View Full Version : de waarde van men Schrick nokkenas
Nu heb ik dus een Schrick nokkenas van Ebay gekocht, een 316 graden nokker voor mijn sleeptuimelaar GF motor...
Maar nu wil ik toch zeker zijn dat het wel een 316 is... Ik heb em namelijk gemonteert, en mijn stationair is verbazingwekkend goed nog.... verder loopt hij prima, en is ook wat feller op het gas geworden...
Nu kon ik op mijn nokkenas duidelijk lezen dat het een Schrick is... en zag een getal 526 staan... Maar geen 316... Wat ik er wel op verwachte dus.
Nu kreeg ik een "idee" toegeworpen: "Ik meende dat er ook zoiets was dat je bij een a-symetrische as de waarde door 2-en moet delen, maar weet het niet zeker" Wat het een "plusminus" een 263* as zou maken...
Iemand die mij nu kan vertellen hoe ik achter de waarde kom?
ps. 'even' meten wordt me te ingewikkeld....
Ah, daar zal ik dan eens even naar speuren.
thanks sjampoo, Jaap en Tjaap(?) ;)
kan niks vinden via Google... de site van Schrick is ook niet echt iets waar je wat aan hebt... voor zover ik de links kan openen trouwens... staat op de goeie resolutie, maar werkt voor geen meter: www.drschrick.de
iemand die een link heeft naar die productcodes?
Dennis@polo86c.nl
06-09-2004, 15:42
Gelezen op een ander forum: gewoon Schrick een mailtje sturen met daarin alle nummers die op de nokkenas staan, dan kunnen zij wel vertellen welke het is.
Ron polo1f
06-09-2004, 16:27
gewoon ff je verdeler eraf pakken. bij schrick nokkenassen staat hier namelijk het aantal graden wat deze nokkenas is. op de zijkant van de as, waar de verdeler erin gestoken word( tenzij het er niet is af geschuurd)
maaruh vraagje, heb je hem in een standaard gf blok met een comressieverhouding van 8.2 : 1 liggen dit zal niet errug veel vermogen gaan leveren. omdat de compressie- einddruk n.l. lager word dan met een gewone nokkenas. ( de kleppen staan immers langer open) hierdoor loopt een motor met andere nokkenas ook onregelmatiger stationair. ik rij n.l. zelf ook met een g.f. blok met vlakke zuigers (is precies hetzefde als een hh of een fz die vroeger ook wel in audi's lagen) alleen heb ik dit blok afgefreest om de compressie verhouding te verhogen (is nu 11:1. ik rij met een 290 graden nokkenas) dus ik raad je aan om dit ook te doen . ik heb hier zelf altijd met succes mee gereden in de autospeedwaysport.
Niet alle Schrick assen hebben hun graden op de as staan.
Ron polo1f
06-09-2004, 18:14
Niet alle Schrick assen hebben hun graden op de as staan.
nee, welke niet dan? :confused:
het betreft hier een as van een motor met sleeptuimelaars en daar moet het op staan, ik heb zelf nog een 286 gr. liggen van een zelfde motor en daar staat het gewoon op hoor :rolleyes:
Op zo'n beetje alles Schrick assen die ik hier gehad heb: 8V hydro en mech voor VW 827 en 16V hydro en mech. En ja waren allemaal nieuw in doos van Schrick. De meesten hebben wel keurig een nummer er op staan maar dat was niet het aantal graden.
zal zo ff onder de verdeler kijken... kleine moeite...
wil de compressie idd wel graag verhogen... maar ik houdt em voorlopig maar zo, want ik ga binnekort namelijk aan de slag met een 1600 onderblok, en een 1300 sleeptuimelaarkop erop, en doe het dan wel gelijk goed...
bedankt voor de reacties... ik laat nog wel een weten hoe en wat...
*loop nu gelijk naar de jetta om de verdeler er af te halen ;) *
Dennis@polo86c.nl
06-09-2004, 18:42
voor of na het ritje? :)
voor het ritje gekeken.. er op gezet, en ritje gedaan... ;)
was nog net heel vaag iets te lezen met 000.. en nog een: Z
verder niks kunnen vinden...
andere vraag: bovenin toeren(na 5000 toeren, waar ik al gauw op zit met 13 inch platte band) is de motor nu erg haperig... zou ik dit o.a. kunnen wijten aan de erg lage compressie? Nu weet ik dat een deel door de mechanische ontsteking komt, trage massa van de contactpuntjes... Maar zou het lage compressie gedoe er ook een deel in bijdragen?
Ron polo1f
06-09-2004, 21:21
zou best kunnen dat het aan je compressie ligt. heb je nog iets anders gedaan dan alleen de nokkenas vervangen (carb afstelling) het is ook niet zo dat als je er een andere nokkenas instopt , dat je motor dan gelijk gaat als de brandweer (carb afstelling is heel belangrijk) owja, met welke carbu rij je nu? solex pict 34? met welke venturi? ik heb zelf een electronische ontsteking erop gezet,van een golf etc. met een verdeler van een ouwe seat ibiza.
;)
CBR 600 carb's 4 36 mm carbs van een Honda CBR motorfiets... carb's staan wel alle 4 synchroon.. maar voor de rest weet ik het niet...
kun je wat meer vertellen over hoe die ontsteking nu in elkaar zit? wil het ook graag electronisch...
ps. Serge Pot rijdt met dezelfde carb's, en heeft een vermogenskromme online staan.. zal em even zoeken... schijnt een verschrikkelijk mooie lijn te zijn... (heb er zelf niet zóveel verstand van verder... :) )
http://www.volksforum.com/gallery/displayimage.php?album=115&pos=38
om de foto vergroten ff aanklikken heh....
grotendeels een zelfde set-up als mijn blok... (of eigenlijk andersom ;) )
Bedankt voor de moeite sjampoo... toch kan ik helaas geen enkel overeenkomend nummer vinden... :(
maar ik zal dat mailen eens proberen!
Ron polo1f
09-09-2004, 13:37
heb net ff gezocht in catalogus, bij een 316 nokker word door de firma schrick zwaardere klepveren andere veerschotels en spieën voorgeschreven daar anders het gevaar bestaat dat boven een bepaald toerental de kleppen gaan "zweven" dit verklaard misschien ook het "happige"gedrag van je motor boven de 5000 r.p.m. :frown: de kleppen krijgen dan niet de tijd om volledig te sluiten.
En dat klinkt nog best wel heel logisch ook jah! :redface: niet aan gedacht nog... :redface:
Staan er ook prijzen in die catalogus? kun je me e.e.a. PM-en dan? klepveren, spie-tjes, veerschoteltjes, en ook graag kleppen als je daar de prijzen van kunt vinden, de 32,.. mm.(aus), en 37,.. mm.(ein)
weet wel dat een compleet setje rond de 450,- kost (incl. nokker, maar die heb ik dus al)
Ron polo1f
11-09-2004, 09:53
nee, vreemd genoeg staan er geen prijzen in :frown:
serge pot
12-09-2004, 17:29
klepveren nemen van een hydraulische kop van polo (zijn dubbel uitgevoerd op de hz en nz na )als je deze plaatst kan je motor een 9000 zo wie so draaien .ontsteking zou je voor langskomen.............
Kom nog bij je langs Serge, hoewel ik de 1050 ontsteking nog niet weer terug heb kunnen vinden tussen de rommel!
Het heeft van mijn kant niet zoveel haast, dus moet even kijken hoe het uitkomt, wanneer ik ff langs stuiter
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.