PDA

View Full Version : Verschil Lupo 1.4 en 1.4 16v


Patrick86
22-09-2008, 16:24
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die het verschil zelf ervaren hebben.
Het verschil is 11KW, maar merk je dit?

Wat is het voordeel van de 16v op de normale 1.4 en andersom?

Gr Patrick

martiepartie
22-09-2008, 20:28
1.4 is een oud type motor, met nog een stalen onderblok. In principe een upgrade/doorontwikkeling van de oude 0.9-->1.3 uit de polo's/golfjes. De 16V is het nieuwere type, van alu en met (logisch) een hele andere kop.

De 16v is vrij pittig (qua ervaring) en de oudere 8v is een wat saaiere/tammere motor. Nou is de 1.4 8v in een lupo ook niet traag te noemen, maar een hele levendige motor is het niet.

Ik heb zelf nooit een lupo gehad, maar wel veel proefritjes gemaakt, omdat ik lang overwogen heb er 1 te kopen. Een kennis heeft een lupo 1.4 16v, en dat rijdt zeer goed. Voor je gevoel zit er meer dan 75pk in...

qua zuinigheid/onderhoud e.d. kan ik er weinig over zeggen. De oude 1.4'tjes (8v) zijn wel betrouwbaar, heb er zelf 1 gereden in een polo6N.

Benji
22-09-2008, 20:44
Die 11kw is denk ik goed merkbaar. Mijn moeder had een Lupo 1.4 16v, dat ding ging als de brandweer. Persoonlijk vind ik ze te zenuwachtig op het gas, iets te pittig ;)

Dirk
23-09-2008, 12:44
Een kennis van mij heeft de 1.4 en de 1.4 16V gehad, ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd voor de 1.4 16V zou gaan. Die is gewoon net wat sneller in het verkeer. Heerlijk blokje met voldoende PK, wij zijn er mee op wintersport geweest naar Oostenrijk en op de Duitse autobahn was het echt lekker doorrijden. Er is ook nog een 100pk variant beschikbaar van dit blok.....

1982kameiX1
23-09-2008, 13:37
....toen ik nog bij de volkswagendealer werkte...

het carterontluchtingsslangtje komt uit achter het luchtfilter. wel even controleren of het achter het luchtfilter allemaal normaal is voordat je zo'n auto koopt. als het er erg vies is zegt dat iets over het onderhoud wat de auto (niet) heeft gehad...

inmiddels zijn we 3(4?) jaar verder en misschien is dit advies al over de houdbaarheidsdatum.

Patrick86
23-09-2008, 15:04
Op marktplaats staan momenteel een 1.4 16v die me wel aanspreekt.

ECHTER
De apk was bijna twee maanden verlopen, ik bel de eigenaar op en vrag waarom. Meneer was het helemaal vergeten en deze week ging hij dan maar snel een afspraak maken voor een nieuwe apk. Zou kunnen, maar vond het niet erg geloofwaardig.
Meneer's vrouw had er twee jaar in gereden. RDW geeft aan dat de laatste tenaamstelling van de 5e maand dit jaar dateert. Dit kwam omdat meneer in de zomer de Lupo schorst, een cabrio koopt en na de zomer weer uit de schorsing haalt.

Bij mij is de 5e maand echter geen zomer EN het betreft een Lupo met een Open Air uitvoering.

Wat zeggen jullie? ANWB test laten doen ofzo? Iemand enig idee wat dat kost? Iemand die na kan zoeken of een auto daadwerkelijk geschorst is geweest?

Gr Patrick

Berserker
23-09-2008, 15:18
Ik ben ook een lupo of arosa aan het zoeken voor mijn vriendin, het moet minimaal een 1.4 zijn omdat je in een simpele 1.0 toch wel een beetje voor lul rijdt vindt zij als meisje zijnde.. :rolleyes: :D

Maar Patrick ik zou hem gewoon laten staan, als iemand al zo begint zal het wel een oplichter zijn, komen er nog genoeg langs, kijk ook eens op ebay.de gaan ze stukken goedkoper weg...

sjampoo
23-09-2008, 15:30
Op marktplaats staan momenteel een 1.4 16v die me wel aanspreekt.

ECHTER
<KNIP>
Meneer's vrouw had er twee jaar in gereden. RDW geeft aan dat de laatste tenaamstelling van de 5e maand dit jaar dateert. Dit kwam omdat meneer in de zomer de Lupo schorst, een cabrio koopt en na de zomer weer uit de schorsing haalt.
Bij mij is de 5e maand echter geen zomer EN het betreft een Lupo met een Open Air uitvoering.<KNIP>

Niet plausibel, en niet de waarheid: Als je een auto schorst en weer ont-schorst veranderd er NIETS aan de datum laatste tenaamstelling.
(eigen ervaring). Je krijgt wél een nieuw papiertje, maar de datum tenaamstelling veranderd niet.

Patrick86
23-09-2008, 16:31
Heb gewoon graag een zwarte open air uitvoering en het liefst een 1.4 16v en daar staat e maar eentje van te koop ;)

Er zijn er ook zonder open air, maar dan met airco.. Maar dat open air vind ik zo mooi..

Waarschijnlijk is het wel beter om deze te laten staan.

Wat zeggen jullie van een ANWB keuring? Komt hier goed naar voren wat er mis zou kunnen zijn met een auto?

VW_Mannetje
23-09-2008, 17:04
Je weet toch wel beter Patrick, je hebt toch al een tijdje in de ex open air van Bart gereden, ook een 1.4 16V

Patrick86
23-09-2008, 17:43
Klopt inderdaad. Maar zoek dus weer zoiets. Echter weet ik niet hoe een gewone 1.4 rijdt en wat hier de ervaringen mee zijn.

Vind de jouwe errug mooi! Vooral die velgen!

martiepartie
23-09-2008, 17:57
bekijken die Lupo en in persoon met die kerel gaan praten. Leg je twijfels aan de kerel voor. Ik heb dat ook wel eens gedaan;

vlak voor een proefrit een garage gebeld die dichtbij zit en daar gevraagd of ze de auto op de brug wilden bekijken/ beoordelen. Dat kostte me toen een paar tientjes (geloof 25 euro) en heb dat toen met de toenmalige eigenaar overlegd. Die vond het ook geen probleem.

René
23-09-2008, 17:58
ik zou voor de 1.0 gaan... :)

Gijs
23-09-2008, 18:17
Het verschil tussen 16 en 8 is toch 8? :rolleyes:

En 1 liters drinken we op en gaan we niet meer rijden Rene. :tongue:

Marcski
24-09-2008, 09:47
ANWB keuring is absoluut aan te raden, die zijn echt heel grondig..
Goedkoop zijn ze echter niet, maar als je twijfelt en/of weinig technische kennis hebt is dat zeker een aanrader

VW_Mannetje
24-09-2008, 17:34
Klopt inderdaad. Maar zoek dus weer zoiets. Echter weet ik niet hoe een gewone 1.4 rijdt en wat hier de ervaringen mee zijn.

Vind de jouwe errug mooi! Vooral die velgen!

Dank je, hij heeft ooit te koop gestaan ;)

Ik zou zelf voor een 16V gaan, ik heb geen ervaring met de gewone 1.4.
Maar ik denk dat de 16V gewoon wat lekkerder rijd, en wat pittiger ook rijdt.

bivw 16vg60
27-10-2008, 17:15
de 1.4 16v loopt ook van geen meter volgens mijn vriendin :lmao:

haar lupo komt trouwens tekoop is die muis grijze met die gulli,s eronder

Berserker
28-10-2008, 10:40
1.4 16v is wel een probleemgevoeligere motor dan de 1.4 8v..
Ik zou denkelijk toch eerder voor de 8v gaan...

nickyy
21-12-2008, 17:21
Op marktplaats staan momenteel een 1.4 16v die me wel aanspreekt.

ECHTER
De apk was bijna twee maanden verlopen, ik bel de eigenaar op en vrag waarom. Meneer was het helemaal vergeten en deze week ging hij dan maar snel een afspraak maken voor een nieuwe apk. Zou kunnen, maar vond het niet erg geloofwaardig.
Meneer's vrouw had er twee jaar in gereden. RDW geeft aan dat de laatste tenaamstelling van de 5e maand dit jaar dateert. Dit kwam omdat meneer in de zomer de Lupo schorst, een cabrio koopt en na de zomer weer uit de schorsing haalt.

Bij mij is de 5e maand echter geen zomer EN het betreft een Lupo met een Open Air uitvoering.

Wat zeggen jullie? ANWB test laten doen ofzo? Iemand enig idee wat dat kost? Iemand die na kan zoeken of een auto daadwerkelijk geschorst is geweest?

Gr Patrick
volgens mij verandert de tenaamstellig niet als je een auto schorst. of heb ik dat fout?

breadfan83
21-12-2008, 18:47
ik zou voor de 1.0 gaan... :)

En deze keer vraagt hij niet wat jij zou doen lieve René. ;)

MORREN
22-12-2008, 13:06
Een van mijn eerste VW,s was de Lupo 16v met 100pk ,dat was toen de 1ste 100pk uitvoering die VW Hoogenboom verkocht had.
Ik heb er bij E.P.S een compleet RVS systeem onder laten zetten (foto,s staan nog op hun site), en via Limpex een compleet ander inlaatsysteem en bij een bedrijf waar ik de naam ff niet van weet een opnieuw geschreven chip (was volgens mij meer om de begrenzer te verleggen).

Ging in alle versnellingen in de begrenzer en op de teller over de 220km/h.
Als ik dat wagentje weer kon kopen zou ik het gelijk doen, echt super!