoeveel mensen andere motoren hebben imgebouwd of de auto hebben geimporteerd. Het leuke is dat dit niet het kentekensysteem zit. Dan moet je werken dmv het chassisnummer (heeft bijna nooit iemand bij) of adhv motorcodes (die weet ook bijna niemand)
Daarnaast maak je de meest vreemde dingen mee af en toe.
"Ja ik moet zo'n dingetje hebben links aan de zijkant van andere dingetje."

Of "ik hoor een tikje in de motor, kunnen jullie dat effe maken" "Nu ja"

Pedaalemmer
15-09-2004, 21:25
iki heb het maar door de experts laten doen koste me 100 euro en dat vond ik weinig genoeg zodat ik zelf het risico niet wilde lopen.

Christiaan
16-09-2004, 06:57
Mietje :D

Zestienkleppen
16-09-2004, 10:21
€100? Da vink ook weinig!
Bij me 16v vroegen ze meteen al €250 ofzo...

Pedaalemmer
16-09-2004, 12:17
Mietje :D

middagje kutten en dan nog geen resultaat had ik weinig zin in :D

Allart-Ghetta
17-09-2004, 20:31
€100? Da vink ook weinig!
Bij me 16v vroegen ze meteen al €250 ofzo...

Kom maar een keer langs, vorig keer heb ik het voor weinig voor een forumlifd gedaan.

rich
18-09-2004, 08:29
ja lijkt me gezellig

Zestienkleppen
18-09-2004, 13:51
Kom maar een keer langs, vorig keer heb ik het voor weinig voor een forumlifd gedaan.

Als ik een keer int westen moet zijn dan zal ik je zeker een berichtje sturen! Thanx. :)
Al moet ik zeggen dat ik het graag zelf een keer wil proberen, alleen altijd te weinig tijd. Misschien eens een keer vakantie nemen en een mooie how to maken ofzo...

Pedaalemmer
21-09-2004, 12:57
16 klepper is wel wat anders dan een simpel 8kleppertje lijkt me...dus met zelf doen zou ik wel goed opletten!

Zestienkleppen
21-09-2004, 13:22
16 klepper is wel wat anders dan een simpel 8kleppertje lijkt me...dus met zelf doen zou ik wel goed opletten!

Wat heet simpel. Maar idd goed opletten. Heb je alle v-snaren ook vervangen? Ik heb namelijk zoiets van als ik toch bezig ben, misschien ook gelijk even nieuw nokkenaskettinkje ofzo...en er is ook nog een klepstoter lek...en het moet toch los dan he. Ik weet nog niet of ik het aandurf, als ik het verkloot -> problemos, ik weet niet wat ik zonder auto zou moeten :mad:

Pedaalemmer
22-09-2004, 15:00
ja alle vsnaren zijn vervangen

Allart-Ghetta
23-09-2004, 10:59
Een 8V is lastiger dan een 16V ivm het verdraaien van de ontsteking, je weet weer eens niet waar je over praat Gtipowerrrr.

maurice_vr6
23-03-2006, 20:21
het is bij een 8v net zo makkelijk als bij een 16v.

je pakt een lakstift en merkt alles...........riem eraf, nieuwe erop en klaar.

zo hoef je niet eens op de merktekens af te gaan. kan niet mis gaan.

wel de riem goed spanner en een riemspanmeter gebruiken

Christiaan
23-03-2006, 21:43
Of je haalt een topic van 2 jaar oud uit het archief :rolleyes:

Pedaalemmer
23-03-2006, 21:53
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=8992&mode=fullsize

dr-oetker
26-06-2007, 19:42
heeft iemand gereedschap voor het vervangen van een distributieriem te koop/te huur/te leen? Als het in de buurt van Den Haag is, laat het me dan weten.

divided
05-03-2009, 15:11
even dit topic omhoog kicken ipv nieuwe aanmaken

- kan je spanrollen nog een keer gebruiken of moet je ineen keer alles vervangen ?
hoe kan je zien of de rollen vervangen moet worden ?

Vains
05-03-2009, 15:21
even dit topic omhoog kicken ipv nieuwe aanmaken

- kan je spanrollen nog een keer gebruiken of moet je ineen keer alles vervangen ?
hoe kan je zien of de rollen vervangen moet worden ?

Gewoon vervangen, dan kom je ook niet voor verassingen te staan

Arne
05-03-2009, 15:51
Je riem slijt in op de rol. Vervangen dus. De kosten zijn het niet.

golf mkII 16v
08-03-2009, 10:21
Je riem slijt in op de rol. Vervangen dus. De kosten zijn het niet.
En die van jou was ook rot[lager] :thumbup:
Beste is alles in 1x vervangen
Kost bij een diesel iets meer als bij benzine